Fusk
En kontroll som Riksförsäkringsverket gjorde förra året visade att fusket med tillfällig föräldrapenning på ett år kostade 100 miljoner kronor.
Vad behöver göras åt fusket?
mvh Lisbeth
Bättre kontroll, synkade system mellan exempelvis A-kassan, Försäkringskassan och Skatteverket och hårdare följder om man väljer att fuska.
Tack Skogskatten! Äntligen ett svar från någon. Flera med mig har försökt. Det finns alltså även EN DEL som är UTE på arbetmarknaden som fuskar. Det är inte bara VISSA arbetslösa. Jag tycker att det är märkligt att en del fusk är så upprörande annat fusk reageras det inte alls på. Tycker för egen del att det är skrämmande när man vill "sparka" på en del grupper och utse syndabockar. Jag tror att det är just det som skapar hat och utanförskap mellan grupper i samhället. Det spelar ingen roll vem man vill peka ut om det är invandrare, arbetslösa eller sjuka. Det är precis lika illa.
Att man i relativt bra ekonomiska tider väljer att vilja skära ner ytterligare för JUST de som redan har det knapert vad tyder det på?
mvh Lisbeth
fusk finns ju tyvärr inom ALLA områden. Jag tycker man även ska skärpa kontroller för andra fusk. INTE bara inom ovan nämnda områden.
Det är ett stort problem att det fuskas med VAB (vård av barn) exempelvis. Det är alldeles för lätt att fuska, systemen är inte synkade och arbetsgivarna har nog med kontrolluppgifter som de har det. Ett ljus i denna tillvaro är att Försäkringskassan satsat på att kontrollera VAB-dagar med respektive persons arbetsgivare och det har visat sig alltför många gånger att folk anmäler VAB men jobbar samtidigt.
Katastrof tycker jag och det bevisar att det finns fel i systemet. Fusken drabbar dessutom tyvärr såväl syftet med försäkringen som de som verkligen behöver den. Fuskmentaliteten måste bort till varje pris.
fast det kollas upp mer nu om folk fuskar än det gjordes tidigare.
MEN inte tillräckligt ännu
Det kollas mer nu än tidigare som sagt och jag tror att det är en bra investering av Försäkringskassan och Ams. Det finns nog många kronor att spara här och var…