Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 1009 ggr
AndersE
0

Arbetslöshetsförsäkring - rättvis?

I dagens SvD finns en ledare som ifrågasätter om arbetslöshetsförsäkringen är rättvis:

"I dag kan starka fackförbund, som till exempel Byggnads, begära stora löneökningar när konjunkturen är på topp, trots att man vet att det ökar arbetslösheten i lågkonjunktur. Det leder ändå inte till att medlemmarnas kostnader för a-kassan ökar. En fjärdedel av Byggnads medlemmar fick ersättning från a-kassan under godåret 2005, och ersättningarna var dessutom högre än i andra a-kassor, akademikernas inkluderad. Trots det var månadsavgiften till Byggnads a-kassa lägre än den till Pappers."

"…som förslaget nu ligger innebär det snarare en allmän avgiftshöjning i a-kassan än ett ökat samband mellan arbetslöshet och försäkringspremie."

Läs hela…

-----------------------------------------------------

Jag tycker argumenten är klockrena. Det är bättre att man som löntagare betalar sin faktiska premie för sin försäkring, får en möjlighet att påverka den via sin fackförening, och istället betalar lägre skatt.

Vad tycker du?

Ida
0

Hävdar man att det är en försäkring så är det en försäkring och skall då också fungera som en försäkring. Högre arbetslöshet - högre premier, svårare än så är det inte.

AndersE
0

Jo - just nu är det mycket svårare än så!  Flört

Ida
0

Jag vet… Hörde om a-kassedemonstrationen också, men inte riktigt vad den gick ut på.

Man är så van i Sverige att någon annan försörjer en om man inte vill/kan försörja sig själv. Senast idag såg jag en debatt på SVT angående bostadsbristen. En 21-åring tyckte att det var katastrof att det inte fanns en lägenhet till henne, förstahandskontrakt, jättebillig just där hon ville bo. Skandal!! Har man inte RÄTT till en bostad?? Jag kräver mina rättigheter, skaffa mig en bostad nu! Ungefär så avslutades den seriösa och helt verklighetsfrånvarande debatten.

AndersE
0

Jo, efter så många år under s-oket har det blivit så. Vi har ju fått höra mantrat…

"ge oss din röst och alla dina pengar så tar vi hand om dig sen"

… att många har tappat tilltron till den egna förmågan att fatta beslut och själv skapa förutsättningar för sitt liv.

Ida
0

Och när man vill ändra på det för att människor skall få större frihet att själva bestämma så "trampar man på dem som redan ligger" osv.

Man måste komma ihåg att det inte är en mänsklig rättighet att få varken a-kassa eller låg fackavgift. A-kassan och sjukpenning handlar om tillfälliga försäkringspengar som skall brukas under en övergångsperiod.

Senast idag sa Riksbanken att de spår en lägre arbetslöshet 2008 och 2009, dvs när regeringens satsningar verkligen börjar ge effekt. Vad ska man skylla på då undrar jag? Är det sämre att folk har fått ett jobb än att a-kassan sänkts för att just skapa dessa förutsättningar?

precis
0

problemet är väl att många arbetare i många tider "trott" att varje litet system är ett slutet kretslopp : man betalar fack-avgifter medan man jobbar o sliter, och sen så tror man att det är exakt samma kronor o sedlar som man har "rätt till" om man råkar bli övertalig

folk resonerar nog likadant med sjukkassan, vägskatten o tobaksskatten…

Lorita
0

#5  Det är ju fråga om försäkringsvillkor, en livränta betalas hela livet. Den dagen set finns jobb åt alla den dagen då kan vi ändra reglerna i A-kassan. Jag hoppas att vi kommer att se åtgärder för att åstadkomma riktiga vita jobb också och inte åtgärder för att slå undan benan på dom redan drabbade och deras familjer. Synd att det är människor som blir lidande, nu.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ThomasH
0

Jag tycker att ni är ute och cyklar. Det blir tyvärr som vanligt vi akademiker som kommer att få stå för notan. Då inte alla fack kan bära sina egna kostnader så kommer några fack få ta på sig ansvaret. Men man kan inte begära att fiskarna ska få en ökad kostnad´med ca 500/ månad. Dock känns det surt när vi Civilingenjörer ska ta på oss den kostnaden. För min del så innebär den borliga valsegens att jag går med förlust. ökade fackkostnader, dristigt ökaande bilföresäkring täcker inte den sänka skatten.

Inlägget är låst för nya kommentarer