Bilindustrin
Så, när kommer svenska regeringen sluta kasta skattepengar på bilindustri som knappast ser ut att kunna stå på egna ben någon gång snart? 28 miljarder? Det är i runda slängar 3000kr i snitt per svensk. Hur många jobb inom potentiellt lönsamma industrier kommer försvinna istället?
Om hela världen vill subventionera sina bilindustrier med skattepengar, verkar det inte bättre att ta ett kliv tillbaka, låta resurserna omfördelas till lönsamma industrier, och köpa kraftigt rabbaterade utländska bilar istället? Och låta franska och amerikanska skattebetalare stå för notan…
Jag håller med. Staten bör hålla sig borta från konstgjord andning till svenska biltillverkare. Det lär inte hjälpa. Eller så blir det en ond cirkel. När man säkrat de första miljarderna och det fortfarande ser mörkt ut, gör man kanske ytterligare utfästelser, för att de första miljarderna inte ska vara bortkastade.
Nog så rätt. Kan man inte tillverka säljbara fordon så måste man tänka om. Man kan börja med att kasta ut odugliga chefer från VD och nedåt. För ansvaret är självklart ledningens. Att i dag tillverka och försöka sälja stora, tunga och bränsletörstiga fordon är dödfött. men tyvärr har man inte orkat tänka om utan fortsatt i gamla hjulspår.
Har kanske varit lite pessimistisk. Det ser ut som om vi klarar oss ifrån det här nu?

Precis som med banker och orter sa hjalper det aldrig att staten ska ga in och stodja sadant som gar med forlust. Det kan inte vara statens verksamhet att ta fran de som fungerar och ge till de som inte gor det.
Sverige klarade nar varvsindustrin forsvann, jag tror att de klarar sig utan bilindustring ocksa.
Bilindustrin har valt ett geografiskt daligt val. Hade man haft sin fabrik i Upplandsvasby eller sodertalje hade nog regeringen resonerat annorlunda. Nu ligger man utanfor det officiella mediesverige. Och man kommer inte marka nerlaggnigarna i medier eller fackforeningar.
---
Det kom tydliga besked idag om att regeringen inte kommer att gå in med investeringar i Saab. Det hade inte spelat någon roll om fabriken legat i Stockholmsregionen. Saab läcker som ett såll och ingen vettig människa med framtidsplaner inom politiken kan försvara en sådan satsning med skattebetalarnas pengar.

Jag ar fullkommligt overtygad om att SAAB om det legat i Stockholmsregionen varit en sk. riksangelagenhet. Se pa stockholmstidingarna som lacker som sall i minst 15 ar.. Till dessa sk rikstidningar har det pumpats hundratals miljoner bara for att deras adress hade ett 100 postnummer.
---
#6 Just det! Bort med presstödet. Det finns dessutom ingen anledning att skattebetalare i Skåne skall subventionera tidningar utan intresse för regionen.
Är det bara jag som är emot att staten ska ge pengar till Saab? Jag börjar bli rätt trött på Socialdemokraterna, trots att jag har röstat på dom flera gånger - men jag tycker det är helt fel.
Visst blir det folk som får sparken, men varför ska mina pengar ges till ett företag som inte går bra? Bättre då att skattepengar går till Arbetsförmedling, vård eller skola!
Inte till ett specifikt företag.
Vem bestämmer vilket företag som får pengar förresten? Den som skriker högst?
Jag röstade inte på den sittande regeringen men jag börjar tycka att dom har tagit flera bra beslut ändå…