Förtidspensionärer
Dagens DN behandlar ämnet på ledarplats:
"Vilka är det egentligen som blir förtidspensionerade i Sverige? De som lyssnade på socialdemokraterna under valrörelsen fick förmodligen intrycket att gruppen främst består av äldre kvinnor, som slitits ut efter sina långa och ansträngande arbetsliv.
Inte minst var Göran Persson skicklig på att använda sig av bilden av den gamla, utslitna kvinnan i sina tal och framträdanden."
"Men redan på andra plats finns olika former av psykisk ohälsa - nedstämdhet, depressioner, "utbrändhet". Den gruppen av diagnoser har ökat kraftigt sedan början av 1990-talet. Och i samband med den utvecklingen har också antalet unga förtidspensionärer ökat markant. Förra året var omkring 114 000 av förtidspensionärerna under 45 år."
Det är lätt att inse vilka kostnader detta innebär. Inte nog med att vanliga pensionärer blir fler. Nu ska de som arbetar dessutom försörja tiotusentals människor som är pensionärer redan från unga år.
Det är bara att hoppas på att regeringen faktiskt lyckas i sina ambitioner - att göra det lättare att ta sig in på arbetsmarknaden även för de som har en något nedsatt arbetsförmåga.
Jag tror att man många gånger förtidspensionerat folk på löpande band för att bli av med problemet. Mycket destruktivt för såväl landets försörjning, som för de som måste jobba ännu hårdare och inte minst för den förtidspensionerade själv.
Kanske bra med en ny tråd!
Nu vill regeringen att alla förtidspensionärer ska prövas på nytt.
Det kommer förmodligen att resultera i att en del kommer ut i arbete. En grupp kommer däremot att tvingas ut fast de egentligen inte är arbetsföra kanske på grund av att de råkar ut för en empatilös handläggare. På reumatikerföreningen befarar man detta. Jag var på ett informationsmöte och många är väldigt oroliga.
För egen del så är jag väldigt positiv. Väntjänst och hemtjänst samarbetar väldigt bra i min kommun. De sätter värde på oss väntjänstare. Även försäkringskassan är positiv. Så nu kan vi arbeta för lite nya infallsvinklar och ideer. För jag tror att det är det de flesta vill trots allt, inte kan det vara så att så många vill straffa sjuka.
#2 Syftet är kanske framförallt att göra en ny bedömning om de sjukskrivna/sjukpensionerade har en del arbetsförmåga, även om de inte kommer tillbaka till arbetet helt och hållet. Att få jobba så mycket som man orkar är positivt för alla parter.
Väntjänst verkar vara en bra versamhet, så det vore bra om den fick lite mer uppmärksamhet.
Jag har tagit upp ett ex. tre gånger för jag tycker att det är så sjukt.
Kan man behandla en arbetslös så här så kan man nog även skicka ut sjuka som egentligen inte har någon arbetsförmåga i arbete.
Ska en välutbildad svenskfödd man nekas A-kasseersättning för att han vägrar att sätta sig på skolbänken och läsa en nybörjarkurs i svenska?:)))
Jag undrar mer och mer om man inte ska fundera lite mer i samhället över vad som är sjukt och vilka som är "sjuka".
#4 Självklart inte och det visar ju också hur mycket som måste reformeras inom AMS. Jag om någon är emot ams-åtgärder.

#4 Det var väldigt vad du hänger upp dig på han som skickades på en nybörjarkurs för invandrare. Det var en klant till handläggare på AF som gjorde det och det har rättats till på högre nivå. Det är det samma som handläggaren som skickade en grupp med byggarbetare på demonstation med hot om indragen a-kassa om det inte åkte. Det finns rötägg på alla företag.
Ang omprövning av "förtidspensionärer" så görs det redan idag, men omfattningen kanske ska öka.
# 6 Ja tänk att jag måste skriva det tre gånger för att kunna få fram min poäng;)
Det var en klant till handläggare. Poängen som jag vill komma till är att det finns empatislösa klantar till handläggare. Eller tror ni att han är den ände????
Då menar jag att det finns en VÄLDIGT stor risk för att dessa klantar kan drabba sjuka människor som egentligen inte har någon arbetsförmåga. Jag lovar nu ska jag inte ta upp snubben som skickades på nybörjarkurs mer. 
# 0 "Men redan på andra plats finns olika former av psykisk ohälsa nedstämdhet, depressioner, "utbrändhet".
Det finns ett bra talesätt endast den som brinner riskerar att bli utbränd, övriga behöver inte oroa sig.
Regeringen vill ge 1,7 miljarder till Psykiatrin som ska gå till bl.a. rehabilitering. Jättepositivt är det något som är eftersatt så är det psykiatrin anser jag. Det är så många som far illa på grund av psykisk ohälsa i vårt samhälle.
Då får vi säkert ner sjukskrivningarna betydligt. MEN!! vi ska nog också titta på vad som kommer först hönan eller ägget. Kroppsliga sjukdomar resulterar ofta i att man får psykiska besvär och det betyder INTE att besvären enbart är psykiska. Det ena ger det andra mycket beroende på en oförstående omgivning och ett samhälle som inte kan handskas med detta anser jag för egen del.
Hönan först och plupp ägget sedan!!!!
#8 Hönan och ägget…
Jag är av uppfattningen att motivation är en viktig faktor. Jag har t.ex läst att man påverkas mindre av högt musikljud om man gillar musiken, än om man inte gillar den.
Jag tror alltså att motivation är en viktig faktor för om arbetet ska upplevas - och vara! - skadligt för din fysiska óch psykiska hälsa.
Om din ekonomiska situation bara påverkas lite av om du jobbar eller inte blir du lättare sjuk av att arbeta - tror jag!
# 9 Jag håller med dig om att motivation är en viktig faktor.
Jag tror att det kan stämma det du säger om att du blir lättare sjuk av att arbeta om den ekonomiska situationen bara påverkas lite av om du arbetar eller inte.
Så ser ju mångas situation ut idag inom kvinnodominerade yrken inte minst. Alla som gnetar och släpar och har samma sysslor på jobbet som tar vid efter arbetstidens slut. Inte kan man väl kalla alla dessa människor lata då kroppen till slut säger ifrån?
Det blir lite konstigt nästan som att påstå att det inte existerar några sjukdomar överhuvudtaget i denna värld. Så vi får ju hoppas att inte lönerna halkar efter ännu mer med alliansens jobbpolitik. Som sagt många spår ju ytterligare ökade klyftor. Vilket ju då skulle betyda ökad ohälsa eftersom motivationen att arbeta minskar……

#9 Och allmän oro, behålla jobbet? omorganisation igen? stress?
Vid några tillfällen har det varit stora grupper som har fått psykosomatiska sjukdommar. Det var vid industrialismens början, vid världskrigen och vid de stora depressionerna 1929 och ca 1990.
Vid alla dessa har det varit stora samhällsomvälvningar som har gjort människor osäkra och sjuka.
Den största hälsoreformen som genomförts i detta land någonsin är införandet av en karensdag.
#12 varför då? blir man friskare av mindre pengar?
#13 Tydligen.
Jag tror att den sämsta hälsoreformen som införts är just karensdagen. Om det är förtidspensionärer eller långtidsjukskrivna vi diskuterar. Många kvinnor i låglöneyrken väljer att inte vara hemma fast de borde just för karensdagen tror jag. Det svider ordentligt i plånboken och är det då t.ex. en ensamstående kvinna med barn så kör hon säkert tills det inte går alls längre. Det kan nog till en del förklara långtidssjukskrivningarna att människor inte har råd att kurera sig. Om man inte kurerar sig så är ju givetvis risken större att man löper större risk för allvarliga sjukdomar. Vi är inga robotar. Det gäller givetvis också män i låglöneyrken. Övriga behöver inte bekymra sig som vanligt:)
Det finns säkert enstaka som blir friskare av karensdagen som alltid gäller det väl ändå att inte dra alla över en kam.
#15 Du har säkert delvis rätt. Dock finns det nog många som lättare skulle sjukskriva sig en dag då och då om karensdagen inte fanns. Det är samhällsekonomiskt mycket ineffektivt om folk är hemma från jobbet om man inte verkligen är sjuk, vilket alltså karensdagen reglerar.
# 16 Jag tror att du också delvis har rätt. Men att karensdagen spelar en ganska stor roll när det gäller just ökningen av förtidspensionärer och långtidssjuka. Ponera att man redan har en sjukdom men trots det kämpar och gnetar för att få det att gå ihop. Till slut går det inte längre. Man får nog ta sig en riktig funderare över varför de långtidssjuka ökar. Vad har vi för ett samhälle. Det kanske är det som är sjukt.
Den mänskliga rasen konsumerar mer och mer….. Det rimmar illa med att vi skulle bli latare och latare, snarare tvärtom. Allt hänger ju ihop se på miljön.
en tendens som jag sett vid småsjukdomar (och bakfylledagar) och vård av sjukt barn, är att man bara är hemma 1-2 dagar och sen jobbar dom som f'n 10-11 timmar per dag och kanske några timmar på helgen, för att slippa karensdagen… (så syns dom inte i sjukstatistiken heller)
#15 exakt, jag tror också nämligen att de som inte har så bra ställt jobbar fastän de borde vara hemma ett par dagar när de är sjuka.
vilket i längden kan bli en allvarligare sjukdom som tex utbrändhet…
Problemet "hemma fast man är så sjuk att man inte kan jobba" jämfört med "sjukskriven fast man skulle kunna jobba" tror jag är försumbart.
Är livet i Sverige så ohälsosamt att vi skall ha Europas högsta sjuktal…?

Man blir inte friskare av mindre pengar, Man blir friare nar man kommer pa vad man egentligen behover och inte behover allt man tror att man behover. Detta galler nog manga, som har hog inkomst och koper alla nyheter och vill vara forst med allt, for att visa grannen vem man ar och att man har rad med allt. Detta tyder nog pa ganska daligt sjalvfortroende. Kramas och alska mer skulle jag vilja fororda, men utan alkohol och droger. Forsok att vara sig sjalv ar nog det basta receptet. Jag bor i Sjpanien sedan 20 ar, som sjukpensionar och passar tyvarr inte in i det svenska samhallet langre, just pa grund av den kyla som borjar redan pa flygplatsen. Alla gar i sin egen "fina" varld. Men alla skall ha en grundtrygghet och inte behova angslas for att hyra och mat kan betalas varje manad. Personligen tycker jag att manga svenskar har blivit mer egoistiska.Fran att ha varit ett kolli med fardtjanst och sjuk for jamnan. har jag fatt ett dragligare liv har. Det ar svart att veta var gransen gar, man maste forsoka losa problem sjalv ocksa och inte sitta och vanta pa att nagon kommer och loser dem.
#21 Spanien är underbart och får många att må bättre! Det gäller inte bara om man är sjuk, jag tror att alla svenskar skulle må bra av en gnutta spanskt mañanaliv då och då. Spanien är livskvalitet!
# 20 Tydligen så uppfattas Sverige som ohälsosamt. Det kanske är mentaliteten hos det svenska folket? Att folk tänker lite för mycket utifrån sig och sitt? Sköt dig själv och skit i andra.
# 22 Varför inte försöka sig på att få in lite livskvalitet även i Sverige? Man kan ju studera de i Spanien och lära av dem. Deras klimat verkar vi ju få här ändå snart!
Nog är det märkligt att om sjukskrivningstalen ökar så är det omöjligt att antyda andra motiv än hälsa…
Men om sjuktalen sjunker så är det självklart att det är andra förklaringar än förbättrad hälsa.
En lite reflektion bara. man ska tvinga ut sjuka i arbete, man ska få de äldre att arbeta längre,67.68 69 år, dessutom så har vi en massarbetslöshet av ungdomar, hur vill man ha det?
# 25 Några att skylla allt på kanske? Syndabockar måste alltid utses.

Skogskatten och Lisbeth, sa ar det. Forr har jag skrattat lite overseende, nar man i Sverige sagt att man skall bedoma patienter, om dom ar fran sydligare och latinlander osv, skall man inte ta deras forklaringar om smarta lika allvarligt som en inbunden hemmansagare fran Varmland, for att ta ett exempel (jag ar fran Varmland)och hur han beskriver smartor. Detta var for 20 ar sen nar jag jobbande inom kommunen och var politiker i lansttinget. Jag vet ju inte om detta galler an, kanske ar det rentav varre. Nu nar jag bott har i 20 ar och bor ihop med en spanjor, sjalvgaende, son till larare och som inte ar som manga spanjorer, dom overlater det mesta i hemmet till fruar eller mammor. Men det forsta han la marke till nar jag hamnade pa sjukhus under de forsta aren vi bodde ihop, var att min familj tog det som nagot sjalvklart och att om dom var har, inte kom till sjukhuset och halsade pa, mer an kanske en gang pa en vecka. Har aker alla till sjukhuset och ser alltid till att patienten har sallskap. Det blir ju lite livligare i korridorer och jag vet inte hur det ar med bakterier. Men den som ar sjuk kanner sig alskad och kryar pa sig med lycka och valmaende i sjalen. Nu ar det helt sjalvklart for mig att man gor sa.
#25 dessutom är skolåren förlängda. alla tidigare korta gymnasielinjer förlängda "med luft/håltimmar" till treåriga. Viktigheten av högskola eller universitet görs det mycket reklam för, utan att ha direkt grund i producerande företag. de praktiska kunskaperna brister hos de som ska ta över efter 40talisterna o de allt mer sjuka 50 o 60talisterna. Så alltsammans kommer bli ett enormt stort kunskaps- o generationsgap där man köper in tjänster och service från låglöneländer…