Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 6269 ggr
Sara
0

Lekmannaövervakare?

Jag är en sk lekmannaövervakare inom kriminalvården, finns det fler sådana här inne?

Kul om vi kunde diskutera (naturligtvis inte vår klienter) problem och ge varandra tips och råd.

Sara

Ida
0

Vad gör man som lekmannaövervakare? Det låter intressant!

Sara
0

Som lekmanna övervakar så brukar man träffa sin klient en gång i veckan över en fika eller liknande.

Man talar om problem som kan uppstå med ex jobbsökning, skadligt umgänge osv.

Man är ett stöd helt enkelt och hjälper klienten att hitta rätt kontakter med ev socialtjänst, arbetsförmedlig osv.

Ofta behövs mkt stöd när det varit droger, alkohol med i bilden innan och även när de ska bryta umgänge som varit skadligt.

Sen fyller man även ett kontrollsyfte och rapporterar till sin chef om hur det går för klienten.

Min lön är hela 150:- innan skatt per månad (105:- efter) och jag har 250:- omkostnadsersättning per månad. Det är den normala lönen.

Så lekmannaövervakare är man inte för lönens skull utan för att göra en medmänsklig gärning.

Sara

Ida
0

#2 Intressant! Och ett bra initiativ.

Sara
0

Glad

Sara

AnneN
0

sara, lekmannaövervakare hamnar under ämnet frivilliga samhällsarbetare, dessa uppdrag diskuteras det om inne på http://frivilligarbetare.ifokus.se , du får mer än gärna kika in där och berätta om ditt uppdrag.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sara
0

Ok, tack.

Sara