Lägg ner facket
För ett par månader sedan rapporterade nyheterna om hur Byggettans ledning hade använt fackets eget sommarställe i skärgården för privat midsommarfirande - komplett med öl och nubbe.
Ikväll kom nästa avslöjande:
Medellönen för Byggnads medlemmar är 24.600 kronor i månaden. Från det dras fackavgiften inklusive a-kassa på 340 kronor. Ovanpå det, och nu kommer det roliga, dras från samma summa dessutom 1,5 procent i det som kallas granskningsarvode (=369 kronor per månad). Enligt Rapports beräkningar tar byggnadsarbetarförbundet därmed in minst ett par hundra miljoner kronor varje år i granskningsarvoden.
Alltså:
För att titta att det står rätt siffra på lönebeskedet så betalar varje byggnadsarbetare i snitt 369 kronor per månad!! Som grädde på moset kan medlemmarna inte själva välja huruvida de vill ha denna "service" eller inte, och när Torgny Johansson får frågan ifall inte deras medlemmar klarar det här själva svarar han "Nej, tydligen inte". Snacka om förnedrande!
Att Byggettans verksamhet är ett korthus framgår tydligt av intervjun med ordförande Torgny Johansson. Man utför inte de tjänster man tar betalt för av sina medlemmar, man fuskar med skatten, och man sitter till råga på allt och super upp vinsten på medlemmarnas bekostnad. Jag fattar inte hur någon fackansluten byggarbetare med "alla indianer i kanoten" kan stanna kvar i facket efter det här avslöjandet…
>> Länk till inslaget på Rapport
>> Länk till intervjun med Torgny Johansson
Fackföreningar tillhör det förflutna och det känns skönt att vi snart kommer slippa dem och deras numera negativa påverkan på demokratin.
Mvh // Staffan
#0 Fackföreningar tillhör det förfluta och det känns skönt att vi snart kommer slippa dem och deras numera negativa påverkan på demokratin.
Äntligen en som talar ur skägget! Regeringen påstår ju att de inte vill komma åt fackföreningarna. Så vad menar du?
Signalen till löntagarna är övertydlig. Facket och löntagarna är för starka mot arbetsgivarna.
tragiskt att en del vill få bort facket…. Tänk vilket arbete det var att bilda facket för arbetarna för längesedan
.

#1 Lisbeth
Jag förstår faktiskt inte din fråga till mig?
#2 jen
Det är bra, fortsätt blunda du. Det är precis vad Torgny Johansson hoppas på att du och alla andra ska göra nu…
// staffan
Jag håller med dig Staffan! skönt att pamparna ska granskas, oavsett var dom sitter och myglar.
tänk vad många miljarder av medlemmarnas pengar dom försnillat och undanhållt skatt genom denna "avgift"!
#2 inte är det väl samma situation på arbetsmarknaden idag som 1931?
Facket är inte alls starka, se på den berömda utdragna kommunalstrejken för något år sen som gav ca 30 kronor i månaden… tragiskt att medlemmar känner sig nöjda med sån ledning
# 0 4 Jag tycker också att pampar ska granskas inte bara inom facket, utan även inom allt annat!
# 3 Jag undrar om det är din egen åsikt i de sista raderna "Fackföreningar tillhör det förflutna……" Det stämmer ju isåfall inte med moderat politik eftersom de vid upprepade tillfällen har uttalat att de inte är emot fackföreningar. Men du har naturligtvis rätt till en egen åsikt i den frågan om det är så.

#5 Lisbeth
Ja, det är helt min egen åsikt.
Bara för att jag röstar på Moderaterna så betyder det inte att dom gör allting som jag vill - även om jag skulle önska det… :)
// staffan
# 6 Okej! Det hedrar dig!:)
Jag tror fackföreningarna har en roll även i framtiden. Däremot behövs stora förändringar, olika mycket hos olika föreningar.
Byggnads tillhör nog extremerna. När jag läste om granskningsavgiften så tänkte jag att hade det varit mitt fack hade jag lämnat föreningen snarast möjligt…
Facket är ju tänkt för de svaga som annars skulle få det svårt att göra sin röst hörd. Tanken är fin och som Fackföreningsrörelsen (FFR) växte fram så var med iver och engagemang för denna ärevördiga sak. Det kan väl knappast sägas om det fack som vi idag bevittnar. Ganska tandlösa, antar jag att vi alla kan enas om oavsett om vi står bakom, vill se en radikal revolution inom FFR eller tycker att den nuvarande formen är bra. Massor av konfliker har utmynat nära nog i intet.
- Vi minns SL-strejken för högre lön och talettpauser som drevs i tre veckor i slutet av 90-talet. En jäkla massa besvär för tredje man (läs resenärer) och med en 50-örings påslag samt att toalettpauserna skulle skötas via individuella förhandlingar. Kort sagt ingen förändring alls för löntagarna utan bara ett dumt skrammel som visade att de heltidsavlönade inom Facket ville visa att ska kunna sitta kvar. Topparna är mest intresserade av sina egna jobb…därmed finns ju inte mycket av ursprungsidealism kvar.
På senare år har FFR valt att avstå löneökningar när S har närmast hotat dem…hand i hand har de gått…Nu när Alliansen styr, så finns ingen lojalitet för att hålla infaltionen nere. Var och varannat delförbund hotar med stökig avtalsrörelse. Det kan bli oerhört jobbigt för A och visst är det lätt att sabotera om man endast har detta för ögat. Här finns inget demokratiskt inslag och acceptans för att den andra sidan vann. Istället tillåts bitterhetens karga stjärna få ledsaga när valförlorarna ska slicka sina sår.
- Detta passar "Facket" bra eftersom det var ett tag sedan man skramlade och man måste ju visa att man finns emellanåt….
Varför har inte A:s väljare valt att undergräva Samarbetspartiernas politik genom att sätta sig på tvären och äventyra landsekonomiska makroparametrar???
- Troligen för att man inte nödvändigtvis är intelligentare än FFR, men för att man inser att sådana operationer som inte gagnar landet troligen inte gagnar medborgarna heller.
Visst kan obstinatism inom FFR åstadkomma en omöjlig situation för A att regera vidare. Frågan är om Sverige totalt sett är betjänt av denna tredje kraftens inverkan….
mvh
Bertil
PS Jag har aldrig varit fackansluten. Det har min fru, men de ändringar som vi har lyckats åstadkomma har vi fått dra själva. Därmed är min tilltro till förmåga något sargad, vilket jag beklagar eftersom jag inte tror att hon är ensam. Många är nog med i "onödan" p.g.a. rädsla att stå utanför och hårda påtruckningar fr ombud på arbetsplatserna.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#10 Skulle det öka min sympati för Byggnads?
utan facket hade jag iallafall fått sparken….för då kommer arbetsgivarna kunna göra som de vill i vissa frågor
# 9 Jag har alltid varit fackansluten och är det nu också. Det kanske inte har varit bra för din fru. Men inom kommunal så vill nog de flesta ha facket kvar. Jag var fackombud då jag arbetade. Vi satte arbetsplatsen i blockad. Vi fick upp lönerna en del men inte så mycket som vi ville. För mig är det viktigt att facket får finnas kvar. Det är viktigt för bl.a. alla kvinnor inom kommunal.
Japp, kommunal kan jag förstå eftersom det är den sektor som S värnar mest om och som också är en av de mest eftersatta…
Nej, facket är nog inte tänkt för alla…alla ska inte alltid med…
SKTF, råkar också just vara det fack som min fru är med i :-)
- Ja, just det…min fru är även kvinna!!
mvh
Bertil
- Höjer man tobaksskatten röker folk mindre eller köper svartimporterad tobak.
- Bygger man biltullar åker folk mindre bil.
- Höjer man fackavgiften i kombination med myglande fackpampar kommer färre att vara med i facket.
Oavsett om man är öppen för fackliga förhandlingar eller ej från moderat håll kommer detta att innebära att fackmedlemskap blir mindre attraktivt. Jag anser också att fackens syfte många gånger är förlegat, så det går helt klart åt rätt håll.

#15 Redan idag går det ju att köpa importerad tobak i många tobaksaffärer. Inne i stan (Sthlm) gårdet att köpa nästan överallt. Kostar bara 25 kr paketet, jämfört med 44 kronor för det "vita". Det lär inte minska då skatten höjs. Ett paket cigg kommer kosta över 50 kronor väl? Då kommer åtminstone jag inte ha råd att köpa "vita" cigaretter, alternativt minska ner på antalet.
Mina lungor jublar, men min "abstinens" tar ut prishöjningen i förskott och löper amok. Så man kan ju hoppas att jag får kontroll över det och hamnar i den första av "dina" två kategorier - den som röker mindre, eller rent av slutar. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#16 Jag kan bara säga lycka till. Jag röker inte själv, men kan tänka mig att man blir något mindre motiverad åtminstone på krogbesöken när man numera måste gå ut. Det är en sak när vi har fint väder som vi haft så länge, men snart kommer den kalla vintern. Burr.
Tror du även att "svarthandlarna" kommer att höja priset nu när det "vita" priset höjs?

#17 Säkerligen, de vill ju tjäna mer de också. :-)
Ja, gå på krogen är inte lika skoj vintertid numera för vår del. Men för er ickerökare är det säkerligen det, för jag kan hålla med om att det luktar apa. :-P
Uteservering sommartid har fått en helt annan betydelse för oss rökare sedan rökförbudet infördes.
När vi gått ut under sommaren, har vi valt bort de ställen som inte haft uteserveringar med askkoppar på borden. Ganska tragiskt egentligen… Om det ändå gick att köpa karaktär på burk… :-(
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hörde på nyheterna igår att många nu lämnar såväl facket som a-kassan…
Då får de hitta på något annat att sysselsätta sig med, fackfolket. Införa en ny granskningsavgift för de stackarna som är kvar kanske?… :)
#20, jo det är först o främst akademiker, tjänstemän och såna som bara har ett par år till ålderspension som lämnar…
jag tror det är hög tid för facken att börja rationalisera och se vilka som är behövliga för driften inför den obligatoriska anslutningen '08.
det räcker kanske att göra som Homer Simpson gör på kärnkraftverket: lägga en tegelsten på en pedal och knyta ett rep i en spak… för att hålla akassan igång, som internetkassan.alfakassan.se