varannan damernas
Maud vill ju ha varannan damernas i riksdagen. Tror ni hon får igenom det?

Jag hoppas inte det, jag hoppas att könsfördelningen blir rätt genom att den som är bäst lämpad till varje post tillsätts och efter som det finns ungefär lika många kvinnor som män borde det bli en jämn fördelning mellan könen. Annars är det något som är fel
Maud menar nog regeringen.
tycker ni att det ska vara en jämn åldersfördelning också?
nästan alla yngre (under 38 tror jag???) som valdes in till riksdagen 02 hoppade av innan valrörelsen 06 drog igång.
Det är bara att inse att den bästa lämpade personen ska sitta på rätt plats, oavsett kön, ålder, religion, ursprung…
jag tycker det kan vara bra att blanda åldrar, ursprung, kön och religion. men huvudsaken att den personen passar och har kunskap ska sitta i regeringen. men det vore bra om det blir ca 50% kvinnor med.
Jag håller med Lorita. Jag ser inget självändamål i att hälften ska vara kvinnor och hälften män. Kunskap är det viktigaste. Sedan är jag alldeles övertygad om att kvinnor, män, invandrare, homosexuella alla kan bidra med olika kunskaper, så blandningen är bra och viktig!
Om argumentet är att det ska avspegla könsfördelningen bland befolkningen så måste man ju även ha rätt fördelning barn, ungdomar, pensionärer, kristna, muslimer, etc, etc, etc, etc.
Kvotering leder bara till att nedvärdera dem som kvoteras in. Alla ska ha samma förutsättningar.
Mvh // Johan
Jag håller också med Lorita..
Man ska först och främst se att personen passar in i rollen, inte om det är en kvinna eller en man..

Det är klart att Lorita har rätt. För min del får det gärna bli 75% kvinnor i regeringen ifall de bara är de bästa för jobben. Kompetens skall styra inte principer. Då får man ju inte bästa kvalitet.

Nedra tjat om detta. Vi har ju ett bra tempo i Sverige när det gäller detta. För mindre än 100 år sedan hade kvinnorna inte rösträtt, nu är det över 40 % kvinnor i riksdagen. Det är väl en lysande utveckling!?
Oskar
Jag håller med jen och Lorita. Att den som är bäst lämpad för varje post tillsätts som Lorita säger. Huvudsaken att personen passar och har kunskap som jen säger. Men sen så kan man ju även som jen säga att det vore bra om det blev 50% kvinnor. Du har så rätt så jen 

#7 Man kan tycka att det är ett nedra tjat och att utvecklingen gått framåt med stormsteg - men för mig som kvinna 20006 hjälper det föga att ha en prognos som säger "och med den här takten kanske du kan förvänta dig att vara jämställd framåt 2123…"
//Pernilla

#9 Nej jag förstår det. Hade jag varit kvinna hade jag nog också varit ganska otålig. Jag vill bara visa en annan sida…en sida som sällan nämns…dvs att det hänt otroligt mycket på relativt kort tid.
mvh
Oskar