Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 2703 ggr
blombuketten
2008-12-20 01:08
0

Datalagring

En intressant artikel i SvD idag som handlar om datalagring som implementerades redan i början på året i Tyskland efter EU´s datalagringsdirektiv. Enligt den så måste landets teleoperatörer spara information om sina telefonsamtal och e-post i 6 månader. Detta för att kunna bekämpa brott.

Bl a kan man läsa

"Lagen har dock fått oväntade konsekvenser, visar en undersökning från det tyska forskningsinstitutet Forsa. Redan efter mindre än ett halvår började många tyskar att förändra sina kommunikationsvanor."

Vidare

"Konsekvensen har blivit att en del människor faktiskt har förändrat sitt beteende eftersom de vet att deras kommunikation sparas. Och det handlar inte om kriminella, utan om vanliga människor, säger den tyska EU-parlamentarikern Alexander Alvaro till SvD.se."

Alvaro säger också

"Jag är ledsen att behöva säga det, men alla våra farhågor har besannats.

Dessutom oroar han sig för att lagen - som säger att brottsbekämpande myndigheter enbart ska få tillgång till uppgifterna vid allvarliga brott - redan har börjat missbrukas.

När min kollega i det tyska parlamentet frågade regeringen hur ofta man använder sig av lagen blev svaret att enbart under maj och juni så hade det gjorts 2 996 förfrågningar där man ville få tillgång till trafikdata. Då är det ju uppenbart att man inte bara vill ha information om allvarliga brott."

Ja, inte blir jag ett dugg förvånad att detta redan missbrukas. Man må ju vara bra naiv om man inte förstår det redan från början utan går på pratet med att det enbart är till för att få koll på de allvarliga brotten.

Det börjar kännas otäckt tycker jag. Inte nog med att man försvarar att det ska in privata aktörer vad gäller olaglig fildelning utan nu också detta. Snacka om att storebror ser dig…….

WiktZac
2008-12-20 07:38
0

Visst är det så, människor ändrar sitt beteende och blir alltid rädda när man vet att man hela tiden övervakas. Självcensur är bland det effektivaste som finns när det gäller att styra sina medborgare.

Jag gör en liten fuling och passar på att rekommendera politikerna lite film nu till jul -  '1984', 'V for Vendetta', 'Das leberen der anderen' och min personliga favorit 'Animal Farm'.

Läs f ö också Maria Abrahamssons kloka ledare om detta:

"Tjugo år efter Berlinmurens fall och avslöjandet om den fulla omfattningen av Stasis övervakning är det i dag ett EU-direktiv som skrämmer till tystnad. Det vill säga datalagringsdirektivet som Thomas Bodström som minister var pådrivande att få igenom i EU. .. Tvångsmedel som buggning är förstås kränkande för dem som avlyssnas. Men det krävs ändå en rejäl brottsmisstanke och domstolsprövning. Datalagring däremot drabbar hela befolkningen och är därför en betydligt allvarligare sak som djupgående påverkar människors privata liv. Här gäller det därför att skademinimera."

Oerhört obehagligt. Det är integritetskränkande övervakningsförslag i en lång linje nu:

• Censur av internet

• Datalagringsdirektivet

• FRA-lagen

• IPRED-lagen

• ACTA (RIKTIGT OBEHAGLIG!)

• IPRED II

Men så länge man inte har något att dölja och man inte stjäl fattiga upphovsmakares verk så har man inget att förlora?

*hint - frihet*

//Zac

PS. Det är dags att se de krafter i vitögat som ligger bakom dessa oerhört antidemokratiska strömningar. Hoppas alla nyttiga idioter ser sin skuld i processens helhet…

[mingdie]
2008-12-20 10:34
0

Och det värsta jag vet är folk som säger att "Om du inte har något att dölja så har du inget att oroa dig för".

Sara
2008-12-20 11:49
0

# 1 Vad är ACTA?

Sara

blombuketten
2008-12-20 15:12
0

#3. [Här](Anti-Counterfeiting Trade Agreement) kan du läsa lite om ACTA = Anti-Counterfeiting Trade Agreement. Det är riktigt ruggigt och visar verkligen på hur desperata olika branscher är för att ha full tillgång till internet. De vill i princip stänga ner alla sökmotorer och då ryker också google och liknande.

Allmänt.

Detta kan man läsa under samma länk som ovan

"Uppdatering: Torrentfreak skriver att handelsavtalet innehåller regler om hur man ska få anmäla upphovsrättsbrott, utan upphovsrättsinnehavares godkännande, som gick under min radar i morse. I princip, fildelning av material upplagt av upphovsrättsinnehavare själva kriminaliseras även det. Vilka exakt dessa "ex-officio authority to take action against infringers" är som ska ha rätten att stoppa osignerade artisters försök att slå igenom själva, genom att jaga de fans som fildelar deras material, har jag inte kunnat utröna."

Det ska alltså inte för upphovsrättsinnehvararens skull man vill ha dessa lagar (som i-pred t ex). Man vill t o m kriminalisera upphovrättsinnehavarens egna fildelnng av sin egen musik. Alltså, när ska gemene man förstå att lagen/lagarna inte är till för att få bort "de kriminella" utan endast är till för branscherna och deras egna behov? För det blir, trots allt, lite svårt att försvara en lag som ska förhindra och kriminalisera en upphovsrättsinnehavare att lägga ut sin egen musik på internet.

Jag tycker detta är skrämmande. Ännu mer skrämmande tycker jag det är att inte samtliga inser hur otäcka dessa lagar är. Att så många kan gå på detta nonsensprat om brottslingar och hur man ska försvara upphovsrätten osv osv. Fast jag är rätt övertygad om att alla ja-sägare inte blir lika lyckliga när de själva inser hur övervakade de är i sitt eget internethanterande.

Ja som sagt, storebror ser dig……oavsett partifärg.

#2. Ja precis. Att inte människor lär sig och begrundar hur lätt saker kan missbrukas, oavsett om man är skyldig eller inte.

WiktZac
2008-12-20 17:27
0

#4 Precis, som jag sade - hoppas alla nyttiga idioter ser sin skuld i processens helhet…

Det finns inget alternativ när det gäller att ge upp grundläggande rättigheter - det är ett sluttande plan med ändamålsglidningar och små förändringar - inte en millimeter till är den enda vettiga vägen!

//Zac

PS. Karl Sigfred har ett inlägg om ACTA.

blombuketten
2008-12-20 22:48
0

Bra skrivet av Karl Sigfred. Det blir ju bara otäckare och otäckare ju mer man sätter sig in i detta.