Konst?
Vad säger ni om konststudenten Anna Odells verk?
Hon åklagas nu för falskt larm, våldsamt motstånd och oredligt förfarande.
Är detta konst? Fyller det något syfte? Konst är för allmänheten men är detta enbart för Anna Odell och hennes karriär? Vad vill hon säga?
Själv är jag tveksam till detta förfarande. Jag förstår inte meningen. Är det för att påvisa att vården är usel?
Jag har läst en gång att en kvinna spelade psykiskt sjuk och var inlagd en längre tid på mentalsjukhus för att sedan skriva en artikel/bok om denna upplevelse. Jag har inga källor till detta men minns att jag tyckte det var ett spännande projekt. Så egentligen borde jag väl tycka att Anna Odells verk också är spännande men vad hon missat tycker jag är att inte tala om sitt syfte, vart hon ville komma. Inte ens nu när verket är "publicerat" har det klarnat särskilt mycket.
/Maria
Jag tycker det är helt galet av henne att göra det hon gjort. Förstår inte konsten i det.
Jag tycker det är helt rimligt att hon ska få bekosta vad både polisens insats och vårdens insats kostade.
Helt rätt att ställa henne inför rätta.
Sara

Hon som gjorde det förut levde i usa och genom att alltid, oavsätt vad samtalet gällde, fråga efter sin hatt åkte hon in på psyket. Hon ville det för att då kunna bevisa att de behandlade folk värre än slaktkor där och pumpade folk fulla med mediciner som fick dom att ligga förlamade i sina sängar, inte för att medicinerna hjälpte dom utan för att de anställda inte orkade ta hand om dom om de inte levde sina liv så neddrogade att de inte ens kunde ställa sig upp.
But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.
Eftersom jag inte har en susning om vem Anna Odell är så undrar jag om ni har någon länk till hennes konstverk.

#3. Det går att googla vet du……om man är intresserad.
Om vederbörande har åsamkat kostnader för skattebetalarna bör hon naturligtvis betala.

Det luktar lite hämnd, lite vendetta-varning över detta tycker jag. Hon anser sig ha blivit hemskt behandlad när hon tvångsintogs som ung. Att psykvården är starkt överbelastad som den är kommer väl knappast som en överraskning för någon, men ändå så bluffar hon in sig och tar upp värdefulla resurser.
En intressant fråga är om det vore journalistiskt rätt att göra ett litet Wallraffande för att kunna peka hands-on på felaktigheter och missförhållanden inom psykvården? Jo, i min bok vore det ljusår så mycket mer intressant och inte minst så har jag lättare att se mellan fingrarna med de brott som nu Anna Odell anklagas för.
Njae - jag är inte direkt imponerad av den konstnärliga höjden på hennes verk. Dagens konstnärer är mer intresserade av att provocera än att ställa intressanta frågor, vilket jag tycker på sätt och vis både är en större och svårare fråga för konstfack… ;o)
Det enda hon lyckats väcka egentligen är en diskussion om konstens plats, och hur långt konsten får gå för att provocera - inte ett ord om psykvården eller att hon inte fick en penna när hon var tvångsintagen. Således måste man underkänna hennes examen å det grövsta tycker jag. Hon har sannolikt inte lyckats på en endaste punkt såvida hennes verk inte enbart syftade på att väcka provocation och ge henne mediautrymme bredvid "Bonde-Janne", "Robinson-Anna", "Big-brother-Eric" m fl…
Personligen hade det varit ett mycket intressantare verk om t ex medmänniskorna på bron inte brytt sig utan vänt ryggen till den förment spelade psyksjuka som tycktes må mycket dåligt. Men nu klickade samhället igång på det sätt som gör en lite stolt tycker jag.
Människorna på bron blev oroliga för den förvirrade och sjuka flickan på bron, de gjorde vad de kunde - betänk att detta kunde ha varit en hiv-smittad prostituerad knarkerska med en använd kanyl i näven - och larmade polis som också gjorde exakt det man kan begära.
Psykvården följde också sina rutiner så gott det går för att hjälpa och skydda individen för/mot sig själv. Skall personalen på akutpsyk fortsättningsvis ifrågasätta de inkommande ifall del spelar? Snacka att sparka in öppna dörrar till en sluten psykvård…
Undrar just om det varit lika roligt om hon fejkat en hjärtattack och tagit upp resurser där? Psykvården är ju lättare att sparka på…
Att hon lagts i tvångsbälte? Hela hennes planering handlade väl om att provocera fram en tvångsbältesinstallation? Hon hade sannolikt löpt hela linan ut för att få till just sagda tvångsbältesinstallation, så jag ser inte vad det är för konstnärligt i detta heller.
Att hon inte fick en penna? Jag hade inte gett en person med hennes problem en krita ens, så jag förstår inte vad det är i den handlingen som enligt henne är överförmynderi och maktutövande? Det är väl snarast enbart standard säkerhetstänk?
Sedan undrar jag lite om kring privatpersonerna som brydde sig på bron - det är ganska traumatiskt att ha att göra med en självmordsbenägen och att senare få veta att det var skådespel är knappast kul. Hon har lurat det finaste i vårt samhälle - omsorgen om varandra - grattis!
//Zac
#6 Mycket bra inlägg…Du satte ord på mina funderingar.
/Maria

#6. Jättebra skrivet.

Frågan är om man kan banka in denna sanningen i hennes huvud
Allt jag läst nu om vad hon tycker om sitt lilla värk så är hon bara stolt och tycker att hon gjort precis rätt och tror att hon kommer få en Karriär genom att ha utnyttjat välmenande människor, krävt fysiska, psykiska och ekonomiska resurser som hon inte ens behövt samt gjort att hon blivit anmäld. Vem vill satsa pengar på en sådan person?
But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.
#6 Bra inlägg. Sedan kan man undra varför skattebetalarna skall betala för sådana här utbildningar.