Politik iFokus

Politik

Etikett: utrikespolitik
Läst 894 ggr
Staffan
0

Hot mot Europa

Talibanbefälhavaren mulla Muhammad Amin har idag sagt till TV kanalen Sky News man planerar dödliga attacker mot den europeiska civilbefolkningen i Europa. Dessa ska ses som vedergällning för de USA-ledda styrkornas invasion 2001.

Några av Amins uttalanden:

- Vanligt folk kommer inte att skonas.

- Att döda vanliga människor i Europa är godtagbart, eftersom de röstade fram regeringarna.

- Vanliga människor i de här länderna står bakom detta, så vi tänker inte skona dem. Vi ska döda dem och skratta åt dem precis som de dödar oss och skrattar åt oss.

Tar ni sådana här hot på allvar?

// staffan

Ida
0

Absolut. Al-quaidas tidigare hot har tyvärr infriats både i Madrid och London. De har även hotat Danmark och därmed skulle jag inte känna mig helt säker som köpenhamnare.

Nu vet jag dock inte om denne Muhammad Amin ingår i Al-quaida eller något annat verkningsfullt terrornätverk. Det är dock mycket oroande att man uttalar sig på detta sätt och så generellt om hela den europeiska befolkningen.

Kaj
0

Absolut skall detta tas på allvar. Precis som #2 skriver de har visat att de inte har några betänkligheter om att mörda oskyldiga människor. Deras syn är rätt skruvad. Ifall man inte tycker som de gör skall man bestraffas med döden i alla lägen

Lisbeth
0

Absolut. Det är dags att ändra vår syn på vapenexport och sluta upp med att förse världen med vapen. För det är precis som de säger, vi människor som röstar fram våra regeringar och fortsätter vi så här så utrotar vi varandra till slut. Vi kan alla börja med att verkligen ta avstånd från den största galningen av dem alla en viss President i USA.

Linda
0

Fy, jo tyvärr så tar jag det på allvar och drömmer mardrömmar om det….

AndersE
0

#3 Fast vi förser ju inte dem med vapen…

Men vi skulle ju kunna prova radikalvänsterns syn och avväpna oss själva och se om de blir inspirerade att göra likadant?

Lisbeth
0

Vi tycker så olika i den här frågan Anders E. Jag kommer inte att ändra mig. Men visst någon måste börja och varför inte vi. Visst är vi med och förser dem med vapen om vi exporterar vapen.

AndersE
0

#6 För mig har det betydelse vilka vi exporterar vapen till. Jag tycker det är bra att demokratier har vapen så att de kan försvara sig mot t.ex terrorister.

Lisbeth
0

# 7 Tycker du att vi ska exportera vapen till USA?

http://www.svenska-freds.se/vapenexport/usa/

//Lisbeth

Denna kommentar har tagits bort.
Lisbeth
0

# 0 Att döda vanliga människor i Europa är godtagbart, eftersom de röstade fram regeringarna.

Ja så säger de. Vi kanske borde lyssna? Kan vi klandra dem helt? Jag håller INTE med dem!! men förstår hur de resonerar. Lägg sedan till de olika religionerna som söndrar och splittrar olika människor istället för förenar.

Men vi bör nog inte vara så förvånade om de gör en attack mot Sverige. De har naturligtvis också tillgång till modern datateknik och kan lätt se att vi är en av de största vapenexportörerna till USA. De har ju iallafall rätt när de säger att det är vi som röstar fram regeringarna. Röstar man för vapenexport så är man delaktig!!!

AndersE
0

#10 "Röstar man för vapenexport så är man delaktig!!!"

Ja, då är man delaktig i att vi och andra demokratier har en möjlighet att försvara oss…

Lisbeth
0

Från min länk # 8

Enligt USA:s försvarsminister är den millitära uppladdningen inför ett anfall mot Irak i stort sett slutförd.

Med omkring 250 000 man och stora mängder krigsmateriel i området står USA redo för attack.

Vi i Sverige hjälpte alltså enligt min mening USA att rusta för krig mot Irak. De flesta är väl ändå nu övertygade om att kriget var fel från början! Vi är medhjälpare till kriget och nu får vi kanske betala i framtiden i form av terroristattacker! Jag kommer iallafall inte att bli förvånad. Det kallas orsak och verkan eller om man vill det karma.

Inlägget är låst för nya kommentarer