Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 1564 ggr
prellen
0

Jag undrar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var allt det positiva med Moderaternas regering tatt vägen.
Inte faen har man väl mera kvar i plånkan trots alla sänkningar?
Matpriserna är ruskiga höga nu.
Bensinen rekordhög.
Fack avgiften fick sig en kyss uppåt finns mera saker jag upplever det som mycket snack och lite verkstad. Arbetslösheten kommer stiga med pratades det om på Tv imorse…
Alla skall tvingas gå med i A-kassan undra vad de får de att tro det skall bli så. När de chockhöjer den SEN tvinga alla in.

HEJJA HEJJA ni kommer ej sitta kvar mer än 4 år som vanligt.
Mona Sahlin kommer krossa er. Reinfeldt såg enbart töntig ut när han var med i inför Sveriges matcher i Em med. Snacka om noll karisma. Mona Sahlin kommer få med sig alla väljare. Bidragsberoendet var hans ledord!
Vad har han gjort för dem?
Inte ett skit mer än gjort det sämre för dem.
Med tanke å att det finns mera folk i sverige som har det jobbigt än bra så kommer denna regering sitta tills valet sen kommer det bli rött hela tiden framöver. ALLA kommer komma ihåg denna tid med sorg.

AndersE
0

Att bensin och matpriser är höga beror ju på internationella faktorer.

Jag tycker det finns väldigt mycket positivt. Framförallt är det ju tusentals människor som idag kan glädjas av att ha ett arbete, kunna försörja sig själv och känna att man bidrar till landets välfärd.

Sedan är det ju väldigt positivt att vi har ett ekonomiskt överskott och betalar av på våra skulder.

Jag är dessutom glad över att fastighetsskatten ersatts och för väldigt många minskats. Jag är också glad över skattesänkningarna.

Sedan är jag glad över att vi har en regering som äntligen tar tag i bristerna i skolan och gör något åt dem.

Christer_Pettersson
0

Visst vill man ha en regering som ser till att de som har det bra får det bättre då ska man rösta blått nästa val. Men vill man minska samhällsklyftorna så ska man slå en röst på Mona tycker jag. Håller med dig Prellan i ditt inläg. Kändes ganska patetiskt att se Reinfeldt i em studion med sin halsduk…..

AndersE
0

#2 Jag håller inte med. De stora klyftorna skapade (s) då man skickade tusentals människor i arbetslöshet och förtidspension. Det är många av dessa som fått en ny chans med denna regering.

Med bättre ekonomi och minskade skulder skapas ju dessutom verkliga förutsättningar att även i framtiden ha välfärd. Med den förra regeringens styre blev det ju hela tiden färre och färre som skulle arbeta ihop välfärd åt allt fler och fler som inte fick chansen att åstadkomma den själva.

Ijin
0

Med tanke på FRA lagen så kommer jag att rata dom förevigt..

AndersE
0

#4 Jo, det finns ju alltid några en-fråge-väljare. De flesta försöker väl ändå bilda sig en totaluppfattning.

Ijin
0

#5 Nja, inte riktigt så. Men dom har ju svikigt mig rätt grovt för att jag ska kunna tro på dom igen. Speciellt med den lagen.

Hellre någon som inte har helt samma uppfattning, men iallafall inte sviker en, än någon som sviker en…

gortor
0

Det är naturligtvis så att högkonjunkturen har satt fart på det mesta, arbetslösheten har minskat (sedan flera år), staten får in mera skattepengar, företagen går bra osv. Men vad som händer när tiderna ändras vet vi inte. Och jovisst, FRA-lagen var ett verkligt bottennapp för medborgarnas integritet, inte så lite !)(¤ över den.

AndersE
0

#7 Fast under förra högkonjunkturen blev det inte många nya jobb och man började prata om "jobless recovery"…

Det räcker inte med högkonjunktur, den ska förvaltas också.

rahmat2
0

De arbetslösa och sjukskrivna jag känner har blivit betydligt fattigare  sedan senate valet.

AndersE
0

#9 Ja, tanken var just att skapa större skillnader mellan att arbeta och att inte arbeta…

rahmat2
0

#10. Ytterst omänskligt att ge sig på nån som saknar arbeteeller har hälsohinder för att arbeta.

Dessa tankar som du representerar är grymma och går längst tillbaka minst till innan 1789.

För idag även finns tanken på att skapa arbetslöshetskassor i de länder, där regimerna är grymma.

Arbetslöshet är inte den arbetslöses fel. Ni skyller på individen och tror att människor gå och väntar på att bli arbetslösa. Den är bara en liten del av den gryma synen som ni har på människor.

AndersE
0

#11 Håhå…1789…pust…

Man behöver bara gå ett par (s)-generationer tillbaka för att hitta tanken att arbete är viktigt och välfärdsskapande.

Det handlar - (som du säkert vet, även om det inte passar din retoik) - naturligtvis inte om grymhet. Vi har, och kommer fortsatt att ha, ett välfärdssamhälle.

Visst kan arbetslöshet vara den arbetslöses fel, även om det oftast inte är det.

Hur det kan vara grymt att se till att så många som möjligt får vara med och skapa vår gemensamma välfärd begriper inte jag.

prellen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommentaren har tagits bort av sajtvärden.

Christer_Pettersson
0

Fan grabbar hinner ni andas mellan inläggen?

Nej mot en röööd höst.

AndersE
0

#13 Imponerande kommentar!

#14 - " -

rahmat2
0

#12. …Visst kan arbetslöshet vara den arbetslöses fel, även om det oftast inte är det….

Den här historien har redan tagits upp i sasmhället av de som inte är kapabla att räkna.

Hur kan en person självmant bli arbetslös och få ersättning? Krävs det inte "arbetsgivarintyg" när nåån blir arbetslös?

Dessa är ursäkter som ni tar upp för att attackera arbetarnas arbetsvillkor. Ocgh det i dessa dagar när i t.ex. mellanöstern försöker arbetarna med hjälp av många andra bygga upp en trygghet för svårare dagar av arbetslöshet.

Detta synsätt som ni har kan vi se i många områden. Avlysningen är parallell till detta med arbetslösa och sjukskrivna. Det är samma synsätt bakom dessa. Ni misstänker människan  för att hon tänker begå nåt "brott".

AndersE
0

#16 Det är nog rätt ovanligt att "självmant bli arbetslös", men kanske något vanligare att självmant förbli arbetslös…

Har jag attackerat arbetarnas arbetsvillkor?

Vad har mellanöstern med saken att göra? Kanske det att det även här är viktigt att så många som möjligt är med att bygga upp en trygghet. Det var ju det som var på väg att hända med förra regeringen. Vi var på väg att tappa tilltron till att allt färre deltagande i välfärdsbygget verkligen skulle orka bibehålla trygghet.

Vad är det för "avlysning" du skriver om? På vilket sätt misstänker jag människan för att begå brott?

Den riktigt allvarliga misstänksamheten jag ser här är din. Du attackerar mig ständigt för saker jag varken tänker eller skriver. Du hittar på saker som du misstänker mig för.

Prova att förhålla dig till den jag verkligen är…

blombuketten
0

Öh du Christer, du är på fel forum, du ska nog vidare till Övernaturligt eftersom du rör på dig.

Christer_Pettersson
0

Rör på mig?

blombuketten
0

Ja precis.

Christer_Pettersson
0

NJa du vet alla kan vi återuppstå, beror ju på vad man tror på.

rahmat2
0

#17. Det är nog rätt ovanligt att "självmant bli arbetslös", men kanske något vanligare att självmant förbli arbetslös…

Detta stämmer inte alls. De flesta människorna är miisnöjda med det lön de får. Hur kan de nöja sig med 75% av det? Det du säger tyder på ett avstånd mellan det du tycker och verkligheten, för människan natur är sådant att vi mår bäst när vi är i rörelse. Arbetslöshet är inte självvald och därmed kan inte människan bestraffas för det. Om inte arbetsrätten är målet för attacken mot de arbetslösa. 

Har jag attackerat arbetarnas arbetsvillkor?….

En viktig grundsten i arbetsrätten är det trygghet som finns bakom iden med arbetslöshetskassorna. regeringens attack mot de arbetslösa och de sjukskrivna är en direkt attack mot arbetsrätten, för det är arbetarnas villkor som försämrades.

(det finns såna som uttnyttjar systemmet, men det är inte skäl nog för att fiska med kärnvapen. Lånat från Johan. Hoppas att det inte räknas som plagiat)

AndersE
0

#22 Min uppfattning är att människan ganska ofta är rationell. För många är arbetet förknippat med utgifter - resor, kläder, dagis/dritids, mat - så en hög arbetslöshetsersättning kan i vissa fall leda till att det lönar sig dåligt att börja arbeta. Jag har träffat åtminstone några människor som beskrivit just detta för mig. I ett fall en som lät bli att söka ett arbete, i ett annat fall en som ifrågasatte varför han arbetade när det inte gav något extra…

Vi har en trygghet i vårt samhälle. Ditt snack om attacker är tom retorik.

jison24
0

23# Du har vissa poänger där. Men jag tror nog och det vet du med att den som jobbar mår bättre än den som bara går hemma för länge.

rahmat2
0

#23. Ditt snack om attacker är tom retorik.

Jag önskar så hjärtligt att jag kunde hålla med detta.

För om det var som du säger skulle det inneburit att regeringens ändringar  inte har förstört för de arbetslösa och sjukskrivna.

De jag träffat har talat om ett försämrande av sina levnadsvillkor.

AndersE
0

#25 Se #10, eftersom:

Om man har väldigt förmånliga ersättningar för sjuka och arbetslösa minskar motivationen att ta ett arbete (#23). Om detta kombineras med (s)-regeringens stora vilja att förtidspensionera och sätta människor i diverse åtgärder, så leder det till att färre och färre människor ska försörja fler och fler. För mig är detta den verkliga attacken på arbetaren.

Dessutom leder det till att hela välfärdssystemet förr eller senare kollapsar.

Genom att öka skillnaden mellan arbete och icke-arbete ökar motivationen för den som har möjlighet att arbeta att faktiskt göra det. Det är bl.a. det vi sett seean alliansen tog över.

Det leder till att fler och fler försörjer färre och färre. Det leder alltså till att vi faktiskt kommer ha råd till fortsatt välfärd. Jag känner mig alltså tryggare nu än jag gjorde med (s)-regeringen.

jison24
0

Hur motiverar du en person som de visar som knappt kan gå ATT jobba? Eller få soc som de visade för några dagar sedan på rapport?

Moderaterna delar ju upp samhället i 2 delar DE som kan jobba och de som mår dåligt. De som redan har det dåligt får det ännu sämre eller har du missat det?
Tror du verkligen de som går hemma tycker det är så jvla kul?
Att ej kunna åka på semester, eller känna någon samhörighet som man iaf gör på en arbetsplats. Tycker dina ord är ruskigt färgade av ditt parti du jobbar för.

rahmat2
0

#26….Om man har väldigt förmånliga ersättningar för sjuka och arbetslösa minskar motivationen att ta ett arbete…

Detta bottnar i att människans natur är obekant för dig. Annars du skulle veta att våra förväntningar går alltid uppåt och inte neråt. Om jag arbetar för 100, skulle jag alldrig vara nöjd med 75. Desutom har jag förlorat min källa till glädje(arbetsplatsen). Jag har förlorat sociala resurser också.

Därför ser vi arbetare på TV gråta efter besked om att arbetsplatsen läggs ner.

blombuketten
0

#28. Ja, där har vi en aspekt på det hela som jag tycker glöms bort i debatten om A-kassa och sjukpenning och de är det stora flertalet. De allra flesta jag mött genom åren har mått pyton av att gå hemma. När arbetsplatser läggs ner och folk tvingas in i arbetslöshet, ibland kortvarig, ibland långvarig så är det en tragedi.

Självklart ska det löna sig att arbeta. Det säger sig självt. När jag var arbetslös under en period så förlorade jag på det och det var inte under nuvarande regering. Sjukriven under en längre period har jag också varit och då förlorade jag rätt rejält på det.

Nu är det också så att om man har barn på dagis/fritids och blir arbetslös så lär man ha dem kvar där, annars får man ingen A-kassa för då står du inte till arbetsförmedlingens förfogande. Så det där pratet om att man tjänar in pengar på att gå hemma är nonsens.

jison24
0

29# Alla med moderat påbrå vill försköna det bara och hela tiden påvisa bidragsberoendet….Vända på alla som tycker som de flesta….

Så de som är arbetslösa och Sjukskrivna ska ha sina barn hemma. Pyttsan de har ju kontrollanter ute vad jag vet.
Är nog bara inom Moderata dörrar de tror på sådant förtal.
Vi andra som lever i livet nuet ej i Reinfeldts drömm ser annat och de runt de som är sjukskrivna arbetslösa.

AndersE
0

#27 Jag jobbar inte för något parti. Varför påstår du det?

#28 "Detta bottnar i att människans natur är obekant för dig."

Du skriver en oerhörd massa strunt. Möjligen tror du dig vara människokännare och då kan jag upplysa dig om att du har dålig självinsikt.

Jag har mina upplevelser och erfarenheter och jag värderar dem. Jag har dessutom sådan insikt att jag inte påstår saker om människor jag inte kan belägga. Om dig kan jag säga att du är en lögnare eftersom jag har massvis av bevis.

#29 Jag tror också att de allra flesta vill arbeta. Det är ju den drivkraften alliansen vill utnyttja. Men det är inte svart och vitt. Jag vet ju själv dagar då det hade varit enkelt att stanna hemma - ingen barnvakt, bilen trasig osv osv.

"Så det där pratet om att man tjänar in pengar på att gå hemma är nonsens."

Nej, nonsens är det inte. Dina erfarenheter gäller inte alla. Det är nog mycket få som förlorar pengar på att arbeta - men jag har hört enstaka exempel. Däremot finns det nog en del där mellanskillnaden inte är så stor, och kanske otillräcklig.

blombuketten
0

#31. Jo, det är nonsens att du slipper dagiskostnaden för utan dagisplats eller annan lösning så får man inte A-kassa. När man blir arbetslös så måste man bl a fylla i en blankett som A-kassan ska ha och där måste du redovisa om du har barn och på vilket dagis/fritids och/eller skola de går. Om du inte har någon som tar hand om ditt barn när du söker jobb blir du utan A-kassa. Alltså måste du ha barnen kvar på dagis och fortsätta betala för dem, trots att du får så mycket mindre ersättning från A-kassa än om du jobbar. Och det var där jag skrev att det var nonsenprat.

rahmat2
0

#31.

Du skriver en oerhörd massa strunt. Möjligen tror du dig vara människokännare och då kan jag upplysa dig om att du har dålig självinsikt.

Jag har mina upplevelser och erfarenheter och jag värderar dem. Jag har dessutom sådan insikt att jag inte påstår saker om människor jag inte kan belägga. Om dig kan jag säga att du är en lögnare eftersom jag har massvis av bevis.

Du är bara arg och kan inte bemöta det som sägs. Därför tar du till det primitiva, nämligen att svära.

AndersE
0

#32 Jag skrev dagis/fritids… och som du själv säger - "eller annan lösning"…

Sen var inte din kommentar om nonsens inriktad på just dagis. Du skrev "Så det där pratet om att man tjänar in pengar på att gå hemma är nonsens." Nu tror jag inte att jag hävdat att man tjänar pengar på att vara hemma. Det jag har sagt är att eftersom jobbandet för en del kan vara förknippat med en hel del kostnader så kan skillnaden mellan att arbeta eller att inte arbeta vara ganska liten. Kanske för liten för att motivera några.

Det här problemet tror jag är litet för kortvariga sjukskrivningar, eller kortvarig arbetslöshet. Däremot har jag själv sett - och läst många beskrivningar av - att de som långvarigt är sjuka/arbetslösa kommer in i en livssituation där tröskeln till arbete växer. Det handlar både om ekonomi - kanske gör man av med ena bilen, men behöver åter köpa en ny för att kunna ta ett arbete - men också om att man inrättar livet annorlunda.

#33 Att du har så svårt att hålla dig till det som är sant!? Jag har inte svurit. Lögn!

Din kommentar är - till skillnad mot min - verkligen ett exempel på att du inte kan bemöta. Det lämpliga då är väl att inte skriva. Istället väljer du att vara oförskämd och att ljuga. Trist…

Christer_Pettersson
0

Kan informera om att det nugör tiden heter förskola och inte dagis. Allting är förskoleverksamhet. Man vill få bort ordet dagis foch säga förskola för bla att stausen på personalen ska öka…

rahmat2
0

#34. Att du har så svårt att hålla dig till det som är sant!? Jag har inte svurit. Lögn!

Är detta inte svårdom att kalla nåns påstående (fakta) för lögn?

AndersE
0

#36 Om du kan hitta ett påstående (fakta) som jag kallat lögn så varsågod.

Du får nog slå upp i en ordbok vad svordom är.

rahmat2
0

#37. Det behövs inga ordbok. Allt som dina barn ogillar bli kallade för är svodomar!

AndersE
0

#38 Jag får be dig att hålla mina barn utanför diskussionerna!

Om du inte gillar att bli kallad lögnare har jag ett gott råd:

Sluta ljug!

rahmat2
0

#39. Vad har hänt med retoriken "människans lika värde"? Var det bara till valet?

blombuketten
0

#35. Jo då, jag vet nog att det heter förskola nu för tiden. Fast det är så mycket som ändrar namn för att låta bättre så jag struntar i det helt enkelt. Det är i alla fall samma sak.

Det är som att kalla ett kalhygge för föryngringsyta. Det är samma sak.

AndersE
0

#40 Har du uppfattningen att termen "människans lika värde" ger dig rätt att skriva lögner om mig och min familj så kan jag bara säga att jag inte delar din uppfattning.

rahmat2
0

#42. Om du tror på "människans lika värde" och brukar använda dig av de fraser som du gör här, finns det risken att även dina barn hör de fraserna från dig!

AndersE
0

#43 Kan du verkligen inte låta mina barn slippa vara del av dessa diskussioner?

rahmat2
0

#44. Vad hänmde med människans lika värde? Vart har den tagit vägen i det du säger?

Var det bara retorik inför valet?

AndersE
0

#45 Inget har hänt med människans lika värde.

Att du saknar den beror nog bara på det som händer i dig.

rahmat2
0

#46. Du bevisat här att du har olika fraser i olika fickor på din kavaj. Ifrån varje ficka tar du ut behandling till någon.

Och det kallar du för "människans lika värde"!

gortor
0

#28 Källa till glädje? Arbetsplatsen? Inte alltid samma sak. Vad beträffar sociala kontakter har jag aldrig umgåtts privat med andra anställda på samma jobb. Arbete i meningen lönearbete är ofta (för det mesta) lika med försörjning. Det finns ingen anledning att tro något annat.

Vad beträffar 100%, tja när man en gång i tiden kraftigt sänkte skatten så fanns det utrymme för att gå ner i antalet timmar. Därmed inte sagt aktiviteter, det finns hur mycket som helst att göra utom lönbearbete.

rahmat2
0

#48. Skulle tro att själva skapandet som ett arbete innebär ger mycket glägje. Och sen spelar mindre roll om du skapar en ren yta (genom städning) eller om du skapar en bil(genom montering).

Det sociala innebär inte nödvändigtviss att man umgås. Själva beffinnandet av andra människor på samma arbetsplats ger mycker glädje. På fritiden är vi likadana. Trots att många inte pratar med varandra på en strand, själva det att de finns där gör stället mycket trevligare.

gortor
0

#49 Det är väl ändå inte så självklart. Om det bara vore arbetet som gällde skulle man ju kunna jobba gratis, det är faktiskt så att avlöningen är viktigast. Jag har haft ensamarbete i två perioder (15 resp 12 år ) under mitt nu 45-åriga yrkesliv och nu när jag inte har det så längre saknar den tiden.

rahmat2
0

#50. Du har helt rätt.

Med de andra faktorerna på en arbetsplats ville jag inte på nåt sätt förringa betydelsen av själva lönen man får.

jen
0

Ja,nog är det kännbart att ara arbetslös.

När jag jobbade hade jag en inkomst so ar ganska bra! Jag fik då ut a 14500 netto.

Nu när jag är arbetslös får jag 8700netto!

ursäkta felstavningarna,men tangentbordet är faktiskt trasigt

AndersE
0

#52 Om du hade en månadslön på drygt 20 000 - varför får du bara 12 500 i a-kassa?

gortor
0

# Därför att maxbelopet per dag är begränsat.

AndersE
0

#54 Jag googlade lite och fann att maxbeloppet kan vara 680:- per dag. Det blir mer än 12 500 i månaden.

gortor
0

#55 680x20=13600. Minus karens.

Inte mycket att hänga i julgran. Herregud (förlåt,fel), det var vad jag hade i fickpengar på 60-talet.

AndersE
0

#56 Ok, jag förstår. Jag håller med om att det är en låg summa. Som jag förstått det kan man höja beloppet med extra försäkringar.

gortor
0

#  Minus skatt. Mycket kostsamt för en låginkomstagare. Tveksam utdelning.

jen
0

#53 För att det beräknas i arbetstid under flera år. Jag hade ju oturen att ara  sjuk förra året

så min arbetstid beräknades fram till 75%

AndersE
0

#59 OK, jag förstår.

blockmupp
0

Jag har fått runt 3800:- mer i plånboken varje månad sedan regeringsskiftet. 1500:- är beroende på löneförhöjningar, men resterande 2300:- beror på jobbavdrag, skattesänkningar med mera. Min lön före skatt, "svensk så kallad bruttolön", är strax under 35.000:-, den verkliga bruttolönen (inkl. sociala avgifter) borde väl hamna på 50-52.000 i månaden. Jag får ut knappt 24.000 :-, lite mindre än hälften alltså.

Matpriserna är inte regeringens fel. Det beror på att råvarupriser generellt gått upp. Drivmedelspriserna går upp av samma anledning.

AndersE
0

#61 Wow, du är den första här på forumet som märkt av skattesänkningarna.

Alla andra har bara märkt försämringar och ser istället fram emot (s) skattehöjningar på 70 miljarder. Då först kommer man att få det bättre…

(OBS - ironi…)

jen
0

#62 så du Anders har inte heller märkt av skattesänkningarna?

AndersE
0

#63 Jo, men jag tror inte jag skrivit det.

blombuketten
0

Tänkte fråga detsamma som Jen, men hon hann före.

Varför har inte du varit den förste att skriva om detta då du har varit här så länge? Jag menar, det är ju något positivt som ALLA vi andra inte märkt av…………fortsättning på din ironi.

#61. Även om det inte är regeringens fel att matpriser, bensinpriser och annat ökat, så gör det lik förbaskat att jag t ex inte märker någon större skillnad. Det blir plus minus noll. Kan kanske bero på att jag tjänar så mycket mindre än du och alltså inte fått så mycket mer i plånboken? Jag vet faktiskt inte.

blockmupp
0

Höjda matpriser och bensinpriser har inget med regeringen at göra. Priserna sätts fritt på varumarknaden.

Hur är det med statens skatteintäkter 2007 jämfört med 2005? Har summan ökat eller minskat? Orkar inte kolla up det, men riksrevisionsverket borde väl ha siffror på sin sajt.

blombuketten
0

#66. Nej, och det skrev jag inte heller. Det jag skrev var att "även om det inte är regeringens fel att matpriser, bensinpriser och annat ökat, så gör det lik förbaskat att jag t ex inte märker någon större skillnad" och med det menar jag att just JAG inte märker någon större skillnad.

jen
0

bensinpriset skulle ju sänkas sa de till valet. Men det blev ju inte så.

AndersE
0

#66 Tveksam blog-källa, men:

"Det är rätt intressant att se. Under förra mandatperioden ökade skattetrycket i Sverige från 48 till 49 procent av BNP, eller med runt 245 miljarder.

Sedan Alliansen började sänka skatterna så att det lönar sig bättre att arbeta har, tvärtom vad det andra laget sade, skatteintäkterna ökat. Enligt de senaste prognoserna kommer skatteintäkterna fram till 2010 att ha ökat lika mycket - 245 miljarder. Detta trots att skattetrycket minskat från 49% 2006 till 46% 2010.

En viktig förklaring är att det lönar sig bättre att arbeta och driva företag. Det gör att fler betalar skatt. Det gör att varje skattebetalare inte behöver kramas ur till den sista kronan.

Men en annan viktig förklaring kan vara, åtminstone på sikt, att skattemoralen förbättras."

#68 Tack och lov. Lyssnade för ett tag sen på en miljökille som sa att höga oljepriser är det bästa som kan hända. Inget snabbar på utvecklingen av bränslesnålare teknik och alternativ som höga priser.

AndersE
0

#66 [Bättre källa](http://www.moderatnassjo.se/filer/budgpres07.pps#264,9,Totala skatteintäkter)(?):

2005 hade vi en skattekvot på 51% vilket gav 1376 miljarder

2008 har vi en skattekvot på 47,8 % vilket ger 1512 miljarder

Ida
0

Jag började heltidsarbeta först efter valet, så jag har heller inte märkt av några skattesänkningar. Flört 

Jag är alltså van vid jobbskatteavdraget och befarar den skattechock som väntar om det blir maktskifte vid nästa val. Jag gissar att jag får behålla runt 1 500 kr mindre i månaden i så fall.