(s) nya invandringspolitik
För några dagar sedan presenterade Veronica Palm (ledamot av socialdemokraternas internationella rådslagsgrupp och partiets talesperson i migrationsfrågor) socialdemokraternas nya invandringspolitik på DN Debatt.
"_Under asylprövningsperioden ska ett boende kunna anvisas så att asylprocessen går så snabbt som möjligt. Lagen om eget boende (ebo) måste ses över.
För att underlätta integration vill vi att varje flykting tillsammans med ett personligt ombud ska utveckla en individuell introduktionsplan för den första tiden i Sverige.
Introduktionsersättningen ska göras mer lönelik och vara ersättning för att delta i de insatser som krävs, i enlighet med introduktionsplanen, för att komma in i samhället och på arbetsmarknaden."_
Det här tycker jag låter väldigt positivt. I huvudsak tycker jag det här är ett steg i rätt riktning - ökad tydlighet och ökade krav kombinerat med en klar målinriktning mot arbete och integration.
Inlägget från (s) kom inte många dagar efter att migrationsminister Tobias Billström tillsammans med Ulf Kristersson, socialborgarråd i Stockholm och ordförande i Moderaternas arbetsgrupp mot utanförskap och segregation, samt riksdagsledamoten Elisabeth Svantesson skrev ett liknande debattinlägg:
"Sverige präglas i dag för mycket av några särdrag som försvårar framgångsrik invandring. Tydligast är den kravlöshet som accepterar att arbetsföra människor - oavsett etnicitet och ursprung - under långa perioder lever på bidrag i stället för att fullt ut ta ansvar för sin egen försörjning."
"I Sverige råder en utpräglad rädsla för att tydligt kommunicera helt fundamentala värderingar och värderingsburen lagstiftning till människor som kommer hit. Oron för att missförstås eller utpekas som främlingsfientlig gör att vi i praktiken helt avstår från att ge en realistisk bild av vilka krav som gäller för den som vill leva ett bra liv i Sverige."
Om allians och (s) visar upp så likartat inställning tycker jag det fins förutsättning för en rejäl uppryckning med påföljande förbättrtad integration.
Härligt!

Bert och Ian kan nog inte sluta skratta….
Pia K här i Danmark skickar nog lyckönskningar.
Det är på tiden att det händer nåt i Sverige.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#2 Det finns en viktig skillnad mellan när riksdagspartierna stramar åt sin invandringspolitik och den politik som t.ex. (sd) företräder.
Hos (sd) gjorde man fel när man föddes - eller när ens far/morföräldrar föddes.
I riksdagspartiernas politik handlar det om krav på beteende - inte på födelseplats.
Det innebär att oavsett var du är född så kan du glida fram på en räkmacka - om du är villig att acceptera de krav som ställs.
#1 Det lustiga i sammanhanget är att samma Veronica Palm (s) satt i morgonsoffan och kritiserade Ulf Kristersson för deras förslag…
#4 Det låter rätt typiskt!
Ungefär som när (s) kritiserar alliansen för att inte sänka pensionärernas skatt tillräckligt mycket.
Från den höga nivå som (s) satte när de hade makten…

Fast jag tycker det är rätt typiskt överhuvudtaget. Hela tiden skyller man på varandra. Det måste vara det absolut bästa läget att arbeta i opposition då allmänhetens blickar ju vänds (som regel) mot regeringen och inte oppositionen.
Jag för min del har hört samtliga partier skylla på varandra genom åren. Eller över blockgränserna, beroende på vem som sitter vid makten. Inget som är typiskt för sossar eller moderater eller vad det nu kan vara.
Hörde i något program i TV, som jag tyvärr inte kommer ihåg var och således inte kan bevisa eller länka till (alltså bara hörsägen) för alla er som retar sig på att man inte kan bevisa allt man hört, att oppositionen helt lugnt kan sitta och inte vilja vinna ett val just för att de i lugn och ro ska få syssla med sitt och låta den som just då sitter i regeringsställning ta smällarna, särskilt då det är oroligt på de olika marknaderna. Därav att de emellanåt, vid val, har ett så tamt valprogram. Om det stämmer vet jag ju inte,men diskussionen som jag hörde gick ut på det. Rätt intressant faktiskt.
#6 Man tycker att alla partier kunde kosta på sig ett positivt omdöme om motståndaren någon gång.
Tänk er ett parti som för fram ett förslag - och motståndaren jublar och säger att det röstar vi gärna på!

#7. Ja jösses, då skulle man nog trilla av stolen av ren förvåning, men det vore riktigt härligt. För även om man är ideologiskt långt ifrån varandra så finns det ju poänger både här och där.

#7, #8 Tittar man över tid så är det ganska stor konsensus över hur sverige skall drivas. Förslag som man förkastade i hårdast möjliga tonfall drivs igenom efter maktskifte, och då med de tidigare upphovsmännen som hårdföra kritiker…
Det är vare sig konstruktivt, och sedan spär det dessutom på politikerföraktet rejält…
//Zac

#3, Jag har väl inte skrivit nåt om (sd)?
#10 Nej, det har du inte. Vad jag ville ha sagt var att jag tycker inte att riksdagspartierna går åt (sd)-hållet när man stramar åt sin invandringspolitik.
Jag tror i och för sig inte att Bert & Ian eller Pia K heller har en (sd)-liknade politik.

Har du (eller nån annan) läst "While Europe slept" eller "America alone". Snacka om invandringspolitik. Problemet är att jag tror att de har rätt, och att många håller med dem (efter ett par öl). OM inte de etablerade partierna tar tag i det här med invandring, så kommer "vanligt folk" att bli desperata och vända sig mot (sd) och liknande.
Här kan man läsa lite om böckerna:
http://www.randomhouse.com/catalog/display.pperl/9780385514729.html
Självklart är dessa utspel ett direkt svar på SD:s framgångar i opinionundersökningarna. Det hela ingår i min profetia om de närmaste årens utveckling.
"I have forseen it" som kejsar Palpatine säger.

Jösses.
Instämmer…det är märkligt att det skall behövas ett "missnöjesparti" för att de stora elefanterna ska ta folkets vilja på allvar.

Alltså, vad menar du med folkets vilja? För om folkets vilja skulle vara detsamma som SD´s så skulle våran statsminister heta Jimmie Åkesson…..och det gör han ju inte, så då måste ju folkets vilja vara något helt annat än din
.

#17 Det är nog inte heller helt korrekt att jämställa "folkets vilja" med ett fyraprocentsparti?
//Zac

#18. Nä, och det ännu jäkligare är ju att folkets vilja…..alltså vi……tydligen inte har någon intelligens alls……vad jag förstår kan vi endast tänka en enda tanke och inget mer. För utan SD så har tydligen de andra partierna inga framgångar…..i denna enda tanke. Hm, och jag som trodde det var flera aspekter som avgjorde vem man röstar på………
.

Jag tror nog att en majoritet av svenskarna vill ha en hårdare invandringspolitik. Men eftersom (sd) har en väldigt tvivelaktig bakrund, så har nog många svårt att rösta på dem. Dessutom vet jag inte om de har svar på/erfarenhet av andra saker, budget, vård och skola, försvar, utrikespolitik osv osv. Men jag tror att de kommer att bli stora kommunalt.
Däremot tror jag att de - som Magnuz skriver - få de andra partierna att tänka om. Tror också att det kan vara en "ursäkt" som kanske tom är välkommen, "Vi måste göra nåt för att inte tappa röster till (sd)". Se på framskrittspartiet i Norge och Dansk Folkeparti i Danmark, för att ta de närmsta grannarna.
#20 "eftersom (sd) har en väldigt tvivelaktig bakrund,"
Det stora problemet är väl deras människosyn och deras obehagliga och farliga politik?

#21 Jag ska erkänna att jag inte vet tillräckligt om deras politik för att uttala mig om det.

Jag tror inte det är fråga om en "hårdare" invandrarpolitik", snarare rättvisare. Alltså inte en rädsla för SD.

#23. Ja ok, det var kanske fel ordval.

#24. Nja, det var inte så jag menade…..
. Menade mer så att "hårdare" låter så………hårt och lite elakare och jag tror att partierna är ute efter en rättvisare invandrarpolitik. En politik som inte passiviserar, utan tvärtom aktiverar.

#24. Måga tycker kanske att det är "hårdare".
Men jag håller med.
#17 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_423703.svd
"Mer än varannan, 52 procent, tycker att det är ett bra förslag att Sverige ska ta emot färre flyktingar. Samtidigt tycker knappt var fjärde att det är ett dåligt förslag."
Artikeln är från 2005, så idag är det förmodligen ännu större del som är för ett lägre flyktingmottagande. Detta är folkets vilja, oavsett vem som sitter i riksdagen. Då SD i grund och botten står för ett minskat flyktingmottagande så kan man säga att deras huvudfråga representerar folkets vilja.
#20 Håller med dig. Det är dock märkligt att det skall behövas en halvdansk för att inse detta. Speciellt det du skriver om att SD kan vara en ursäkt för de andra är speciellt intressant, och jag tror absolut att det finns många politiker som egentligen håller med i mycket av det SD säger och nu kan legitimera detta genom att hänvisa till att man måste bemöta SD för att hindra dem att komma in i riksdagen. Mig kvittar det, resultatet blir detsamma, en win-win situation alltså.
#21 På vilket sätt är SD:s politik farlig?
#21 (sd) politik är farlig, därför att om den fått genomföras skulle Sverige isoleras, samarbete med andra länder försvåras, och företagens möjligheter till internationellt utbyte starkt försvåras.
Det skulle innebära en ekonomisk katastrof.
Det var en intressant vinkling… Hur kommer du fram till det? Vilken del av politiken är det som skulle leda till detta?
Fundera lite på hur dagens svenska företagsklimat ser ut och jämför detta med t.ex. 60-talets Volvo, Saab, Kockums, Ericsson, SBAB, ASEA, Luxor, Electrolux, ABB osv.. På 60-talet hade vi en mycket liten andel invandrare och Sverige var mycket mer etniskt homogent. Tycker du att det gick dåligt för svenska företag då, jämfört med idag?

#29. Fundera lite du också på hur Volvo, Saab, Kockums, Ericson, Asea och ligan lyckades så väl på den tiden.
#29 Det handlar inte om mängden invandrare. Det handlar om synen på människor.
I (sd) Sverige kan inga människor få medborgarskap om inte man kan visa svenskhet tre generationer tillbaka. Du kan alltså inte rekrytera arbetskraft utomlands annat än för korta perioder.
Ett Sverige med (sd)-politik skulle tydligt visa sitt förakt för andra människor. Det skulle påverka bilden av Sverige och svenska produkter negativt.
Ett Sverige med (sd)-politik skulle lämna EU och förmodligen få lämna FN eftersom man inte accepterar t.ex. Genéve-konventionen.
Vi skulle se ett litet marginaliserat land i norr, föraktat av en omvärld…
Jag antar att du vill komma fram till att det skedde mha arbetskraftsinvandring? Om så är fallet så, ja, gärna anpassad arbetskraftsinvandring, på våra villkor. Det har jag inget emot så länge den inte sker på bekostnad av vårt samhällsklimat, svenska pensionärer och våra skolungdomar. Om du inte klarar av att se skillnaden mellan dåtidens arbetskraftsinvandring från t.ex. vårt kulturellt likartade grannland Finland, och massinvandring, ofta genom fusk, från mellanöstern så förstår jag att du ofta uttrycker dig på ett milt sagt konstigt sätt.

#32. Om så är fallet……? Det borde du väl veta som anser dig så insatt i invandrarproblematiken och oss andra så oinsatta.
Ja, så är fallet. Vi kan tacka bl a finländare, italienare, jugoslaver (som det hette på den tiden) osv för att dessa företag gick framåt och blev internationellt stora. Utan dem hade det inte gått lika bra.
Vad är anpassad arbetskraftsinvandring på våra villkor?
Finlands folk har själv massinvandrat…..bl a hit för att arbeta. De hade det inte alls lätt då. För på den tiden behandlade vi dem rätt illa, då vi inte hade så många andra att vara taskiga emot. Det var inte ens ovanligt att lärarna diskriminerade de finlandsfödda barnen. Faktiskt.
Så du menar, på fullaste allvar, att det är invandrarnas fel att vi har sämre skolor idag? Eller att pensionärerna får sämre vård? Jösses människa.
Eftersom du nu tog upp just mellanöstern så tycker jag att du ska läsa denna länk. Har också satt in den i tråden om SD. Om du tror att de flesta invandrare är lata och arbetsovilliga så lever du med dubbla skygglappar. Är det inte konstigt att samma folkslag klarar sig med jobb och annat i t ex USA, men inte här. Det beror nog mest på att vi faktiskt sätter dem på undantag och sticker till dem en och en annan krona, istället för att se till att de får chansen att försörja sig själva. Trots det så finns det så många som fixar det ändå och t ex startar eget. Det som går bäst är säkert pizzeriorna, för vi svenskar vill ju gärna ha den typen av mat.
Hm, det du frågar mig om inte jag kan se skillnaden mellan invandringen då och nu är ju inte ens relevant. Det var du själv som, till Anders, tog upp detta med de svenska företagen och hur bra det gick för dem internationellt. Då upplyste jag om att det fanns en orsak till detta, som man inte bör glömma och tro att vi ensamma kan slå oss för bröstet och säga…….hurra vad vi är bra.
Med "om så är fallet" så menade jag om fallet var att det var arbetskraftsinvandring du ville komma åt, vilket det alltså var. Jag är såklart medveten om detta.
Arbetskraftsinvandringen skedde, som jag redan skrivit, på våra villkor, dvs vi behövde människorna. Det var inte frågan om lycksökare utan människor som faktiskt kom hit i syfte att arbeta och sköta sig. Antalet var också runt 17 000 per år mellan åren 1960-65, från främst närliggande länder som Finland. Finland som är vårt grannland, broderland och som tusentals svenskar gått i strid för några år tidigare. Det pratas ju svenska i stora delar av Finland och vi har tom varit ETT land, inte två. Det är knappast jämförbart med tiotusentals muslimska "flyktingar" från mellanöstern och Afrikas horn per år.
När det så gäller din länk så ser jag den bara som en i raden av "experter" som uttalar sig på uppdrag av våra makthavare. Precis som du så finns det inte bevis för hans påståenden utan allt är bara påståenden och gissningar. Om du är seriöst intresserad av detta så bör du läsa den här undersökningen;
http://www.parliament.uk/parliamentary_committees/lords_press_notices/pn010408ea.cfm
Det är The House of Lords Economic Affairs Committee som gjort en undersökning av invandringens påverkan på det brittiska samhället och dess ekonomi. Resultaten kan sammafattas såhär;
The House of Lords Economic Affairs Committee, in a report published today, reject the Government's argument that a high level of net immigration is of economic benefit to the UK.
The Committee also reject the Government's position that a high level of net immigration is needed to prevent labour shortages. They point out that in the long run net immigration simply increases the size of the economy with no impact on the level of vacancies.
"The argument put forward by the Government that large-scale net immigration brings significant economic benefits for the UK is unconvincing. We have found no evidence to support their position.
Om det nu vore så ekonomiskt fördelaktigt, varför slåss inte alla västvärldens länder om att locka till sig Irakier och Somalier?
När det gäller invandrade Somalier i Sverige och USA så är det naturligtvis så att de drivna och arbetsvilliga Somalierna flyttar till USA, och de som kanske inte har samma vilja att arbeta och göra rätt för sig, hellre söker sig till länder där man lätt kan leva i princip ett helt liv på bidrag, dvs Sverige. Jämförelser med USA är tämligen irrelevanta då de har ett helt annat välfärdssystem, ja ett helt annat system överhuvud taget. En fråga du måste ställa dig är om du är beredd att offra vårt välfärdssystem för att få Somalier mer integrerade. Jag är det inte!

Du skriver om vårt broderland. Ja, idag har vi tydligen glömt hur vi behandlade finländare som kom hit och arbetade. Trots att vi varit ett och samma land i dryga 600 år var vi inte särskilt snälla mot dem när de kom hit och sökte jobb…….som vi också då ansåg vara "våra jobb".
Ja, jag hade inte väntat mig att du skulle "acceptera" min länk. Hitills har du inte gjort det, utan har alltid en egen förklaring till varför andras länkar inte gäller, medans dina alltid är något slags bevis. Är det inte märkligt så säg?
Nu är det så här, jag ser inte på invandringen som du. För mig är det inget problem i sig. Problemet är att vi släpper in dem i landet och sen blockerar vi deras möjlighet att komma in i samhället. Möjligheten att försörja sig är stängd i väntan på arbets- och uppehållstillstånd, vilket kan ta flera år. Det ser jag som ett problem.
Samtidigt som vi hindrar så många från att arbeta, så ser vi till att pengar kommer ändå, det ser jag också som ett problem, för det ger fel signaler. I allra högsta grad när människor som kommer hit inte alls är vana att sitta overksamma och få pengar. Det är alltså inte passivitet som ska ge lönen utan aktivitet. Men för att vara aktiv lär man också få tillgång till arbete och tillstånd därtill.
Många länder, inte bara USA, tar också emot flyktingar men ser också till att de snabbt får besked om de får stanna eller inte och att de samtidigt får arbeta.
Din kommentar om att de arbetsvilliga somalierna flyttar till USA och de lata hit är ju så befängd så det ser jag som ett skämt från din sida.
Nä, vi kommer inte så långt i detta du och jag. Vi tänker alldeles för olika. Jag är för människor och inte nationalitet. Tycker lika illa om elaka människor oavsett varifrån de kommer. Tycker lika mycket om bra människor oavsett varifrån de kommer. Kan omöjligt dela upp dem i någon slags ras, eller som svenskar och icke-svenskar. Du kan det och så är det med den saken.

Blombuketten: "Det beror nog mest på att vi faktiskt sätter dem på undantag och sticker till dem en och en annan krona, istället för att se till att de får chansen att försörja sig själva."
Jepp!! Absolut! De undersökningar som gjorts med tex USA visar att invandrarde där lär sig engelska mycket fortare än vad de lär sig svenska (i Sverige alltså), och att de kommer i arbete i stort omfång. Tex somaliska flyktingar i Sverige går till största delen på socialhjälp, men i USA ligger de faktiskt över lönegenomsnittet!
Vad beror denna skillnad på?
Anders "I (sd) Sverige kan inga människor få medborgarskap om inte man kan visa svenskhet tre generationer tillbaka. Du kan alltså inte rekrytera arbetskraft utomlands annat än för korta perioder."
Är det sant? Idoiter. Men man kan faktiskt leva och bo och arbeta i ett land utan att vara medborgare. Det är inga problem. Man får ett svenskt personnummer och sen är man innne i byråkratin.
#36 "…man kan faktiskt leva och bo och arbeta i ett land utan att vara medborgare…"
Jo, (sd) menar att svenskt medborgarskap ska vara reserverat för "riktiga svenskar". Exempel på sådana som faller utanför (sd) norm är samer. De har visserligen bott i Sverige i tusentals år, men enligt (sd) avviker deras kultur för mycket…
Även om man naturligtvis kan leva och bo i ett land utan att vara medborgare så utgör det ett hinder att inte kunna få medborgarskap. Om en svensk en tid arbetar utomlands och där gifter sig kan den äkta hälften inte få svenskt medborgarskap om de flyttar åter till Sverige - i ett hypotetiskt (sd)-styrt Sverige.
Syftet är naturligtvis att hålla raserna, eeh förlåt kulturerna åtskilda så att de inte blandas. För mig är det helt uppenbart att förutom att detta är oerhört obehagligt, så skulle det också innebära en katastrof för det näringsliv som vill ha livliga internationella kontakter och förbindelser.

Verkar vettigt länge leve de röda!
Hur vi behandlade Finländare på 60-talet hör ju egentligen inte hit, då frågan ursprungligen handlar om Anders påstående att det vore förödande för svensk ekonomi och industri med en skärpt invandringspolitik.
Det är intressant att notera att Blomman skriver t.ex. "Ja, så är fallet. Vi kan tacka bl a finländare, italienare, jugoslaver (som det hette på den tiden) osv för att dessa företag gick framåt och blev internationellt stora. Utan dem hade det inte gått lika bra."
Med denna logik kan man väl också påstå att t.ex. detta;
http://sydsvenskan.se/sverige/article367205/900-jobb-forsvinner-fran-Volvo-PV.html
beror på att det arbetar invandrare på företaget? Nu tror jag naturligtvis inte det, men däremot så är det naivt att tro att det som gällde på 50 och 60-talet, då vi hade ett behov av arbetskraftsinvandring, även gäller idag. Idag är det tvärtom så att västländernas framgångar inte byggs av lågutbildade arbetare utan främst av välutbildade personer som ligger i framkant när det gäller uppfinningar och avancerade lösningar inom olika områden. Nu kanske någon drar upp myten om den invandrade raketforskaren som kör taxi, men det är och förblir just bara en myt.
Blomman, jag accepterar din länk och känner till de argument som förs fram i den, men jag vet också att det finns många forskare och instanser som inte delar uppfattningen som din länk för fram. Du skriver att jag inte accepterar din länk, men accepterar du min då? Läste du den ens?
Jag delar din uppfattning om att handläggningstiden många gånger är för lång. Det är dock inte så som du beskriver, att det tar flera år för de flesta att få ett besked om uppehållstillstånd. Under 2007 fick ca 80% av alla ärenden besked inom 9 månader. Över 50% fick det inom ett halvår. Den sista klicken som det tar mer än 9 månader för är såklart de som medvetet sinkar utredningen genom att inte uppge identitet, slänga bort sina papper, ljuga och allmänt försvåra för utredaren. Självklart är orsaken att de inte har giltiga skäl och försöker bluffa. Frågan blir då hur du tycker man skall göra med dessa nyanlända, som väntar på beslut? Ska man ställa dem till arbetsmarknadens förfogande menar du? Vilken arbetsgivare vill anställa en person som inte ens har uppehållstillstånd? Han kan ju försvinna fortare än kvickt vid ett avslag. Någon form av arbetsplikt som förutsättning för mat och uppehälle under handläggningstiden är jag däremot för. Det kan handla om sådant arbete som annars inte skulle bli gjort, inom främst kommunen.
#37 Anders, du förvanskar som vanligt SD:s åsikter, denna gång vad gäller medborgarskap. Eftersom du själv inte bryr dig om att ta reda på fakta utan sprider dina egna lögnaktiga påståenden omkring dig så får jag väl kopiera in vad som står i SD:s partiprogram om medborgarskap;
"Kraven för att få svenskt medborgarskap skall skärpas kraftigt. Grundläggande krav skall vara att man varit bosatt i landet i minst tio år och att man under denna tid uppvisat en klanderfri vandel. Genom ett obligatoriskt medborgarskapstest skall man också visa att man tagit till sig det svenska språket och skaffat sig grundläggande kunskaper om svensk historia och svenskt samhällsliv. Därtill skall man också underteckna en deklaration där man bekräftar sin lojalitet med Sverige och förbinder sig att respektera svenska lagar och övriga samhällsregler."
#39 Källa: (sd) principprogram:
"Dessutom lever här sedan lång tid tillbaka icke-svenska befolkningsgrupper, som till exempel samerna."
"Dock, nationstillhörighet är inte detsamma som medborgarskap. Att helt uppgå i en nation kan ta flera generationer. Däremot ska medborgarskap kunna erhållas även av icke-svenskar, så länge detta inte leder till en allvarlig kränkning av den nationalistiska principen. I huvudsak ska dock svenskt medborgarskap vara ett privilegium avsett för svenskar."
(Det betyder alltså att samer kan erhålla svenskt medborgarskap så länge det inte leder till en allvarlig kränkning av den nationalistiska principen. Min kommentar…)
"Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent."
(Det är något oklart om hur allvarligt (sd) anser att samerna kränker denna princip. Min kommentar…)
Källa: (sd) invandringspolitiskt program:
"Svensk är den som har en helt övervägande svensk identitet, och som av sig själv och av andra svenskar uppfattas som svensk."
"Kraven för att få svenskt medborgarskap skall skärpas kraftigt. Grundläggande krav skall vara att man varit bosatt i landet i minst tio år och att man under denna tid uppvisat en klanderfri vandel. Genom ett obligatoriskt medborgarskapstest skall man också visa att man tagit till sig det svenska språket och skaffat sig grundläggande kunskaper om svensk historia och svenskt samhällsliv. Därtill skall man också underteckna en deklaration där man bekräftar sin lojalitet med Sverige och förbinder sig att respektera svenska lagar och övriga samhällsregler."
"Möjligheten att utfärda permanenta uppehållstillstånd som ett mellansteg mellan temporärt uppehållstillstånd och medborgarskap skall därmed avskaffas."
"En förutsättning för att få återvandringsstöd är dock att man avsäger sig sitt svenska uppehållstillstånd och eventuella medborgarskap för all framtid."
---
Fetmarkeringen är min. De kursiverade kommentarerna inom parentes är mina. Övrigt är direkta citat.
Den som inte inser hur utfruset ett litet land i norra Europa som levde efter dessa stolletankar skulle bli borde fundera ett tag till. I ett land styrt av (sd) hade vi fått backa utvecklingen några hundra år och börja leva efter självförsörjningsprincipen. Glöm internationellt samarbete, glöm Sverige som en respekterad röst i världen. Glöm samarbete i miljöfrågor, glöm deltagande I FN. Glöm positiva effekter av globalisering…
Hur ser det ut i Finland? Ligger de hundra år efter Sverige menar du? (Jfr Nokia och SE)
Varför skulle vi bli utfrusna? Vi behöver inte ta emot fler Irakier per år än hela USA för att få vara med i EU och för att Volvo ska få sälja bilar i England. Din vantolkning av vad som står bygger på din negativa grundinställning till SD som omöjliggör en objektiv bedömning.
Inget I-land har så låg invandring som Japan. Tycker du att Japan är utfruset och efter vad gäller t.ex. export och produktion av konkurrenskraftiga produkter? Snarare är det väl så att Japan är ett av världens ledande länder när det handlar om t.ex. elektronik och fordon. Toyota är ju känt som världens mest pålitliga bilmärke med ständiga toppnoteringar i kvalitetsundersökningar. Alla större MC-märken är japanska (Kawasaki, Honda, Yamaha och Suzuki). Visst finns HD och Triumph m.fl men marknaden domineras av "riskokare". Behöver jag fortsätta?
Det betyder alltså att samer kan erhålla svenskt medborgarskap så länge det inte leder till en allvarlig kränkning av den nationalistiska principen.
Vaddå erhålla? De är ju redan svenska medborgare i och med att de är födda här. Du förvanskar ju vad som står och ställer det på sin absoluta spets för att försöka förlöjliga.
#41 Menar du att Finland eller Japan styrs av (sd)? Du får nog vända blickarna utanför ditt lilla drömuniversum…
Jag behöver inte förvanska. Var och en som läser igenom (sd) hemsida inser att det är ett ruskigt parti med värderingar mycket nära nazismen.

#41. Säger som du brukar göra……vad har Finland och Japan med detta att göra? Tråden handlar väl ändå om sossarnas nya invandrarpolitik?
#39. Hur finländarna behandlades här på 60-talet har i alla högsta grad med nutid att göra. Det visar på att tider förändras och idag är det inga problem att vara finländare i Sverige……inte ens om du inte kan svenska. Människor kommer in i systemet…..bara de får chansen att göra så. Svårare är det inte. Precis som jag redan skrivit, blir du insläppt i landet för att sedan sättas på undantag direkt, utestängd från arbetsmarknaden och alltså förhindrad att försörja dig själv så blir det fel. Det säger sunda förnuftet. Det behövs inget SD för att man ska förstå det. Det behövs heller inte en slags "rasresning" i Sverige för att förstå det.
#40 och #41. Bra skrivet tycker jag. Precis som du säger behöver ingenting förvanskas som man läser på SD´s hemsida. Står klart och tydligt vilka värderingar partiet har.
Sambon kom hit på slutet av 60-talet och han känner inte till den beskrivning som du ger Blombuketten. Kanske är det du som höll på med sådant trams jag har aldrig gjort det och min sambo har aldrig träffat på det heller.

#44. Tur för honom. Själv känner jag flera. Hade finska kamrater när jag var liten som blev diskriminerade i skolan. Då jag är uppväxt i en förort till Stockholm så fanns det många finländare där. Min sambo är finländare och han vet vad jag skriver om. Hans föräldrar vet vad jag skriver om.
I o m min sambo (ja, det är inte bara du som har en sambo från grannlandet) så känner jag många finländare, både finsktalande och svensktalande. Han är också uppväxt i en förort till Stockholm och så gott som alla hans kompisar är finländare. De flesta av dem vet vad jag talar om.
På den ort jag nu bor så finns det många finländare som kom hit på 50- och 60-talet för att arbeta, och jag arbetar med deras barn och de vet vad jag skriver om.
Som vanligt kommer du med dina otroligt låga kommentarer. Nej, jag var inte en av dem som höll på med "sådant där trams". Jag både hade och har många vänner från vårat grannland och som sagt, min sambo är en, så nej, inte en chans vet du. Jag har inte hållit på med sådant trams till någon oavsett om de är svenskar eller invandrare.
Varken din sambo eller min är allena rådande vet du.
#42 Nej, du behöver inte göra dig dum. Finland och Japan har en låg invandring, vilket är det som SD också vill.
http://hbl.fi/text/helsingfors/2008/3/16/d11267.php?rss
Ett exempel på hur man gör i vårt grannland. Om detta hade hänt i Sverige hade med största säkerhet såna som du Anders och andra, gått i taket och kommit med nazistanklagelser hit och dit. Finlands politiska partier har en gemensam syn på invandringen och strävar efter att hålla den låg, inget konstigt med det. Hade något av dessa partier varit svenskt hade det kallats rasistiskt.
#45 Jag känner inte heller igen bilden du ger av finländsk diskriminering. Jag växte upp granne med en finsk familj med helfinska föräldrar vars son var min bästis under barnaåren och min idag bästa polare har också han finska föräldrar, och jag har aldrig hört talas om att dessa diskriminerats på något sätt alls. Det hör såklart ihop med att de talar svenska utan brytning, ser sig själva som svenskar och av sin omgivning uppfattas som svenskar (förutom möjligen när FInland möter Sverige i hockey =)
#46 "Finland och Japan har en låg invandring, vilket är det som SD också vill."
Det där är närmast historieförfalskning!
Det (sd) vill är att undvika rasblandning… eeh, förlåt "kulturblandning". Man har en vision om att skapa en "nationalstat" av Sverige med en "homogen" befolkning. Det är sjuka idéer byggd på sjuk ideologi med raka släktband till nazismen.
Hade (sd) varit ett normalt parti som bara haft kritiska synpunkter på invandringspolitiken kunde vi ju börja föra intressanta diskussioner.

#46. Ja, det är du och Vassna då som aldrig hört talas om detta problem. Jag och många med mig har det.
Här är en till som vet hur det kunde vara att vara finländare i Sverige.
Lite till.
Så du menar alltså att om man inte har brytningen så blir man behandlad som en svensk?
Jag vet både första och andra generationens finländare (där då alltså andra generationen pratar svenska utan brytning) som "försvenskat" sitt namn för att bli fullt accepterade.
De polare som du då har. Är de finsktalande finländare eller svensktalande? För om deras föräldrar tillhör första generationen, och är födda finsktalande, så tror jag knappast att de talat svenska utan brytning.
Jag känner t o m svensktalande finländare från Vasa, Jakobstad med omnejd som verkligen inte bryter med finsk accent, men ändå är finländare och även en del av dem har inte alltid tagits väl emot här.
Utan att ha läst era inlägg ovan så vill jag ge min syn på invandrarfrågan.
Först och främst så har (S) katastrofalt misslyckats med sin flyktingpolitik. Vi har tagit emot alldeles för många flyktingar under väldigt kort tid, vilket innebär att vi inte kunnat erbjuda dessa ett bra och människovärdigt mottagande.
Först sätter vi dem i baracker utan att något händer, sedan sätter vi dem i getton där ingen heller tycks bry sig. Vi som bor på de platser där stora problem uppstått är ju själva vittnen till resultatet.
Tyvärr är det ju så att de politiker som sitter och beslutar om flyktingmottagandet bor i villor långt ifrån de områden de stuvar in sina flyktingar.
Det gäller inte bara att öppna dörrarna för insläpp, utan det gäller även att lägga ut en välkomstmatta och ha ett program i beredskap till var och en som söker sin flykt till Sverige (vilket även bör gälla för andra länder som tar emot flyktingar)
Jag talar nu som ni märker, enbart om flyktingar, om folk som tvingas fly från sitt hemland pga krig eller förföljelse, inte om ekonomiska flyktingar eller om andra invandrare.
Sen varar ju sällan krig för evigt utan det brukar på ett eller annat sätt bli en fredlig lösning i landet ifråga. Då ska flyktingen erbjudas möjlighet att åka tillbaka till sitt hemland eftersom detta land behöver arbetskraft av olika slag.
Detta var mina tankar om flyktingpolitiken.
/Gunilla
#47 Det är du som förfalskar och gör felaktiga kopplingar. En i det närmaste etniskt homogen nationalstat har vi ju haft ända fram till 70-talet och kanske tom början av 80-talet. Så du menar att Sverige var ett sjukt nazistiskt land fram till dess? Du överdriver nåt enormt i dena tolkningar och drar slutsatser om ett isolerat Sverige som enbart ter sig löjliga.
Om du tar av dig foliehatten så kan vi börja föra intressanta disskussioner.
#48 Om man talar svenska utan brytning, beter sig som en svensk och ser sig själv som det så lär man i de allra flesta fall klara sig från diskriminering, ja. Mina kompisar har helfinska föräldrar, och talar själva finska, om än något stapplande när det blir komplicerade diskussioner. De talar svenska utan brytning och jag kan till 100% säga att de aldrig fått lida av sitt ursprung. De jobbar idag som dels nån sorts Kemiingenjör på ett labb, samt som ekonom inom databranschen.
#49 Jag håller med dig i det mesta. Bra sammanfattning. Det man kan tillägga är att gruppen flyktingar är en väldigt liten del, varav många dessutom får uppehållstillstånd på högst tvivelaktiga grunder.
# 50 - Det är nog så att kanske inte alla borde få uppehållstillstånd som har fått.
Men media är väldigt snar att bevaka så fort någon ska utvisas och därför kanske tjänstemännen påverkade av detta. För inte skriver media om när någon får uppehållstillstånd.
Om vi nu ska stanna vid flyktingarna så finns där ytterligare en aspekt att ta hänsyn till. En del av dessa människor har varit med om fruktansvärda saker som vi inte ens vet om att de finns, genom krigets fasor, både barn och vuxna. De kommer hit med sina traumatiska upplevelser och blir först satta i baracker och sedan i getton - detta kan inte bli någon bra utgång.
En annan fråga är att man inte har kunnat diskutera invandrarfrågan öppet utan att bli betraktad som rasist. Som om det inte fanns någon gråskala utan enbart svart eller vitt. Detta ämne är mer komplext än att dela upp folk i rasister och icke rasister.
Nu har dock invandrarfrågan kommit upp på dagordningen och kan diskuteras öppet, vilket inte är en dag för tidigt!
#50 "En i det närmaste etniskt homogen nationalstat"
Jag antar att du tror på det själv?
Ungefär lika insatt som Himmler som sände expeditioner till Tibet för att söka "den ariska rasens" ursprung.
Håhåjaja…

#50. Ja, så har vi samerna då som alltså enligt SD räknas som icke-svenskar……pratar de inte flytande svenska? De samer jag känner (några stycken) gör det i alla fall. Ett par av dem lever på samiskt vis, dvs med renskötsel. De flesta av dem jag känner lever som vilken svensk som helst. Några är gifta med svenskar. Så är det.
Det är bra Magnuz, självklart har du rätt. Min sambo, hans släkt och vänner, mina kompisar och andra jag vet om har fel. Läste du länkarna föresten? Var de inte relevanta? Var de propaganda? Där kan du läsa om erfarenheten som många finländare fick när de kom hit och delvis fortfarande känner av. Är det lögn?
Jag anser att vi betalat våra finska grannar illa med tanke på att de faktiskt, genom alla år, varit delaktiga i Sveriges uppbyggnad och med tanke på att de faktiskt, i ca 600 år, var svenskar.
Jag känner också finländare som, idag, har bra jobb, jag känner finländar som har sämre jobb. Jag känner finländare vars föräldrar lärt sina barn finska och de kan svenska och finska som rinnande vatten. Jag känner också finländare som kan prata lite finska därför att föräldrarna inte lärt dem det. Jag anser att de som är tvåspråkiga har fått den bästa hjälpen då de kan röra sig obehindrat även i Finland där en stor del av släkten kanske bor kvar.
Att bli svensk innebär inte att man behöver sudda ut sig själv och sina rötter, vilket jag tycker du antyder med exemplet om dina 2 finska kompisar. De är ju så svenska och känner sig som svenskar, inte (tydligen) som finländare……fast deras föräldrar är just finländare och hela deras släkt är detsamma.
Inte heller vi svenskar, när vi flyttar utomlands, lär oss prata ett annat språk flytande (som första generation), vi är svenskar och vi bevarar våra traditioner rätt väl. Se bara på USA och dess svenskättlingar.
Men nu struntar jag i dina försök till bortförklaringar av ett faktum, som de allra flesta vet om, även om du inte gör det. Jag vet att jag här har rätt, så enkelt är det. Återigen, självklart har inte ALLA finländare drabbats, vilket inte heller ALLA invandrare gör. Men det är alldeles för många.
#51. Att återvända är nu kanske inte alltid så lätt. Man ska inte glömma att barnens hemland kanske inte är detsamma som för föräldrarna utan det har blivit Sverige. De har kanske hunnit växa upp här, gått i skola här och har hela sitt liv här. Föräldrarnas hemland är kanske ett främmande land för barnen.
Håller med dig i det du skriver i stort. Har i flera inlägg rörande detta ämne, skrivit ungefär detsamma. Man kan inte ta emot människor med öppen dörr för att sen sätta dem på undantag och hindra dem från att försörja sig själva, vilket nu görs här. Det är inte heller riktigt att de som söker sig hit ska behöva vänta i åratal på att eventuellt få uppehålls- och arbetstillstånd. De ska få veta snabbt om de får stanna och därmed få chansen att försörja sig själv fort nog.
Jag tror nog inte att det som avhandlas här eller på andra ställen är rasism, mer främlingsfientlighet. Men börjar man tala om ett homogent samhälle där alla ska vara så lika som möjligt och inte skilja sig från mängden så börjar jag tycka att det luktar illa. Kallar man samer för icke-svenskar som alltså, i ett homogent svenskt samhälle, ska behöva ansöka om medborgarskap (vilket de ju redan har) och kanske få ett sådant…..om de blir godkända som svenskar vill säga, och alltså kastar hela sin tradition åt skogen och blir exakt som oss andra svenskar (vad som nu menas med det), dvs gå upp i majoritetskulturen, då tycker jag det är rätt otäckt, faktiskt.
# 52 Ja, jag tror det och har fakta och statistik för att visa att det stämmer. Vad har du som bevisar motsatsen?
#53 Mycket snack har det blivit om finnar…av nån anledning. Jag har aldrig förnekat att det kan förekomma diskriminering av finnar, men den lär vara betydligt mindre än mot vissa andra grupper, Romer för att ta ett exempel. Vad är egentligen din poäng med allt detta prat om diskriminerade finnar?
#54 Bevisa motsatsen? Jag upplevde och minns 70-talet med gott om invandrade jugoslaver t.ex. Du och blombuketten har ju dessutom nyss diskuterat invandringen från Finland.
Som släktforskare har jag ju också sett hur de flesta människor har rötter från andra länder. Men även bland svenskar finns ju kulturella variationer.
Drömmen om det kulturellt och etniskt homogena Sverige är lika sjuk och orimlig som nazisternas dröm om rasrenhet. Nytt namn - samma värdegrund.

#54. Ja, och varför kom den diskussionen igång……? Det är ju bara att bläddra lite uppåt så ser du ju själv. Det hela startade bara för att jag sa att vi kan tacka finländarna, jugoslaver och andra för den internationella kännedom som finns vad gäller Saab, Asea osv.
Att det sen fortsatte tror jag nog mest beror på att inte ens en sådan sak, som de flesta (i alla fall i min ålder) vet om kan få passera utan att det ska ifrågasättas om jag hittar på. Först av Vassna och så hände du ju på vad hon skrev. Därav fortsatte diskussionen antar jag. För min del ville jag, längre upp i tråden, endast belysa det faktum att de stora företag du nämnde kan tacka sin utländska arbetskraft för att de kommit så långt internationellt som de kommit.
En poäng i det hela, eftersom nu diskussionen blev så lång, är faktiskt att just den här gruppen fick arbeta. Det är mer än många invandrare får som kommer nu. Vilket jag skrivit om tidigare. Många av dem är kvar i Sverige än idag och deras barn och barnbarn är svenskar från födsel s a s. Så tror jag det kommer bli i framtiden för de som kommer idag också……om de bara får chansen att få komma in i samhället och få försörja sig själva.
Dessutom håller jag fullständigt med det Anders skriver i #55. Jag släktforskar också och ser att de flesta har rötter från andra länder. Och ja, vi har rätt mycket kulturella skillnader svenskar emellan också och det mycket beroende på vår historia.

Vill hänga kvar lite i 60-talet, och det som Blombuketten skriver "En poäng i det hela, eftersom nu diskussionen blev så lång, är faktiskt att just den här gruppen fick arbeta."
Tror att det är nyckeln til den (oftast) lyckade integrationen. Sverige behövde arbetskraft till våra fabriker, och folk i andra länder behövde jobb. Bra.
Idag finns det inga fabriksjobb. De har gått till låglöneländer. Kommer man till ett nytt land kan det vara bra att jobba på en fabrik med mindre kvalificerade uppgifter som inte kräver perfekt svenska. Under tiden man är där lär man sig svenska, får svenska kompisar, bergriper hur samhället fungerar osv. Sen kan man (eller ungarna) gå vidare med utbildningar osv.
Men som det är nu så finns det ingen bra ingång till arbetslivet. Det är iofs inte bara invandrare som får problem med detta. Skoltrötta ungdomar, folk som ska slussas tillbaka efter tex missbruk och annat får också besked på att "det finns inget".
Kunskaps och informationssamhället är inte bra för alla.
#57 Det finns ett stort behov av "tjänster" i samhället. Massor av "enkelt" arbete är outfört.
Det enda som behövs är ett regelverk och en skattelagstiftning som gör att vanliga människor kan köpa tjänster av andra till rimliga priser.
Om en snickare och en målare idag byter tjänster med varandra så är det ett nollsummespel - jag målar två timmar åt dig och du snickrar två timmar åt mig.
Om en tjänsteman i min stad har 30 000:- i månadslön och skall betala en målare 2 000:- så måste tjänstemannen först tjäna 5 265:- (en sjättedels månadslön).
För att kunna betala 2 000:- för tjänsten måste han tjäna 3 976:- före skatt. Dessutom tillkommer en arbetsgivaravgift på 1 289:-. Sammanlagt blir detta 5 265 kronor.
Målaren i sin tur får alltså 2 000 kr. När hon/han har betalt in moms, inkomstskatt och arbetsgivaravgift på de 2 000 kronor som fakturerades dig återstår 824 kronor.
Varje gång ett sådant här jobb utförs går alltså skillnaden mellan de intjänade 5 265:- och nettolönen på 824:- till skatt - dvs 4 400:-.
Den som inte inser att detta utgör ett hinder för att få människor i arbete kan fortsätta rösta på vänsterpartier…
Den som älskar att klämma åt höginkomsttagare kan gotta sig åt detta:
En kvinna med 60 000 i månadslön vill måla om sitt vardagsrum och sovrum. Målaren vill ha 10 000 för jobbet.
Kvinnan måste jobba halva månaden och tjäna 29 231 för att betala de 10 000. Målaren får ut 4 122.
För detta arbete tar staten ut 25 109:-
---
Och det finns de som förvånas över att det jobbas svart och som säger att det inte går att ordna fler jobb…

Jodå, Anders jag är med dig, men det är kanske inte det lättaste att starta en firma och skaffa kunder om man kommer ny till ett land och inte känner lagar och regler eller kan språket.
#60 Nej, det borde finnas firmor som anställer människor för att utföra tjänster.
Annars tycker jag mig se att många invandrare startar företag. Restauranger och olika serviceföretag.

Gudars Anders, ibland läser du andras inlägg som fan läser Bibeln….
Om man kommer ny och inte kan språket så är det inte lätt att bli anställ, och i synnerhet inte om man ska utföra tjänster till svenskar, eller på svenska. Om jag ska bygga om badrummet, så måste jag kunna prata med hantverkarna. Om jag ska beställa på en resturang så måste jag kunna läsa menyn. osv osv…
Altså, I STARTEN är det kanske bra att börja på typ en fabrik, där själva arbetet inte är beroende av svenskkunskaper.
#62 Förstår inte riktigt utbrottet…
Som jag skrev så tycker jag det borde finnas fler firmor som kunde anställa människor som utför relativt enkla tjänster. Sådana firmor kommer om förutsättningarna skapas.
Vad jag sedan menade var att jag ändå ser många invandrare som startar företag ganska snart. Kanske har man släkt och vänner här som hjälper till med de språkliga barriärerna?
Den här "drömmen" om fabriksarbeten som löste dessa problem i en annan tid tror jag man får glömma. Där tar maskiner/robotar över och de mänskliga insatser som finns kvar kräver ofta utbildning.
Jag tror alltså att det är på tjänste- och hantverkssidan som de nya enkla jobben kan komma. När jag skriver hantverk så förutsätter det ju också en utbildning men det finns nog enklare hantverksarbeten som många kan utföra väl utan så mycket utbildning.

Kanske stora firmor med stora byggen kan anställa folk utan svenskkunskaper, men en liten firma kan inte. Ska man dessutom hem till privatpersoner så ska man nog vara beredd på frågor.
Det jag ville komma fram till var att om man nu tar in en jäkla massa människor till Sverige, så får man väl också ha en plan om vad man ska sysselsätta dem med i starten (där de kanske behöver hjälp) om de inte har ett existerande nätverk.
På 60-talet var detta inte ett problem, men idag är det, och då skulle man kanske inte ta emot så många.
Det var det hele.
#64 Jag har haft målare hemma där bara "förmannen" talade svenska. Fungerade utmärkt.
Annars så tror jag att svenskstudier är något av det första en invandrare ska satsa på…
Intressant läsning finns på alliansens hemsida.
"I USA visar myndigheterna vägen, de tar ex en risk genom att satsa pengar på något man tror på för att få fonder, banker och företag att följa efter. Den som kan men inte vill arbeta har inte mycket hjälp att vänta från myndigheterna. I Sverige konstateras att det är tvärtom."

Det är just det här som diskuteras som jag menar med att vi sätter upp alldeles för stora hinder. Man kan arbeta även om språkunskapen inte är så stor. Det behöver inte vara de allra enklaste arbeten. Alla som kommer från andra länder är inte analfabeter och "bara" kan utföra de enklaste arbeten. Det låter nästan så.
Det är också så att människor i fattigare länder har en förmåga att överleva. De lär sig olika hantverk och utför dem, utan utbildning. Precis som vi gjorde här också förr i tiden. Där jag bodde kom det en gubbe som praktiskt taget klippte gräsmattan med sin machete, hur fint som helst. Han rensade ogräs med den, han planterade blommor med den. Han var otroligt duktig och förbaskat driftig.
Vi ska inte glömma att vi har en hel del invandrare här som har en gedigen utbildning med sig i bagaget. Varför inte utnyttja det istället för att låta dem köra taxi? Här har vi…..och ursäkta mig men jag tror på det, den svenska avundsamheten. Ingen ska tro att den är någonting och absolut inte en välutbildad utlänning. Nej, den personen placerar vi längst ner på skalan….möjligen kan den få städa kontor.
På 70-talet kom det en hel del chilenska flyktingar hit. Kände några av dem och de flesta var välutbildade. De fick baske mig sitta och rulla tummarna och invänta det månatliga bidraget, även fast många av dem lärde sig en hyfsad svenska. Det var läkare, läarare, ingenjörer, fysiker osv. De av dem som fick arbetstillstånd fick arbeta på lager, städning, olika fabriker, diska osv. Det är sånt jag inte förstår.
Man kan ju ändå inte jämföra en kriminell svensk som ska återanpassas till arbetslivet, med en duktig och arbetsam utlänning som inget hellre vill än att arbeta. För det är lite så det fungerar idag. Det är vi själva (samhället) som sätter regler och hindrar många från att komma in i arbete genom att helt enkelt hålla dem i passivitet och neka dem tillträde in i samhället.
#55 Andelen utrikes i Sverige födda var år 1970 6,7%. År 2007 var siffran 13,4%. Räknar man dessutom med andelen människor födda i Sverige med två utrikes födda föräldrar så blir siffran nästan 31%. Den senare kategorin finns inte ens med i scb:s statistik från 1970.
Med denna statisktik som grund står jag fast vid mitt påstående att vi hade en I DET NÄRMASTE etnisk homogen stat. Det är såklart en bedömningsfråga, men jag förbehåller mig rätten att göra min egen tolkning. Att du sedan har en upplevelse av "gott om invandrade Jugoslaver" får stå för dig, men den är inte förankrad i fakta.
#56 Du hittar på, vilket kan bevisas på två olika sätt.
1: Den invandrade arbetskraften var främst lågutbildad monteringspersonal, arbetskraft "på golvet" som knappast hade nåt med marknadsföring utomlands etc. att göra.
2: Som jag nämnt så är både Finland och Japan två framgångsrika exportländer, som samtidigt har en liten invandring.
Alltså, invandrad arbetskraft underlättade för dessa företag att lyckas överlag, vilket jag heller aldrig förnekat. Jag har till och med sagt att jag inte är emot arbetskraftsinvandring när det finns behov av det, vilket det absolut inte gör idag. Det är därför som dagens invandrare inte "får" arbeta, som du skriver. Idag finns det överskott på lågutbildad arbetskraft, därav den höga arbetslösheten.
Självklart har vi RÖTTER i andra länder. Dock har vi tillsammans skapat en svensk kultur, med våra särdrag och gemensamma värderingar. Detta är inget att skämmas för, tvärtom ska man väl vara stolt över sin egenhet och vilja bevara den. Det är ju det som är tjusningen med att resa och besöka andra länder.
Anders, jag håller med dig i dina skatteresonemang i grunden, men har du tänkt på varför staten behöver ta in så mycket skatt då? Jo, för att finansiera massinvandringsprojektet såklart 
"Varför inte utnyttja det istället för att låta dem köra taxi?"
Varför blir jag inte förvånad över att just du gått på myten om den invandrade hjärnkirurgen som kör taxi?
Klart det finns undantag, men generellt så är det så att genomsnittsinvandraren från Irak och Somalia inte har en gångbar utbildning.

Magnuz….känner du ingen invandrare? Det är ingen myt förstår du. Det finns många där ute som degraderats till ingenting.
Om du sen tror att samtliga som har utbildning ljuger så är det inte svårt att bevisa den saken. Ett litet prov så är saken klar.
Ett exempel. En herre som är Dr. i ekonomi fick här i sverige arbeta som lagerarbetare. När han sen flyttade till ett annat land fick han arbeta som ekonomisk rådgivare i kongressen där. Jag känner honom och vet att det är sant. Hans svenska var f ö alldeles utmärkt. En i mängden bara.
Tror du att alla som kommer hit inte har utbildning, eller att deras utbildningar är sämre och såpass mycket sämre så att en läkare som kommer hit ska behöva degraderas till sjukvårdsbiträde?
De som inte har "gångbar" utbildning må ju jobba utefter vad de kan. Det gäller väl oss alla kan jag tro.
Jo, jag känner invandrare och jag vet att det är en myt att det skulle vara en hel väldans massa välutbildade människor som kör taxi och städar.
Jag kan också ge exempel, med länkar till oberoende källor, inte egna sagor.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=69493&a=832008
Du får inte glömma att jag pratar om de invandrargrupper som idag är de dominerande, Irakier och Somalier t.ex. I Irak t.ex. är nära 60% av befolkningen över 15 år analfabeter.
http://globalis.gvu.unu.edu/indicator_detail.cfm?Country=IQ&IndicatorID=27
Det säger sig självt att det ifrån detta land inte direkt väller in utbildade ingenjörer och läkare. Och även om en individ verkligen ÄR välutbildad, enligt sitt hemlands normer, så är det ju inte alls säkert att denna utbildning är värd något här i Sverige. Ta en byggnadsingenjör t.ex, utbildad i Irak. De ämnen han har läst och de kunskaper han har är förmodligen inte alls jämförbara med de ämnen som en svensk byggnadsingenjör har läst. I det här landet har vi byggnadsnormer, regler och lagar som Irakiern inte har en aning om. Fördelen han kan ha av sin utbildning är att han lättare kan tillgodogöra sig motsvarande utbildning i Sverige. Du måste dessutom kunna prata svenska, vilket är första hindret, även för en välutbildad person.
Irak är ju också ett relativt utvecklat land. Hur stor är andelen analfabeter i Somalia? Kan du nämna ett enda välrennomerat universitet eller högskola i Mogadishu?

#69. En sak förstår jag inte. I vissa inlägg från bl a dig så kan man läsa att det inte är riktiga flyktingar som kommer hit, att de som kommer minsann har råd att betala dyra pengar för att ta sig hit (alltså rika)……..men i nästa stund så är det fattiga analfabeter som är här. Om det nu är "rika" människor som tar sig hit så är det rätt självklart att de också är välutbildade. För fattiga analfabeter är då rakt inte några rika människor.
Vet du, jag tror inte alls du känner särskilt många invandrare, för du visar med skrämmande tydlighet att du vet väldigt lite om dem.
"Och även om en individ verkligen ÄR välutbildad, enligt sitt hemlands normer, så är det ju inte alls säkert att denna utbildning är värd något här i Sverige."
Ja, nu skriver du precis det jag påstår längre upp i tråden…..att vi tror att det vi kan är så mycket mer värt så vi kan, med gott samvete, degradera ner en välutbildad irakier, latinamerikan, polak eller vad det nu kan vara, till noll och ingenting. Om det i en utbildning från ett annat land fattas något, så går det bra att läsa in just den biten. Uppgradera sig en aning istället för att skicka iväg dem på städjobb eller taxi. Regler och annat går också lätt att lära sig.
Detta handlar om ungefär samma tankar som jag har.
Det måste du också göra om du flyttar till ett annat land eftersom de kanske gör saker på ett annat sätt än här.
"Kan du nämna ett enda välrennomerat universitet eller högskola i Mogadishu?"
Kan du bevisa att något sådant inte finns?
Världens universitet samlade….inklusive de svenska.
Språket är alltid ett hinder oavsett om du kommer som svensk till utlandet, eller från utlandet hit. Engelskan är gångbar i många länder, men långt ifrån alla. Där ligger inte problemet. Problemet ligger att vi stoppar invandraren redan från början och hindrar dem från att utvecklas "åt rätt håll". Istället sätter vi dem i passivitet där vi lägger ribborna så högt så att det är så gott som omöjligt för dem att ta sig fram. Om de nu inte städar, kör taxi eller startar eget…..pizzerior är ju rätt populärt.
Här har vi några som förstått att ta tillvara på de olika kunskaperna.
Man behöver inte kunna läsa för att t.ex. odla opium eller kidnappa någon och sedan få lösensumma för det. Poängen är att man knappast behöver vara välutbildad för att skrapa ihop pengar i länder som Irak, Afghanistan eller Somalia.
Din första länk är intressant. Dels är den publicerad på en kommuns hemsida under nåt mystiskt tema "Integrationsbladet". Det är alltså PK-propaganda när den är som bäst. Syftet är såklart att visa upp en "bra" invandrare för att på något sätt låta påskina att han är representativ för alla invandrare från Irak. Man skriver att han är "datatekniker" för att ytterligare låta läsaren förstå att han är minsann en välutbildad tillgång för Sverige. Det står ju inget om vad han har för utbildning eller dyl, och datatekniker kan lika gärna vara "dataintresserad". Väldigt många svenskar som inte skulle kalla sig datatekniker, kan stå och hålla upp ett moderkort, och en processor och tala om ungefär vad de gör i en dator. Det betyder inte att han har kunskap som går att omsätta i ett datajobb i Sverige.
Hahah, ja, Mogadishus universitet är ju verkligen är känt och välrennomerat lärosäte =) Ge dig nu, det blir ju bara patetiskt om du ska försöka slå i folk att denna skolan är på samma nivå som Chalmers eller Lunds universitet! En rimlig bedömning är att man ligger i nivå med svensk högskola/gymnasium. Fast det är klart…vill man studera Sharialagar och extrem islamism så kanske man hellre väljer MU, där ligger man nog före svenska universitet.
Din sista länk är intressant och lite charmig, men den är också att se som ett exotiskt inslag i debatten, inte en lösning som är storskaligt tillämpbar på de tiotusentals "flyktingar" som väller in varje år.
Menade förstås såhär i förra inlägget;
"En rimlig bedömning är att man ligger i nivå med svenskt högstadium/gymnasium."

#71. Nä, du menar inte att min första länk är en…………propagandalänk
. Hm, har jag hört det förut tro…..ja visst ja, i så gott som alla inlägg där jag bifogat en länk. Å, så min sista länk är lite charmig……så sött av dig.
Vet du Magnuz, universitetet i Mogadishu har samarbete med andra länders universitet. Eller som sagt……bevisa motsatsen, för det kan jag ju inte se att du gjort.
Och du vet alltså vilka ämnen som finns på Mogadishus universitet? Intressant, för som du formulerar dig så ser jag ju att du inte läst vad för slags utbildningar de har. Starkt jobbat.
Alla universitet är inte Chalmers eller Lunds och de är inte heller de enda universitet att räkna med i världen. Titta på länken jag bifogade över olika universitet som finns i världen, där även Mogadishus finns med, så kan du ju, som vet allt, tala om för oss andra, okunniga, vilka universitet som är något att räkna med, ha ha.
Nej vet du vad, jag ger mig inte. I allra högsta grad inte för dig som jag anser bara kasta ur dig en massa gammal skåpmat vad gäller främlingsfientlighet. Det är så tydligt så det är skrämmande och inget nytt alls vilket finns att utläsa i historien.
Bara detta löjliga att så bestämt säga att Somalia inte har en bra utbildning är ju sanslöst lustigt. Över hela världen finns fina skolor. Skillnaden är bara att här kan alla, som har huvud nog, gå på t ex universitetet. I fattigare länder kan de som har huvud nog och dessutom råd gå på universitetet.
Ja jösses.
Jag kan ju börja länka till Info14 och NSF då, om källkritik inte är något vi ska syssla med här.
Oj…man har samarbete med andra universitet! Ja…det är ju verkligen ett bevis för hur duktiga studenterna där är.
Det är inte så svårt att se vilka ämnen som finns, om man går in och tittar lite på den amatörmässiga hemsida de har. Intressant också att se de stavfel och felaktiga meningsbyggnad som "Presidenten" har i sin text på sidan. Det ger verkligen en bild av ett högt stående internationellt gångbart universitet. (Hint: perusing, massage mm)
Presidenten förresten…Dr. Ali Sheikh Ahmed, ledare för Al-Islaah, en islamistisk organisation i Somalia som bla omnämns i den här artikeln om global terrorism;
http://www.jamestown.org/terrorism/news/article.php?articleid=2369999
"With the overthrow of the Barre dictatorship and hence the elimination of the organization's main enemy, al-Islah came out of the shadows and was operated exclusively for the promotion of social and humanitarian activities. Al-Islah members play prominent roles in the state's educational apparatuses. Their domination of Mogadishu University and other educational institutions like the Formal Private Education Network in Somalia (FPENS) has prompted fears that the organization is laying the groundwork for the gradual Islamization of society by using education as a tool to propagate its worldview and recruit cadres"
Det är ju helt bisarrt om du inte efter detta kan erkänna att MU kanske inte är det seriösa universitet som du först trodde efter att lite snabbt ha googlat dig fram till deras hemsida.
Jag tror inte du förstår de mest grundläggande fakta när det gäller situationen i Somalia. Det är ett genomkorrupt, krigshärjat, islamistiskt land bestående av en majoritet analfabeter, helt utan kvalificerad industri och på en teknologisk nivå jämförbar med Sverige i början av 1900-talet. Det enda som fungerar är Khatindustrin, import och export, och ett fåtal mobilnät uppdelat efter vilken klan man tillhör. Det finns såklart några ytterst få undantag, men att ens komma på tanken att börja jämföra Sveriges (eller vilket annat västland som helst) skolväsende med Somalias är ju helt sjuk.

Snälla Magnuz, jag vet i vilken situation Somalia befinner sig….faktum är att jag funderade på om du visste det, men lät bli att kommentera det. Det innebär, trots det, inte att de har ett fungerande universitet.
Universitetet var tidigare regeringsstyrt men omorganiserades 1997.
Nix, jag har inte snabbt googlat mig fram, utan har suttit och läst om universitetet. Både på deras egna hemsida och på andras. Bl a från Norge. Du är lika nedlåtande som alltid, hå hå ja ja.
Och din länk skulle inte vara propaganda? Jösses.
Analfabeter finns det gott om i fattigare länder. Det beror bl a på att många inte har råd (precis som jag skrev ovan) att gå i skolan. Vilket här är en självklarhet.

"Oj…man har samarbete med andra universitet! Ja…det är ju verkligen ett bevis för hur duktiga studenterna där är."
Och du har fortfarande inte bevisat motsatsen, fast du hela tiden kommenterar hur dåligt universitetet är och tydligen har dålig utbildning.
Vet du själv hur mycket värd en somalisk MA eller PhD är i världens ögon? Att det inte har något värde i dina spelar ju mindre roll, för det säger ju inte så mycket. Det är viktigare vad det är värt i resten av världen. USA har tydligen förstått att satsa på t ex somalier, och USA sitter ju på världens högst rankade universitet.
Var det inte du själv, som skrev att de utbildade somalierna tog sig till USA och de outbildade hit till Sverige? Var har dessa utbildade somalier fått sin utbildning?
Vet du, det finns många länder som är styrda av diktatur av olika slag men det innebär inte att landets universitet är dåliga. Cuba t ex, har bra utbildning…..och en gångbar sådan, trots diktatur. Det innebär inte att varenda cuban är superkommunister.
Utbildning är den viktigaste komponenten för att människan ska komma vidare, få vidgade vyer och utföra förändringar. Bl a politiskt. Det är Sverige och svenskarna, historiskt sett, ett utmärkt exempel på. Vi har vänt upp och ner på hela samhället på ganska kort tid. Min mormorsmor hade absolut inte Jag niger inte för någon.samma villkor som jag har. Inte ens min mormor hade det. De fick båda slita hårt och niga för överheten.
När Allende föll i Chile så var det de studerande som protesterade och det var de som råkade mest illa ut. Inte det "vanliga" fattiga folket, som (oftast) hukar sig och anpassar sig. Det var de högutbildade och studerande folket som flydde då de var mest utsatta.

Blombketten : "…att vi tror att det vi kan är så mycket mer värt så vi kan, med gott samvete, degradera ner en välutbildad irakier, latinamerikan, polak eller vad det nu kan vara, till noll och ingenting"
Mjaaa….
Det är väldigt få utbildningar som kan användas i olika länder - oavsett vilket land man kommer från och flyttar till. Landets lagar reglerar advokater och ekonomer tex. Läkare måste lära sig svenska namn på sjukdomar och vi har andra mediciner. Osv, osv.
Tror att den enda utbildning som faktiskt funkar överallt är den som jag har - programmerare.

#77. Det där med att utbildningar inte kan användas i olika länder är inte riktigt sant. Ibland kan det behövas "uppgraderas" en del, men det är inget oöverkomligt. Själva grunden har du ändå.
Vad gäller mediciner. Vad är det som skulle vara så mycket annorlunda här mot andra länder? Farmakologi är ju något som samtliga läkare får lära sig, oavsett varifrån de kommer. Skillnaden kan ju ligga i namnet på medicinen, men de verksamma substanserna är ju desamma.
Att lära sig de svenska namnen på sjukdomarna är ju heller inget stort. Det gör man både genom att plugga in dem, men framför allt rent praktiskt. Det viktiga, och som läkaren ju kan, är de latinska namnen och de är de samma överallt.
Det som kan vara svårare är ju lagarna. De är ju olika från land till land, men det går ju att lära sig det med. För grunden som advokat har du ju redan. Själv känner jag en advokat som kommer från forna Jugoslavien och han har inga problem. Visst har han fått kämpa sig till den postion han har idag och det har fungerat.
Jag tror inte att det är något problem att behöva göra en del tillägg i sina studier och uppdatera sig samt lära sig språket, men det ska ju ge resultat också, annars känns det ju rätt hopplöst.

Jamen, det var det jag menade. Att man måste uppgradera sig, eller vad man nu kallar det. Men att man alltså måste vara beredd på att kanske läsa på universitetet eller liknande för att få ett jobb i Sverige som passar den grund man har. Och att det kan både vara jobbigt och kosta pengar.
Alltså Blomman, jag hoppas du skämtar i dina senaste inlägg… 

#80. Varför skulle jag skämta? Förklara gärna för jag förstår inte kommentaren. Passa gärna på att berätta om vad du tror att jag skämtar om. Vore intressant.
#79. Tja, jag vet inte…..jag säger uppgradera men det är väl mer att man läser in den del som fattas……om det nu fattas. Det är ju inte lika med säkert bara för att man kommer till Sverige. Likväl som att man kan arbeta utomlands med sin svenska utbildning.
Jobbigt kan det nog bli att uppgradera sig, men vill man jobba med det man är utbildad och får chansen att få göra det, så lär man ju ta den jobbiga biten också.
Vet inte hur det fungerar idag, men på 70- och 80-talet kände jag en hel del folk från olika länder som utbildade sig på Frescati i Stockholm. Många av dem arbetade som t ex spärrvakter i tunnelbanan på kvällar och nätter och studerade på dagarna. En del av dem hade städjobb på kvällar och nätter. På så vis drog de sig fram ekonomiskt medan de studerade. De flesta av dem fixade det också.
Idag har vi, trots allt, en hel del läkare som kommer utifrån. Förut var det så gott som otänkbart. Det beror mycket på att de tar jobben där de finns och inte endast inom storstadsregionen, faktiskt. Känner några läkare som arbetar så som kommer från olika hörn av världen. Några av dem har bott länge i Sverige och har inte fått arbeta som läkare innan, men trägen vinner. Fast det har inneburit att de fått flytta till mindre orter.
Ja..du kan ju börja med att svara på frågan hur många Somalier som årligen tar examen från MU.
Fortsätt sedan med att dela detta antal med det totala antalet invånare i Somalia för att få fram en procentsats.
Slutligen tar du antalet asylsökande från Somalia i Sverige och multiplicerar med procentsatsen, så får du fram hur många Sverigesomalier som rent statistiskt eventuellt skulle kunna ha en "hög" utbildning.
Nå, vad blir den summan? En? Två?

#82 Du tror sålunda att det är ett tvärsnitt på befolkningen som flyr från Somalia?
//Zac

#82. Du Magnuz, har vi fastnat i just somailer nu? Vi pratade utbildning, du kom dragandes med universitet värd namnet i just mogadishu, jag svarade med en länk på ett universitet i just mogadishu. Sen kommer det en del inlägg efter detta och du frågar mig om jag skämtar. Jag svarar och nu har vi hamnat i en diskussion om somalier, där det innan handlade om utbildade invandrare.
Ja, jag svarar detsamma som Zac här.
#83 Har du nån annan teori eller siffra så får du gärna skriva den, istället för att komma med ifrågasättanden. Bidra istället med något.
#84 Ja, vi verkar ha fastnat i Somalier eftersom du envisas med att påstå att en utbildning på Mogadishus islamistiska terroruniversitet skulle vara helt gångbar i Sverige, och jag tolkar det dessutom som att du tror att flertalet av de somalier som kommer till Sverige även har en examen från detta obskyra "universitet". Din politiska korrekthet och din naivitet samt brist på verklighetsuppfattning, eller snarare omvärldsuppfattning, är faktiskt rätt roande. Det stämmer att jag frågade efter ett välrennomerat universitet. Jag har däremot inte "kommit dragandes med något". Det innebär ett universitet som är omtalat bra, med internationella mått mätt. Ditt exempel är ju allt annat än detta. Du missar ju själva poängen i frågeställningen, nämligen välrennomerat. Att man möjligen har nån sorts samarbete eller vänskapsband med en skola i USA säger ju inte ett dugg, det kan ju lika gärna vara nån sorts biståndsprojekt från amerikanarnas sida. Du får nog utveckla den biten rätt så ordentligt om det skall vara nåt värt.
Jag har heller inte skrivit "en del inlägg" där jag frågar dig om jag skämtar. Jag har skrivit ETT sådant inlägg. Att du inte ens kan hålla dig till en sådan enkel sanning säger ju en del om din övriga "argumentation".
där det innan handlade om utbildade invandrare
Ja, och eftersom somalier är en av de största invandrargrupperna så är det väl inte så konstigt att jag då försöker gå till botten med dina lögner? Vi kan ta Irak sen om du vill, men en sak i taget.
Jag känner mig generös ikväll. Om du redovisar hur du räknar så bjuder jag på en faktor x2…eller va fasen, du kan få x3! Alltså, vi kan räkna med en överrepresentation på "utbildade" somalier som kommer hit på 3 ggr. Trots detta är jag tämligen övertygad om att det är en piss i Mississippi.
Nå, blir det några siffror?

#84. Ja, är en utbildad somalier gångbar i USA så lär han nog vara det här i Sverige också. Det var ju trots allt där i USA som dagens rädsla för muslimer (som alla dras över en kam av vissa) startade 9/11.
Ja jösses Magnuz, du tar i så det brakar om det. Jag vet vad jag kan och om omvärlden kan jag mycket. Har ganska gedigen erfarenhet där om jag får säga det själv.
Naiv……ha ha, den var kul.
Sista stycket i ditt inlägg är så larvigt och säger nog mer om dig än mig.
Nej Magnuz, nu slutar jag mitt deltagande i denna diskussion, så till vida det inte dyker upp något intressant. Att du inte gillar utlänningar har nog de flesta av oss redan förstått.
Ja ja, nu är det fritt fram att komma dragandes med hur lite jag vet, hur naiv jag är, att jag inte längre har några argument osv. Orka
.
"Jag har heller inte skrivit "en del inlägg" där jag frågar dig om jag skämtar. Jag har skrivit ETT sådant inlägg. Att du inte ens kan hålla dig till en sådan enkel sanning säger ju en del om din övriga "argumentation"."
Du läser fel. Jag skrev att det kommer inlägg mellan de som handlar om universitetet och det inlägg du frågar om jag skämtar, alltså inte att du skriver en massa inlägg och frågar om jag skämtar.
Vad gäller irakier så har det kommit en hel del sådana hit som är högutbildade och med det säger jag inte att samtliga är det. Det var allt jag hade att säga om det.
#86 Ett totalt intetsägande inlägg som du hade kunnat spara tid på genom att istället bara skriva nåt i stil med;
"Ok, jag överdrev kanske lite när det gäller utbildningsnivån i Somalia och hos de somalier som kommer hit. Jag hade inte koll utan följde bara mitt politiskt korrekta hjärta, istället för att se till fakta."
"en hel del sådana hit som är högutbildade"
Ja du…det är ju rätt riskfritt för dig att skriva så, eftersom en hel del kan vara allt ifrån 5% till 45% och högutbildad är ju en definitionsfråga. Jämfört med invandrarna från Somalia så kan jag kanske hålla med dig, men jämfört med svenska högutbildade (med det menar jag minst 3 års studier på universitet eller högskola), så nej, inte en chans.

#87. Nix Magnuz, så kunde jag inte ha skrivit eftersom jag inte tycker det. Du skriver det så bra själv, för det är ju din åsikt, inte min. Du ser ju själv hur löjligt det blir…….du t o m ska lägga ord i min mun som jag aldrig skulle sagt. Alltså, du ska bestämma vad jag ska skriva. Jösses.
Du ska prata om fakta……ha ha, den var kul och jag skrattar än.

Föresten Magnuz, har du lagt märke till att det inte är så många som diskuterar med dig längre? Har de tröttnat tro? I så fall, vad kan det bero på?
#88 Ja, självklart var det att lägga orden i din mun, det var ju själva essensen i inlägget, och själva syftet, att visa hur JAG ser på hur jag tror att du egentligen känner. Sen skulle du ju aldrig skriva det själv, eftersom du skulle se det som ett nederlag. Du skriver istället en massa bullshit om att jag är ignorant och att du minsann har en massa erfarenhet yada yada… Iofs en helt naturlig psykologisk försvarsmekanism.
#89 Nja, i den här tråden är jag övertygad om att många håller med mig, som i vanliga fall inte är på "min sida". Det skulle dock inte falla dem in att öppet stödja mig så därför är de istället tysta.
Om det även är fallet i andra trådar vet jag inte, men om det är så så kanske många insett att jag har rätt i mycket, och inte klarar av att argumentera med FAKTA, inte känslor och egna tyckanden som du.
Du ska prata om fakta……ha ha, den var kul och jag skrattar än.
Japp. Fakta är att Somalia är ett av världens mest outvecklade länder med en av världens mest outbildade befolkningar. Du försöker påskina motsatsen. Att då hävda att du är den som har fakta på din sida, DET kan man skratta åt länge. Eller snarare gråta..
Om du verkligen vill komma med fakta, svara då på mina frågor om antalet utexaminerade från MU osv.

#90. Det är ju ingen mening med att skriva vad du tror att jag känner. Det skriver jag själv bäst om.
Återigen har du fel Magnuz och visar det tydligt….jag tillhör en av de få här som i några inlägg har bett om ursäkt och erkänt att jag har fel. Du hittar dem om du söker här på forumet. Så när jag ser att jag har fel eller tänkt fel så har jag också skrivit det. Men att säga att jag har fel när jag inte anser det själv är ju bara dumt.
Angående dina fakta……jag skrattar än.
Nej Magnuz, svara på dina frågor är att ödsla med tid, vilket de flesta här har insett, verkar det som. Det är bara onödigt, jag vet ju ändå att jag har rätt.
Du kan skriva en sak, och jag kan tro nåt annat.
Jag har aldrig sett dig be om ursäkt eller ta tillbaka något, och har inte för avsikt att ödsla tid på att söka heller. Jag säger inte att så aldrig skett, men om du nu vill bevisa något så får du faktiskt göra jobbet, inte jag.
Vad är det exakt för fakta du skrattar åt? Att Somalia är ett U-land? Att det är en majoritet bland de vuxna som är analfabeter? Att MU har kopplingar till terrorism? Nåt annat?
Alltså, Blomman…det är dags att visa nåt, svart på vitt, som stödjer dina påståenden. Det håller inte att komma dragandes med påståenden om egna erfarenheter och att försöka förlöjliga mig genom att, som du säger, skratta åt det jag skriver. Fattar du inte att du gör bort dig genom detta beteende?
Bra! Helt ärligt så är detta det bästa inlägg du skrivit hittills i den här tråden, inte en massa eget tyckande och naiva påståenden, utan länkar. Jag vill dock inte kalla det fakta, eftersom det till största delen är artiklar med journalistens egna slutsatser och skrivningar. Exempelvis Correns;
"De irakiska flyktingar som kommer till Sverige nu beskrivs som relativt högutbildade."
Vaddå relativt? Jämfört med de flyktingar som kom för ett par år sedan eller? Innebär de att dagens flyktingar till större del än tidigare kan läsa och inte är analfabeter?
Eller som i länk 3;
"Integrationsverket har också kartlagt somaliernas utbildningsnivå och funnit att den är förhållandevis hög. Jämfört med bland befolkningen i övrigt finns bland somalierna en något större andel lågutbildade och en något mindre andel högutbildade."
Man skriver alltså först att utbildningsnivån är förhållandevis hög, och sen i meningen efter säger man emot sig själv.
En annan länk, för att få lite perspektiv;
http://www.sulf.se/templates/CopyrightPage.aspx?id=834
Antalet ansökningar om bedömning av utländsk utbildning ökade i fjol för tredje året i rad till cirka 5 100 ärenden. Flest ansökningar rörde examina från före detta Sovjetunionen (600) och Irak (500).
Hur som helst så handlade ju disskussionen från början om myten om att det vimlar av läkare och raketforskare som kör taxi. Du har inte på något vis kunnat bevisa att så är fallet, utan det är och förblir en myt. Ett exempel är ju att när man går till vårdcentralen så är det påfallande ofta en utländsk läkare som tar emot. Sen ger ju det också problem iofs…

#94. Ha ha, du är rolig du. Tror du jag tar åt mig…….nä.
En sak Magnuz…..jag har aldrig sagt att det "vimlar" av läkare eller raketforskare som kör taxi. Jag har skrivit att den kompentens (utbildade) som kommer till Sverige borde tas tillvara och inte köras ner i botten. Jag VET att det finns många sådana som jobbar långt under deras kapacitet, tyvärr. Du kan länka hur mycket du vill och du kan kalla det mina egna slutsatser bäst du gitter…..det förändrar ingenting.
Sen är det ju lite lustigt att du lyckas "skita" ner varenda länk som du själv inte länkat till. Om och om igen. Är det inte konstigt? Säger det dig ingenting?
Ja just det, nu duger det att ta in läkare från andra länder, för det är skriande behov av läkare…..särskilt till vårdcentraler och ännu hellre till de vårdcentraler som finns ute på de små orterna. För bara några år sedan var det knappt tänkbart. M a o, det går att använda den kompetens som finns, även bland invandrare. Precis det jag säger och hela tiden sagt.
Hå hå ja ja.

Varför har folk så förtvivlat svårt att skilja på invandringspolitik och flyktingpolitik?
Alla flyktingar är invandrare, men alla invandrare är inte flyktingar.
De flesta invandrare har aldrig ens knystat om att få asyl eller ansett sig förföljda i sitt hemland. De har fått arbete eller studieplats här, eller så har de gift sig med någon som bor fast i Sverige. Eller blivit adopterade. Gemensamt för alla dessa invandrare, som faktiskt utgör 70-80% av de som invandrar, är att de kommer med sina papper i ordning och de har fått dessa papper innan de kommer hit.
Är de medborgare i något EES-land behöver de inte papper, de kan passera rakt in genom gröna filen i gränskontrollen.
Jag ser ingen som helst anledning att skärpa invandringspolitiken för dessa människor. Vill man uppvisa "snygga siffror" på minskad invandring så är det naturligtvis här man kan skära ganska ostraffat, men de är man verkligen ute i skogen och cyklar utan lyse. Som Dansk Folkeparti. Man säger nej till arbetskraftsinvandring, man säger nej till att låta danskar gifta sig och ta in sin äkta hälft - om man inte kan betala 58.000 kronor och vara 6 år över myndighetsåldern. Skäms ta mej faan. Nu har Danmark fått så mycket pisk av EU at man fått backa från hela konceptet. Beslutet har inte hindrat asylsökande att komma till Dk, men det har fått andra invandrare att inte göra det.
Det är ju rent hederslöst att låta påskina att dessa människor "fuskat" in sig till Sverige, eftersom de inte är flyktingar. Nej, det är de inte, men de har fullt legitima skäl att invandra.
FLYKTINGAR och asylsökande är något helt annat.
#96 Läsvärd kommentar. Tack!

"Debatten" har förvanskats av de nazionella så till den milda grad att folk inte vet vad saker och ting betyder.
Asylsökande. Betyder att åberopa flyktingskäl då man anser sig förföljd eller utsatt för våld i hemlandet.
Asyl. Att få permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd som resultat av sin åberopan om asyl. Endast flyktingar kan få asyl. Jag har sett folk på nätet som på allvar skrivit att "din japanska fru kan og få asyl här". Nej det kan hon INTE. Ungefär 25% av de asylsökande beviljas asyl, men det har varit högre för irakiska medborgare.
Uppehållstillstånd. Måste sökas från hemlandet, och skäl måste uppges. De som beviljas uppehållstillstånd på detta sätt är inte flyktingar eller sylsökande. De har ingenting med asyl att göra.
EES-medborgare behöver inte söka uppehållstillstånd.
80% av invandrarna tillhör de två sista grupperna. Det är INTE "synd" om dessa invandrare, de har inte lidit, de finns inga "humanitära skäl" att ta emot dem, de skapar inga "problem". Det är den japanska frun, det adopterade barnet från Brasilien, den indiske gäststudenten och den ryske betongarbetaren.
Anhöriginvandrare är en del av denna grupp. Anhöriginvandring är till hälften anhöriga till etniska svenskar. Vårt näst största anhöriginvandrarland heter Thailand. De är nästan uteslutande anhöriga till etniska svenskar. Anhöriginvandring är där som Sverigedemokraterna vill skära hårdast. Man vill alltså förbjuda svenskar att gifta sig med ytlänningar om de inte är beredda att gå i exil. Ett rent avelsprogram a la nazisternas Lebensborn-program alltså. Danmark körde denna stil ett tag, med folk under 24, men de är nu överkörda av EU och är tvungna att sluta landsförvisa unga par där en är blatte. Är man över 24 kunde man köpa sig en utländsk fru eller man för 58.000 danska kronor, det var vad staten tog i muta för att paret skulle få bo i Danmark.

blockmupp. Sluta nu spy galla över Danmark. Frågan är om inte EU reglerna ändras till de danska istället. Dessutom gäller "rätten" att ta in anhörig bara inom EU. Thailand är inte en del av EU.
Invandrarna i Danmark är faktiskt väldigt positiva till 24 års regeln, det gör att de hinner göra färdigt en utbildning och skaffa sig jobb innan de gifter sig.

#96. Jättebra skrivet
.

#99 Är man myndig har man rätt att gifta sig. ÄVEN med en thailändska, och man ska inte vara tvingad att flytta till Thailand för att kunna leva ihop med sin äkta hälft.
Som du säkert vet har EU tvingat Danmark att överge denna vansinnesregel, det har stått om det i tidningarna de senaste dagarna. Naturligtvis vet du också att det fanns sätt att kringå detta, genom att t.ex. arbeta i Malmö i 14 dagar, och sedan resa in i Dk. Danska motsvarigheten till Migrationsverket mörkade detta, och någon minister i Dk sitter jäkligt illa till efter detta.

#99. Är man gift är man försörjningsansvarig för sin äkta hälft. Så funkar den svenska äktenskapsbalken, och det räcker att kontrollera om den tilltänkta äkta hälften klarar av sin försörjningsbörda, för att bevilja UT för anhöriginvandring.
Är man student, arbetslös etc. klarar man inte det, och därmed avslås UT.
Principen ska dessutom gälla alla som lämnar in hindersprövning - är din fru svensk i sju generationer bakåt men hon saknar försörjning och du inte kan försörja henne, då får ni inte gifta er.
Lite lagom socialistiskt kontrollsamhälleligt sådär.

Det är ett fåtal danska medborgare som har kommit i kläm med dessa reglerna, det är ingen hemlighet, men lagen kom till för att förhindra tvångsäktenskap. Och det har hjälpt.
Det är inte "nån minister" i DK som sitter illa till, det var de flesta partier som var överens om det, och de flesta har sagt (innan EU bråket) att de inte kommer att ändra på regeln efter valet.

Det är 2153 par, alltså 4306 personer som berörs. 2153 personer som är/var bofasta i Danmark. Paren har oftast tvingats bosätta sig i Skåne för att kunna leva tillsammans. Det är alltså en tämligen stor grupp danska flyktingar som bor i Sverige.
22 september 2008 beslutade sig Danmark att börja följa det EU-direktiv om fri rörlighet, som 24-årsregeln har varit ett solklart brott emot. EUs regelverk har stipulerat att anhöriga har rätt att flytta med, om den danska parten har arbetat i annat EU-land. Två veckor, 10.-12 timmar/vecka har räckt. Danmark har inget undantag mot detta EU-direktiv.
Domen i EU-domstolen, som alltså ogiltigtförklarat Danmarks 24-årsregel, kom strax innan Danmark självmant beslutat sig för att ändra regelverket. Dansk Folkeparti protesterade vilt, men har alltså fått krypa till korset.
Dansk Udlændigeservice har låtit bli att upplysa om att EU-regelverket redan innan 22 september medgav att flyktingarna kunnat återvända till Danmark redan efter två veckors arbete i Skåne. Den 10 juli 2008 växte kritiken mot Dansk Udlændigeservice till orkanstyrka, eftersom det fanns misstankar om att det från ministerhåll kommit direktiv om att inte upplysa de danska flyktingarna om hur EU-reglerna fungerade. Ministern ifråga var Birthe R¢nn-Hornbech.

http://sydsvenskan.se/danmark/article371466/Danmark-bojer-sig-for-EU.html
http://sydsvenskan.se/sverige/article345364/Bestulen-pa-mitt-liv.html
http://sydsvenskan.se/danmark/article345358/Danska-staten-lurade-par-att-ga-i-exil.html
http://sydsvenskan.se/danmark/article373925/Danska-studenter-kan-atervanda.html

Sitter du i EU kommissionen blockmupp? Det var värst vad du var påläst.

Nej, men källhänvisningar är alltid trevligt. "2153 danskar" är betydligt precisare än "ett fåtal danskar".
Vi kan ju diskutera vad "ett fåtal" är, liksom "danskar", men Skåne har faktiskt fått ett *flyktingproblem* bestående av 4306 personer på halsen. Det är förmodligen ett ovälkommet problem.

Tror inte att det är de "flyktingarna" som är det stora problemet i just Malmö. Det är Rosengårdsgängen som ställer till det.

#109 Det tror inte jag heller. Därför kan det inte vara några problem för Danmark att följa EUs familjeåterföreningsdirektiv.
Det spelar egentligen ingen roll heller längre, den danska invandringspolitiken är skjuten i sank från Bryssel.
Det har talats om att en skärpt invandringspolitik utformats nu i september, men av det jag sett från dessa förslag så är de betydligt bättre utformade. Jag tycker försörjningskravet för sin äkta hälft är rimligt, men det borde naturligtvis även gälla heldanska par som vill gifta sig.
Om man i Sverige idag ansöker om UT för att gifta sig med en i Sverige fast boende person, så kallas båda personerna till Migrationsverket. Handläggaren på Migratonsverket kommer att utreda om den i Sverige bosatta personen kan försörja sin äkta hälft, och den bedömningen kommer att påverka huruvida man beviljar UT eller inte. Jag vet. Jag har en kompis som var gift med en rumänska 1999-2005, och jag vet vilka frågor han fick, och att hans ekonomiska situation togs med i bedömningen av hennes UT.
Blockmupp, du påstår att de "nazionella" har förvanskat debatten. Jag anser mig inte vara varken nationell eller nazionell, men jag reagerar på det du skriver eftersom du själv förvanskar rätt duktigt.
Ingen här inne har, mig veterligen, försökt påskina nåt annat avseende de begrepp som du radar upp. Ingen har heller sagt att asylinvandrare är den största gruppen. Det saknar dessutom relevans eftersom debatten handlar om just "flykting"-invandringen och de oerhörda problem som den för med sig. Förstår man inte det kanske man skall låta tangentbordet vila ett tag.
De som däremot blandar begreppen hej vilt, och dessutom missbrukar dem för att gynna sina syften är media och vissa politiker, främst de till vänster. Ett klockrent exempel är följande;
http://sydsvenskan.se/sverige/article306417.ece
Man använder sig av begreppet "gömda flyktingar" för att på något sätt vinna läsarens sympati för dessa människor. Sanningen är istället att de är illegala invandrare, som i de flesta fall sökt asyl men fått avslag. Alltså är de per definition INTE flyktingar.
Du är också väldigt naiv i din tilltro till migrationsverkets bedömningar av t.ex. äktenskap etc. Det finns ju åtskilliga fall där t.ex. skenäktenskap genomförts, utan att myndigheterna ingriper särdeles resolut;
http://sydsvenskan.se/sverige/article319044.ece
Eller varför inte tvärtom;
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=378763
När det gäller regler kring ålder för giftermål så är det inte enbart svart eller vitt. Du bör läsa på lite om den här sidan också;
http://www.kvp.se/nyheter/1.1167436/tolvariga-flickor-tvingas-gifta-sig
En lag som kräver en något högre ålder kanske inte är rätt lösning, men naiviteten finns där, hos dig och andra idealister med tveksam förankring i verkligheten.