Göran Persson
En skribent jag uppskattar är Peter Wolodarski. Idag på Dagens Nyheters ledare skriver Peter bland annat nedanstående.
Läs igenom det och tänk efter själva.
---
Valrörelsens kanske mest avslöjande uttalande är ett av de minst uppmärksammade, och kommer från självaste statsministern. I tidskriften Rätt får alla partiledare frågan: Hur många står utanför samhället i dag?
Göran Persson svarar:
"Samhället består av summan av alla individer i Sverige. Självklart står därför ingen i praktiken utanför. Däremot kan många ha en känsla av att stå utanför och den känslan måste tas på allvar… Vår uppgift är att bekämpa orsaken till dessa känslor. Alla ska med!"
Läs de orden igen. Ingen står "i praktiken utanför", säger statsministern, och om någon till trots upplever saken annorlunda är det blott en "känsla".
Med en sådan förträngning av verkligheten har Göran Persson förtjänat att förlora stort i morgon.
---
// staffan
Och med en Borglig seger så står ännu fler utanför….

Dom är ju i alla fall intresserade av att skapa fler riktiga jobb…

Hjälper det med intresse?
ja, med en borgerlig seger får många det sämre… och det gäller dom som redan lite har!!
#2 visst! intresserade av att skapa arbete, det vill ALLA partier.
men det beror på HUR man skapar arbete genom att INTE sparka på dom som redan ligger. vad jag vet så behövs det skattepengar för att finansiera offentlig sektor.
en sak förstår jag inte???
borgarna vill HÖJA a-kasseavgiften.. och SÄNKA A-kassan ???
snacka om att ta från de båda ändar.

Jag har i alla fall tröttnat på att jobba hårt och betala orimligt mycket skatt för att betala till dem som inte orkar jobba utan trivs bra med att gå runt och slappa och gå på bidrag.
Jag vet att dessa personer finns då jag känner en del och har haft ännu fler inne på anställningsintervju. Man märker så tydligt när folk är inne på intervju endast för att de måste p.g.a. Arbetsförmedlingen och att de vill ha fler "dagar". Med sänkt A-kassa måste dessa personer ta sig i kragen, ta tag i sina liv och acceptera andra jobb än "det perfekta".
Håller med dig Andreas. Av att ha varit med i rektryteringsprocesser inser man hur många det är som bara söker jobb för att få förlängd a-kassa. Vissa t o m säger det rakt ut.
Mvh // Johan
#5 dem som inte orkar jobba utan trivs bra med att gå runt och slappa och gå på bidrag.
Ja, visst finns det såna tyvärr inom både dom som har a-kassa och vissa sjukskrivna… Men ALLA är inte lata som många tycks tro.
#7: Nej. Många är ju arbetslösa mot sin vilja för att företag inte haft råd/vågat anställa. Den saken blir det förhoppningsvis bättring på nu.
Mvh // Johan

Jag skulle tro att de som idag har A-kassa och nu får mindre (vilket inte är säkert beror ju på vilken lön de hade tidigare) hellre ser att de får ett jobb än A-kassa. Då får de rimligen ut mer än vad a-kassan ger.
Så att skapa förutsättningar för nya jobb kommer även de som idag går på a-kassa till del och de kommer alltså att få mer pengar över i plånkan.