Politik iFokus

Politik

Etikett: vård-och-omsorg
Läst 2958 ggr
AndersE
0

Rätt att sjukskriva sig?

En debattinsändare tar i dagens Sydsvenskan upp frågan om man verkligen ska få sjukskriva sig i samband med en skönhetsoperation.

Tänkvärt, tycker jag!

"Den som får fasaden korrigerad med skalpell blir ofta sjukskriven. Notan för det betalas av arbetsgivaren och Försäkringskassan. Arbetsgivaren kan behöva kalla in extra personal eller dra ner på verksamheten. Sluträkningen för frånvaron landar då lätt i nivå med priset för själva ingreppet."

"Sjukförsäkringen är en försäkring, ett skydd mot en oväntad olycka. Och att självmant lägga sig på operationsbordet för att optimera exteriören är varken oväntat eller följden av ett missöde. Det är ett val."

"Men sjukförsäkringen är under press och har försämrats i vissa avseenden. Är det då rimligt att den täcker skönhetsoperationer? Få skulle komma på tanken att skicka räkningen för en Lancômekräm till Försäkringskassan."

Läs hela!

Min spontana reaktion är att man inte skulle få sjukskriva sig utan ta semester eller tjänstledigt.

jen
0

Det är ungefär samma sak som operation könsbyte.

om det bara är för att fixa brösten för att de kanske hänger lite. Då tycker jag man får ta semester eller tjänstledigt. (om det inte är extrema fall)

Men om de blivit skadade i tex en bilolycka så tycker jag att den personen kan få hjälp… Samma för de som har jättestora bröst och har besvär med tex ryggen pga det, då tycker jag att man kan få hjälp..

svår fråga detta

AndersE
0

#1 Jag håller med. Man bör kunna sklija mellan olika typer.

WiktZac
0

Sjukskrivning efter ett medicinskt motiverat ingrepp torde väl alltid ses som legio?

//Zac

AndersE
0

#3 Precis!

skerptikolan
0

Sjukskriva sig för ett skönhets ingrepp?????????
Ja ja.

Maria
0

Jag blir alltid så förvånad över begreppet "sjukskriva sig".

När det gäller de första fem arbetsdagarna kan man kanske uttrycka sig så men sedan behöver man faktiskt ett läkarintyg och då är det tillsammans med läkaren man kommer överens om en ev. sjukskrivning. Det är ju faktiskt läkaren som sjukskriver "dig.

F.ö. håller jag med #3#

/Maria

AndersE
0

#6 Det är riktigt, men ändrar inte på något. Det är ju klart att man får en läkare att sjukskriva sig om man varit med om en större operation.

Frågan kvarstår ju: Ska en sådan sjukskrivning ge rätt till ersättning?

Ida
0

Jag tycker också att enbart medicinskt motiverade ingrepp ska ge rätt till sjukskrivning. Annars får man som sagt ta tjänstledigt eller göra ingreppet under sin semester.

skerptikolan
0

8# WORD

Finns många som utnyttjr det sjukt.

Martin
0

Frågan är hur man definierar ett medicinskt befogat ingrepp?

Är det ett rent fysiskt befogat medicinskt ingrepp, eller är det även en fysisk ändring av något som en person mår psykiskt dåligt av?

Jag har själv aldrig funderat på detta, men när det snackas om att det utnyttjas… är det på fullt allvar så många som begår en skönhetsoperation för att få sjukskriva sig?

Sen beror det också på vilka jobb man har. Har man ett fysiskt jobb kanske man måste vara borta från jobbet längre än om man har ett kontorsjobb (efter en operation).

mvh Martin

AndersE
0

#10 Nej, jag tror inte detta är ett stort problem. Det kan ju ändå kännas "stötande" att vår gemensamma välfärd - som ju är begränsad - ska användas för att bekosta sviterna efter skönhetsoperationer.

Om en läkare anser att man mår så psykiskt dåligt av något som berör utseendet att en operation är befogad bör det falla undet det WiktZac skriver om i #3.

gortor
0

Jag "sjukskriver" mig om jag har haft en våt afton. Varför inte? Det skall f-n pina sig i onödan. Fast jag får ingen ersättning.

staketkusken
0

Ska man göra ett skönhets ingrepp kan man gott och väl ta semester.

arhiman
0

Jag skrev en liknande tråd för någon månad sen när jag var jäkligt sliten på jobbet. Min arbetsmiljö var under all kritik. Men när jag sjukskrev mig en vecka för att "vila upp mig" blev det ett jäkla liv i luckan. Jag var en snyltare parasit , arbetsskygg pajas som minsann skulle bita i det sura äpplet och stå ut. Jag skulle byta jobb och hålla käft enligt en del. Nådastöten kom när jag åkte till Åland, fick en del pm om vilken hemks människa jag var som roade mig på skattebetalarnas bekostnad.

Jag kan säga att jag ångrar mig inte en sekund, står för allt. Har man idioter till chefer som inte kan se vilket helvete deras personal har får man ta saken i egna händer.

WiktZac
0

Men om du var på gränsen att knäckas så borde det inte varit alltför svårt att se medicinska orsaker, eller?

Iofs tycker jag att om jag känner mig sliten så finns det semesterdagar att ta av, knappast något för skattebetalarna att stå för. Det är alltså skillnad mellan "sliten" och ett sjukdomstillstånd.

Synd om du jobbar för idioter; än så länge så är det en relativt öppen arbetsmarknad!

//Zac

AndersE
0

#15 Håller med!

Är man sliten ska man vila upp sig på fritid eller semestertid - inte på arbetstid genom sjukskrivning.

Är det så illa att man faktiskt är sjuk söker man läkare.

Fonnytorsk visar tydligt att det finns orsker till att det är svårt att få välfärdssystemen att räcka till de som verkligen behöver dem. Man undrar hur mycket som egentligen göder sådana som Fonnytorsk.

arhiman
0

#15 Ja du det var inte långt i från att man hade fått kontakta läkare då man var ständigt under hot och våld.

#16 Jag tror inte du vet så mycket om en arbetsmiljö där man får ta i mot hot, våld, kränkningar och vara på topp hela tiden. Bara för att du sitter på ditt feta arsle på luftfartsverket och är online på fokus dygnet runt och sörplar kaffe. Lätt att sitta och vara kaxig på en kontorsstol.

Men jag hade inte förväntat mig något från dig. Det som göder mig om du så gärna vill veta är mat och vatten som alla andra, sen att du verkar övergödd är tråkigt.

Ha en bra dag!

skerptikolan
0

Oj.

Handen på hjärtat undra hur många i denna tråd som skall vara så duktiga som ej har "bytt" tjänster med varann istf anlitat riktiga hantverkare….

Anders ringer du alltid efter VIT arbetskraft?
DET är väl med saker som ej gynnar välfärden…

Orsker sökte i svenska ordlistan hittade ej detta ord.

arhiman
0

#18 Vet ej vad hantverkare har att göra med tråden?

Men när du ändå är inne på ämnet så tror jag de flesta har ett lik i garderoben.

ElinKee
0

Första två veckorna drabbar väl knappast skattebetalare, utan arbetsgivare. Efter två veckor måste man ju ha läkartid, och det är ju inte säkert att dom godkänner att man är hemma efter två veckor för man t ex förstorat brösten. En arbetsgivare kan ifråga sätta en sjukskrivning som beror på skönhetsoperation, och få den ogiltigförklarad. Tror nog att de flesta chefer tar hänsyn, och ser till varje enskilt fall om det t ex skulle handla om en "skönhetsoperation" till följd av en olycka.

jen
0

På ett sätt tycker jag att man kan sjukskriva sig . eftersom man kanske mår illa,spyr,får ont och vill bara gömma sig under täcket. Det är ganska vanliga symptom vid utbrändhet.

Men om man bara känner sig trött och behöver greja hemma för att komma ifatt så tycker jag att man kan ta semester.

AndersE
0

#21 Åker du Ålandsbåt då?

jen
0

#22  nee, inte om man mår så dåligt

skerptikolan
0

Skönt nu när de har höjt sjukersättningen. DAGS  sjukskriva sig oftare då. Kanon det uppskattas herr Fredrik R.

arhiman
0

# 22 Du verkar ha hakat upp dig som en gammal gramofonskiva angående Ålandsbåten. Om man är sjukskriven tycker jag inte man ska låsa in sig i lägenheten låsa dörren och dra för gardinerna. Men vill man bara ta det lungt så går ju det med. Man kan åka båt utan att supa sig redlös (i och för sig är merparten kraftigt berusade). Det kan handla om att komma bort från "vardagen".

Kanske nått som du kära Anders skulle prova. Släpp iFokus.se för en helg, frimärkena och dina fantastiska stämplar. Unna dig ett miljöombyte, tror att du skulle må bra av det

skerptikolan
0

25# Definiera släppa?
Vad menar du?
Har jag missat något här?

jen
0

#24 har de höjt den? Det har inte jag hört något om iallafall