ILO-konventionen, vad tycker ni?
Det är inte enkelt för samiska opinionsbildare att göra sig hörda. Ett av problemen är att folk inte har tillräckliga kunskaper. Ett annat är att folk är rädda att trampa minoriteten på tårna…
Men det hindrar ju inte att man kan ha åsikter i olika samiska frågor. Eftersom staten äger en stor del av marken i Sameland borde ju samernas eventuella rättigheter beröra alla?
Örebroposten (ÖP) råkade blotta en gammal åsiktslinje: att det inte finns någon äkta minoritet i landet - och varför skulle man då arrangera en melodifestival för minoriteter? När vi äntligen hade ett ämne att debattera om rensades allt som hade med denna artikel att göra bort från ÖP på grund av den läsarstorm som följde.
Vad tycker ni? Ska Sverige ratificera ILO-konventionen om ursprungsbefolkning - och lämna tillbaka marken?
Ingen aning…
Kanske är i fel forum helt enkelt … :-)
Jag har också svårt att uttala mig om ILO-konventionen eftersom jag inte vet något om den, men tror att det är allmänt vedertaget att man inte vill sätta sig emot minoritieter.
Om staten äger en stor del av marken i "Sameland" är väl Sameland svenskt som övriga Sverige och därmed är det en fråga för hela landet. Vad är det för frågor som debatteras?