Folkpartiets självmål
Vad finns det för åsikter härinne om det som precis skett Folkpartiet? Vad tycker ni om den sk "skandalen"?
Personligen tycker jag att det är som Leijonborg så fint uttryckte det om såväl denna som S smutskastningskampanj; ett lågvattenmärke!
Hur kommer detta att påverka valkampanjen?

Först o´främst: fattar inte att någon kan va´så dum att inte fattar att sånt kan spåras?
Sen sossarna måste ha känt till detta sen ett tag tbx, när "avslöjandet" kom det var där deras juridiska ombud (varför, kan man fråga?) dels någon dataexpert.
Men det var bra timing, direkt efter Reinfeldts utfrågning på TV.
Fast enl någon statsvetare, det hela kan ha motsatt effekt och t o m skad sossarna.
hur säger man om skadeglädjen? 
Många "spioner" är ju världsberömda och väldigt populära. Tänker på till exempel Agent 008. Hans namn var James. James Bond.
Ärligt talat. Spioneri är lågt! ***Borttaget av sajtvärd***
//CarlS
Ja, vi får se vad detta får för utfall. Förhoppningsvis begränsas detta till att man konstaterar att det är ett felaktigt och oacceptabelt beteende, men att man går vidare.
Tycker dock att Ulvskog alltid drar på för stora växlar så fort hon uttalar sig. Det slutar oftast med att hon själv får äta upp det kort därefter, så vi får se hur snyfthistorien utvecklar sig denna gång…
Hehe, var på Skånes Djurpark idag och såg flera "ulvariskogen"
Gillar nog de ulvarna bättre förstås..:)
//CarlS
Tja, fp har ju alltid hävdat att de besitter en hög moral och självfallet och helt korrekt faller man hårdare då.
Vi ska dock ta det lite lungt (i negativ mening) innan vi blåser faran över. Jag tror att det mycket väl (läs: håller det högst troligt) kan förligga på det sätt som GöranP antydde tidigare idag, nämligen i det att pressekreterare hos den övriga borgerligheten högst troligt hade kännedom om sossarnas strategi genom den informationstankning som vissa inom fp stått för. Konstigt annars!!
Visst, visst, de kanske inte förstod att det var dränering av "icke-allmän-information" som låg till grund för de utställda direktiven för det egna agerandet, MEN fp:s pressekreterare som rent allmänt verkar vara på huggethar nog med all önskvärd tydlighet delgivit vilka förutsättningar och kriterier som gällt i förkommande ärenden.
Leijonborg var ju rent vämjelig i SVT:s Aktuelltsändning där han slingrade sig värre än en huggorm…när ska kraln visa att ryggen ska vara rak???
Jag tycker inte att detta är kul, men liksom när det gällde Tsunamin, mejlen hem till Reinfeldt, Reepalus mutanklagelser så gillar jag när idioter hamnar illa till oavsett vilket parti de tillhör!!
- Jag har det nog enklare än många andra eftersom jag inte är en seriös sympatisör med något av de partier vi ser idag. Är jag då glad???
NEJ, absolut inte. Detta späder på politikerföraktet och att än fler behagar att värma sofflocket och de som skördar är de mer ljusskygga partierna och för dem har jag inga sypatier för överhuvudtaget.
mvh
Bertil
Japp Ulvskog är gammal och grå. Men här kan hon säga vad som helst och ändå bli vinnare…idag iklädde hon sig rollen av att vara en sårad jungfru som blivit sviken av en förbjuden friare…inte var det klädsamt…men idag skulle hon t.o.m. ha kunnat agera strippa och ändå inhösta lejonparten av sympatierna.
Nej, stig fram nu Anna-Greta Leijon….borg
mvh
Bertil
#7 Det vill man helst av allt inte veta.
jag tycker politiken och valkampanjen har blivit smutsigare de senaste åren. och då menar jag från ALLA partier överhuvudtaget.
men till altavista! varför var det perfekt timing?
Reinfeldt har ju inget med detta att göra 
#9 Nej, men det stal uppmärksamhet från hans framträdande i söndags… :(
Aj aj aj vad han grillas på TV4 just nu. :/
Det är bra det!! Allt rått kött ska grillas ordenligt endast vissa typa äte blodiga.
mvh
Bertil
#12 Jag håller med om att man ska stå sitt kast, men jag tycker att de förstorar hela den här historien till orimliga proportioner.
Det förlöjligar nästan TV4 och Lennart Ekdahl som jag annars brukar se som en kvick programledare som ställer relevanta frågor.
förstorar?? det är ett allvarligt brott detta! det hade varit lika stort om det hade rört sig om ett annat parti tycker jag!!
#14 Absolut. Men vad har han egentligen fått reda på genom detta intrång? Jag håller med om att det är viktigt och har redan sagt att det är oacceptabelt, men han har loggat in med en partimedlems namn, som dessutom har samma lösenord som användarnamn och kunnat läsa en privatpolitikers mail.
Jag håller med om att det är ytterst allvarligt, men man glömmer helt plötsligt alla andra tvivelaktiga beteenden som dykt upp under en här mandatperioden.
Förstår vad du menar. men ingen kan ju förstora något i en utfrågning om inte föremålet självt går med på det.
Jag upplever att att många politiker av idag är väl förtrogna med retorik, men jag tror att framtiden handlar om argumentationsteknik…dock inte idag, nej idag skulle denna typ av bemötanden upplevas som ett smått överlägset betende och direkt slå tillbaka. Men för eller senare måste argumentationen slå igeom med pedagogiken so främsta verktyg… vem av dagens ledare har kommit längst tycker ni???
mvh
Bertil
#16 Hm.. Göran Persson har en mycket speciell argumentationsteknik. Jag gillar den absolut inte, tycker att han kör över folk och tillrättavisar vem som helst. Den har dock varit ganska framgångsrik hittills. Vi får se hur det går imorgon mot Reinfeldt dock, han har ett härligt ironiskt sätt, framförallt när det gäller Göran Persson.
Njae, GP liksom alla övriga jobbar mycket mer med retorik. Argumentation som verktyg är inte så populärt idag, men kommer så att bli…vem blir först??
GP går ju ibland ordentligt tillbaks i sitt sätt att arguementera som i t.ex. debatten med Bo Lundgren och hans "hundkoja" ute i Djursholm. Ett påhopp och oansenlig stuga, men där tjyvslaget fick stå i stort sett oemotsagt…klassisk Palme-debatt…vilket vi inte alls vill ha mer av, för då har vi snart bara 40% valdeltagande.
mvh
Bertil
#18 Du menar så. Ja du har kanske rätt i att det mer handlar om retorik i GP:s fall. Men i så fall är Reinfeldt bättre på att argumentera, för han kan mycket väl sätta Persson på plats.
Såg du duellen efter det att S släppt sitt valmanifest? Det var underhållande. :)

Bertil: du fick svaret fr skogskatten ang timing.
en annan sida av saken: har inte sossarna bättre säkerhet i sina datorer/nätverk än så?
rätt svagt, tycker jag
Japp, såg debatten som hade EN klar vinnare.
Visst, men intrång är intrång och nu bör fp vara slut och ute från banan ifall folket fattar vad detta handlar om…och detta spelar "randpartierna" i händerna. Det är detta som är det största misstaget enligt mitt sätt att se.
mvh
Bertil
#20 dom har nog samma sorts säkerhet som andra partier.
men har man rätt inloggningsuppgifter så kommer man in på vilken sida som helst!
rätt svagt att göra intrång tycker jag!
Visst kan man säga att det är svagt, men det finns alltid nyfiket folk men som ändå anser sig ha hög moral.
Lite märkligt att inte skydda sig bättre ifall dessa uppgifter betecknades som hemliga. Jag tycker att de ska vara glada över att fp tankade denna info på ett så klumpigt sätt så att de lämnade elektroniska fotavtryck. Du kan vara säker på att andra typer av organisationer såsom SÄPO, CIA etc. också har denna info liksom en mängd andra uppgifter om denna typ av säkerhetspolicy råder för skyddande av övriga s.k. hemligastämplade uppgifter.
Jag försvarar inte fp:s handlande.
mvh
Bertil
Hur det har påverkat?
Ja jag kommer garanterat inte att rösta på det skenheliga folkpartiet !
Och i ren protest blir det inte på moderaterna heller!
Det här är rent ut sagt för jävligt!
Jag har stått på den borgerliga sidan, men nu skäms jag!
Har tidigare tyckt illa om Ulvskog - men nu är det knappast läge att häckla hennes urusla retorik. Det är inte hon som brustit! Det är folkpartiet!
# 13 Det här är pinsamt! Och det är inte UPPFÖRSTORAT!
Jag är så upprörd - och in i helvetes förbannad. Här rök chansen till ett regeringsskifte!
nu på rapport så säger som att även leijoborg visste om detta i söndags, men valde att tiga just då
Skogskatten skriver: #14 Absolut. Men vad har han egentligen fått reda på genom detta intrång? Jag håller med om att det är viktigt och har redan sagt att det är oacceptabelt, men han har loggat in med en partimedlems namn, som dessutom har samma lösenord som användarnamn och kunnat läsa en privatpolitikers mail.
Ja men, vad menar du:
- Ett brott är inte allvarligt om man inte vinner något på det?
(Då skulle det om fortsätter det resonemanget inte vara allvarligt med oprovocerade våldsbrott på gatan, för de gärningsmännen kan väl ingen se vad de får ut av sitt brott…)
- Om ett brott är lätt begå får brottsoffret skylla sig själv…
(Då håller du med om att en flicka som är berusad får skylla sig själv om hon blir våldtagen….)
Jag är fullständigt vansinnigt förbannad på detta. Jag ville att alliansen skulle vinna. Jag trodde att de var ett bättre alternativ.
Det här går inte att bortförklara…. och skogskatten om du jobbar inom moderaterna måste du inse hur detta påverkar även era väljare. Skall ni köra den strategin att "det här var inte så farligt" riskerar ni nog att förlora mer än min röst!
#26 I stundens hetta och i din iver att förmedla din ilska har du dragit något förhastade slutsatser om hur jag uttryckt mig.
Jag sa att det var fel och de har och kommer att få stå sitt kast. Jag försökte sätta det i proportion till vilken skada som har skett, men din liknelse till att ett brott inte är allvarligt om det inte lönar sig är vare sig relevant eller särskilt intelligent.
Jag har heller aldrig påstått att de får skylla sig själva, utan ville återigen belysa att det är oerhört allvarligt med dataintrång, men om man kan, med förhållandevis enkla metoder, få tag i "hemlig" information, borde S även tänkt på att skydda den mer. Det är dock lika allvarligt ändå!
Jag förstår inte vad som är fel i att vilja se det från den andra sidan? Du är uppenbarligen upprörd och väljer till och med att utesluta Moderaterna för att straffa Folkpartiet och det är givetvis jättetråkigt!
Du missförstår mig om du uppfattat att jag bagatelliserar detta, i så fall har jag uttryckt mig klumpigt och felaktigt och ber då om ursäkt.
Mvh
Ida
skogskatten, jag tycker att du försöker bagatellisera och skjuta över skulden på "offret" på ett inte särskilt snyggt sätt:
Du skriver i # 27 "det är oerhört allvarligt med dataintrång, men om man kan, med förhållandevis enkla metoder, få tag i "hemlig" information, borde S även tänkt på att skydda den mer."
Hur är det nu det står på valaffischerna, ingen skall behöva dubbla lås….
Du fortsätter din aggressiva linje och det känns som att jag redan försökt precisera detta.
Vi är för hårdare tag mot brott och däremed bör denna anmälan, precis som alla andra, behandlas och utredas ordentligt. Idag utreds endast 5 procent av alla "vardagsbrott" och det är på tok för lite. Ingen skall behöva dubbla lås på sin bostad och ingen skall behöva dubbla lås på sin dator, jag håller med.

Jag kanske är skadad av att ha sett för mycket på Vita Huset på tv…men min första tanke var att det var konstigt att det var först nu som en skandal av den här typen dök upp. Och min andra tanke var att det var trist att det var just FP eftersom de ofta håller den moraliska fanan högt. För jag tror nog att alla partier jobbar i gråzonen när det gäller mediastrategier och smutskastning…och nog tror jag att andra partier än FP gjort omoraliska saker… Fast det försvarar ju absolut inte det FP gjort.
Oskar

Och om det nu var så att det var säkerhetsklassad info från SÄPO och liknande som fanns tillgängligt via S:s nätverk och som endast skyddats med lösenord. Ja då tycker jag även att S handlat fel, övertygad om att sådan info måste skyddas på ett bättre sätt.
Oskar
Det här är verkligen jättetrist. Som folkpartist är jag chockad, ledsen och riktigt förbannad. Det är förstås inte roligt att en liten grupp personer - som agerat helt och hållet på egen hand - förstör för så många. Folkpartiet är så mycket, mycket mer än de här personerna, och jag hoppas att det inte glöms bort totalt. Jag tycker att all fakta ska fram, och de som gjort fel ska naturligtvis straffas för det de har gjort. Däremot vägrar jag att på något vis skämmas för att jag är folkpartist - JAG har inte gjort något fel!
Varför gör borgerligheten alltid självmål på det här sättet?
Förra gången var det valstugereportagen….
#32 man ska aldrig skämmas för något som man tror på 
jag skäms inte för att jag är en sosse!
Hanna - jag tycker väl inte att det är riktigt schysst att lasta hela borgerligheten för vad en liten grupp medlemmar gör. Varken nu eller då.

Glöm inte bort att även sossarna har genererat en hel del skandalrubriker. Tex smutskastarmail och bostadsrättsaffärer.
Oskar
# 35 Anne, nej visst man kan inte lasta hela borgerligheten för det.
Men det blir ett problem när representanter i toppen gör sådan här saker. Det får konsekvenser för hur i alla fall jag röstar.
I det här fallet med fp är det inte några gräsrötter som har klantat sig, utan männsikor med stort inflytande inom partiet….och efter en ev valseger för alliansen hade dessa människor förmodligen också haft sort inflytande på hur landet styrs. Och det tycker jag hade varit förskräckligt!
#36 Oskar, Nej , jag vet sossarnas korruption och nepotism efter ett evighetslångt maktinnehav är en av många anledningar till att jag inte röstar på dem!
Det brottsliga är en sida av den här saken. De ansvariga ska dömas och eventuellt straffas. Den andra sidan - och för flertalet mycket viktigare - är riksdagsvalet och vem som ska styra Sverige i fyra år.
Kanhända har folkpartiet lyckats utnyttja sin insidesinformation i valrörelsen och därmed fått större genomslag i media, men det är ju inte mediabevakningen av partiernas utspel som är det viktiga utan innehållet i utspelen. Det är mellan valmanifesten och partiprogrammen valet står.
Om nu folkpartiet lyckades kuppa Baylans skolpresentation i februari så är ju det problemet lätt att lösa. Ge Baylan tio minuter på bästa sändningstid för att presentera sitt skolförslag - oemotsagd av infiltrerande folkpartister. Därmed är nyttan av spioneriet upphävd och saken utagerad. (Bortsett från den rättsliga sidan för de inblandade personerna.)
Den enda andra aspekten som hänger ihop med riksdagsvalet är kandidaternas personliga egenskaper och moral. Men den frågan är ju upp till väljarna att avgöra, d.v.s. huruvida Lars Leijonborg duger som minister, jämfört med t.ex. Kreditkortssahlin, Enskedebosse och andra numera avgångna storheter.
En sista tanke: Statssekreterare Lars Danielsson avgick efter ett och ett halvt år. Partisekreterare Johan Jakobsson avgick efter ett par dagar.
hmm, det är ju inte bara de ovan nämnda som inte passar som ministrar då!

#40 hahaha! den var faktiskt rolig..
#3 skriver: Förhoppningsvis begränsas detta till att man konstaterar att det är ett felaktigt och oacceptabelt beteende
Det är väl ett understatement. Det är ju faktiskt olagligt och jag är övertygad om att alla korten inte ligger på bordet ännu.