Politik iFokus

Politik

Etikett: jämställdhet
Läst 992 ggr
Staffan
0

Rätt eller fel?

Ett företag på Irland skrev i en platsannons att "rökare göre sig icke besvär", något som resulterade i ett fall för EU-domstolen.

Domstolen slog då fast att företaget faktiskt hade rätt att ställa detta krav på sina anställda, eftersom att jämställdhet endast var reglerad i frågor kring religion, sexuell läggning och etnicitet.

Tycker ni att företag ska få ställa den här typen av krav på sina anställda?

// staffan

Fotord
0

Ja. Uppfattar arbetsgivaren det som ett problem att skaffa separat rökrum, ständiga pauser (serierökare) och doften (utesäljare kanske?) så tycker jag det är helt ok. Jag har för mig att det finns statistik om sjukfrånvaro/cancerrisk också.

EGENTLIGEN borde man ställa samma krav på andra droger såsom kaffe, choklad och socker.

Pia
0

Ett kort och koncist, ja(pp).

johan
0

Håller helt och hållet med.

Mvh // Johan

Oskar
0

Tycker absolut man kan kräva att de anställda ska vara rökfria på arbetstid. Kanske svårare att kräva att de inte får röka på fritiden. Man kan väl dra en parallell till alkohol. Att dricka på arbetstid är nog inte många som tillåter…men att dricka på fritiden är ju oftast ok.

Oskar

johan
0

#4: Skillnaden är möjligtvis att dels så påverkar inte rökningen arbetsuppgiften lika mycket som alkohol. Och å andra sidan så är det rätt få som bara röker på fritiden, men de flesta dricker bara alkohol på fritiden…

Mvh // Johan

Staffan
0

Å andra sidan är det rätt många som är bakis dagen efter de har druckit alkohol….

Tycker ni att man ska kunna välja någon till ett arbete baserat på dennes utseende?

// staffan

Pia
0

Nej, inte utseendet per se men däremot, förenklat "hel, ren och proper".

CarlS
0

Tycker det är ett bra föredöme av företaget. Rökning är ett otyg som förstör människor och natur. Helt i onödan!

//CarlS

Staffan
0

Även när man anställer modeller?

// staffan

Pia
0

Det var just det enda undantaget jag tänkte på, men inte skrev… Utseendet kan då vara aaaningens viktigt får man förmoda:)

sensa
0

Jag har haft fönsterplats på mitt jobb ett tag. Utsikt över gården, bänken, askkoppen. Det vanliga är att fem pers står där och röker. Ca 10 min varje gång och det är säkert en gång i timman. När de är ute sätter jag mej tillbakalutad i min stol, med armarna bakom huvudet. De tittar ofta på mej och undrar säkert om jag aldrig jobbar!!!!!!  :- )

Fotord
0

#11: Kul :-D

Inlägget är låst för nya kommentarer