Politik iFokus

Politik

Etikettideologi
Läst 2067 ggr
charlie
0

Overreach

Kan till svenska oversattas overprestera. Jag vet att jag ar man och formodligen inte far saga nagot i fragan men jag tycker att abortlagstiftningen i alla fall har i USA ar pavag att bli vansining. Och riskerar att tappa all form av emetionellt stod. I alla fall av mig.

Vad som diskuterats senaste veckan ar untnamningen av Gov. Sibelius till ny halsominister i USA. Hon har lange drivit en agenda for att gora det lagligt att utfora en sk. 'Partial Birth'-abortion. Dvs abort efter 8,5 manad. Kopplat till detta sa vill Sibelius ge mojliheten till att avskeda sjukskoterskor och lakare som har moraliska svarigheter att dumpa organismen som kommer ur kvinnokroppen.

Jag vet att foster som fods fram efter den forsta trimestern i de flesta fall lever i flertalet timmar. Och att det finns lansting i Sverige som inte tillater anvandandet av nappar for att trosta fostret innan det dor av syre eller naringsbrist. Jag forstar att man kan radda en majoritet av fostren redan vid vecka 22.

Men, jag kan sympatisera med kvinnor som valdtagits och varit sa traumatiserade att de inte haft en chans att abortera sina foster innan vecka 12. Men pa nagot satt sa kan jag inte hjalpa mig att fraga, kravs det att man ska acceptera alla typer av aborter for att man inte ska vara en abortmotstandare?

Sibelius agenda ar enligt mig en enorm overreach agenda, som istallet for att noja sig med nagot som manga kan acceptera. Bara innebar att aborter kommer fa flera motstandare.

---

blombuketten
0

Abort efter 8½ månad låter förskräckligt. Varför skulle man välja att abortera så sent i graviditeten? Någon måtta må det ju ändå vara. Något ansvar lär ju vi kvinnor också ta och faktiskt, först och främst skydda oss om vi inte vill ha barn. Annars lär vi ju göra abort inom rimlig tid. Nu bortser jag från våldtäkter och annat grymt. De flesta som väljer abort är ändå kvinnor som blivit med barn utan att ha blivit våldtagna.

Jag är ingen abortmotståndare.

gortor
0

#1 Jag delar din åsikt. Sedan påstårn jag helt sonika att abort eller inte är det upp till kvinnan att avgöra. Vi män skall inte lägga näsan i blöt, famförallt eftersom det är kvinnans kropp och således är det upp till henne att fatta beslut.

Ida
0

Problemet är ju att avgöra var gränsen går mellan liv och död. I Sverige är det relativt problemfritt att utföra abort innan 12:e veckan och aborter sker i enstaka fall ända fram till 22:a veckan vad jag förstår. Samtidigt räddas för tidigt födda barn i nästan samma tidsperiod. 

Det är en helt orimlig situation för sjukvården att abortera foster i åttonde månaden. Det borde även vara traumatiskt och orimligt för kvinnan i fråga. Man borde kunnat ta det beslutet tidigare så att säga. Men å andra sidan, en del sjukdomar etc. kanske upptäcks först då? Ska det vara ok att abortera bort endast svårt sjuka barn? Det blir också en svår gränsdragning.

charlie
0

#2 Ar det? Proceduren for en 'Partial Birth' adoption ar

1) En lakare introducerar ett amne pa livmodertappen som startar varkar
2) Kvinnan foder fram barnet tills dess att huvudet ar utanfor kvinnans kropp
3) En lakare punkterar hjarnhinnan och suger ut huvudets innehall med en vakumpump.

For mig personligen ar det mycket svart att begripa vad som ar skillnad pa overgrepp mot spadbarn och foljande procedur.

#3 Men vad sager man i sverige da angaende forbuden emot att sjukskoterskor trostar fostren innan de inte orkar fortsatta pa egen hand. Vad ar skillnaden emot att radda en person som rakat ut for en trafik olycka och ett barn som ar fott i vecka 20?

---

Ida
0

#5 Jag vet inte vad man säger om det och jag vet heller inte om det sker i särskilt stor utsträckning. Jag gissar att det inte gör det. Det är helt klart ett etiskt dilemma och svårhanterat för sjukvården. Jag tycker inte att det är orimligt att sätta en gräns för när det är för sent att göra abort, men hänsyn till att barnet anses ha ett eget liv och kan klara sig utan modern.

LenaR
0

#4 Du skämtar?? Det där är bara inte möjligt? Det var det äckligaste jag hört på länge.

#0 & 2 Det krävs två för att en graviditet ska bli av. Det är kvinnans kropp det gäller, men det betyder inte att män inte får ha en åsikt.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

charlie
0

#2 Att saga sa ar egentligen lika kontruktivt som att saga att det ar upp till foraldrarna att betsamma ifall deras dotter ska konstympas. Eller det ar upp till varje familjefar att bestamma ifall dottern maste hedermordas.

---

Maria
0

Det var det värsta jag hört på länge.

Jag tycker vår gräns på 22 veckor är i det senaste laget i och med att gränsen är så hårfin mellan liv och död där.

De sista veckorna i en graviditet är barnet så att säga redan färdigt. Det ligger på "tillväxt" så detta är väl inget annat än mord.

/Maria

blombuketten
0

#7. Det där fick jag inte alls att gå ihop……vad har hedersmord och könsstympning det som står i #2 att göra? Egentligen säger väl Gortor bara det som så många kvinnor hävdar……nämligen att män inte har ett dugg med hennes kropp att göra. 

Som #6 mycket riktigt skriver……det krävs två att göra barn och det tycks många glömma när man väl kommer till abortfrågan.

#8. Precis, håller med dig.