God Jul, med samvetsklappar!
Det närmar sig jul - även om inte IKEA hunnit julpyntat än - eller har de det?
Vårt överflöd
Oavsett så blir jag varje ju lite småäcklad av det oerhörda överflöd vi lassar upp under granen. Tänk lite på dina medmänniskor och ge åtminstone en present till de mindre bemedlade?
Lista
Jag tänkte mig att lägga upp en liten lista över företag/organisationer som syftar till att ge en smula hjälp till de som mycket litet har. Håll till godo:
Vi-skogen
Klimatet, jorden och människors arbete är de resurser som kan förändra levnadsvillkoren i Östafrika.Vi-skogen omsätter dessa resurser till största möjliga nytta genom agroforestry. Denna odlingsmetod betyder att man samplanterar träd och grödor. Då göds marken samtidigt som skördarna av grödor ökar.
Människorna får mat hela året, mammorna kan vara hemma med de små eftersom ved finns i närheten. Dessutom ger träden skugga och massor av god frukt.
Vi tycker detta väl beskriver vilket handfast och konkret bistånd Vi-skogen är, hur trädplantering förenklar och förbättrar vardagen i många fattiga småbönders liv.
Där ideerna kring trädens betydelse och agroforestry är genomförda har inte bara levnadsvillkoren förbättrats.
Här finns också en tro på den egna förmågan och på en framtid för barnen. Glädjen och stoltheten har återvänt med träden.
Vi-skogen behövs. Och du behövs!
ActionAid
ActionAid är en internationell hjälporganisation med 35 års erfarenhet av att bekämpa fattigdom. ActionAid jobbar med de mest utsatta och hjälper därmed de allra fattigaste. I allt arbete fokuserar hjälporganisationen på kvinnor och flickors situation eftersom de är världens mest utsatta. De saknar inte bara mat, rent vatten och hälsovård utan även utbildning och möjligheten att ta sig ur sin situation. Studier visar dessutom att i kampen för deras rättigheter ligger nyckeln till kampen mot fattigdom och hiv/aids.ActionAid är en religiöst och partipolitiskt oberoende organisation. ActionAid samarbetar med över 2 000 andra organisationer världen runt. 2005 samlade hjälporganisationen in 168 miljoner Euro varav 76 procent kom från privatpersoner – främst från människor om stödjer ActionAid som faddrar.
Svenska Röda korset
Röda Korset är en världsomspännande organisation som arbetar med humanitärt hjälparbete. Vårt mål är att lindra och förhindra mänskligt lidande, oavsett vem det drabbar och hur det än uppstår.Röda Korset utgör ett komplement till samhällets övriga skyddsnät. Arbetet baseras på frivilliga insatser och människors vilja att ge av sin tid och sitt engagemang till vår verksamhet. Det finns 186 nationella rödakors- och rödahalvmåneföreningar i världen. Närmare 100 miljoner människor är medlemmar i rödakorsrörelsen. Det är människor som är beredda att frivilligt göra en insats för att rädda liv eller på annat sätt hjälpa utsatta medmänniskor.
Naturbutiken, Naturskyddsföreningen
Välkommen till NaturButiken. Här hittar du utvalda böcker, naturprylar, CD/DVD och mycket annat för både vuxna och barn.Genom att handla i butiken stödjer du Naturskyddsföreningens arbete.
Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt.
Rädda barnens julgåvokort
Rädda Barnen är en politiskt och religiöst obunden folkrörelse med verksamhet både i Sverige och i åtta regioner runt om i världen. Med Barnkonventionen som grund arbetar vi för att barn ska få det bättre och för att barns rättigheter ska respekteras.
Barnfonden
Som fadder i Barnfonden är du med och förändrar livet för ett barn, en familj och en hel by. Fadderskapet är personligt och du får information och foto på ditt fadderbarn. Ditt fadderbidrag på 200 kronor per månad går till ett lokalt fadderprojekt som arbetar för att barnen ska få gå i skolan, få sjukvård och för att skapa en långsiktig positiv utveckling för hela det lokala samhället. Genom brevkontakten med barnet ser du de förändringarna du är med och bidrar till.
Individuell Människohjälp
IM är en svensk biståndsorganisation som bekämpar och synliggör fattigdom och utanförskap. Organisationen grundades 1938 och verkar i dag i femton länder världen över.IM arbetar långsiktigt tillsammans med lokala samarbetspartners, främst med hälsa, utbildning och försörjning. Insatserna utformas som hjälp till självhjälp och nya verksamheter börjar i liten skala.
IM arbetar med människor oavsett tro, ursprung eller politisk övertygelse. Vi är inspirerade av kristet-humanistiska värderingar, som för oss står för medmänsklighet och alla människors lika värde. Verksamheten är möjlig tack vare det samlade engagemanget hos över 30 000 medlemmar och volontärer.
Tillsammans kan vi skapa en rättvis och medmänsklig värld att växa i.
Hoppets Stjärna är en oberoende insamlings- och biståndsorganisation. Vårt arbete bygger på de kristna värderingarna om att varje människa har samma rätt och värde, oavsett hudfärg, religion, etnisk eller social tillhörighet. Barnen och deras omgivning står i centrum för vårt arbete. Vi tror att vi - genom att ge barnen utbildning, omsorg, tro på sig själva, hopp och framtidstro - kan vara med och utveckla de länder vi arbetar i.
- Hjälper dagligen nästan 30 000 barn att få grundläggande skolgång, näringsrik mat, omsorg och hälsovård.
- Ger stöd till närmare 200 projekt i fyra världsdelar.
- Ger stöd till byutveckling som förbättrat levnadsförhållanden för tusentals barn och vuxna i tredje världen.
- Har funnits på plats med hjälp vid över 50 större och mindre katastrofer.
- Har förändrat livsvillkoren för tiotusentals barn på institutioner i Östeuropa.
- Arbetar för att skapa medvetenhet hos barn och vuxna i Norden om förhållanden i tredje världen och Östeuropa.
Pålitliga?
Givetvis tar jag inget personligt ansvar för pålitligheten och uppsåtet hos dessa företag och organisationer, det finns dock ett oerhört enkelt sätt att se så att det är en bra organisation bakom - 90-numret. Har företaget ett 90-nummer så går maximalt 15% av omsättningen till administrativa kostnader och du kan vara (relativt) säker på företaget.
Lista på 90-företag
//Zac
PS. Jag tänker själv investera genom Action Aid i en get!
IKEA har julpyntat…

Så bra skrivet av dig Zac. Håller med dig helt. Jag mår direkt illa när jag ser denna julhysteri och vilka mängder pengar som läggs ner. Det är ju inte vilka julklappar som helst, utan ofta hur dyra som helst. I min familj tar vi det rätt lugnt runt julen. Pyntar lite och de enda som får någon julklapp är barnen. Vi vuxna struntar i det.
Det är heller inget roligt att se alla dessa slutkörda och sönderstressade människor som hetsat runt som galna för att inhandla alla dessa presenter, julstädat och lagat hur mycket mat som helst.
Ska ta mig en funderare på vilken organisation jag ska investera i.
Bra inlägg. Det var länge sedan som vi la av med en massa dyra och ofta onödiga julklappar. Till jul träffas vi istället, lagar mat och har det kul tillsammans. Barnen är dom enda som får julklappar och inte blir det något dyrt heller.
Vi bestämmer i början på året vilka grupper som vi skänker pengar till under året.
#0 Visst är det bra!
Jag har några organisationer jag skickar pengar till. Brukar bli en gång i månaden när räkningarna betalas. Till julen känns det rätt att plussa på lite.
Ett enkelt sätt att skänka pengar är annars när man lämnar tomglas/burkar. Brukar finnas en knapp så att man skänker panten. Det märks ju knappt men jag gissar att det blir en del pengar totalt sett.
Jag tycker inte vi ger särskilt dyra julklappar i min familj. Ändå blir det lätt mycket. Syns ju tydligast när man är många som firar samtidigt.
Bra WiktZac - tack för lista!
Hos oss gäller "Liten gran - Få julklappar - God mat i normala mängder".
När det gäller maten så satsar vi alltså inte på enorma mängder, utan mer på kvalitet och tillagningsomsorg.
Själv har jag en julbudget på kanske en tusing plus lite extra till mat. Tusingen går till mina två barn, som är stora och utflugna.
För mig själv äro ramarna snäva. Ändå ska de få något, nåt vettigt/kul! Exempelvis så är dottern kock, sonen snickare, så det finns gott om "verktyg" att investera i. Sånt de ändå behöver och vill ha. Vi brukar också "gå ihop" för vettigare inköp, istället för att satsa på sjutti-elva smågrunkor.
Ger gärna bort en slant till något projekt likt de ovanstående, det skänker lite mer balans i tillvaron. Ger sedan många år pengar till en organisation jag valt ut, för de får saker gjorda och "sköter sig".
En get - så himla kul och vettigt. Antar att du leasar ut den gratis till nån familj.. 
Bra inlägg…
Hemma har vi dragit ner på både mat och julklappar. Skänker gärna till kyrkor som gör mycket för hemlösa i juletid.
/Maria
Alldeles utmärkt!
Ge bort pengarna, ni har ändå ingen nytta av dem! Provocerande? Men vi sk svenskar har ändå om vi skall rannsaka oss själv (om vi orkar) ett liv i lyx. Stora delatr av världen lever i svält, under två dollar om dagen. Nyttan av pengar i vårt överflödssamhälle är diskutabelt. Köpa handväskor för 50000kr är förmodligen en kvinnas sätt att hävda sig, smma som en man som köper en bil för en miljon eller klocka för 100000…..

#8. En jättebra länk och väl värd att tänka på när man handlar.
#0 så sant!
Vi har varit dåliga på att skänka pengar i våran familj.
Däremot så brukar jag skänka kläder till UFF och lämna prylar in till Second hand där pengarna går till fattiga länder. (framförallt barn)
Det tycker jag är ett bra alternativ :)
ang julklappar och mat, så brukar vi ha det rätt så enkelt här.
#10 Akta dig för UFF! Det är en ökänd skojarorganisation!
#10 Finns UFF fortfarande? Jag trodde de försvann efter alla rabalder för några (en massa?) år sedan.
Jag hämnades genom välgörenhet på min familj för några år sedan. Inför en jul kom jag på mig själv att jag satt och försökte tvinga fram en önskelista. Insåg att jag varken behövde eller ville ha något, utan sa åt familjen att skänka bort "mina" julklappspengar. De tyckte jag var löjlig och köpte en massa krafs istället. Året efter fick de varsitt platt kuvert. Var riktigt kul att sitta och försöka hitta olika organisationer som passade till alla. Min far var den enda som kom med positivt gensvar, de andra teg ^^
Tack för länkarna förresten!
_No way! Yes way!
Jag hoppas inte alla tänker som vissa här för då skulle jag och mina gelikar hälsa hem…Vi som ändå producerar lokalt och som har miljötänk..Ikeas 5:- muggar håller 10 diskar mina håller livet ut…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#13 Jag tror att dom flesta vill komma ifrån att köpa julklappar i mängder utan istället lägga lite av dom pengarna på välgörande.
Genom att inte köpa en massa onödiga julklappar så kan vi få pengar över till att köpa det vi behöver och kan då komma till dig.
#12 S0om jag tidigare har hävdat är det inte meningen med tillvaron att samla pengar för att köpa en massa idiotiska "prylar" det är inte så att man kan imponera på sin omgivning med en bil eller en klocka eller ett dyrt boende för en större summa pengar. Ingen bryr sig! Möjligtvis fjollorna.
#14 låter lite hotfullt……