Politik iFokus

Politik

Etikett: välfärdssystem
Läst 1293 ggr
[SvenA]
0

Varför ska funktionshindrade behöva efterfråga

Var för ska man som funktionshindrad behöva efterfråga omen viss verksamhet som bedrives i Statlig-Landsting-Kommunal regi är tillgänglig innan man funderar ska besöka den

Är det inte bättre attman redan från statrt ser till att all verksamheyt somdessa bedriver är tillgänglig för samtliga medborgare

För det är juu det faktum att det som är bra tillgänglighet för personer med funktionshinder är bra för hela befolkningen

Kom gärna in på mina sajter och debattera dessa frågor

[SvenA]
0

Ingen som tycker att vi ska ha ett tillgängligt samhälle för alla oavsett om man har ett funktionshinder eller ej

Maria
0

Jag tycker givetvis att samhället ska vara anpassat för alla men ibland kan det säkert vara svårt att tillgodose alla behov.

Är det något särskilt du tänker på?

/Maria

[SvenA]
0

Det är tyvärr flera ställen som säger när ma frågar varför det inte är anpassat det är ingen som efterfrågat den verksamhetem a de rörelsehindrade i kommunen

Det är likadant för synskadade

Vad de inte tänker på är att man inte kommer in på deras ställen för att det inte är anpassat

och hur ska man då kunna efterfråga just den verksamheten som inte är anpassad så man kan besöka den

Maria
0

Det är givetvis ogenomtänkt. Kommunala verksamheter ska absolut göra allt för att alla kan medverka.

Sedan tänker jag på ytterligheter som kvinnan som ägde en frisersalong och blev anmäld för att hon hade sin hund med i salongen på dagarna. Detta med tanke på att allergiker inte kunde använda hennes tjänster.

Hon blev friad för allergiska kunder kan faktiskt gå till andra salonger.

Som privatperson med ett litet företag kan det kanske vara svårt ekonomiskt att tillgodose alla men som sagt ska allt i kommunal regi vara anpassat tycker jag.

/Maria

blombuketten
0

#3. Vad är det man inte kommer in på som synskadad? Här tänker jag på min mamma som är gravt synskadad och jag vet inget ställe som inte hon tar sig till, även på den tiden hon hade ledarhund.

Och ja, självklart bör även handikappade ha tillträde överallt, fast jag förstår ju att så inte är fallet, eller rättare sagt jag vet att så inte är fallet.

I slutet på 90-talet var jag arbetslös ett tag och då fick jag ett slags arbete som egentligen inte fanns. Jag och några till fick, på uppdrag av kommunen, inventera alla möjliga och omöjliga ställen för att kontrollera hur tillgängligheten var för handikappade. Vi mätte dörrar, trösklar, toaletter och ja, även parkeringsplatser. Där upptäckte man ju hur illa det var egentligen. Kommunen ville ha detta arbete utfört för att kunna förbättra. Jag tror inte det hänt än.

Maria
0

#0 Skulle vara intressant att höra om vad du definierar som "funktionshindrad".

Jag tror att vi alla har lite olika tankar om detta.

/Maria

[SvenA]
0

#6 Funktionshindtad är man om man inte kan utföra sådana uppgifter som en så kallad normalfrisk mäniska kan göra

#5 Det beror på att det ofta står en massa saker i vägen som gör att man tappar orienteringen på just den platsen

Saker som står i vägen ena gången står inästa gång¨g på en annan plats

Oskar
0

Tyvärr är det nog så att de flesta av oss som inte är fumktionshindrade inte har en aning om hur ni har det. Nog inte många av oss som reflekterat över sådana saker som tillgänglighet… Och sällan man här någon av våra politiker prata om sånna frågor.

[SvenA]
0

Det konstoga är att vårt granland Norge ligger före oss på detta område se Synskadade i fokus

Att allmänheten inte tänker på det är också konstigr för det som är bra för våra grupper är även bra för alla andra

Det handlar mera om vilket samhälle vi vill ha

blombuketten
0

#9. Fast jag tycker inte det är så konstigt att inte allmänheten, eller de som är friska så att säga, inte ser bristerna. Det är inte så lätt för är man frisk så ser man ju alla hinder, man går igenom alla dörrar, man kan parkera var som helst, gå på vilken toalett som helst. läsa alla skyltar och så vidare.

Jag kan se detta till och med på mitt arbete, som ändå handlar om vård av olika slag. Jag vet inte hur många jag sagt till att de inte bara kan ställa en tallrik mat framför den som är synskadad. Jag gör det inte för jag talar om vad som ligger på tallriken och var det ligger. Visar vad glaset står och allting annat. Det beror inte på att jag är extra duktig, utan på att jag har en gravt synskadad mamma och alltså lärt mig att tänka i andra banor.

Halvdansken
0

Jag har reagerat många gånger på alla dessa skyltar som står utanför affärer och resturanger.

Som fullt frisk och utan problem med synen, kan jag ha svårt att komma förbi ibland. Eller komma in i butiken, för det står också en massa ställ med varor på trottoarerna. Ïbland blir man nästan trängd inne när det är mycket folk på stan. Har många gånger undrat hur synskadade fixar detta, speciellt utan ledarhund. Rullstolsbundna måste också ha ett problem.

Jag har faktiskt försökt att tänka på det. Det är enkelt att hjälpa till med en dörr, eller att ta något i affären från en hög hylla som man inte når från en rullstol.

Men jag tror många har svårt med det, jag menar, när är det hjälp och när är det "tycka synd om"? Det vet kanske du, Sven?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[SvenA]
0

Man ska aldrig tycka synd om en

Ser det ut som om man inte klarar av en sak på grund av sitt funktionshinder så är mitt råd fråga om personen vill ha hjälp man kan aldrig få mer än ett nej

Jag själv tar i regel alltid emot hjälp om det är någon som erbjuder den men visst händer det att jag även tackar nej det beror på omständigheterna

Man vill ju helst klara sig själv så långt det bara är möjligt liksom andra medborgare

Det är därför vi ställer krav på anpassningar i samhället så att även vi kan vara självständiga

När det gäller skyltar och annat som ställs ut utanför butiker och reasturanger så kan dessa gör att man helt enkelt ranlar omkull om man inte hinner känna dessa med käppen

De kan även göra att man tappar orienteringen och då vet man inte vart man ska gå för att komma vidare åt rätt håll

Så det finns massor man som synskadad ska behöva tänka på som andra tar för givet det gäller även de rullstolsburna

blombuketten
0

Svårare än de skyltar som står på backen måste ju de skyltar som hänger en bit upp vara. Det är ju inte alltid de hänger tillräckligt högt upp. Min mamma, som är kort, fick en sån skylt i huvudet en gång. En skylt som inte hängt där förut och som hon inte var beredd på. Dessa hängande skyltar kan man ju inte känna med sin "blindkäpp" precis.

[SvenA]
0

Allt hängande uner 210 cm som hänger gär man ska gå är ett rent H-vette hur många gåner har man inte få både skyltar och växtlighet i ansiktet och det är inte roligt alls kan jag lova

blombuketten
0

#14. Så sa min mamma också. Det blev faktiskt notis om det i tidningen. 

Just såna saker vittnar rätt väl om hur lite man tänker på ett handikapp som en synskada. Eller trottoarkanter och trappor för en rullstolsbunden. Eller att man inte ser till att ploga trottoarerna ordentligt så att det går att komma fram för den som har käpp, rullstol eller rollator.

[SvenA]
0

Sre bara på alla dessa villaägare som låter sina häckar och träd växa ut över gångbanorna

Jag skulle inte ha något imot att ta en motorsåg och ta bort det helt för dem

Det värsta är att kommunen som har tillsynsansvar inte bryr sig om dessa saker även om man påpekar bristerna och förklarar följderna som kan uppstå när man får saker i ansiktet