Ordning & reda
Äntligen kommer det lite rediga politiker till makten som kan mura en grund som ger lärarna möjlighet att skapa ordning och reda i skolan!
"Regeringen vill införa skolkredovisning i betygen från 2008 när skollagen ska ändras. Men Stockholms kommunstyrelse vill inte vänta - utan inför det redan nästa år. Från åttan och framåt ska oanmäld frånvaro redovisas i betyget." (SVD)
Mvh // Staffan

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#1 vilka kloka ord du skriver 
tycker även det vore bra om man ser över lärarnas kompetens för att jobba med barn inte bara deras kunskap, utan hur man beter sig mot barn. Jag har sett lärare som nedvärderar barnen….
Om man jobbar med såna saker, så tror jag inte att det där med betygsättning ska behövas tidigare än vad det är idag…

Jag är mer oroad över föräldrarnas kompetens än lärarnas.
Jag tror att om man kunde få alla föräldrar att förstå att skolan inte kan uppfostra deras barn utan att de måste anstränga sig lite själva, skulle skolan fungera mycket bättre.
Då kunde skolan lägga sina resurser på att utbilda barnen istället för att vara extramamma åt stökiga elever.

Amen! visst finns det dåliga lärare som det finns dåliga sjuksköterskor, poliser , rörmokare osv. Men, hur ska man få föräldrar att förstå att de också måste hjälpa till? Hur ska barnen kunna lära sig något utan stöd hemifrån. Det går inte att få in kunskaper i huvudet på en unge som inte kan/vill lyssna. "Du kan leda en häst till vattnet men inte tvinga den dricka." Läser man aldrig en saga hemma för barnen, varken läser eller skriver nånting hemma, bara klagar på skolan, bryr sig mer om ägodelar och nöjen och nya kärlekar än sina barn. Ja då får man ligga som man bäddat. eller rättare sagt det stackars barnet får lida.
Jag tror också att skolan skulle behöva fokusera mer på utbildning, inte uppfostrande. I övrigt kommer det satsas mer på just de elever som har det svårt i skolan, så att dessa inte drabbas hela skoltiden bara för att man haft det svårt i början. Det är också en del i Alliansens nya skolpolitik.

Men snälla nån så har väl de flesta skolor arbetat i många år. I min skola har vi alltid haft kvarsittning men vi kallar det återläsning, jag behöver inte ta någon mobiltelefon för de ligger redan i skåpet. Mössor tas av direkt och glömmer någon räcker det med ett påpekande. Men visst har vi struliga ungar, som man kan gråta blod över . I 99% av fallen hittar man struliga hemförhållanden som orsak.
Vår resursorganisation stöttar de lägsta åldrarana först och främst, men räcker inte till. Vi har testar läskunnigheten från år två. skolverket har ett test redan då och har haft många år, men det nämns sällan i debatten. En assistent till alla som inte klarar nationella proven i femman skulle bli mycket trångt i vissa klassrum!
#6 Det verkar som att du arbetar vid en ovanligt bra skola, eller är det så verkligheten ser ut? I så fall, vadan denna debatt om elevers uppförande?
Trasiga hemförhållanden är som sagt säkert grunden till många problem. Läraren kan upptäcka dem, men kan inte ta ansvar för uppfostrandet av dessa elever. En lärare måste kunna fokusera på det den är utbildad till, dvs att lära ut. Det är inte alla lärare som har kompetens att även fungera som extraförälder eller psykolog, där måste andra ta vid.
ja, visst ska även föräldrarnas kompetens vara betydande…
men, när en lärare som beter sig nedvärderande emot ett barn är inte den lämpad att arbeta med barn.
I många skolor så gaddar lärare ihop sig mot vissa barn som utpekas som bråkstakar… Iställe för att försöka förstå dem.
Vi hade en sådan lärare i mina barns skola, där barnen kom hem och berättade saker som inte var så roliga precis. Och när vi föräldrar tog upp detta så skyddade lärarna varandra.
Fastän det var flera barn som berättade vad hon hade gjort mot en del barn
DET kallar jag dålig kompetens! Då räcker det inte med att ha utbildning på ett papper.
Sånt är viktigare att jobba med i skolorna än att sätta betyg på barnen tidigare tycker jag!
Jag tycker också givetvis att det ska vara ordning och reda i skolan. Föräldrar ska informeras om oanmäld frånvaro. Men jag tror att dagens betygssystem är förlegat…. Man kan informera på andra sätt.
En av skolans viktigaste uppgifter anser jag vara att ge eleverna kunskap om demokrati. Demokrati är medinflytande och jag anser att man måste lyssna mer på eleverna. Deras liv är är också ett pusslande. Många lever i flera familjer och har "plastmammor och plastpappor" de bor i kappsäck än här, en där.
Jag är inte så road av en del förslag som kommer, bl.a. skoluniform, tidigare betyg. Jag tycker att många av alliansens förslag är en tillbakagång i utvecklingen i stället för att man försöker att lösa problemen inom skolan med ett nytt synsett. Dagens familjer ser annorlunda ut. De har andra problem. Därför så tror jag inte att vi kan gå tillbaka till en skola med allt strängare regler. Det känns lite knasigt precis som om bara för att det inte fungerar så bra nu så ska vi göra som förut. Vad man glömmer då tycker jag är att det inte fungerade speciellt bra jämt då heller. Många lärare brast i emotionell kunskap. Utbildning är viktigt men inte allt.

Audiatur et altera pars

Ja Åsa, mammor måste slåss för sina barn! Städa på nätterna eller inte alls:) Bry sig om dem, och hjälpa dem. Och har barnen sen ett handikapp eller en sjukdom måste man vara en lejoninna. En assistent räcker inte alla gånger, det behövs träningsprogram som föräldrarna måste öva hemma också. De flesta föräldrar gör så gott de kan, och hjälper sina barn till 110%, sen finns det de som tycker att allting från potträning till lästräning är skolans sak. Det är dessa föräldrar jag blir galen på.

Audiatur et altera pars
Jag tror inte heller att man enbart kan fokusera på utbildning och blunda för andra problem. Vad man måste komma ihåg är dock att en lärare inte kan vara bra på allt, utbilda, uppfostra, döma rätt och fel eller agera som psykolog. Detta innebär inte att skolan inte har ansvar över detta, utan snarare att andra funktioner inom skolan istället bör ta hand om dessa delar.
Jag besökte diverse olika bibliotek för en tid sedan och uppmärksammade något som bla Stadsbiblioteket börjat med, nämligen läxhjälp. Äldre elever (ofta med utländsk bakgrund) hjälper andra elever (också ofta med utländsk bakgrund) för att komplettera läraren med extra tid och en annan typ av utlärning. Att det framför allt var elever med utländsk bakgrund som ägnade sig åt detta tyder på att det främst var de som visste hur det kändes att ha svårt med läxläsning och inte har föräldrar som kan hjälpa till med svensk litteratur hemma. Detta kan utvecklas mer, för det verkade vara en mycket framgångsrik metod!