Wallström säger nej
I ett pressmeddelande idag säger Margot Wallström nej till att efterträda Göran Persson som partiledare för socialdemokraterna..
"Det är naturligtvis hedrande och värmer att så många fäster förhoppningar och tilltro till mig. Och jag är glad över det stöd som visats mig. Men för egen del vill jag inte kandidera. Däremot vill jag gärna, som socialdemokrat och partimedlem, medverka i den förnyelseprocess som nu måste påbörjas i vårt parti efter valnederlaget."
Jag undrar vem det då blir istället?
// staffan

Stackars media, nu måste de jaga runt i flock och jaga varenda socialdemokrat de hittar i ett halvår framöver.
Förmodligen kommer alla försök till "kraftfull opposition" vara helt meningslösa innan denna fråga är löst. Stark jobbat av GP att förlama sitt parti i ett halvår. Han satte nog sin egen prestige framför partiets väl när han fick så bråttom att avgå med flaggan i topp.
starkt jobbat av GP?? det hade säkert blivit kritik om han hade valt att sitta kvar också när valet bleb så här….
jag skulle kunna ställa upp, kommer från arbetarbkgr, har inget jobb eller annat viktigt för mig de närmsta åren, och har tränat hela dagen på att svara "ingen kommentar" (med tanke på fallskärmarna som löses ut för regeringen)
nu har ju jag ett stort handikapp, jag är man. men jag hoppas jag kan kvoteras in nånstans.
*ironiskt*

#2 Det var väl precis den han ville undvika. Kritiken mot honom som person. Nu flyttas ju fokus från Görans valresultat till någon ny stackare som skall stå till svars för de usla opinionssiffrorna. Göran är ju ingen ide att jaga längre, han är ju ex.
Fast om det nu brann i knutarna med avgången kanske man inte skulle vänta med extrakongressen ända till mars.
#2 det blir nog en extrakongress tror jag.
jag tror det var bra att han lämnar sitt uppdrag som partiledare så här snabbt efter valet eftersom resultatet blev detta.
Innan valet är ju inte den bästa tiden att lämna ett parti.Det BÖR man ju inte göra.
Nu måst ju Wallström säga nej, får att få slut på spekulationerna. Alla tolkar dock detta som ett ja, men hon kan inte göra annat innan hon får en fråga.