Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 680 ggr
Magnuz
0

Mkt bra politisk krönika

http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061001/OPINION/110010010

Speciellt för vissa vill jag trycka på att detta inte är hämtat från de avskyvärda kvällstidningarna.

Lisbeth
0

Kan socialdemokrater bli moderater som nu har skett i detta val så kan säkert enskilda socialdemokrater och även vänsteranhängare rösta på SD. Det är lika knäppt anser jag.

Jag tror att det beror på att vi människor är oroliga och rädda över vår egen ekonomiska situation och osäkra på människor som inte liknar oss själva.

Tror för egen del att ALLA människor är rasister mer eller mindre. Det är bara så förbaskat svårt att erkänna. Om det ska bli en förändring så måste nog var och en börja med sig själv.

Salongsrasism är värst tycker jag eftersom den är dold. Den går inte att bekämpa dvs. när människor söker sig till etniskt oblandade områden och när man medvetet väljer skolor där olika kulturer inte blandas.

Kan inte tycka att din artikel på något sätt förändrar bilden av SD. Det är fortfarande ett främlingsfientligt parti INGET kan ändra på den saken.

mvh Lisbeth

precis
0

Bra att du tog initiativ till en ny intressant tråd! :)
att folk bosätter sig och väljer skolor beror på så många olika saker. bl.a. vill ju gärna skolbarn fortsätta gå i samma klass som sina vänner.

Människor som blir rikare och har möjlighet till att köpa eget hus m trädgård gör ju det, man väljer ju inte aktivt att flytta till mindre lägenhet (miljonprogrammen/betongklossarna fr 80talet, där flyktingar, invandrare, arbetslösa, studenter o fattiga blir tvungna att bo, fast dom inte vill)

klart att det är rädsla för det man inte känner till som gör att man håller sig inomhus och inte umgås med grannarna.
dom flesta har fördomar, mer eller mindre, men de rör oftare andra områden än etnicitet. (överviktiga, lärare, sjuksköterskor, bilhandlare, golfspelare…)

Magnuz
0

Ett väntat svar från dig precis.

När det istället handlar om att svenska låginkomsttagarfamiljer som bor i dessa områden väljer att flytta pga invandrarnas beteende. Exempel på sådant beteende är att bli kallad "svennehora/djävel", hitta sin tvätt på golvet i tvättstugan och maskinerna upptagna trots att man bokat tid, arabisk musik på högsta volym långt in på natten och eftersom ingen annan i porten jobbar så är det bara du som störs av det, ungar som beter sig som de vill utan att deras mödrar bryr sig, bilinbrott, cykeln försvinner om man inte ställer in den i lägenheten, barnen blir mobbade för sitt blonda hår och senare även misshandlade i skolan av invandrargäng, osv osv

Mycket av obehaget kommer från sådant som inte är direkt olagligt och som inte återfinns i någon statistik hos BRÅ.

Inlägget är låst för nya kommentarer