Politik? Nä, tråkigt
Varför får man alltid det svaret av folk i allmänhet. Politik använder vi överallt. Det behöver inte vara riksdagen. Hemma, med våra barn eller respektive. På arbetet. I fritiden. Diskussioner med vänner.
Politik kan vara så mycket. Allt behöver inte kretsa kring hur partierna gör med pengar.
Tänk om omgivningen fick upp ögonen på att vi i vardagen använder oss av politik utan att tänka på det.
Fler som upplevt detta?
Bara nyfiken.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
jadå, en del tycker jag är jättejobbig när jag talar om just politik.
speciellt de som gnäller över saker men skiter i att rösta, för det är dom jag brukar tala om att de KAN vara med att välja hur politiken styrs genom att rösta…
Sen brukar jag fråga vad de menar. Ja, men denna tråkiga debatt. Inte orkar jag lyssna på den. Då brukar jag ge ett litet exempel.
Mor, far, två tonårsbarn sitter vid bordet och barnen vill ha veckopeng. Fadern vill veta varför den ska ökas och får svar av barnen. Sen tar de och förhandlar fram en rimlig summa. Det är politik.
Inte många som tänker att det kan vara så enkelt
Väl mött, Tatsja

Andvänder man politik till barnen?
Ja, genom att förklara saker och ting. Det är en slags politik.
Väl mött, Tatsja
Här kommer ett utdrag ur Wikipedia om begreppet politik.
Politik är ett omstritt begrepp med många definitioner. En minsta gemensamma nämnare är att begreppet alltid syftar på offentlig maktutövning och den process som bestämmer hur den offentliga makten utövas, det vill säga maktkamp. Vissa har argumenterat för att politikbegreppet bör vidgas till att innefatta fenomen som normalt betraktas som privata (t.ex. familjeangelägenheter) eftersom dessa anses påverka resultatet av den offentliga maktutövningen och maktkampen i hög grad.
/Maria
#0 Jag håller helt med dig! Jag tror att många tycker att begreppet "politik" låter tråkigt och komplicerat och man säger att man egentligen inte är intresserad. Men - frågar du någon om vad de tycker om hur skolan ska vara, hur sjukvården fungerar eller vad vi ska ha för straff för olika brott så har alla en åsikt! Påpekar man då att de visst verkar intresserade av politik inser de plötsligt att det också är politik. Allt är politik! :)
#6 Det är det jag menar. Även i förskolan är politik inblandad. Fast det tänker de flesta inte på. Men ordet politik har en stämpel på sig att vara torr. Talare efter talare som står och tjatar om samma saker.
Men det stämmer inte. Skönt någon håller med mig.
Själv tycker jag det är givande.
Väl mött, Tatsja
ja, jag håller med er. ALLT är politik. skolans fungerande, vårdens fungerande, och även barnen tex vab, kontaktdagar.
många som inte tänker på att de flesta frågor är politiska
#8 Ändå får man höra av en del att politik är tråkigt. Fast när man frågar varför? Så är det ofta att det är debatterna i teven som de menar. Sen förstår de inte att politik kan var mycket som finns runt oss.
Väl mött, Tatsja