Arbetsträning
Om man är ute på arbetsträning, utan lön, räknas man då in som arbetslös i mätningar eller som arbetande?
Funderar på hur riktiga siffror det egentligen är då det presenteras hur många som jobbar och som inte jobbar.

Vad jag vet så ser det ut som om man är ute i arbetslivet när man arbetstränar, går på olika typer av kurser (för att komma tillbaka till arbete) osv. Det "justerar" siffrorna en aning och rent statistiskt sett ser det bättre ut. Man sopar problemet under mattan kan man säga.
Egentligen rätt dumt eftersom de som arbetstränar sällan får anställning.
Hittar just nu ingen länk som bekräftar detta.
#1 Ja, det är det jag misstänker, att man räknas som arbetande trots att man inte har jobb, bara för att det ska se bra ut :/
Arbetslösa:
Definition: Arbetssökande utan arbete som aktivt söker och omgående kan tillträda på arbetsmarknaden förekommande arbete och som inte deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program
---
Wikipedia:
Öppen arbetslöshet är det mått på arbetslöshet som användes i Sverige fram till februari 2007. Måttet anges som den procentuella andel av arbetskraften (de som kan arbeta) som aktivt söker arbete (är inskrivna hos arbetsförmedling) men saknar sysselsättning. De som studerar men egentligen vill arbeta räknas inte in.
Från borgerligt håll har mätmetoden kritiserats, inte minst under valrörelsen 2006, för att redovisa alltför låga siffror. Förklaringen skulle vara att socialdemokratiska regeringar har satt prestige i att kunna redovisa en låg arbetslöshet. Genom att ge sjukersättning till personer som skulle kunna arbeta deltid räknas dessa bort från arbetskraften och genom att erbjuda utbildning räknas andra bort från den öppna arbetslösheten. Regeringen Reinfeldt har aviserat att från februari 2007 ska SCB i stället tillämpa samma mätmetod för arbetslöshet som resten av EU."

#3. Nu kan jag ha missförstått här men vad jag vet så räknas inte de som Hera tog upp i #0 in i den öppna arbetslösheten, fast de i själva verket är just arbetslösa. En arbetsträning, som dessutom är obetald, är ju inget jobb utan ett sätt att hålla ner siffrorna då det sällan leder till något positivt. D v s, ett arbete som är betalt.
Arbetsträning är ju en rehabilitering och att säga att den är obetald är väl inte helt korrekt. Man får ju pengar från FK.
Dessutom är arbetsträning inget jobb där du har ansvar utan du ska vara extra utöver personalen. Är man istället för någon eller har ansvar som kassa osv så är det ingen korrekt arbetsträning.
Sara
#5 Alla får inte pengar från FK, somliga får bara 2-3000kr per månad.
Så det ser jag som nästintill obetalt. Speciellt då man ofta trots arbetsträning får göra smama saker som de som är anställda. Man får alla skitjobben som ingen annan vill ha..

#5. Nej, det är ingen korrekt arbetsträning, men sånt händer och FK betalar och du utför "gratis arbete" för arbetsgivaren. Därför bör det kontrolleras noga när sådant händer. En riktig arbetsträning är ju en bra sak när den utförs som det är tänkt.
när jag arbetstränade så betalade FK ut rehabiliteringsersättning som var liite mer än sjukpenningen.
Jag arbetstränade ett år på ordinarie arbetsplats.
jag skulle även tillägga,
min arbetsgivare ville säga upp mig innan min arbetsträning, och OM jag blivit arbetslös och skulle arbetsträna så skulle jag vara med i VERKSAM som var ett samarbete mellan FK och AF. Vet inte hur det ser ut i andra kommuner.men här verkar det funka bra iallafall
Hamnar man på "fel" ställe och känner sig utnyttjad så är det upp till var och en att göra nått åt det. Ta ett snack med FK.
Sara
#10 Lättare sagt än gjort. Många som är ute på arbetsträning har ett eller annat problem. Det är inte alltid man orkar säga till om sådant.
#11 Förstår problemet, jag har själv arbetstränat. Men jag vet oxå att det tar en jäkla massa ork att må dåligt över att arbetsträningen inte fungerar som den ska.
Sara

#12. Ja, så är det och därför är det så viktigt att det finns någon kontroll på hur arbetsgivare sköter den saken. Tror i o f s att de allra flesta är bra, men det finns ju de som utnyttjar systemet och där gäller det att sätta stopp fort.
#9. I min kommun heter det "vägen till arbete". Skulle tro att det är ungefär detsamma som "verksam", bara olika namn.