Politik iFokus

Politik

Etikettinfrastruktur
Läst 1450 ggr
Ida
0

SJ konkurrensutsätts

Idag meddelade regeringen genom infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) att SJ ska konkurrensutsättas och att även andra operatörer kommer att få träda in på den svenska tågmarknaden. 

Nästa år kommer vi att se en ny ordning och redan i sommar kommer andra aktörer än SJ att kunna köra turer på helgerna. 

Vad säger ni om detta? Och vad tror ni blir följderna av den här reformen?

[mingdie]
0

Det kan ju inte bli sämre. Jag hade oturen att använda SJ under 3 veckor förra sommaren. Förseningar kan man väl stå ut med men oftast försenat och flera gånger inställt utan att nya tåg sätts in. Åker gärna tåg i många länder men aldrig igen i Sverige.

Oskar
0

Jag är en av de få(?) som inte är kommunist men som ändå föredrar att staten tar hand om det som har med infrastrukturen att göra. Speciellt i ett glest befolkat och stort land som Sverige. Tror att det kommer att bli rörigare än vad det är idag. Möjligt att vissa sträckor så som Stockholm-Göteborg kommer att bli billigare och få bättre service men är ganska säker att det kommer att ske på bekostnad av de mindre trafikerade sträckorna. Och jag tillhör dem som tycker det finns ett värde av att det finns bra kommunikationer över hela Sverige även om de inte alltid är lönsamt.

Man kan ju också se vilka länder det är som har rykte om sig att ha en bra järnvägstrafik och dra sina slutsatser. Tyskland och Schweiz brukar räknas som de bästa tågländerna i Europa (världen?) och där är ju tågtrafiken starkt kopplad till staten.

Oskar

Sara
0

Uppenbarligen så fungerar inte SJ tillfredställande. Om de får konkurrens får de skärpa sig för att behålla sina kunder.

Konkurrens på lika villkor är aldrig fel.

Sara