Politik iFokus

Politik

Etikett: livsmedel-jordbruk-fiske
Läst 1190 ggr
jen
0

djurskyddsmyndigeten kvar eller ej efter valet ???

detta läste jag idag, och undrar om det är någon som vet mer om detta?och varför borgarna (förutom FP ) vill lägga ner det?

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=194666

Christina
0

Tja - det är en funktion som tidigare låg på Jordsbruksverket. Och precis som det står i texten kom den till för att Miljöpartiet skulle tycka att de fick något i gengäld för sitt stöd till regeringspartiet.

Handlar helt och hållet om ett av många besparingsförslag. Alliansen vill lägga ner fler myndigheter och de som är så nya som Djurskyddsmyndigheten anses nog vara bland de som känns försumbara. Kompetensen finns fortfarande kvar på Jordbruksverket så återflytten skulle inte bli så smärtsam.

jen
0

det blir förhoppningsvis likvärdiga regler som djurskyddsmyndigheten har nu alltså, i såna fall??

Ida
0

Man vill helt enkelt minska på byråkratin, inte på djurskyddet.

jen
0

ok, huvudsaken är att det ska funka likadant som nu tycker jag.

Lisbeth
0

Lekstuga för djurrättsaktivister? Jag blir så Skrikandes och det ska komma från en troende dvs. från Göran Hägglund. De tror alltså på Gud men inte på det som är skapat?!

Trots att vi har en av världens bästa djurskyddslagar tillåter vi fortfarande pälsfarmar, trånga hönsburar och plågsamma djurtransporter.

Jag undrar är de några fler partier än Miljöpartiet som tar upp djurens rättigheter. Står det att det är kännande varelser??

Tar de upp hänsynsfull jakt dvs. tar de upp att det jagas med fällor, grytjakt och jakt med levande lockbeten??

Ja vad tar partierna upp i sina partiprogram egentligen? Nu menar jag inte saker ang djuren som enbart gynnar oss människor utan saker som ger djuren ett drägligt liv innan de hamnar på lilla tallriken.

//Lisbeth