Pensionären och pensionen
Jag har inte hunnit sätta mig in i vad Aliansens löneförhöjning till pensionärerna exakt blir vid årsskiftet.
Det verkar som om en god vän till mig, som erhåller lite drygt 133000 kr om året före skatt, kommer att få en löneförhöjning på 8 kr i månaden (efter skatt). Det är gentilt. Vännen har heller inget bostadstillägg. Vännen har inte bestämt på vad beloppet skall investeras.
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

8 kr säger du………oj, vad kan man hitta på för hela den summan. Ja, det blir mycket att fundera över för din kompis
.
Ja för det första är det inte en lön utan ett underhåll men om inte ekonomin drar igång igen nästa år så kanske det blir indragningar istället. Det bästa han kan göra med dom ynka 8 kr är att spendera dom för att hjälpa till med att få igång ekonomin.

Jag trodde vi skulle slippa diskusionen om huruvida pensionen är en lön eller inte.
Enligt mitt sätt att se, är det en ersättning för ett jobb man har utfört, bara det att den utbetalas senare under livet.
Jag antog att du tyckte att höjningen var för liten och då ansåg jag att skillnad mellan lön och underhåll är relevant. Men strunt i det. Hur mycket tycker du att den skall höjas och varför?
Hämtat från "allians för Sverige":
"Pensionärer med låga inkomster får en skattelättnad från början av nästa år. Skattesänkningen sker genom att grundavdraget höjs vid låga inkomster. Höjningen av grundavdraget trappas efterhand av vid högre inkomster. En pensionär med enbart garantipension kan få 2 500 kronor mer per år."
"Därför ökade pensionerna med i genomsnitt cirka 4 000 kronor 2007, och för 2008 och 2009 beräknas pensionerna öka med 5 000 respektive 5 800 kronor per år. Det är en tydlig förbättring jämfört med till exempel 2005, då pensionerna inte ökade med mer än 2 000 kronor."
Det vore intressant att se om det finns fakta bakom de påstådda 8:- i #0.

# 5
Så upplever definitivt inte min vän pensionären det som hänt under tidigare år. Inte heller förväntar Vännen att det skall bli så fördelaktigt under kommande period. Det kan bero på att den avtrappning som skall ske utmynnar i ca 8 kr vid en inkomst av 133000 kr. Och i beräkningen ovan ingår väl bostadsbidrag och annat. Alliansen anser tydligen detta vara en höginkomst. Jag tror inte jag delar den uppfattningen.
Men jag vill poängtera, att min kunskap är bristfällig om pensionssystemet. Mina uppgifter är hämtade ur minnet av vad jag läst i tidningarna om beräknat utfall. Samt den verklighet som drabbat Vännen.
# 4. När pensionssystemet infördes beslöts att pensionens höjning skulle följa den genom avtalsparterna överenskomna lönehöjningsprocenten. Men med avdrag med 1,6%. Varför detta avdrag har jag glömt, men i alla fall har pensionären genom åren tappat en ofantlig massa pengar jämfört med den vanlige arbetstagaren. Kunde vara dax att slopa avdraget.
Sverige är, såvitt jag vet, det enda land i Europa (i hela världen?) som diskriminerar pensionärerna med högre skattesats än övriga. Kunde också justeras.
Under 1990-talet tog sossarna med Göran Persson i spetsen 100 miljarder ur pensionsfonderna, och lovade att återbetala så snart en högkonjunktur gav tillfälle. Det löftet har svikits både av Göran Persson och Alliansen. Det borde ha funnits möjlighet till detta under gågna års högkonjunktur. "Det går ju så bra för Sverige". Att det just nu är lite dålig timing med detta förslag inser jag också. Men återbetalas det inte, kommer det att drabba förmodligen (jag vet ju ej Din ålder) även Dig i framtiden.
#6 Det du har att komma med är alltså en väns "upplevelse" och "förväntning"?
Du får ursäkta om jag inte kommer att utgå från att den bilden är mer korrekt än det som presenteras på regeringspartiernas hemsida.
Du skriver "Alliansen anser tydligen detta vara en höginkomst.". Om du kan visa någon källa som styrker det uttalandet är jag intresserad av att se den. Tills dess avfärdar jag det som ovederhäftig retorik.
"Det löftet har svikits både av Göran Persson och Alliansen."
Hur kan alliansen svika ett löfte som Göran Persson ger? Själv försöker jag hålla egna löften - inte andras.

#7 Efter koll har jag erfarit att Vännen erhöll 15 kr per månad efter skatt år 2007, och 68 kr år 2008. Det är vad jag utgår ifrån.
Om man avtrappar höjningen till 8 kr vid inkomsten 133000 kr, då föreställer jag mig att dom tydligtvis anser detta vara en så hög inkomst att bättre förhöjning är onödig. Jag tycker jag skivit så att det framgår att det är min uppfattning om Aliansen och inte taget ur någon källa.
Din korrektion om ett löfte från Aliansen är riktig. Jag minns inte, och har heller inte försökt gräva fram, vilka löften som gavs inför valet. Men det var Persson, eller sossarna, som avgav löftet. Men jag kan inte minnas att Aliansen sagt att löftet inte skulle infrias.
Med mitt inlägg #0 har jag bara pekat på det smått löjliga med en förhöjning av 8 kr. Om det nu blir så. Under alla omständigheter skulle inte en löntagare med en inkomst på varken 150000 eller 250000 vara nöjd med 8 kr.
Det verkliga utfallet visar sig ju först efter nyår. Jag var noga med att redan från början poängtera att jag är dåligt insatt i systemet. Min förhoppning var att någon seriöst skulle visa vad det verkliga utfallet blir. Men systemet är krångligt, och att det i verkligheten tycks alltid finnas enskilda som råkar mindre gynsamt ut.
Jag vill poängtera att jag gnäller inte på Aliansen för att jag tillhör oppositionen. Det gör jag inte, men är besviken på Regeringen.

Och besviken har man rätt att vara, oavsett på vad man röstar och vem som befinner sig i regeringsposition.
#8 Det går alltid att lyfta fram enstaka personer. Det finns människor som blivit av med jobb, människor som fått löneökningar, människor som drabbats av olika höjningar av avgifter eller sänkningar av bidrag.
För att tro att #0 på något vis representerar något skulle jag gärna ha mer konkreta uppgifter. Jag tror inte på att pensionärer med 133 000 i årlig pension generellt får en höjning med 8:- i månaden.

#10 Vi får väl hoppas Du har mer rätt än jag. På nyåret visar sig verkligheten.
Det historiska som jag redovisade först i #8 återspeglar dock verkligheten.
Tyvärr åker jag nu bort ett par dar, så nya inlägg från mig dröjer ett tag.
Det är inte en "löneökning" det handlar om, dels för att pensionsinkomster består av pension och inte lön och dels för att det handlar om en skattesänkning, inte en uppräkning av pensionen.
Skattesänkningen fokuserar på det pensionärer med allra lägst inkomster och kommer att röra sig om mellan 2500-3500 kr per år, dvs några hundra kr per månad, inte 8 kr. Gruppen som har det allra sämst ställt har ofta hel garantipension och ingen inkomstpension.
De pensionärer som har inkomstpension kommer inte att få lika stor skattesänkning men har istället gynnats av en god pensionsuppräkning de senaste åren och den kommer dessutom att bli mycket bra även under 2009. En god pensionsuppräkning skapas genom hög sysselsättning, och det får man väl påstå att Alliansen bidragit med i större utsträckning än vad den tidigare regeringen gjorde.
Tyvärr kommer jämförelsen alltid att handla om skillnaden mellan pensionärers skatt och skatten för dem som jobbar, inte pensionärernas skatt nu och pensionärernas situation innan valet. Den förra regeringen visade inte tillstymmelse till att införa skattesänkningar, vare sig för pensionärer eller andra och nu när Alliansen gör det får man bara kritik bara för att skattesänkningarna inte är precis lika stora. Jobbskatteavdraget har en sysselsättningsökande effekt, en egenskap som skattesänkningar för pensionärer saknar. Men som sagt, nu får alla en del av kakan.