Politik iFokus

Politik

Magnuz
0

Ja, tyvärr måste vi väl se denna utveckling i fler städer innan det blir en skärpning av asylpolitiken. Flumpolitiker sitter i riksdagen och morgonsofforna och spelar "goda" med andras pengar och andras trygghet. Sedan blir de förvånade och upprörda när kommunerna inte vill ta emot fler flyktingar. Nej, det är dags för Eriksson, Hoffman, Fridolin och kompani att kliva ner från sina höga hästar och fejsa verkligheten.

Pernilla
0

#0 Var det så du menade, Razor?

#1 Tror som vanligt inte att det är asylpolitiken vad gäller antalet människor det är fel på, däremot skulle vi (och med vi inbegriper jag lagstiftare, politiker, medborgare och hela det svenska samhället) behöva bli bättre på integration.

//Pernilla

Razor
0

Pernilla, har du något förslag på hur man integrerar bättre? Jobb kanske? Storbritannien har bara 3 procents arbetslöshet men ändå vill 40 procent av landets muslimer införa sharialagarna. Londonbombarna var uppvuxna i välbärgade medelklassfamiljer och hade jobb men var lik förbannat inte integrerade.

Denna kommentar har tagits bort.
Pernilla
0

#3 Hej Razor!

Dina siffror kan säkert stämma - varifrån kommer de? Och är det sharialagar för hela landet vi pratar om? För en särskild folkgrupp? Jag vill gärna veta mer om sammanhanget. Dock är det frågan om man kan dra kopplingen med Londonbombarna särskilt långt. Vi pratar om en grupp kriminella och frågan måste också behandla vad det är som gör att unga dras in i kriminella grupper. Och då handlar det ofta om otrygghet, att man känner sig alienerad från samhället och att man söker trygghet och tillhörighet i en grupp. Oavsett om gruppen är självmordsbombare eller nynazister.

Det är en bra fråga hur man integrerar. Det är ju förstås lättare att göra listan på det som inte fungerar vad gäller integration.

Det är klart att det inte räcker med att enbart se till att det ska finnas jobb åt alla. Det finns inte en enkel åtgärd som hjälper - vore det så lätt vore det härligt! Jag tror att vi måste integrera på två plan. Strukturellt, men också på ett personligt plan. Strukturellt sett måste det finnas jobb. Svenskkurserna måste göras bättre, mer verklighetsnära och mer effektiva. Sedan kan man fundera kring hur vi väljer att bosätta oss. Jag är tveksam till att någon ska sitta och bestämma var folk ska leva sina liv. Däremot skulle jag gärna se att man försökte göra de förorter där vi traditionellt tänker oss att en större andel boende har invandrarbakgrund mer attraktiva för allas skull, så att det blir attraktivt att bo där och så att människor med skild kulturell bakgrund väljer att bo där. Jag tycker exempelvis att det ska bli spännande att se vad det får för effekt nu när Skärholmen rustas upp och centrum byggs ut, nya gymnasieskolor startas och Stockholms Stadsteater väljer att förlägga en filial där. Förhoppningsvis kommer det att ge resultat.

Sedan handlar det om att integrera på det personliga planet. Att vi vågar mötas. Att se varandras kulturella skillnader som spännande. Att ha öppenhet och dialog sinsemellan. Att våga lära känna varandra. Att sträcka ut handen mot den som går brevid dig även om han eller hon kör BMW eller vad det nu är som har diskuterats i de olika strängarna.

Ditt exempel om Storbritannien kan man grunna mycket på. Det jag tänker på spontant är att det inte räcker med att integrera på det strukturella planet. Storbritannien är ett fantastiskt land men av tradition (förlåt mig alla britter, här kommer mina fördomar flygande) ett stockkonservativt samhälle där det finns en enorm oro för avvikande beteenden. Och när människor går på varsitt håll och är rädda så uppstår problem.

Det är klart att det inte finns en enda enkel åtgärd som hjälper, det vore ju, precis som du pekar på, att förenkla tillvaron. Den enkla lösningen med jobb räcker inte. På samma sätt fungerar naturligtvis inte heller den enkla lösningen att stänga ute dem som behöver vår hjälp .

//Pernilla

Magnuz
0

# 2 Nej, och vi behöver ju inte försöka hitta ett botemedel mot cancer heller, det räcker ju att ta en värktablett.

Pernilla
0

#6 Du Magnuz, jag tycker du och jag har fört en hel del spännande diskussioner. Men när du jämför människor med cancer, då tycker jag du har lämnat den sakliga debatten bakom dig och använder dig av en äcklig retorik som klingar av nazityskland där man beskrev judar som "pest" eller "sjukdom". Det är synd, för jag tyckte det var spännande att prata med dig på fullt allvar!

Sedan tycker jag att jag belyser i mitt senare inlägg att jag inte tror på någon quickfix.

//Pernilla

Magnuz
0

Jag väntade bara på kopplingen med nazityskland…det verkar som att "ni" bara väntar på att få göra den kopplingen och därmed omöjliggöra alla vettig diskussion. Likadant är det med förvrängningen av vad jag faktiskt säger.

Ett exempel;

"På samma sätt fungerar naturligtvis inte heller den enkla lösningen att stänga ute dem som behöver vår hjälp."

Detta är ett fabricerat argument som jag aldrig uttalat! Jag har däremot sagt att vi inte har någon skyldighet att ta emot de som INTE behöver vår hjälp undan förföljelse och krig. 5% av de som får uppehållstillstånd idag är flyktingar. Amnestilagen är ett vidrigt exempel på vad jag motsätter mig och inte vill se i Sverige. Jag har aldrig sagt att vi skall sluta ge uppehållstillstånd och hjälp till riktiga flyktingar. Om ni fortsätter hävda detta i vart och varannat inlägg samt gör kopplingar till gaskamrar och etnisk rensning så fort man vill ha en striktare politik avseende utdelandet av PUT, så känns det lönlöst att fortsätta diskutera.

Beträffande Pernillas tankar kring bostäder så är det ju faktikst så att segregation har uppkommit pga att svenkar har flyttat ut ur områden såsom Rosengård m.fl i takt med att vissa invandrargrupper har flyttat in. Från början fanns ingen segregation, men pga att vi har tagit emot så mycket icke-flyktingar som beter sig som idioter så har segregerade områden skapats. Att då tro att det går att vända den trenden är bara dumt. Varför skulle t.ex. svenska välbärgade familjer köpa bostadsrätter i Tensta och skicka sina barn till en skola med 90% invandrare där betyg och resultat är långt under medel?

En anna fråga; Hur många av de invandringsvänliga här inne bor i ett flyktingtätt område och har barn som går i en "problemskola"? Min gissning är att det möjligen finns någon, men det blir lätt patetiskt när folk sitter och argumenterar för att vi måste bli mer vänliga och våga sträcka ut handen, samtidigt som man själv sitter i sin villa i Danderyd med idel svenska grannar (eller på sin herrgård utanför Vingåker).

Pernilla
0

#8 Magnuz, jag vill förtydliga följande;

"På samma sätt fungerar naturligtvis inte heller den enkla lösningen att stänga ute dem som behöver vår hjälp" var inte riktat mot dig specifikt utan ett mer generellt statement: Så enkla lösningar funkar inte.

Vad gäller nazitysklandkopplingen vill jag fråga följande; vilka är "ni" som du beskriver? Vad jag vet har jag inte ingått nån pakt med någon? Glad

Att man i nazityskland använde ordval i stil med "sjukdom" om judarna borde vara allmänt bekant, så att använda en formulering om cancer och värktabletter i det här sammanhanget - klart du får den reaktionen! Det tror jag du fattar att folk blir provocerade av. Sedan är det möjligt att jag misstolkat dig. Du får gärna förklara vad du menar.

//Pernilla

Magnuz
0

"var inte riktat mot dig specifikt utan ett mer generellt statement"

Ok, men varför argumentera emot sådan som ingen sagt?

"vilka är "ni" som du beskriver?"

Eftersom det är många som inte håller med mig här inne och jag inte har tid att svara varje individ specifikt alla gånger så använder jag ibland "ni" för att beskriva de som generellt inte tycker att invandringe utgör ett problem i dess nuvarande form och omfattning.

Jag menade inte att jämföra invandrare med en sjukdom, bokstavligt talat. En annan liknelse då; Varför försöka skaffa nya jobb till de arbetslösa, det räcker väl med att sätta dem i AMS-åtgärder, så försvinner de ju ur statistiken. Vad jag menar är att jag vill gå till problemets kärna, att vi tar emot för många icke-flyktingar, och inte tror på we-shall-overcome-lösningar. Det har aldrig fungerat, någonstans, och kommer inte att fungera i Sverige i framtiden eftersom människor är människor och inte robotar som går att omprogrammera. I alla fall inte inom överskådlig tid (hundratals år).

Razor
0

Pernilla, se länkarna nedan till artikeln om sharia m.m.

Jag kan inte se "heders"-tänkande, blodshämnd, barn och tvångsgifte eller personer som vill införa sharialagarna som något spännande. Man kan fundera på om inte samhället skulle reagerat annorlunda på dessa "kulturella" avarter om de istället hade tillämpats av en sekt bestående av etniska svenskar. Det tog den socialdemokratiska regeringen 10-15 år och ett antal hedersmord innan den kunde erkänna att det överhuvudtaget fanns en "heders"-kultur och fortfarande slirar man på formuleringarna. Man har sedan dess utsett Massoud Kamali till regeringens särskilda utredare. En utredare som bl.a talar om för oss att allt tal om hedersmord och hedersvåld är trams och rasism. Politikerna tassar som katten kring het gröt kring de här frågorna istället för att klart och tydligt säga ifrån att detta accepterar vi inte i Sverige, att detta krockar med våra värderingar, lagar och traditioner. Man inrättar skyddat boende för kvinnor som riskerar att drabbas av hedersvåld men man gör absolut ingenting åt orsaken. Sossarna, centern och andra partier flirtar obekymrat med islamister som föraktar demokratin och vill införa sharialagar m.m, m.m.
Givetvis ska man inte stänga ute dem som verkligen behöver vår hjälp. Men i detta finns inget som hindrar att vi ställer ordentliga krav på dem som får vår hjälp. Och som Magnuz skriver så är det få av dem som får uppehållstillstånd som får det av flyktingskäl.

Om sharia i Storbritannien

Ett intressant tidsdokument från Storbritannien

…och ett till

Milla
0

Håller med Razor, inte speciellt spännande att bo i Landskrona kan jag berätta. Bor i en by utanför staden och kan helt ärligt säga att jag inte tycker det är så skoj att ta sig in till stan om kvällarna.

Mina barn har gått i skola tillsammans med indvandrarbarn och det är under all kritik då man la massor av tid att lära barnen svenska, och det var en rå stämning på skolgården, visa att du är svag så trampar vi på dig osv osv. Detta är något jag har levt med i 4 års tid. Vi flyttade när gängen kom och hotade varandra med köttyxor och diverse andra tillhyggen.

Tyvärr måste jag säga så var inte deras föräldrar alls intresserade av att bli en del av det svenska samhället, tro mig vi försökte

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pernilla
0

#11 Självklart är det fruktansvärt med hederskulturer, blodshämnd och tvångsgifte. Men du kan väl inte på fullaste allvar mena att alla som invandrat till vårt land står för detta?

Det är väl klart att det finns skit och avarter i alla kulturer. Men inte tusan anklagar jag alla infödda svenskar eller alla män eller alla kristna för de kvinnor som årligen misshandlas till döds i vårt land av män som räknas som "svenskättade".

#12 Jag respekterar självklart din upplevelse. Det låter fruktansvärt.Men jag vidhåller min ståndpunkt att det går att integrera smartare än det du beskriver och få bättre resultat.

Oskar
0

Vad är hedersmord mot våra förfäders brutala handlingar (plundringar, häxbål m.m.) ?

Oskar

Razor
0

#13 "Självklart är det fruktansvärt med hederskulturer, blodshämnd och tvångsgifte. Men du kan väl inte på fullaste allvar mena att alla som invandrat till vårt land står för detta?"

Självklart inte! Och de som inte omfamnar dessa kulturella avarter är hellre inte något problem. Anser du att de 40 procent som vill införa sharia i Storbritannien är ett hot mot demokratin eller en kulturell berikning för Storbritannien? Vad är det för "kulturella skillnader" som du tycker är "spännande"? Ge exempel.

#14 Så du menar att "våra förfäders brutala handlingar" ursäktar  "heders"-tänkande, blodshämnd, barn och tvångsgifte och personer som vill införa sharialagarna?

Pernilla
0

Nu börjar det bli svårt att citera känner jag…

Razor skriver: #13 "Självklart är det fruktansvärt med hederskulturer, blodshämnd och tvångsgifte. Men du kan väl inte på fullaste allvar mena att alla som invandrat till vårt land står för detta?"

Självklart inte! Och de som inte omfamnar dessa kulturella avarter är hellre inte något problem. Anser du att de 40 procent som vill införa sharia i Storbritannien är ett hot mot demokratin eller en kulturell berikning för Storbritannien? Vad är det för "kulturella skillnader" som du tycker är "spännande"? Ge exempel.

Pernilla tänker: Jag är inte tillräckligt insatt i sharialagarna tyvärr, men att döma av det som Daily telegraph berättar i länken "What is Sharia laws" skulle jag se det som ett hot mot demokrati och jämställdhet. Definitivt. Och det är viktigt att vi bemöter och diskuterar detta. Jösses, vad tror du om mig?!?!

Undrar lite om vad jag skrivit om "spännande" och "kulturella skillnader" som du refererar till. Tycker det är en konstig fråga men okej då; här kommer spontana tankar på blandade nivåer. Jag tycker det är berikande med möten med människor som har andra erfarenheter än vad jag har själv. Jag tycker det är härligt med musik från olika länder, att man kan höra sitarmusik spelas ur ett fönster på Drottninggatan likväl som Gyllene Tider. Jag tycker kåldolmar, kebab, hamburgare, meze, lettiska piroger och persiska grytor med granatäpplen är gott och spännande att lära mig laga. Jag tycker det är fantastiskt att se mina elever från olika länder berika varandra i sina diskussioner. Jag tycker det är spännande att höra arbetskamrater från andra länder beskriva hur hon eller han uppfattar vissa kulturella yttringar som jag själv pysslar med. Jag tycker det är häftigt med dialog; och jag är övertygad om att ett kulturellt utbyte leder framåt, inte bakåt. Och jag är stolt över alla de som kommit hit och som fått skydd undan förtryck, jag är stolt över att jag har hjälpt till och betealat skatt så att de kan få en fristad istället för att gå under i sitt eget land. (Här vet jag att vi tänker olika - du menar, tror jag, att det är en mycket liten del som verkligen behöver det skyddet.)

Razor skriver vidare: #14 Så du menar att "våra förfäders brutala handlingar" ursäktar "heders"-tänkande, blodshämnd, barn och tvångsgifte och personer som vill införa sharialagarna?

Pernilla tänker: För det första pratar vi inte enbart om förfäder utan om en "kulturell avart", om man nu vill använda det ordet, ibland oss här och nu. Men svaret på din fråga blir Självklart inte, två fel gör inte ett rätt. Det jag försöker påvisa är att ingen kultur är ofelbar. Bestämmer man sig för att utnyttja sin kultur till att exempelvis förtrycka kvinnor så kan man göra det, oavsett om man är kristen eller muslim. Med andra ord; jag försöker undergräva "vi- och - dom"-tänket en aning.

Du skriver: "Och de som inte omfamnar dessa kulturella avarter är hellre inte något problem." Menar du då att dessa ska få stanna och att ingen förändring skall göras i hur många flyktingar vi tar emot? Eller hur går ditt resonemang, Razor?

//Pernilla

Razor
0

#16 Vi går i jeans, äter hamburgare och lyssnar på rock men vi har av någon märklig anledning inte 100.000 amerikaner i landet. Hur kan det komma sig?
Tror du verkligen att invandring är förutsättningen för kulturellt utbyte?

"Och jag är stolt över alla de som kommit hit och som fått skydd undan förtryck, jag är stolt över att jag har hjälpt till och betealat skatt så att de kan få en fristad istället för att gå under i sitt eget land. (Här vet jag att vi tänker olika - du menar, tror jag, att det är en mycket liten del som verkligen behöver det skyddet.)"

Ja! Studera migrationsverkets statistik.
Andelen som får uppehållstillstånd av flyktingskäl och humanitära skäl ligger på ca 10 procent. Av dessa finns säkert många som kan ifrågasättas. Se länk nedan.

"Du skriver: "Och de som inte omfamnar dessa kulturella avarter är hellre inte något problem." Menar du då att dessa ska få stanna och att ingen förändring skall göras i hur många flyktingar vi tar emot? Eller hur går ditt resonemang, Razor?"

För personer som vill införa Sharia finns väl bättre länder än Sverige att vända sig till, t.ex Iran.
Vi ska självklart ta emot flyktingar men inte dela ut permanenta uppehållstillstånd eller medborgarskap förrän efter ca 6-7 år som man gör i t.ex Danmark. Kan man återvända ska man göra det. Vill personer som får stanna här ta hit sina anhöriga så ska de också få stå för dessas försörjning tills de hittat ett jobb och kan försörja sig själv. Vi har ingen skyldighet att försörja icke flyktingar. Anhöriginvandringen låg på 21 908 personer 2005.

Migrationsverket brukar anklagas för att vara för hårda i sina bedömningar. Eller är det kanske tvärtom.

Oskar
0

Svårt att diskutera den här typen av frågor. Blir mest en massa statistik som bollas fram och tillbaka. För min del går jag rätt mycket på "feeling" när det gäller asyl/invandrarpolitik. Vi är alla människor. Och än så länge lever vi otroligt gott i Sverige jämfört med majoriteten på vårat klot så varför inte dela med sig?

Finns säkert någon här som har någon trevlig statistik på hur framgågsrikt det är att ha en hård flyktingpolitik? Har dessa länder historiskt haft en bättre utveckling?

Oskar

precis
0

#17 vi har massor med invandrade amerikaner, britter, australier, problemet är att du inte märker dom när dom går runt på gatorna som "vanligt folk".
dom syns nog inte i din statistik när dom gift sig med en svensk, eller när dom kommer hit tack vare jobb och sport.

att endast 10% får uppehållstillstånd pga rättmätiga skäl, är en bra siffra från dig… men ska de komma ensamma? får inte deras man/fru/barn komma???
var gränsen ska dras vid anhöriginvandring vet jag inte, men i många länder så bor o lever man i storfamiljer med svåger/svägerska o deras föräldrar o barn… (som riskerar att drabbas, fängslas o torteras för att den "skyldige" flytt landet)

#18 mycket svårt att värdera människo-liv i diagram och kronor och procent, men ta o jämför sydkorea och nordkorea t.ex. Det ena landet har stängda gränser o vägrar hålla kontakter med övriga världen. det andra är relativt öppet och nyfikna på utbyte inom industri, jordbruk o kultur… vilket av länderna har svält 9 år av 10? och är rädda för omvärlden (och det egna folket) och att dom hotar med kärnvapentester…

avslutar med att citera en känd främlingsfientlig fransk skådespelerska: "om fler invandrare kommer, så flyttar jag utomlands, till norge eller sverige kanske…" (då blir ju hon också invandrare/flykting… :) :) :)

Kaj
0

Fy fan. Hur skall man komma till rätta med detta. Man blir ju illamående över hur iskalt de säger "att vi har det i blodet". Det är lätt att skylla på sammhället och utanförskap men det ligger nog lite egen vilja i det hela också.

Hanna--
0
Razor
0

#19 "vi har massor med invandrade amerikaner, britter, australier, problemet är att du inte märker dom när dom går runt på gatorna som "vanligt folk". dom syns nog inte i din statistik när dom gift sig med en svensk, eller när dom kommer hit tack vare jobb och sport."

Massor? Förra året invandrade 904 amerikaner medan 580 utvandrade. Att jämföras med t.ex thailändare med 2010 in och 126 ut. Och hur många amerikaner fanns det här på 50-talet när jeans, rock och hamburgare började dyka upp? Är 100.000-tals amerikaner nödvändigt för kulturellt utbyte eller räcker det med 100?

att endast 10% får uppehållstillstånd pga rättmätiga skäl, är en bra siffra från dig… men ska de komma ensamma? får inte deras man/fru/barn komma???

Jodå, om de har flyktingskäl. Vill personer som får stanna här ändå ta hit sina anhöriga så ska de också få stå för dessas försörjning tills de hittat ett jobb och kan försörja sig själv. Vi har ingen skyldighet att försörja icke flyktingar. "Flyktingar" som efter uppehållstillstånd reser till sina hemländer på semester eller för att gifta bort sina döttrar anser jag har förverkat sitt "flyktingskap".

men ta o jämför sydkorea och nordkorea t.ex. Det ena landet har stängda gränser o vägrar hålla kontakter med övriga världen. det andra är relativt öppet och nyfikna på utbyte inom industri, jordbruk o kultur… vilket av länderna har svält 9 år av 10? och är rädda för omvärlden (och det egna folket) och att dom hotar med kärnvapentester…

Jämför du Nordkorea med t.ex Island, Danmark, Norge och Finland som för en restrektiv invandringspolitik? Har dessa länder svält och hotar med kärnvapen? Ta och jämför t.ex Island med Storbritannien. Vilket land har en enorm muslimsk befolkning varav 40 procent vill införa sharia, etniska konflikter och hög brottslighet trots låg arbetslöshet?

Island och Norge toppar både BNP och HDI-rankingen. Och hur hög invandring har Island? http://www.nutek.se/sb/d/209/a/570

Milla
0

Vad är det som har gjort att så många svenskar har en så anti inställning till invandrare? Det kommer ju någonsstans ifrån.

Själv kan jag säga att min inställning har kommit ifrån hur människorna själv har uppträtt, som sagt så har jag bott i invandrartätt område i 4 år och vi var några som verkligen försökte få till stånd ett samarbete men vi fick bara kalla handen, dom försökte inte ens och då kan man ju undra varför gör dom så??

När det blev bråk på gården så tog vi tag i det med en gång, dom svenska föräldrarna kunde vi prata med och dom tog även tag i problemmen, men när vi kom till speciellt muslimerna så hotade dom med både det ena och det andra om vi inte slutade springa hos dom……………

Vi har en klassiskt incident som hände som jag kan ta upp här och tyvärr så är det just så här som dom hanterar problemen (i allalfall dom familjerna som bodde där vi bodde)

Det var ett rejält bråk mellan dom svenska och dom muslimska barnen och det viftades med knivar, träpokar, hammare och div andra saker vi var några svenska föräldrar som gick ut och försökte avstyra detta. Dom svenska barnen åkte in med huvet före medans dom muslimska barnen stod kvar och viftade med sina tillhyggen en kille försvann och kom sedan tillbaks med storebror och pappa, dom i sin tur stod och sa helt kallt att "låter vi inte bli deras barn så kommer dom att mörda oss och skära upp oss i lagom bitar" jaha vuxna människor……………………. det hela slutade med att polisen blev inkallad och fick lösa det.

Barnen som var i bråk från början var i åldrarna 8 och upp till 12 tror jag det var. Kan berätta att detta var vår vardag när våra barn var ute.

Vi anordnade möten med föräldrarna till barnen men dom var inte inresserade HUR skulle vi göra för att få till stånd en dialog med dom??????

Oskar
0

Jag repeterar:
"Finns säkert någon här som har någon trevlig statistik på hur framgågsrikt det är att ha en hård flyktingpolitik? Har dessa länder historiskt haft en bättre utveckling?"

Razor, du verkar ha ett bibliotek av statistik…kanske även har denna?

Oskar

precis
0

#22 men nu börjar jag oroa mig för din logik och intelligens! :)
jag jämför väl inte nordkorea med island??? :)
läs igen! o hetsa inte upp dig för mycket…

#24 jag jämförde de likvärdiga nationerna nord- och syd-korea! :)
pga de har liknande befolkning, ursprung, historia, storlek och geografiska placering!!! :)

#22 hur många tusentals thai-restauranger har vi??? :) jämför den statistiken också…

#22 vi har ingen skyldighet att försörja nån. det har du rätt i.
men visst fan har vi möjlighet och tillräckligt med pengar att göra nytta. kan vi vara solidariska så ska vi vara det!

hur f*n ska man debattera så att du förstår?
(det här forumet tar alldeles för mycket tid från mitt liv)

Oskar
0

#25 När det gäller vissa saker så kan man nog aldrig komma överens eller få varandras förståelse. Invandring är nog en sådan. Religion en annan. Det sitter djupare än siffror och hårda fakta.

Oskar

Pernilla
0

#21 Vad jag menar är att skriver Milla att hon upplevt detta så godtar jag att det är sant, och jag blir inte ens förvånad även om jag tycker det är förkräckligt. Sedan kan man dra olika slutsatser - antingen ska detta åtgärdas genom att färre flyktingar (vilket Razor och Magnuz tycker) ska få komma hit, eller så ska vi integrera bättre (vilket jag tycker).

Hanna--
0
Pernilla
0

Hanna, se gärna mitt inlägg #5. Det är klart att jag inte vet hur integrationspolitiken ska lösas, och det finns inga enkla svar, men att bestämma sig för att inte överhuvudtaget släppa in de som behöver vårt skydd är ingen lösning.

Vad menar du med floskel? På vilket sätt är det en floskel att säga att det är klart att inte Milla ljuger - det vore väl värre om jag sa att jag trodde att hon gjorde det? Vilket jag absolut inte gör. Människor kommer i kläm för att inte integrationspolitiken fungerar som den ska. Det måste vi konstatera för att kunna göra nåt åt problemet. Vi kan inte ducka för det och låtsas som att det inte finns.

Hur tycker du själv att integrationssituationen ska lösas?

Hälsningar
//Pernilla

Pernilla
0

Razor, i #22 skriver du att anhöriga ska få komma "om de har flyktingskäl". Då hoppas jag att du till dessa räknar de som riskerar tortyr och död just för att deras mor/far/barn flyr från sitt land. Eller? 

#17 Hur menar du här, pratar vi om varandra? Du säger att "de som inte omfamnar dessa kulturella avarter är heller inte något problem".(#15) Men då är vi ju eniga? Eller? Om man inte vill införa Sharialagar eller vad det nu vara månde som strider mot ett demokratiskt samhälle, då kan man stanna här? Eller? Vad är det då som inte duger?

Du har helt rätt i att kulturella influenser kan man få på många sätt, inte bara genom att folk flyttar. Men nu är det inte bara mat och hamburgare som var i fokus i mitt inlägg - för mig är det detaljer i sammanhanget. Det är erfarenhetsutbytet jag vill åt. Det är viktigt!

Sedan tycker jag att det överhuvudtaget är ett konstigt fokus att i första hand behöva rabbla upp hur man som människa blir berikad av andra människor. Poängen här är ju att rädda människor undan tortyr och död. Det betyder inte att vi inte ska få ut något av att de kommer hit, men nånstans tycker jag att det är småaktigt att säga "What's in it for me?" när någon ber om att slippa bli torterad.

I början av nittonhundratalet var svenskar fortfarande tvungna att utvandra, exempelvis till Amerika. Inte för att vi förde krig utan för att vi var fattiga och i vissa fall förtryckta. Mindre än hundra år senare är det ett annat ljud i skällan.

//Pernilla

Razor
0

#24 "Finns säkert någon här som har någon trevlig statistik på hur framgågsrikt det är att ha en hård flyktingpolitik? Har dessa länder historiskt haft en bättre utveckling?"

Vad menar du med hård flyktingpolitik?

#25 jag jämför väl inte nordkorea med island??? :) läs igen! o hetsa inte upp dig för mycket…

Nej, men jag anar vart du ville komma med det exemplet. Att de länder som är "öppna mot sin omvärd" d.v.s tar emot många invandrare på PK-språk, också har en bättre ekonomisk utveckling i jämförelse med länder som för en restriktiv invandringspolitik. Vilket ju inte stämmer.

#25 hur många tusentals thai-restauranger har vi??? :) jämför den statistiken också…

Och hur många amerikaner fanns det här på 50-talet när jeans, rock och hamburgare började dyka upp? Är 100.000-tals amerikaner nödvändigt för kulturellt utbyte eller räcker det med 100?

#25 vi har ingen skyldighet att försörja nån. det har du rätt i. men visst fan har vi möjlighet och tillräckligt med pengar att göra nytta. kan vi vara solidariska så ska vi vara det!

På vilket sätt vi "gör nytta" genom att ge icke-flyktingar uppehållstillstånd begriper jag inte. Varför inte använda pengarna till att bygga skolor, sjukhus m.m i tredje världen om vi nu har "möjlighet och tillräckligt med pengar att göra nytta".

Pernilla
0

#31, #25 SLÄPP Hamburgarna nån gång! Kulturer färdas på olika sätt. Klart man kan få en hamburgare även om här inte bor amerikaner. Det GÅR inte att dra den parallellen, då amerikanerna inte har behövt söka skydd hos oss.

För mig är det mer intressant att prata om möten sinsemellan, olika sätt att se på världen, vetenskapen, tekniken, det svenska samhället, svenska kulturyttringar etc. på det personliga planet.

//Pernilla som beklagar att hon ens nämnde ordet hamburgare. Flört

Hanna--
0
Razor
0

#30 _skriver du att anhöriga ska få komma _"om de har flyktingskäl". Då hoppas jag att du till dessa räknar de som riskerar tortyr och död just för att deras mor/far/barn flyr från sitt land. Eller?

Om man riskerar tortyr så har man väl flyktingskäl? Eller?

#30 Om man inte vill införa Sharialagar eller vad det nu vara månde som strider mot ett demokratiskt samhälle, då kan man stanna här? 

Precis! Om man har flyktingskäl. Men inga permanenta uppehållstillstånd förrän efter 6-7 år. Kan man ska man återvandra.

#30 Poängen här är ju att rädda människor undan tortyr och död.

Som sagt, personer med den bakgrunden är en väldigt liten del av alla de som kommer till Sverige. Läs Migrationsverkets statistik.

#30 I början av nittonhundratalet var svenskar fortfarande tvungna att utvandra, exempelvis till Amerika. Inte för att vi förde krig utan för att vi var fattiga och i vissa fall förtryckta.

Och inte fick de bidrag heller.

Oskar
0

#31 Äh, du hajar vad jag menar. Vilka länder har det gått bäst för, de som haft en restriktiv invandrarpolitik eller de som haft en mer generös? Finns det någon koppling mellan ett lands utveckling och antalet invandrare de tar emot? Det är ju alltid trevligt att se vad historien säger.

Oskar

Razor
0

#35 Tja, Island och Norge med restriktiv invandringspolitik toppar både BNP och HDI-rankingen. Japan har traditionellt haft en mycket restriktiv invandringspolitik och har endast drygt en procent registrerade invandrare.

http://www.nutek.se/sb/d/209/a/570

Lorita
0

#36 AfghanistanFundersam har inte dom låg invandring Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Oskar
0

#30 Fast var det inte så att de fick billig/gratis mark? Vet att de Svenskar som flyttade till Brasilen på 1800-talet (var en hel del) fick mark mycket billigt. Och det är väl ett bidrag om något…

#35 Ja det stämmer säkert. Men samtidigt så är det många länder på listan som haft en stor invandring. Tex Australien, Kanada, Sverige och USA. Så vore spännande att se om det fanns något som verkligen visade att ett lands utveckling hängde ihop med invandringen.

Oskar

Pernilla
0

#33 Två klargörande till: Jag har aldrig påstått att du duckar. Jag vet ju inte vem du är. Jag försöker förklara min egen ståndpunkt.

Jaha, NU förstår jag varför du reagerade så på det jag skrev om att respektera upplevelse. Glad Fast jag menade verkligen att jag respekterar Millas upplevelse på allvar. Att säga "jag respekterar din upplevelse" och samtidigt tänka i smyg "jag tror du har fel" är ju långt ifrån respektfullt.

#34 Det är ju nästan så man kunde tro vi var överens. Ändå är vi inte det. Konstigt.

precis
0

#32 Pernilla, jag beklagar att jag började skriva på detta forum, när allt man skriver, misstolkas. :) men det är bra att det är flera än jag som är engagerade i en öppen debatt. fortsätt stånga pannan blodig om du orkar!
jag orkar inte.

#38 Oskar! lite klantigt av dig ;) att dra upp Australien, Kanada, USA i det här ämnet… för då kommer någon att jämföra Sverige-Svenskarnas situation med ursprungsinvånarna… Aboriginer, Indianstammar osv… ;)
Kolonisationsproblemet som inte direkt hade integration på agendan.

Fast när jag tänker efter så borde alla främlingsfientliga grupper hålla samernas rättigheter väldigt varmt om hjärtat? eller? alla vi andra är ju invandrade flyktingar från Etiopien… via tyskland, frankrike, ryssland… hur man än vänder sig så har man rumpan bak.
;)
peace!
http://COEXISTENCE.art.museum

Oskar
0

Alla har vi en gång legat tätt tätt ihop i en liten klump…innan Big Bang.

Oskar

stry
0

De etablerade partierna måste återta initiativet i integrations-frågan från "ny-mejkade" partier så som SD. Annars är vi riktigt farligt ute. Vi pekar ut "dom" och ord som "kulturväsen" (kallades "rassjäl" i 30-talets Tyskland) har jag hört från SDs sida. Religionsfriheten ifrågasätts av SD, yttrandefriheten?

Nåväl. Nog med varningar där. Vi kommer att få en stor framgång för SD och det kan mycket väl tända debatten. Precis vad som behövs? Ett uppvaknande? Vi har en mångt mycket bättre situation än på andra håll i EU så det är inte försent.

Det handlar om UTANFÖRSKAP. Däri ligger utmaningen. Inte i att massdeportera invandrare eller peka ut enbart dem som ansvariga för ett gemensamt misslyckande.

Magnuz
0

http://www.val.se/val/val2006/valnatt/K/kommun/12/82/roster.html

En tydlig markering att Landskronaborna tröttnat och att man inser att mångkultur inte fungerar i praktiken, precis som kommunismen. Förhoppningsvis tjänar detta som en väckarklocka för samtliga partier, även på riksplanet, och att man äntligen förstår att medborgarna inte delar vissas uppfattning om den "berikande mångfalden".

Nu får vi hoppas att riksdagssiffran för SD slutar på 2,5% eller mer så att de får partistöd.

Milla
0

kna bara säga att jag förstår att landskroniterna har röstat såGlad

Magnuz
0

Ja, jag också. Jag tycker det är otroligt märkligt hur folk kan sitta på höga hästar och tala om vari problemen ligger utan att själva ha erfarenhet av att bo i en stad som Landskrona eller i närheten av t.ex. Ronna. När så människor som faktiskt HAR förstahandserfarenheter, som du Milla, vittnar om hur det ligger till så är attityden nedlåtande och man nästan klappar dem på huvudet och säger "såja lilla stumpan, du är för dum för att förstå att du egentligen blir berikad av dessa invandrare, och det är du som agerar fel", eller att man respekterar dina upplevelser, men egentligen har du fel.

Det är ungefär som att jag som bor 25 mil från Stockholm och är där max 2 ggr om året skulle ha en bestämd åsikt om trängselavgifternas inverkan på trafiken i citykärnan och hävda att de som tycker olika men faktiskt bor innanför tullarna har helt fel. Jag tycker det är respektlöst.

Oskar
0

#45 Du kan väl mycket väl ha en åsikt om trängselavgifterna i Stockholm som skilljer sig från Stockholmarnas? Stockholm är en del av Sverige och världen och det som sker där påverkar även dig.

Oskar

Magnuz
0

Visst kan jag ha en åsikt, men jag är inte så dum att jag inbillar mig ha särdeles torrt på fötterna om jag skulle tvingas försvara den mot en person som bor innanför tullarna och som upplever konsekvenserna av den varje dag. På samma sätt kan inte någon som inte bor i Landskrona uttala sig om vad problemen beror på och vad som går att göra åt det. Hanna m.fl. skriver ju väldigt tydligt att man försökt en mängd åtgärder för att lösa problematiken, men det har hela tiden blivit värre. Bara en idiot skulle komma på tanken att vifta bort detta och tro sig veta/kunna bättre själv.

Jag har hävdat det förr många gånger och jag gör det igen. De som är mest pro-massinvandring är de som inte drabbas själva av dess negativa konsekvenser. När så de som drabbas protesterar så ignoreras de. I bananrepubliken Sverige så kommer med all säkerhet fp och S att gå samma för att frysa ut SD, trots att de representerar mer än var femte invånare i Landskrona kommun. Det är ett väljar- och medborgarförakt utan motstycke i svensk politisk historia om det inträffar!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,888652,00.html

"Strax efter midnatt utbröt skottlossning i närheten av ett bostadsområde i Lina, Södertälje.
  Enligt vittnen har ett tiotal skott hörts.
  - Det är tumult därute. Vi har flera personer som är skadade, säger Tomas Mattisson vid Södertäljepolisen."

Bara några minuter in i "det nya Sverige" efter borgarnas valseger kommer den första rapporten om grov brottslighet begången av "invandrare". Vi kommer att få se tusentals liknande artiklar innan det är dags för nästa val och för varje händelse kommer stödet för SD att öka. SD fanns tyvärr inte representerade i Södertälje, men om de varit det lär de skola ha fått en avsevärd mängd röster även här.

Oskar
0

Är inte så insatt i Landskronaproblematiken…men tycker inte att man generellt kan säga att det bara är de som står problemet "närmast" som ska påverka/besluta. Dels är det vår gemensamma värld…dels så blir man ofta hemmablind. 

Oskar

Magnuz
0
Lisbeth
0

Ja nu blåser det högervindar vill jag lova och moderaterna skyller på vänstern och pratar om kommunism? när SD förmodligen i nästa val spatserar rakt in i riksdagen.

Såg på svt nu på morgonen. Thord Lindblom SD och Tutti Johansson Falk M sida vid sida. Hon var visserligen negativ till ett samarbete men långtifrån helt. Verkade trots allt föredra sd framför S som hon inte kommer att samarbeta med.

Jag diskuterade i går med min dotter och hennes kompisar. I skolvalet pratas det om att man taktikröstar. Skrämmande utveckling vi nu ser.

//Lisbeth

Lisbeth
0

Ja nu blåser det högervindar vill jag lova och moderaterna skyller på vänstern och pratar om kommunism? när SD förmodligen i nästa val spatserar rakt in i riksdagen.

Såg på svt nu på morgonen. Thord Lindblom SD och Tutti Johansson Falk M sida vid sida. Hon var visserligen negativ till ett samarbete men långtifrån helt. Verkade trots allt föredra sd framför S som hon inte kommer att samarbeta med.

Jag diskuterade i går med min dotter och hennes kompisar. I skolvalet pratas det om att man taktikröstar. Skrämmande utveckling vi nu ser.

//Lisbeth

Magnuz
0

Varför skulle INTE M samarbeta med ett parti som har var fjärde Landskronabos röst? Är var fjärde landskronabo rasist och smygnazist? Självklart inte, men man är trött på massinvandringen av Kosovoalbaner som nu förstör deras tidigare fina stad.

http://sydsvenskan.se/skane/vellinge/article185034.ece

Med tanke på detta samt vad Anna Sjödin sa till vakten som ville slänga ut henne (svartskalle eller nåt liknande) är det väl inte helt otroligt att det finns en stor mängd personer inom både S och M som dessutom delar många av SD:s åsikter. Valstugereportaget förra valet där M-politiker uttalade sig negativt om vissa invandrargrupper är ett annat klockrent exempel på vad många politiker egentligen tycker, men inte vågar säga. Anledningen till att man inte vågar säga det är enkel, man får under inga omständigheter ifrågasätta invandrare och deras existens i Sverige samt den förda politiken, då stämplas man som rasist/nazist och blir landsförvisad.

Ni som är anti-SD, kan ni förklara på vilket sätt SD utmanar demokratin?

http://www.expressen.se/index.jsp?a=689535

"- Partiets framgång är inte förvånande, men skrämmande, eftersom de utmanar demokratin, säger Lenita Freidenvall.

Lisbeth
0

# 52 Jag har nog aldrig förut varit så stolt över att jag står till vänster som nu Glad Jag var inne på google och tittade lite. Fann en mycket intressant artikel om Thord Lindblom där han säger att m och fp går att samarbeta med. Vänstern och s är däremot helt omöjliga säger han. Ni kan titta själva. Jag slänger inte in länken. Det räcker för mig att jag har läst den. Ja jag har hela tiden trott att verkligheten kommer att ge oss svaren. Nu kommer de, hoppas bara att folk vaknar. Jag håller med dig om en sak visst finns det SD i alla partier. Men Thord Lindblom säger ju att s och v är omöjliga. Ni är då inga dumskallar direkt utan vet precis hur ni ska göra. Avslutar detta vill inte bidra till att ni kan vända det jag säger till er fördel.

//Lisbeth

Magnuz
0

Mycket text om i princip ingenting. Du har alltså inte nåt bra svar på varför man kallar SD ett hot mot demokratin? Tänkte nog det, för det finns inget bra svar utan är enbart ytterligare ett sätt att svartmåla SD. Rasister, nasister, främlingsfientliga, brottsliga och nu odemokratiska. Jag undrar vad nästa påhittade epitet blir?

Oskar
0

Egoistiska?

Ida
0

#53 Ditt uttalande innebär att du mer eller mindre anklagar "högerns" politik för att vara mer åt SD:s håll än vad vänsterns och Socialdemokraternas är.

Jag tycker att du ska ta dig en riktig funderare Lisbeth och gärna kika på lite riktig fakta, som exempelvis våra respektive hemsidor.

Ett riktigt bottenskrap till uttalande anser jag.

Magnuz
0

"Jag tycker att du ska ta dig en riktig funderare Lisbeth och gärna kika på lite riktig fakta, som exempelvis våra respektive hemsidor."

Lisbeth har rätt i detta…

SD har en politik som ofta återfinns hos alliansens olika partier. T.ex. vill man sänka arbetsgivaravgifterna och klämma åt svartjobbare hårdare, införa skattelättnader för hushållsnära tjänster, avskaffa företagens medfinansiering av sjuklön den första veckan, öka inslaget av privata företag i den klassiskt offentliga sektorn, enklare skatteregler för småföretag, ändringar i arbetsrätten, höjt grundavdrag på arbetsinkomster, nej till friår och plusjobb, ja till kärnkraft, mer valfrihet och en sorts vårdnadsbidrag osv..

Man är emot EU, vilket väl är den mest tydliga vänsteråsikten, som jag för övrigt inte delar.

Så hav förtröstan Skogskatten, du har mer gemensamt med SD än du visste! Cool

Ida
0

Delar av SD:s sminkade partiprogram har onekligen idéer som ursprungligen tillhör Alliansen.

Det är dock exempel som detta jag anser som oseriöst och därmed inte går att jämföra med Alliansens inriktning:

"Sverige är ett sjukt samhälle, därför att medborgarna inte trivs. Bara en nationalistisk politik kan ge den trygghet och den omtanke som minskar kriminaliteten, får bort drogerna och ger de sjuka livslusten åter."

Jag betackar mig därmed för att denna politik skulle ligga nära Alliansen och att man därmed fördelaktigen skulle vara vänstersympatisör.

Lisbeth
0

# 56 Skogskatten

Det är väl ändå så att vänstern förknippas med kommunismen och högern mer med nazismen. Efter alla trådar här inne om kommunism är väl den saken ändå klar. Man behöver inte titta på några hemsidor för att konstatera detta. Ska vi också förknippas med att vara åt rakt motsatt håll.

Blir lite förvånad att du kan försvara att denna Tutti hellre vill lyssna till SD än socialdemokraterna. Hur kan man försvara det efter allt motstånd mot SD här på politik.

Jag reagerar det är riktigt, skulle reagera lika kraftigt om vi var på väg mot kommunism eftersom jag inte är någon kommunist.

Men när ska du Skogskatten sluta upp med att försvara moderaterna med näbbar och klor. Jag ändrar själv åsikt när saker dyker upp, förstår mig inte på människor som kan försvara vad som helst så är det bara. Det finns säkert SD i alla partier skrev jag dessutom.

Ida
0

Tvivelaktigt att man över huvud taget nämner Sverigedemokraterna och något av de etablerade partierna i ett och samma sammanhang när detta står under "Invandringen" på deras hemsida:

"Ett befolkningsmässigt homogent samhälle har bättre förutsättningar att nå en fredlig och demokratisk utveckling, än en heterogen statsbildning. Därför förespråkar Sverigedemokraterna en restriktiv invandringspolitik, liksom att samhället på alla sätt ska uppmuntra en ökad återvandring. Dagens situation med kulturellt främmande enklaver i de flesta städer är inte hållbar. Ingen integrationspolitik i världen skulle klara av att integrera så många människor på så kort tid som behövs. Det bästa både för svenskarna och för de invandrare som inte kunnat anpassa sig till samhället vore om många invandrare återvänder till sina hemländer."

Ida
0

#59 Jag försvarar inte att denne lokalpolitiker hellre arbetar med sd än s, för detta är befängt och hör inte till partiets strategi alls. Man ser givetvis att man hellre samarbetar med såväl s som v än med sd.

Moderaterna har dock ändrat strategi något i frågan om att ignorera sd totalt eller inte. Man kommer fortsättningsvis inte att samarbeta med dem, men däremot möta dem i debatt, eftersom strategin att ignorera dem snarare givit motsatt effekt.

Lisbeth, jag kan visst erkänna att Moderaterna inte alltid är fullkomliga, men det som skrämmer mig är att du verkade glädjas över någon slags bekräftelse att m och sd ligger närmare varandra än du först anat. Att "högern" i form av m+fp+kd+c i dina ögon ligger sida vid sida med det främlingsfientliga sd och att folk borde "vakna" för det.

Lisbeth
0

# 61 Tack för svaret jag är lättad. Ska undvika att säga att jag är stolt över att vara vänster bland alla högermänniskor här inne. Det måste vara fruktansvärt provocerande:) Tidigare fick jag höra hur naiv jag är för att jag inte vill debattera utan diskutera. Naivt tycker jag att det är att inte inse att det slinker igenom en del nazister hos de borgerliga nu när högern vunnit. Kommunister har ni i alliansen tjatat om i månader. Lars Ohly är ju en riktigt ruggig kommunist. Skrattande

Ida
0

Visst är det provocerande med stolta vänsterpartister ;)

Det finns alltid rötägg, det kan jag hålla med om, men nu fick jag i alla fall chansen att klargöra att m tar starkt avstånd från sd:s politik :)

Jag får nog lägga ner nu dock, är helt slut efter valet och orkar egentligen inte försvara/förmedla partiets politik just den här veckan…

Glad

Lisbeth
0

# 61 Ni är ju så VÄLDIGT vakna över kommunismen och vänstern. Varför inte vara lika vakna angående SD och likheterna med högern. Vi ser exempel på exempel i historien på när det går för långt åt båda håll. Det är det jag vill få fram trot eller inte. Det är skönt att du kan erkänna brister som du säger. Men det sitter väldigt långt inne, innan du gör det. Det handlar inte om att glädjas jag är rädd att det går för långt åt höger hoppas att ni kan förstå det nu.

Ida
0

Jag är också "rädd att det går för långt åt höger" i det avseende att sd fått för stort inflytande! Men vi ska inte blanda äpplen och päron utan istället uppmärksamma problemet och analysera VARFÖR så stor del av svenska folket valt att faktiskt lägga sin röst på Sverigedemokraterna!

VI måste ta itu med det problemet, INTE Sverigedemokraterna!

Lisbeth
0

Äpplen och päron har nog redan blandats. Det finns nog redan hermeliner bland katterna tyvärr. Det är nog viktigt att inse.

Vi kan starta en ny tråd om varför svenska folket har valt att rösta på Sverigedemokraterna. Då kan sådär trettio personer i alliansen utreda det här inne. Vi andra som håller på vänstern är vi två eller tre Fundersam Det låter rättvist:) Det är de där jävla kommunisterna…

Oskar
0

#60 Ha, jag surfade också runt på SD:s hemsida förut och oj oj vad man får läsa där. Trodde att de skulle tvätta bort invandrarfientlighetsstämpeln inför valet men de verkar de inte ha gjort. Ta dessa rader tex:

"Vi förespråkar en moralisk upprustning, vi värnar västerlandets kristna etik, och vi vill stärka nationalkänslan, för att på så sätt skapa en större trygghet och gemenskap inom det svenska samhället."

eller

"Det mångkulturella samhällsexperimentet kostar oss varje år enorma pengar och det är bara Sverigedemokraterna som ifrågasätter om det är rimligt."

Härligt att kalla invandrarna för samhällsexperiment.

Ja, och så vill de införa bussar till badstränderna. Det är ju bra.

Oskar

Razor
0

"Vi förespråkar en moralisk upprustning, vi värnar västerlandets kristna etik, och vi vill stärka nationalkänslan, för att på så sätt skapa en större trygghet och gemenskap inom det svenska samhället."

"Det mångkulturella samhällsexperimentet kostar oss varje år enorma pengar och det är bara Sverigedemokraterna som ifrågasätter om det är rimligt."

Vad har detta med invandrarfientlighet att göra?
"Fientlighet" är ett starkt ord som ger associationer till våld och krigshandlingar. Du menar alltså att det är en fientlig handling att kritisera och ifrågasätta invandringen?

Magnuz
0

Du får inte ställa så svåra frågor Razor. Det förstår du väl att du är främlingsfientlig och rasist om du så mycket som insinuerar att invandrarna i t.ex. Landskrona skulle vara ett problem.

Oskar
0

Fientlighet kan betyda mycket. För mig är ordvalet fientligt på så sätt att jag tror att en invandrare som läser hur ni skriver kan ta illa upp… 

Det är coolt att stava med z.

Ozkar

Magnuz
0

Hur "vi" skriver? Vilka då? Jag? Razor? SD på sin hemsida?

LOL, så otroligt fjantigt att kommentera mitt z, det är det yttersta beviset för att du saknar vettiga argument, att gå till patetiska Personangrepp. Fundera lite på vad jag kanske egentligen hade velat ha för namn här, men som var upptaget, och varför jag ändrat s till z.

Oskar
0

Ja visst e jag fjantig.

Oskar

Magnuz
0

Som jag trodde hade du inget att tillföra diskussionen…och kunde inte svara på frågan.

precis
0

Att man nu ansöker om att sätta upp övervakningskameror i ett relativt litet område i Landskrona (kl.21 - 06) betyder ju bara att ev. brottslighet kommer flytta till andra områden.

Gör som i London, väldigt stora delar av staden och trafiken går att övervaka.

Magnuz
0

Jo, kanske det, men förmodligen är det i ett område där många rör sig kvällstid. Dessa personer kan då göra det med en större känsla av trygghet inom i alla fall detta område.

Är detta ett SD-förslag eller?

precis
0

jag läste det på svt texttv, vet inte vem som skickat in ansökan till landstinget/länsstyrelsen…

Magnuz
0

Ok…antar att det är ett bra och välkommet förslag om det är folkpartiet som lagt det, och ett dåligt och rasistiskt ifall det är ett SD-förslag.

Inlägget är låst för nya kommentarer