Politik iFokus

Politik

Etikettideologi
Läst 2068 ggr
AndersE
0

Vem är radikal?

Wikipedia: "Radikal: För att beskriva någon som eftersträvar omfattande förändringar."

Jag såg för många år sedan ett program om astrologi - nedanstående är min minnesbild av programmet:

Mona Sahlin var gäst. Astrologen - som gjort ett horoskop utan att veta vem hon gjort det på - ansåg att Sahlin var ytterst konservativ och "dogmatisk" och att hon starkt påverkats där till av fadern.

Sahlin skrattade till i intervjustolen. Här var beviset på att astrologi inte stämde! Hennes pappa var ju socialdemokrat och själv var hon radikal…

Jag skrattade minst lika gott i TV-soffan. Astrologen var ju otroligt pricksäker! Att vara konservativ idag är ju att vara socialdemokrat. Att gå i pappa sossens fotspår, att försvara "partiet" och inte ha några nya idéer om någonting är ju knappast att vara radikal.

Jag menar alltså att socialdemokratin (och vänstern med för den sakens skull) står för förvaltning - inte för förändring. Att vara radikal idag innebär att stå lååångt till vänster eller att vara liberal.

precis
0

bra inlägg! personligen tror jag att det är lätt att tro man är radikal i ungdomen/studentåren (se frankrike t.ex) och när man växer upp o inser hur segt o orörligt systemen är så blir man en konservativ "förvaltande gråsosse" även om man hoppas o tror att man är liberal eller "reclaimare". (som knyter näven i byxfickan när man sitter vid lunch/fikabordet på jobbet)

AndersE
0

Tack, fast jag var mer ute efter att radikal inte har koppling till ideologi. Det finns ingen självklar koppling mellan orden vänster och radikal.

precis
0

vilken koppling finns det numera mellan liberal och folkpartiet nyliberalerna? de har väl ibland en rätt inskränkt o trångsynt politik?

precis
0

dumt av mig, jag kollade wikipedia: liberal och gick in på folkpartiets web o började läsa för att ta reda på mer. men jag blev bara arg… tänker inte rösta på dom inte… (det har ju aldrig tidigare varit aktuellt, men…)

AndersE
0

Liberal har väl inget med radikal att göra?

Wikipedia:

Liberalism, politisk ideologi som vill sätta den enskilda individens frihet i centrum. Betydelsen av ordet varierar med tidsepok och världsdel varför en exakt definition är svår. Gemensamt för alla liberaler är dock att man värderar individualism, frihet, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet högt.

Nyliberalism är en politisk ideologi som bygger på det klassiskt liberala idéarvet från 1800-talet. Begreppet introducerades under sista fjärdedelen av 1900-talet, och kan anses stå i kontrast till socialliberalismen, som varit dominerande inom den liberala idétraditionen under större delen av 1900-talet.

Kärnan i den nyliberala ideologin är ett försvar av individens rätt till liv, frihet och egendom. Den ekonomiska liberalismen, med försvar av marknadsekonomi, är av central betydelse, liksom individens frihet. Det politiska målet är en mycket begränsad nattväktarstat, som bara tar hand om poliskår, domstolar och försvar.

precis
0

#5 radikal liberal, jag tycker också att det är en motsägelse, men det var din egen sista mening i #0-inlägget som fick mig att försöka ta reda på mer.

det som fick mig arg o sur på folkpartiet var en massa inskränkta, ignoranta, protektionistiska slagord.

AndersE
0

#6 precis;  Det är väl fullt möjligt att vara radikalt liberal? Var ligger motsägelsen?

I ett samhälle som styrts av (s) i så många år är man ju närmast radikal med automatik om man framför liberala tankar.

Du får gärna vara lite mer konkret i din kritik av folkpartiet…

Ida
0

#7 Det finns ingen motsättning. Det är bara det att vänstern försökt ta patent på ordet "radikal" i all evighet och därmed förknippas med det i första hand. Det har ingenting med ideologin att göra.

AndersE
0

#8 Absolut!

Oskar
0

Sverige har ju präglats av sossarna och den svenska modellen under en lång tid så inte så konstigt att de uppfattas som konservativa. Om Moderaterna suttit vid makten och genomsyrat politiken på samma sätt som Sossarna så hade nog Sossarna uppfattats som mer radikala.

Tycker inte riktigt om det här att man kopplar begrepp som konservatism, radikalism m.m. till de olika ideologierna/partierna. I så fall måste man även koppla det till en viss tidsperiod.

Oskar

AndersE
0

#10 Precis - men som Skogskatten säger i #8 (och jag i #0 med min Sahlin-anekdot) så har vänstern försökt muta in ordet.

Min ambition med denna sträng är helt enkelt att befria ordet så att det används till nytänkare oavsett ideologi.

Och så vill jag ju gärna sticka ut hakan genom att påstå att vänstern är ärkekonservativa juts nu! Tyvärr ingen som nappar riktigt på det…

Flört

Maximilien
0

Konservatismen är en klassisk politisk ideologi och ett förhållningssätt. Betraktad som attityd återfinns konservatismen på såväl höger- som vänsterkanten. Radikalismen är ingen politisk ideologi utan bara ett förhållningssätt.

AndersE
0

Tack för förtydligandet, Maximilien!

Oskar
0

#12 Fast förvirrande när samma begrepp används till två saker som lätt förväxlats….

Oskar

deia
0

Could anybody translate the word nattväktarstat to me, please?

There is nothing in the link at #5 anymore.

gortor
0

Ett exempel på en radikal är Hitler ett annat Pinochet och ett tredje Mao.

Nattväktarstat, föralldel. Vi delar Sverige i Götaland, Svealand och Norrland. En federation med en liten centralregering i Stockholm eller varför inte i Örebro. Uppdraget blir att sköta utrikespolitik och försvar. Pengar till detta sökes hos delstaternas parlament. Radikalt, inte sant?

deia
0

Thanks.

AndersE
0

Putt. Rätt kul sträng…

skerptikolan
0

VI skrattar ihjäl oss.
Tack för skrattet idag.
Som du ser verkar det bara vara du som tyckte den var skit kul med alla fakta om saker. Gå ut gå  ta frisk luft och se något annan än de som står i Wikpedia och tro det är facit till allt.