Miljöpartiet i regeringen
Undrar vad Göran tycker om det här…
Mp tar fram kravlista till Persson
Miljöpartiet förbereder sig nu för stenhårda förhandlingar för att få sitta i regeringen med Persson.
- Vi har kommit långt med våra förberedelser, säger Åsa Domeij, som själv kan tänka sig att bli minister.
// staffan
Om det tycker han förmodligen inte. Han vill ju bestämma allt själv. Men jag tycker att miljöpartiet gör rätt och att de kan tänka sig att gå över blockgränserna är ju perfekt. Tänk om m och allianssvansen kunde tänka sig det också.
mvh Lisbeth
Jag tycker också Mp gör rätt i att stå på sig när det gäller den här frågan. Oroväckande är det dock, att Göran Persson inte ger klara besked vad gäller detta, trots att han vet att denna situation kommer att uppstå om de vinner valet.
S klarar sig inte utan stödpartierna och Mp vägrar att vara stödparti, vilket även V tänker göra om Mp får vara med.
Ovisst alltså för alla S-väljare, i och med att man inte kan räkna med att partiet man röstar på kommer att regera självmant. Många vallöften och sakfrågor kommer vid en vänsterseger att få revideras tillsammans med den nya koallitionen.

> Många vallöften och sakfrågor kommer > vid en vänsterseger att få revideras tillsammans > med den nya koallitionen
Egentligen är det ett stort bedrägeri att man inte kan få se vad de tre vänsterpartierna vill åstadkomma tillsammans. Man tror att man röstar på Socialdemokraterna parti men sen, när de väl sitter där, är det någonting helt annat som gäller….
// staffan
Ja, och jag vet dessutom en hel del S-väljare som avskyr Mp och V och absolut inte sympatiserar med deras politik. Det omvända existerar säkert också och man borde därmed lägga korten på bordet nu för att undvika denna grisen-i-säcken-effekt.
Jag tror att de i alliansen kommer att få ge upp mycket av sin egen politik om m och Fredrik Reinfeldt vinner valet. De blir bleka kopior av vad de varit innan. Reinfeldt blir en ny Persson med mycket makt och de övriga tassar efter. Tror att det blir konsekvensen trots en ihoptråcklad gemensam politik som enbart kommit till för att få bort Persson.
Jag tror att Persson kommer att välja att i slutänden lyssna till Miljöpartiet och även till vänstern. Han får nog liksom inget val. Tycker att de är ärligare än m och alliansen. Hur var det nu med pensionärernas skattesänkning har alla pensionärer förstått att det inte gäller dem. Har man varit tydlig nog på den punkten. Har jag missuppfattat detta, får pensionärerna sänkt skatt om m och alliansen vinner valet?
mvh Lisbeth