Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 2486 ggr
Mitralis
0

Varför har det inte varit mer höger?

Varför tror ni att Allianspartier blir bortröstade ganska omgående? Som längst har dom suttit ca 6år.

Moderaterna har bara suttit i ledande position en gång tidigare och det var 4 oktober 1991 - 7 oktober 1994, Moderata samlingspartiet, Folkpartiet liberalerna, Centerpartiet, Kristdemokratiska samhällspartiet

Mellan 8 oktober 1976 - 8 oktober 1982 Satt i olika konstalationer Centerpartiet, Moderata samlingspartiet, Folkpartiet. Bara Folkpartiet. Centerpartiet, Moderata samlingspartiet, Folkpartiet. och slutligen Centerpartiet, Folkpartiet.

Mellan 1936-1976, 1982-1991, 1994-2006 har det varit rött.

Det betyder att under ca 73 år har högern haft förtroendet att styra Sverige i totalt ca 13 år, efter denna periods slut. Vänstern har haft förtroendet i ca 60 år.

Hur kommer det sig?

Vassna
0

Det beror nog i stor utsträckning på att arbetarbarn traditionellt har röstat som föräldrar har gjort och dom har röstat som deras föräldrar har gjort. Om mina morföräldrar hade levt idag hade dom nog tyckt att folk har blivit alldeles för slöa för morföräldrarna är födda på den senare delen av 1800-talet och på den tiden fick man arbeta hårt för sitt uppehälle. Att ta emot bidrag var samma sak som att man var så dålig att man inte kunde ta hand om sig själv (om man var frisk förstås) så dom hade nog röstat på något annat part idag,

Mitralis
0

#1 Så du tror att det bara har med tradition att göra?

Varför fortsätter folk inte att rösta på högern, dom få gånger dom vunnit?

ljushuvudet08
0

Det kan bero på att högern gjort en hel del impopulära förändringar när de väl kommit till makten. Som exempel kan man ta FRA-lagen, höjningen av A-kasseavgiften mm.

Mitralis
0

#3 Jag är helt inne på din linje. Det plus att det går åt fanders med hela Sveriges ekonomi, massarbetslöshet och BNP sjunker.

Det skulle vara spännande att höra vad nån som röstar höger tror. Dom tycker ju att höjd A-kassa och sänkt sjukpenning är bra.

Ida
0

#4 Jag är i alla fall övertygad om att den globala finanskrisen inte är Alliansens fel. Någon måtta får det vara på beskyllningarna. 

Jag tror människor identifierat sig mindre med tidigare borgerliga regeringar som man kan göra med den nuvarande. Jag tror att människor väljer det parti som har bäst lösningar på samhällsproblemen och tidigare borgerliga regeringar har kanske inte lyckats fånga dessa stora viktiga frågor. 

Nu tror jag dock att vi är väg mot ett ordentligt systemskifte. Människor inser att något är fel om över 500 000 människor är förtidspensionerade i ett rikt industriland som Sverige, att det inte lönar sig att arbeta för låginkomsttagare och att det är viktigt att regeringen bedriver en ansvarsfull ekonomisk politik. Pengarna som staten spenderar är pengar som du och jag arbetar in. Kommer det inte in pengar så kan det inte heller spenderas pengar. S och övriga oppositionspartier hade ingen politik för arbete och då förlorar man folkets förtroende.

blombuketten
0

Jag förstår fortfarande inte det där tugget om att det inte lönar sig för låginkomstagare att arbeta. Hur menar man då? Skulle man tjäna mer på att vara arbetslös, sjuk eller förtidspensionär?

Själv har jag varit både arbetslös en period av mitt liv och även sjukskriven och min ekonomi gick ordentligt ner. Jag tjänar bra mycket mer på att jobba, även fast jag är låginkomsttagare. De jag känner som är sjukpensionärer (inte så många förstås) har sån ynka liten pension så det är att trolla för att klara utkomsterna och nej, de har inga dyra vanor precis. Ofta måste de låna en liten slant för att kunna äta månaden ut.

Vilka personer utgår man ifrån när man kommer med sådana påståenden?

Alliansen har ju lyckats rätt bra själva med att få folk att stanna i "utanförskap" i o m regeln om antalet timmar med arbete. För lite timmar och det går inte att stämpla upp och då måste man ju stanna hemma och stämpla fullt ut, vilket jag anser vara helt uppåt väggarna. Det måste ju ändå vara bättre att arbeta de timmar man kan få? Särskilt i denna tid då vi sitter med en regering som skapat modeordet "utanförskap" och att ingen ska behöva befinna sig där.

Vad ska man skylla på om vi nu ponerar att oppositionen vinner nästa val, eller valet efter? Eftersom nu folket blivit så mycket klokare menar jag, så de förstått att Alliansen är det enda rätta.

Mitralis
0

#5 Jag tror inte heller att den globala finanskrisen är Alliansens fel.
Men jag tycker att dom hanterar den fel. Det måste har varit kriser när S suttit också, men då har inte BNP sjunkit och arbetslösheten ökat.

Det där med Nya Moderaterna tror jag inte på. Grundideologin är den samma, vad jag förstått.
"If it looks like a duck, walks like a duck, sounds like a duck. It's a duck."

gortor
0

# Sverige har under tiden från Staaf till reinfeldt inte styrts av vänstern. En missuppfattning eller snarare en dålig allmänbildning som har understötts av illa utbildade hysteriska nyliberaler. Som konservativ är jag inte förtjust i någondera riktningen utan förespråkar en pragmatisk politik (realpolitik,hugaligen).

Ida
0

#6 De flesta tjänar nog på att arbeta framför att inte arbeta. Det är väl snarare så att det ska anses värt att arbeta, med arbetsresor, matkostnader, kläder, stressiga morgonpass och mindre fritid. För alltför få människor var mödan, enligt mig, för stor jämfört med de pengar man sedan fick behålla av sitt eget arbete. Och så är det fortfarande på sina håll. Men nu har i alla fall till exempel en sjuksköterska fått ca 1000 kr mer i månaden netto. 

#7 Du säger både att finanskrisen inte är regeringens fel men samtidigt att de på något vis skulle kunna stävja det BNP-ras vi ser nu. Hur då? Majoriteten av vår produktion är ju beroende av exporten.

Mitralis
0

#8 Jag har ingen aning om vad du surrar om. Jag har gått in på Wikipedia och tittat. Där är det färgmarkerat med rött, blått och grönt. Och ser där att det är mest rött. Rött står för Socialdemokratisk.
Jag har valt att titta från 1936 eftersom det ligger i någorlunda "modern" tid, och i och med att partierna från och med då har namn som Socialdemokraterna, Frisinnade Folkpartiet och Högerpartiet. Vilket är lättare att förstå än Liberala samlingspartiet, Obunden liberal, Obunden konservativ och Protektionistiska majoritetspartiet.

Jag förstår att du har en exceptionellt hög allmänbildning och att du gärna vill briljera med din vokabulär. Men du får gärna berätta vilket parti du anser ha styrt Sverige. Om du vill får du gärna göra det på en nivå som du tror att vi mindre allmänbildade förstår.

#9 Den globala krisen är inte regeringens fel. Finanskrisen i Sverige kunda säkert ha sett annorlunda ut om man hanterat den på ett annat sätt. Jag vet inte hur S styrde upp kriserna när dom satt. Men eftersom vi inte såg några BNP ras då, så tycker jag att det vore värt att prova S politik i den fråga.

" Med undantag för 1981 och 1991-1993 Har BNP ökat varje år sedan början av 1980-talet. Men i slutet av i fjol minskade den och det spås den fortsätta göra också i år"

De åren BNP rasade var det högerstyrt.

[mingdie]
0

#10 Finanskrisen i Sverige kunda säkert ha sett annorlunda ut om man hanterat den på ett annat sätt. Jag vet inte hur S styrde upp kriserna när dom satt. Men eftersom vi inte såg några BNP ras då, så tycker jag att det vore värt att prova S politik i den fråga.

Jag vet inte om du har läst men den här nedgången är mycket annorlunda mot dom andra vi har haft. Du måste förstå att vår värld blir mer global och detta är första gången som hela världen har drabbats och mycket hårdare än någonsin sen början av 30-talet. BNP har knappast rasat utan bara gått tillbaka lite. Det är något som varken alliansen eller sossarna skulle ha kunnat undvika eftersom vi är del av den globala marknaden. Så dina jämförelser av BNP under dom olika perioderna har ingen betydelse eftersom den här nedgången ligger utanför regeringens kontroll. Om efterfrågan på produkter minskar i världen så spelar det ingen roll vad en regering gör, BNP kommer att minska.

Vad regeringen kan göra är att minska effekterna av den nedgången och jag skulle vilja se ditt svar på hur man gör för jag har inte sett några förslag från sossarna.

Mitralis
0

"Att stämplas som tillhörande "utanförskapet" upplevs av många som stigmatiserande. Att på grund av arbetslöshet, sjukdom eller handikapp stämplas som att i någon form ej vara fullvärdig är omänskligt. Detta speciellt som arbetslösheten nu stiger och allt fler tvingas till att söka socialbidrag.

Att statsministern i detta läge lugnt lutar sig tillbaka och påstår att arbetslösheten bara går att påverka marginellt är cyniskt och djupt utmanande.

I avsaknad av politik gäspar man bara och låter människor drivas ut i nyfattigdom på ruinerna av högerns havererade arbetslinje.

Inte ens det konkreta S-förslaget som ger 119?000 fler i arbete, ut­bildning och arbetsmark­nadsåtgärder, orkar man ta till sig.

Det är det etablerade ovanifrånskapet som är regeringens problem. Att officiellt på ett slarvigt sätt stämpla människor som att vara "utanför" är en överhetens attityd. Tyvärr styr en sådan regering dagens Sverige. Ett Sverige för alla är med den grundinställningen långt borta."

Källa: http://www.aftonbladet.se/debatt/article4858278.ab

Jag vet inte vad detta S-förslag innebär, men det finns ett i alla fall =)

[mingdie]
0

#12 Jag har heller inte tittat på S-förslaget men jag skall försöka ta mig tid i helgen. En regering skapar inte jobb utan det måste komma från företagen, ledningen och dom anställda. Vad en regering kan göra är att skapa bra förutsättningar för att företag kan gå bra och därmed öka sysselsättningen.

Vi har nu en period av global nedgång som kommer att påverka alla länder med en högre arbetslöshet och sämre ekonomi. Vi har alla levt över våra tillgångar och det inkluderar staten.

Varför inte låta företag minska på dom anställdas arbetstid och ha en 9 dagar per 14 dagars arbete. Det skulle göra att mindre folk skulle bli arbetslösa och den ekonomiska åtstramningen som vi alla måste göra kan fördelas mer jämlikt. Att inte fackföreningarna har kommit med ett sådant förslag redan förvånar mig. Ett annat förslag är att göra det mer flexibelt att anställa och avskeda folk under den här perioden. Det finns en hel del annat som också kan göras. Men ta inte och utöka dom statliga och kommunala jobben för att skapa en massa konstgjorda jobb.

Jag tycker inte att man skall minska förmånerna för dom sjuka och gamla i samhället utan kanske minska på förmåner för den del av befolkningen som är unga och friska och borde kunna stå på egna ben. Ta bort föräldrarförsäkringen och låt folk få ta eget ansvar för att skaffa barn. Är det inte tid för att göra barnbidraget inkomsttestat?

Dom som har lånat stort för att köpa stora hus, nya bilar och semesterresor och nu ligger dåligt till för att dom blivit arbestlösa har jag inte mycket för. Det är bara att stå sitt kast och sälja av. Har läst en hel del snyfthistorier från familjer som står där framför sitt radhus med en ny Volvo i garaget som måste söka socialbidrag för att dom inte klarar sig på arbetslöshetsunderstöd.

Nu undrar jag vilka egna ideer du har på hur man kan göra situationen bättre. Ta nu inte bara och klipp ur artiklar från tidningar utan kom med egna ideer. Ingen vinner på att folk klankar ner på andra utan att komma med egna ideer.

Mitralis
0

#13 Varför måste jag komma med egna idéer? Jag har detta som hobby och tycker att det är bra att lyfta fram andras idéer som kan fungera. Att de sedan kommer från tidningar ser jag inte som något dåligt. Det är många som inte läser tidningarna så noga, och om det blir presenterat i lite kortare sammanfattningar så är det lättare att ta till sig.

Att dra ner på arbetstiden tycker jag inte alls är någon bra idé. Om jag får lika mycket betalt fast jag jobbar mindre så går jag med på det. Det finns mängder med deltidsjobb som man inte kan försörja sig på. Ska man inte kunna försörja sig på heltidsjobben heller?

Att göra det mer flexibelt att avskeda folk gör att osäkerheten ökar ännu mer. Man kan inte planera för framtiden om man inte vet om man får stanna veckan ut.

Om du upplever det som att jag klanker ner på regeringens idéer, så är det för att jag inte tycker om dem. Menar du att jag måste ha en egen idé för att ogilla någon annans?

Jag älskar att klippa ur tidningar, men den här gången nöjer jag mej med att klippa in en länk =)

http://dagbladet.se/ledare/1.947728

Sara
0

# 13 Håller med 14, kortare arbetsdag med lika lön är helt ok men för företaget blir det ju en större kostnad vilket de inte har råd med.

Ska man däremot få kortare arbetsdag och mindre lön så klarar sig många inte på den lönen utan måste ta ett arbete till. Vilket säger sig självt inte fungerar när det är lediga platser man är ute efter att skapa.

Sara

blombuketten
0

#13. "Vad en regering kan göra är att skapa bra förutsättningar för att företag kan gå bra och därmed öka sysselsättningen."

Ja precis och var i ligger skillnaden? Det är nog ingen här (skulle jag tro) som tror att regeringen är det samma som arbetsförmedlingen. Förutsättningarna väntar jag med spänning på……när de nu kommer. Kanske det går finfint i många kommuner, men i min och grannkommunen håller det på att bli en katastrof då de är helt beroende av stålindustrin. Här är det inte fråga om att minska på arbetstiden utan mer en fråga om att folk får gå, helt och hållet. Visserligen försöker de stora (2 st) företagen hålla näsan ovanför vattnet och personal permiteras över helger och vissa dagar i veckan, men det är kortsiktigt. De mindre företagen har redan gjort sig av med hela eller delar av sin personal.

"Dom som har lånat stort för att köpa stora hus, nya bilar och semesterresor och nu ligger dåligt till för att dom blivit arbestlösa har jag inte mycket för."

Tja, det är ju nu inte alla som har lånat för att köpa STORA hus. Du kan köpa ett jättestort hus i en mindre attraktiv kommun till en billig penning medan ett pyttelitet hus kostar flera gånger mer i en större stad. Ja, det kan räcka med en liten lägenhet på ett rum och kök i t ex Stockholm och du passerar priset på det stora huset i den lilla kommunen. Allting är ju relativt, fast jag förstår vad du menar.

"Är det inte tid för att göra barnbidraget inkomsttestat?"

Ja, det har jag tyckt länge men den biten är så helig i detta land så folk hoppar ur brallorna så fort man nämner det. I allra högsta grad de som redan tjänar så bra så de inte alls är i behov av något "bidrag" för att klara av att försörja barnen. Ta och titta på en rätt gammal tråd här (hittar den inte just nu) som handlar om just detta så ska du se vilka som mest skriker och anser att barnbidraget är ALLAS rättighet medan t ex sjukpenningen inte är det, fast bägge två är tillkomna på exakt samma villkor. Jag, som då är låginkomstagare, är mer villig att få mina barns barnbidrag minskat, till förmån för den som sämre har, än vad den som tjänar långt mer än mig. Rätt intressant.

Sen håller jag med #14. Man måste kunna diskutera och ha åsikter även om man inte är en fullfjädrad politiker själv och har fix och färdiga knep för att rädda världen från finanskrisen. Kunde jag det skulle jag gjort det för länge sedan Glad. När man länkar och saxar in vissa artiklar så är det oftast för att man tycker artikeln uttrycker (eller ger goda idéer) det man själv anser vara bra, eller för att man vill visa på något man tycker är mindre bra och även för att ge underlag till något man skrivit om.

Mitralis
0

#16 Vad glad jag blir när det är någon som förstår hur jag menar och tänker =)

[mingdie]
0

#14 Varför måste jag komma med egna idéer? Jag trodde i min enfald att ett samhälle bestod av hela befolkningen och när tiderna blir sämre så försöker vi alla komma med ideer för att lösa problemen. Jag sa inte att man måste ha alla svar på finanskrisen men ni måste väl själva ha vissa ideer på hur man kan hjälpa till i dessa tider även om det bara är små saker.

Naturligtvis kan du framföra andras ideer men det utklippet från Aftonbladet hade heller inget konstruktivt att komma med. Det var bara politiskt prat utan innehåll.

#14, 15. Om du minskade arbetstiden utan lön under en viss tid, så tror jag att den överväldigande majoriteten kan klara av det utan att ta ett andra jobb. Dom som inte klarar det kan då få hjälp av staten. Det skulle bli mycket billigare än att få mer arbetslösa. Om man också kan få bankerna att ge låntagare med ekonomiska problem ett amorteringsfritt år. Det skulle också hjälpa. Har ni några ideer?

#16 Ett mindre samhälle med stora företag är alltid sårbart och mitt förslag var mer en hjälp för vissa företag men skulle naturligtvis inte passa för alla.

En sak som jag får från er hela tiden är hur dålig svenskens ekonomi är. Vad jag hör är att massor av folk har det så dåligt att det är nätt och jämt att dom klarar sig dag till dag. Vi som har varit härinne länge vet att detta nämndes redan innan regeringsskiftet. Om det nu är så varför? Sverige är ett av världens rikaste länder med en utjämningspolitik.  Varför är det då så många som har det dåligt? Sveriges sjukvård och skola är ju fri. Svenskarnas löner är som jag ser det otroligt höga. Så varför?

Är det så att svensken överspenderar, sparar inte inför dåliga tider och sedan förväntar sig att staten skall ta hand om dom? Eller är det något annat. Själv tror jag att beroendet av staten som att folk inte ser sig ha råd med barn utan föräldrarpenning och barnbidrag, att dom inte skall behöva spara lite själva för frantiden när dom inte jobbar längre utan allt skall betalas av pensionen, att om man blir arbetslös så skall man fortfarande kunna ha samma livstil osv har gjort att svensken har tappat lite av initiativförmågan som föregående generationer hade. Jag tror också att den statliga beroendet gör att vi inte hjälper varandra på samma sätt heller. Är jag helt fel ute eller kan det finnas en gnutta av sanning i detta?

En sak är i varje fall säker. Klyftan mellan dom fattiga och rika har ökat under dom sista 20 åren. Där har utjämningspolitiken misslyckats fullständigt.

Mitralis
0

#18 Eftersom jag nu är S- sympatisör så trodde jag i min enfald att det räckte att jag tycker om S-politik och håller med i det de gör. Visste inte att det var avgörande av komma med egna idéer för att få hålla med någon om deras, eller att ogilla någon annans.

Anledningen till att jag klippte in inlägget i #12 var att jag ville påvisa att det fanns ett förslag. Tänkte att du skulle ifrågasätta dess existens om jag inte tydligt med källangivelse påvisade detta. Förvisso var det inte i detalj hur det skulle gå till, men resultatet var redovisat i alla fall.

I övrigt så kan jag berätta lite grann, om du som inte har skrivit något på din personliga sida vill bli lite personlig, att jag har dyslexi. Jag har inga problem med att läsa, och förstå det jag läser. Jag kan tyvärr inte stava. Har problem med dubbelkonsonanter, sj, sch, sk, gj, hj, och ck. Fick hjälp med detta under hela skoltiden, men då jag inte har skrivit så mycket förrän nu när jag hittade detta forum så har mycket av det jag fick lära mej för 13 år sedan glömts bort. Sitter alltid med en flik bakom sidan jag skriver på för att kunna slå upp stavningen.

I och med detta så finner jag det avsevärt lättare att använda mej av andras artiklar, då de har som jobb att på korrekt svenska skriva dessa artiklar. Jag använder mig av dessa på samma sätt som  #16 beskriver "När man länkar och saxar in vissa artiklar så är det oftast för att man tycker artikeln uttrycker (eller ger goda idéer) det man själv anser vara bra, eller för att man vill visa på något man tycker är mindre bra och även för att ge underlag till något man skrivit om."

Jag visar tydligt att det är citat och vilken källa det kommer ifrån så att folk förstår att jag inte skrivit det själv. Tycker att det är ärligast så.

Varför ska Regeringen gå in och hjälpa med pengar vid en arbetstidsförkortning? Och om jag inte minns fel så har jag läst förlaget om arbetstidsförkortning någon annanstans, så det kan inte vara ditt förslag från början.
Som Alliansen har ställt till det nu så kan du bara stämpla 75 dagar vid en deltidsanställning.
Om du jobbar en dag av fem i veckan så försvinner 4 dagar av de 75. Säger du upp dej före de 75 stämpeldagarna tagit slut får du 45 arbetsdagar straffkarents.
Stämplar du fler än 75 dagar så tappar du rätten att stämpla helt och får klara dej på de 4000- 6000kr (varierar givetvis) som du tjänar på deltidsarbetet. Jag tror inte att Alliansen som driver en sådan politik är så förtjust i att ge ut några pengar alls i detta sammanhang.

Att det skulle hjälpa vissa företag ser jag också som långsökt. Regeringen lade ner en Statligt ägd farbrik där jag bor så att jag, min sambo, min sambos pappa och 100 till blev arbetslösa. Det påverkarde givetvis även andra som hade koppling till farbriken, åkerier, securitas osv så att deras arbeten försvann.

Jag är alltså arbetslös på grund av att Regeringen lägger ner arbetsplatser!

I övrigt vill jag säga att jag har svårt att ta personer som kommer in och spökskriver utan personlig sida seriöst.

[mingdie]
0

#20 Jag har aldrig brytt mig om att skriva på den pesonliga sidan. Kanske för att dom andra forum som jag medverkar på inte har sådana. Jag är en gubbe på 50 år som växte upp i arbetarkvarteren i en Göteborgsförort. Gick som så många andra 9 år i grundskolan och slösade ett par år i gymnasiet innan jag började arbeta. Utbildade mig som ledare och instruktör inom miina fritidsintressen. Använde mina besparingar och köpte in mig i ett företag i en av dom brancherna men fortsatte mitt vardagliga jobb.

I slutet av 80-talet var det dags för något nytt så jag och min tjej sålde det vi hade, sa upp lägenheten och reste. Hamnade på Nya Zealand där vi bosatte och där vi fortfarande lever. Jobbade först för en firma som sålde svenska produkter men när den firman gick omkull under en av finanskriserna på 90-talet så startade vi eget. Har en son som går i highschool och är förövrigt mycket engagerad i skolor och sport för barn. Har inte fått något gratis i livet. Föräldrarpenning, barnbidrag eller andra bidrag finns inte. Hoppas det räcker.

Och om jag inte minns fel så har jag läst förlaget om arbetstidsförkortning någon annanstans, så det kan inte vara ditt förslag från början. Det är säkert andra som har samma förslag. Dom flesta nya ideer har väl egentligen funnits förut. Varför skall inte regeringen gå in och hjälpa vid arbetsförkortning. Företag betalar enorma summor i skatt och arbestgivaravgifter så varför skulle inte staten kunna ge lite tillbaka om det kan rädda jobb. Jag förstår heller inte varför regeringen inte skulle hjälpa i det läget när du vill att dom skall tillåta stämpling för deltidsanställda. Vad är skillnaden? Om du skall hjälpa individen skall du då inte också hjälpa företagen för landets bästa.

Dyslexia måste vara skitjobbigt och jag kan förstå att du då vill klippa in text för att hjälpa men förringa inte det du skriver själv. Jag är inte den bästa när det gäller stavning och grammatik men jag kan inte se något fel i dina inlägg. Kör på och skriv mer i dina egna ord. Huvudsaken är att vi förstår varandra och förhoppningsvis så finns det ingen ordpolis här inne längre.

Jag har ingen aning om vilket företag du jobbade för så jag kan inte kommentera. Du kanske har helt rätt när du säger att du är arbetslös på grund av att regeringen la ner din arbetsplats men hur skall jag kunna veta det? Du har startat ett korståg mot alliansen här och du får räkna med att få mothugg.

Jag kan inte säga att jag har särskilt stort förtroende för alliansen men samtidigt har jag också sett mycket som har blivit fel under socialdemokraternas styre. Skolan är ett exempel på något som har blivit sämre och inte bättre sen jag var ung. Statistiken visar tydligt att färre elever lämnar skolan utan kompetens idag. Vissa delar av sjukvården har problem och vissa har blivit katastrofalt dåliga som tex psykvården. Så vad jag försöker säga är svensken betalar en av dom högsta skatter/avgifter i världen men får i många fall sämre service än i många fattigare länder. Något stämmer inte i den ekvationen.

Ha nu en bra påsk och jag hoppas att du och dina kan hitta ett nytt jobb.

Mitralis
0

#20 Tack för ett trevligt inlägg. Mycket uppskattat =)

Vad jag menar i #19 är att jag tror att Alliansen är ytterst motvilliga till en sådan lösning då de inte ens ger pengar till de som hankar sig fram på deltid tills de hittar ett heltidsjobb.

Jag är som synes väldigt bitter på Alliansen och försöker genom mina inlägg balansera upp, och om möjligt över, de inlägg som prisar Allianspolitiken.

Jag är övertygad om att om S hade vunnit och inte Alliansen, så hade jag och min sambo fortfarande haft jobb och kanske en liten knodd på tillväxt. Som det är nu så delar vi på ca 12 000kr i månaden, och har inga möjligheter planera barn. Det är därför jag tar detta väldigt personligt.

Glad Påsk till dej, och er andra =)

blombuketten
0

#18. "…..har gjort att svensken har tappat lite av initiativförmågan som föregående generationer hade."

En orsak till att vi idag inte har, vad du kallar, samma initiativförmåga, tror jag beror på att idag finns inte den mängd jobb att välja mellan som det gjorde förut. Det räcker att gå tillbaka till 70-talet, när jag var ung, för att finna en enorm skillnad. Då kunde man sluta skolan redan efter grundskolan, om man så ville och börja arbeta direkt. Det fanns alltid arbete. Jag försörjde mig själv redan som 16-åring, vilket skulle vara en omöjlighet idag. Jag t o m gjorde som så att jag tog ett jobb på ett sjukhus och stannade där några månader, sparade pengar och t ex reste utomlands ett tag osv. Inga problem, jobb fanns alltid. Det var heller inte lika svårt att arbeta sig uppåt, vilket idag är näst intill omöjligt. Nu måste man först ha en ordentlig utbildning.

Jag, och många med mig, försörjde oss själva tidigt i livet. Flyttade hemifrån tidigt och bildade ofta familj tidigt. Idag är det inte så. Man kan ha hemmavarande "barn" som fyllt 25. Redan då fanns en väl fungerande A-kassa, sjukpenning, föräldrarpenning, barnbidrag, socialbidrag, bostadsbidrag osv. Ändå arbetade man, så jag tror inte endast att man kan "skylla" dagens problem på att vi som svenskar är bortskämda och bekvämt lutar oss tillbaka i tron att staten ska ta hand om oss.

Det blir fel när man, som en del gör, säger att folk utnyttjar systemet. Det är ett fåtal som gör det. De allra flesta av oss vill arbeta och betala för oss. Det sitter rätt djupt i våra gener och det får vi dagligen höra. Var så säker. Bara genom att kalla de som inte arbetar av en eller annan anledning som att de befinner sig i utanförskap säger en hel del om hur vi svenskar tänker och är uppfostrade. Har vi inte arbete är vi utanför gemenskapen får vi lära oss tidigt……..och vem vill vara det?

Ett fel vi har gjort, som tyvärr slår snett, är att våra barn idag lär sig att pengar och utseende är allt. Alltså att ytan är viktigare än insidan. Många ungdomar idag tror att de ska tjäna stora pengar och ratar "skitjobben" även om de tillfällligt faktiskt kan försörja sig själva på det. Vem vill arbeta i en fabrik när man kan sitta i TV och glassa? Den attityden var det inte alltför många som hade när jag var ung utan då ville man komma ut i verkligheten och klara sig själv. Helt enligt den tidens sätt att se på saken.

Självklart så har vi också levt i en trygghet att om vi blir arbetslösa så innebär det inte att vi måste, som förr i tiden, sitta på flyttlasset, nyvräkta och skämmas inför grannar och flytta till något lopphål någonstans. Eller bli några fattighjon som lever på undantag. Tack och lov för det. Sånt har i alla fall jag sett tillräckligt av och önskar inte ett sådant samhälle här.

Ja, jag anser också att vi, i svenska samhället, har glömt bort varandra en hel del och det är inte bra. Vi låter oss omhändertagas redan från barnsben och behöver inte ens bry oss om våra gamla på samma sätt som förut. Det innebär att det finns ett glapp mellan barn och gamla och mycket visdom går förlorad. Fast å andra sidan så har det moderna samhället, där många länder befinner sig idag, en sådan rädsla för att vara ful, tjock eller gammal. Det är nästan fult att bli äldre och man ska göra allt för att dölja detta faktum. Mor- och farföräldrar ska vara superaktiva och inte ha tid för barnbarnen och barnbarnen ska aktiveras och inte ha tid för gamlingarna. Vi lever i en tid där självupptagenheten är enorm och ordet solidaritet är ett skällsord. Detta är inget genuint för just Sverige.

De som tjänar pengar idag är väl plastikkirurger, pillertrillare, de som framställer olika hudkrämer mot rynkor, de som säljer bantningsmedel av olika slag osv. Det kanske är det som ungdomen av idag ska satsa på Obestämd.

[mingdie]
0

#22 Bra inlägg och jag håller med dig. Det där med ungdomarna är helt rätt och det är väl vår generation som får ta på oss skulden. Barnen har rätt länge fått allt dom pekar på och vet oftast inte vad det innebär att jobba hårt för något man vill ha.

Därför tycker jag synd om dom. Vår generation och dom innan vet vad hårt arbete är. Jag kommer ihåg hur lycklig jag var när jag hade sparat ihop till en gammal begagnad moppe. Men den unga generationen har inte gått igenom det och har inte den kunskap eller viljan som gör att man klarar sig även när det blir riktigt dåliga tider. Nu vill jag inte dra alla över en kam för det finns många mycket bra ungdomar också men i stort så tror jag inte att dom har den erfarenhet som det tar att klara sig när det sker någon katastrof.

Det du säjer om självupptagenhet är naturligtvis något som har hänt i många länder men jag har genom att resa mycket sett att det kanske inte gått riktigt så långt i andra länder. Speciellt i storstäderna för jag upplever det bättre på landsbyggden.

sasha-
0

För att folk bara läser tidningsrubriker o liknande. Vi säger att det är skattesänkning, så Lisa som tjänar jättebra redan får 3 000 extra i månaden och Peter som inte har lika hög lön får 450 mer i månaden. Då står det att "Oj oj oj nu får de rika det mycket bättre", sen att de som inte tjänar lika bra också fick mer pengar, det är det ju ingen som tänker på. Sen att Peter hellre får mindre extrapengar än Lisa än inga alls är en annan sak.

Snacka om att generalisera vad gäller dagens ungdomar. Vore ni en del av dem kanske ni skulle veta att det ni just skrev inte stämmer vad gäller de allra allra flesta.

blombuketten
0

#24. "För att folk bara läser tidningsrubriker och liknande."

Så skriver du och samtidigt läser du inte vad vi "generaliserande" skriver, för om du gjort det så skulle du se att det inte är fråga om några generaliseringar.

Jag vet att det stämmer det jag skrev om, annars hade jag inte skrivit om det. Barn, tonåringar och ungdomar har, ytligt sett, det mycket mycket hårdare än de hade förr. Kraven, ytligt sett, är så mycket högre. Vi, den äldre generationen, har gett ungdomen en vision som inte stämmer med verkligheten och därav blir det fel.

Man behöver inte vara ung för att kunna se, höra och förstå.

sasha-
0

Jo jag har läst det. Det var rörande attityden hos "många" av dagens ungdomar. Jag har läst det igen nu, och tycker fortfarande att ni generaliserar. Och visst ni kan förstå vissa saker, men inte som vi som är ungdomar själva.

Och ja, jag uttryckte mig kanske fel. Det är vad jag tror.

blombuketten
0

Vad du glömmer när du säger att "visst kan ni förstå vissa saker" är att vi är gamla nog att göra jämförelser bakåt, vilket ungdomen själv inte kan göra, för än de själva blivit äldre. Du kommer dit själv och kommer bli lika odräglig som jag…….och rörande.

Dessutom har vi som är en aning äldre än ung ofta själva barn och sitter mitt i hur de har det.

sasha-
0

Men det är fortfarande inte samma sak.

blombuketten
0

#28. Jodå.

gortor
0

#10 Titta på vilka statsministrar Sverige har haft de senaste hundra åren.

Mitralis
0

#30 Du är för luddig för mej.

[mingdie]
0

#26 Du skriver att vi äldre inte kan förstå samma saker som ni unga. Jag kan förstå attityden eftersom vi alla hade den attityden när vi var unga. Man kan inte sätta ett gammalt huvud på en ung människa. Jag kommer själv ihåg hur man sa till sina föräldrar när man var ung att det är helt andra tider nu och ni gamla kan inte förstå oss unga.

Men när man blir äldre förstår man hur fel man hade. Det kanske var andra tider men i grunderna så var det fortfarande samma. Dom yttre sakerna ärndras. Ni har mer prylar idag, kommuniserar på ett annat sätt genom mobiler och datorer men i botten är ni precis som vi var. Tyvär är det svårt att hålla en diskussion om detta utan den måste nog hållas när du har vuxit upp och sitter med egna tonåringar.

Att er generation har det mycket bättre materiellt är ett fakta. Dom flesta av er idag ser mobiltelefoner och datorer som något naturligt och inte behövde dom flesta av er jobba extra ett helt år när ni var 14 år bara för att kunna köpa en mobil. I min generation var det naturligt att gå ut och jobba extra från en ganska tidig ålder för att ha råd med dom prylarna som vi ville ha eller helt enkelt för att kunna gå ut och fika. Sedan kan vi gå tillbaka och säga att våra föräldrar var tvungna att jobba hårdare än oss och det var ofta för att kunna bidra med pengar till familjen.

Men att få för mycket utan att behöva jobba hårt för det gör också människan lat och dåligt förberedd när tiderna blir sämre och det är något som har gått fel i vårt samhälle.

Mitralis
0

2008 var en femtedel av de svenska ungdomarna mellan 15 och 24 år arbetslösa. Denna höga nivå på ungdomsarbetslösheten slås enbart av ett fåtal andra EU-länder. Dessa siffror fortsätter in på detta år också vad jag förstått.

Varför går det sämre för Sverige i den globala krisen än det gör för de flesta andra länder?

blombuketten
0

Senaste 100 var det, ok. Då får vi börja med 1905 för att pricka in 100 år.

1905, Karl Staaff, liberala samlingspartiet (1905-06, 1911-14)

1906, Arvid Lindman, högerpartiet (1906-11, 1928-30)

1914, Hjalmar Hammarskjöld, konservativ (1914-17)

1917, Carl Swartz, högerpartiet (var statsminister i 7 mån)

1917, Nils Edén, liberala samlingspartiet (1917-20)

1920, Hjalmar Branting, socialdemokratiska arbetarpartiet (1920,1921-1923, 1924-1925)

1920, Louise de Geer, obunden liberal (1920-1921)

1921, Oscar von Sydow, obunden konservativ (febr-okt)

1923, Ernst Trygger, Nationella partiet, (1923-1924)

1925, Rikard Sandler, socialdemokratiska arbetarpartiet (1925-1926)

1926, Carl Ekman, frisinnade liberalerna (1926-28, 1930-32)

1932, Felix Hamrin, frisinnade liberalerna (aug-sept)

1932, Per Albin Hansson, socialdemokratiska arbetarpartiet (1932-36, 1936-46)

1936, Axel Pehrsson, bondeförbundet (juni-sept)

1946, Tage Erlander, socialdemokratiska arbetarepartiet (1946-1969, 23 i på raken)

1969, Olof Palme, socialdemokratiska arbetarepartiet (1969-76, 1982-86)

1976, Torbjörn Fälldin, centerpartiet (1976-78, 1979-82)

1978, Ola Ullsten, folkpartiet (1978-79)

1986, Ingvar Carlsson, socialdemokratiska arbetarepartiet, (1986-91, 1994-96)

1991, Carl Bildt, moderata samlingspartiet (1991-94)

1996, Göran Persson, socialdemokratiska arbetarepartiet (1996-2006)

2006, Fredrik Reinfeldt……och honom har vi fortfarande.

Ja, nu är det bara att räkna vilka som suttit längst vid makten den senaste 100 åren, i Sverige.

[mingdie]
0

#33 Varför går det sämre för Sverige i den globala krisen än det gör för de flesta andra länder?

Gör det det? Har du några siffror?

Mitralis
0

#35  Ja, men jag vågade inte klippa in det ;-)
Kanske lika bra att jag fortsätter med mitt klippande ändå, så slipper jag leta reda på artiklarna sedan när du frågar efter dem.

"Arbetslösheten i hela Europa, inklusive Sverige, har minskat de senaste åren men många ungdomar har fortfarande svårt att hitta ett arbete. Enligt EU:s statistikmyndighet Eurostat är den svenska ungdomsarbetslösheten 18,7 procent (augusti 2008). Det är en hög siffra i internationell jämförelse. Hela 22 EU-länder har lägre ungdomsarbetslöshet än Sverige enligt Eurostats senaste jämförbara statistik, bara fyra länder ligger sämre till."

Källa:http://www.ekonomifakta.se/sv/Om_Ekonomifakta/Nyheter/Sverige-har-hogre-ungdomsarbetsloshet-an-22-andra-EU-lande/

[mingdie]
0

#36 Men är den höga ungdomsarbetslösheten gentemot dom andra länderna något som har hänt det sista året eller har det varit procentuellt så under en längre tid. Artikeln verkar peka på att utvecklingen startade redan på 90-talet.

Det betyder att företag hellre anställer äldre personer än yngre. Då kan man fråga sig varför.

Mitralis
0

Det är möjligt att den började på 90-talet. Men jag hade inga problem att få jobb från 97 när jag gick ur skolan. Har haft 5 tjänster/vikariat fram till 2007. Två på McD, inom vården, handels och industri.
Från dec 2007 har det däremot varit tji. Över ca 400 sökande på varje tjänst efter tre dagar. Över ca 1400 sökande när tiden går ut.

[mingdie]
0

Ok men då började det redan innan den finanskris som vi har nu. Men om nu ungdomarna speciellt har problem med att få jobb så måste det bero på något eller hur. Du tillhör ju inte själv den skaran längre men vad tror du att orsakerna är att företag föredrar äldre arbetskraft.

Mitralis
0

Tyvärr så har jag hamnat mellan två stolar då de brancher jag söker inom vill ha yngre eftersom de är billigare. Så därför kan jag inte svara på varför arbetsgivarna vill ha äldre. Men jag är säker på att du kommer att berätta det för mej =) Men att yngre har problem att få jobb idag kan vi ju vara överrens om.

[mingdie]
0

Jag har faktiskt inget svar på varför dom unga har svårare för att få jobb. Det enda jag kan tänka mig är att unga idag kanske inte har samma arbetsmoral som dom äldre. Nu vet jag inte hur ingångslönerna ligger men eftersom du ofta förlorar pengar det första året på att lära upp en oerfaren nyanställd så kanske företagen hellre tar erfaren personal.

Detta är bara tankar men det skulle vara intressant att höra från företagsledare varför dom inte anställer ungdomar.

Mitralis
0

#41 Jag tror nog att de flesta unga som har hög arbetsmoral.
Men om dom som jag har sökt snart 100 jobb och inte fått nått så spelar det ingen roll vilken moral man har
Jag har fått hjälp att skriva CV av både ett företag specialiseret på detta område och en egenföretagare som har utvärdetat dem. Så mitt CV är det inget fel på. Jag har även fått flera på varandra löpande vikariat på samma arbetsplats, så min arbetsmoral är det inget fel på.

Du skrev i i #37 "Artikeln verkar peka på att utvecklingen startade redan på 90-talet."

Hur kunde jag glömma att det var Högern som styrde ner oss i 90-tals krisen också. Carl Bildt 1991-1994 M, Fp, C, Kd.

Vi hann knappt hämta oss från den krisen innan det havererade igen.

Och om det är globala kriser, varför hamnar då Sverige femma från botten?

[mingdie]
0

#42 Hur kunde jag glömma att det var Högern som styrde ner oss i 90-tals krisen också. Carl Bildt 1991-1994 M, Fp, C, Kd.

Det var inte dom som styrde oss ner i krisen. Det var en global kris och ävan om du försöker ge dom kredit för det så var dom inte så duktiga så att dom kunde skapa en global kris genom sitt styre av Sverige.

Och om det är globala kriser, varför hamnar då Sverige femma från botten?

Om du pratar om ungdomsarbetslöshet så vet jag inte svaren annat än att det är faktorer som gör att företag tvekar att anställa yngre personal. Jag skall prata med några av mina gamla kompisar i Sverige som sitter i positioner där dom anställer andra. Jag hade också ett mycket intressant samtal med min syster som jobbar på ett bemanningsföretag och vad hon berättade för mig gav mig en riktig tankeställare om dagens ungdom.

Vassna
0

Att den yngre generationen har blivit mera bortskämda och latare sa dom redan för 2000 år sedan så det är inget nytt under solen. Anledningen till att många bor hemma till 25 års ålder är till stor del beroende av att det helt enkelt inte finns några lägenheter att hyra. Sverige har tagit så mycket invandrare att det varken finns arbete eller bostad till alla.

blombuketten
0

Ni får ursäkta ni som röstade på Alliansen, men jag tycker de gör precis samma sak som sina företrädare och"skapar" jobb som egentligen inte finns.

Sen detta, vad menas?

Detta står att läsa om hur ungdomen har det och det är dagens tidning.

Mitralis
0

#43 Felformulerart av mej. Har skrivit att jag inte tror att regeringen är ansvarig för den globala krisen så många gånger att jag trodde att jag skrev det denna gång också. Vad jag menar är att de hanterar den fel och på så sett styr ner Sverige djupare i krisen än jag tror att en S-regering hade gjort.

Om vi släpper ungdomsarbetslösheten, den beror ju enligt dej på att dagens ungdom är en bunt odågor allihopa, och tittar på ekonomin och levnadstandarden i stort, varför går det då så dåligt för Sverige i jämförelse med andra länder?

Sedan ställer jag mej frågande till att dagens ungdom inte skulle vilja arbeta.
Så fort man går ut skolan så får man inte studiebidrag.
Om man inte har jobbat så får man inte A-kassa.
Om man bor hemma så får man inte socialbidrag.
Om man inte har någon inkomst så får man ingen lägenhet.

Så, ungdomarna lever alltså lyxliv med sin månadspeng?!

Jag tror nog att de allra flesta vill ha arbete så att de kan flytta hemifrån och sköta sig själva.

[mingdie]
0

Jag tror också att ungdomarna vill ha jobb och jag har inte sagt att dom är en bunt odågor allihop. Min syster som är 18 år yngre än mig jobbar för ett bemanningsföretag. Sist vi pratades vid så var hon så förbannad på att så många ungdomar inte tog ansvar när dom fick jobb. Enligt vad hon sa så blir det svårare och svårare att få företag att acceptera ungdomar. Hon får tydligen ständigt klagomål att dom sitter fastklistrade vid sina mobiler istället för att jobba, att dom är sena till jobben, en del tycker inte om jobbet dom har fått och kommer inte tillbaka nästa dag utan att tala om för någon. Listan är tydligen lång.

Företagen tar hellre lite äldre personer med erfarenhet och bättre arbetsmoral. Detta är naturligtvis bara vad en person upplever men hon jobbar med att placera folk i arbete så hon har ju en viss erfarenhet.

Så jag sa inte att ungdomarna inte ville jobba men dom kanske inte är attraktiva som arbetskraft. Jag har heller inte sagt att dom lever lyxliv med sin månadspeng så jag fattar inte var det kommer ifrån.

Varför går det sämre för Sverige. Jag tycker inte att det går så dåligt för Sverige och jag vet för att vara ärlig inte vilka länder som har så mycket högre levnadsstandard. Men jag vet också att det inte är någon regering som har byggt upp det välstånd som finns i Sverige utan alla från företagsledning till arbetare i alla dom framgångsrika företag som Sverige har.

Vad jag tycker som går dåligt för Sverige så är det inte det matriella utan det mentala. Det finns nästan ingen sammanhållning längre, folk slår sig inte ihop och hjälper varandra på samma sätt som förr. Så fort det blir sämre tider så skriker alla på staten att hjälpa dom. Jag tror helt enkelt att svensken har blivit för beroende av staten och har i många fall tappat intiativ förmågan.

Mitralis
0

#47 Då ber jag om ursäkt.

[mingdie]
0

# 48 #47 Då ber jag om ursäkt. Varför? Du har väl inget att be om ursäkt för.

Mitralis
0

#49 Jag hade tydligen missuppfattat dej och skrev därför "Om vi släpper ungdomsarbetslösheten, den beror ju enligt dej på att dagens ungdom är en bunt odågor allihopa"

Tyckte att en ursäkt platsade då=)

[mingdie]
0

#50 Ingen fara. Det är trevligt att utbyta åsikter med dig och andra på forumet. Nu förtiden så är det inte så mycket skitkastning som det har varit förut. Även om man har olika åsikter så kan man vara civiliserad ändå.

Lumac
0

Sverige får, som ett litet exportberoende land, det automatiskt svårare i tuffa tider än många andra länder. Sjunker efterfrågan från omvärlden så kan vi inte kompensera med inhemsk efterfrågan. I goda tider får vi tvärtom en hel del hjälp. (Men politiker är duktiga på att i goda tider ta åt sig äran själva och i dåliga tider skylla ifrån sig på konjunkturen.)

Svenska kronan har också en tendens att tappa i värde snabbt under kristider, även om faktorer i Sverige kanske inte motiverar ett sådant fall. Det brukar ofta förklaras med att investerare etc undviker att ha sina placeringar i små valutor under dåliga tider, då värdet på små valutor svänger kraftigare och därmed per definition är mer riskfyllda.

En svag valuta kan dock vara något som hjälper Sverige ur denna kris. Kronfallet har gjort att det blivit billigare att producera i Sverige vilket borde ge Sverige ett snabbare lyft när väl efterfrågan från omvärlden kommer igång igen.

Att Sverige har en hög andel unga arbetslösa tror jag till stor del kan förklaras av våra turordningsregler. Unga är i regel sist in på arbetsplatser och i dåliga tider blir de då också de som först får lämna.

Mitralis
0

#52 Intressant. Ligger nått i det *nickar*

Mitralis
0

Damen på arbetsförmedlingen till uteliggaren:
- Har du aldrig fått något erbjudande om jobb?
- Bara en gång. Annars har folk alltid varit snälla mot mig.

(lite humor i allt det tragiska=)

[mingdie]
0

# 54 Härlig, Humor är aldrig fel.

blombuketten
0

#54. Glad.