Politik iFokus

Politik

Etikett: politiker
Läst 1690 ggr
Ida
0

Folkliga politiker

Anser ni att folkvalda politiker på hög nivå, dvs riksdagspolitiker och statsråd ska ha ett fläckfritt förflutet och alltid föregå med gott exempel eller är det ok att de är som vi andra och felar ibland? Och i så fall, var går gränsen?

gortor
0

Visst, alla kan göra bort sig. Men som politiker får man inte ens en gång försöka bortförklara de misstag/fadäser man begått. Det är inget hinder att sitta som "folkvald" om man har hittat på något fuffens men liken skall ut ur garderoben och offentligt förevisas. Se´n är det upp till väljarna.

blombuketten
0

Alla är vi människor, med våra fel och brister. Det finns ingen som är "perfekt", så nej, ett fläckfritt förflutet tror jag ingen har. Fast som Gortor påpekar, så bör även en politiker kunna stå för sina misstag. Det blir så löjligt när de ska försöka bortförklara även den minsta lilla miss de gjort. Min respekt ökar kraftigt för den politiker som står för det han/hon gjort eller sagt. Liksom för alla andra människor.

Föregå med gott exempel tycker jag absolut de ska göra. De kräver ju av oss att vi ska sköta oss, arbeta hederligt och betala våran skatt ordentligt……….det, anser jag, gäller även för dem. Är det t ex ekonomisk kris i Sverige och det krävs av oss att vi ska "dra in svångremen" så anser jag att politiker ska föregå med gott exempel och göra likadant. Inte höja sina egna löner medan vi ska sänka våra. Det är väldigt moralsänkande att de som sitter i höga possitioner drar in på alla andras pengar samtidigt som de själva ser till att de får in mer, när det krisar.

WiktZac
0

Har svårt att förstå varför politiker ofta ens försöker med undanglidningar och lögner - det borde vara 1a i protokollet att alltid släppa det man själv har. Men journalisterna måste väl också leva?

Sedan finns det gränser - man kan inte t ex ha misshandlat frugan om man är med i ett uttalat feministiskt parti, eller försökt hyra ut sin lägenhet/hus till överpriser om man är sosse…

//Zac

LenaR
0

Det roligaste med kraven på ett fläckfritt förflutet är väl att det krävs av politikerna på motståndarsidan, men inte av de politiker man själv röstar på… Obestämd

Annars håller jag nog med om att hyckleri är en av de svåraste försyndelserna för våra politiker.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Erik
0

#0 - Tycker gott att man kan ha brister, så länge man inte ställer krav på andra att sköta sig bättre (speciellt med lagstiftning).

Svårt att dra en tydlig gräns, men att t.ex. Timothy Geithner (för att ta ett långväga exempel) har trampat långt över vad som kan anses lämpligt är väl en fingervisning. ;)

Ida
0

#5 Berätta mer, vad har han gjort? :)

aliina
0

Det är frågan….jag har väldigt bittert erfarenhet om ämnet då jag satt som ordinarieledamot i en socialnämd på kommunen där jag bodde då……jag följde inte mitt partigrupps ståndpunkt utan röstade enligt mitt eget ståndpunkt som jag tyckte var närmare vår ideologi än de minas …..o det skulle jag aldrig har gjort…..för jag är totalt bortprioriterat ur hela partiet numera pga detta o de gamla uvarna sprider infot om mitt misstag som jag fortfarande påstår var närmare vår/min ideologi en de minas var…………

Gränsen går via suntförnuft….misstag o misstag…det finns skillnaden….en allmänn vedertagen moral på  sk. normalnivån borde eftersträvas men det blir ont om politiker om de jagas hela tiden på varje steg….

Erik
0

#6 - Geithner? Han betalade ju ingen skatt. Alls. "Av misstag". Att sen sitta och kräva in skattepengar för att kunna pressa in i bankerna (där han f.ö. jobbat tidigare) är lite magstarkt…

Erik
0

Den här känns passande, även om det råkar vara Bernanke på bilden… ;)

http://2.bp.blogspot.com/_nSTO-vZpSgc/SbDgRWXuXXI/AAAAAAAAFsU/d0sSLg_juKw/s1600-h/QE1.png

Sara
0

Jag tycker att ett fläckfritt förflutet inte är nödvändigt, man kan ändra sig.

Däremot ska man som politiker sköta sig och inte fula. En politiker ska betala skatt, tv-avgift osv samt inte begå brott.

Samma gäller polisen, domare, åklagare osv.

Vissa yrken medför att man föregår med ett gott exempel.

Sara

Oskar
0

Personligen tycker jag det är konstigt att de som blir valda till högre politiska poster inte självmant låter någon detaljgranska deras liv. Låt någon leta reda på alla obetalda räkningar, alla dåliga tentaresultat, alla besök i fyllecellen eller vad det nu kan vara och skicka utredningen till media. Skulle underlätta ens framtida karriär och göra livet så mycket tristare för kvällstidningsjournalister.

Oskar