Så tycker Folkpartiet
**Lissabonfördraget och ännu större makt till EU - vad tycker du om det?
**Lissadonfördraget är ett förtydligande, men det innebär inte större makt till EU. Det innebär en annan beslutsordning som är lättare att begripa än den nuvarande.
**EU:s invandrings- och asylpolitik - vad tycker du om den?
**Det tycker vi inte om på grund av flera faktorer. En faktor är att vi måste få till stånd en geniun och bra utveckling i Afrika och i synnerhet på landsbygden i Afrika så att människor har en fair chans att skapa en framtid i sin hembygd, så att de inte behöver ta sig till Europa. Det här har med EU:s jordbrukspolitik att göra, så frågan om invandringspolitiken är komplex.
**Ska Sverige gå med i EMU-samarbetet?
**Ja.
**Varför ska jordbrukarna få hälften av EU:s budget?
**Vi måste dela upp jordbruksstödet i två delar. Den ena delen är de 400 miljarder svenska kronor som varje år går åt till produktionsstöd till framförallt stora jordbruk i Europa. Sedan har vi ca 120 miljarder som går till landsbygdsutveckling. Vi vill ha bort produktionsstödet och lägga pengarna på annat. Landsbygdsutvecklingsstödet vill vi behålla och lägga mer på att utveckla landsbygden och förbättra miljön.
**EU:s utvidgning - vilka länder skulle du helst vilja se om medlemmar?
**På kort sikt är det knappast något land aktuellt, förutom möjligen Kroatien. På lång sikt kan vi tänka oss både Turkiet och Ukraina, men det är på mycket lång sikt. Alla kommande medlemsländer måste uppfylla kriterierna, vi kan inte göra om exemplet med Bulgarien en gång till.
**Vilka länder ser du helst inte som nya medlemmar?
**Vi kan inte förstaälla oss att Ryssland blir medlem, men å andra sidan fick vi vara med om att järnridån föll, så man ska aldrig säga aldrig.
**Inte bara medborgare utan också varor och tjänster ska ju kunna röra sig fritt inom EU. Ska patienter också ha rätt att utan godkännande från sitt landsting söka vård i andra länder?
**Ja. Vi tror inte att detta leder till några jätteströmmar av människor som söker vård i Sverige. Jag (Marit Paulsen) var på en tv-debatt som handlade om en kvinna som hade en svårbehandlad form av cancer och som hade åkt till Tyskland där hon fick behandling. Efter 14 månader fick hon svar från Försäkringskasan - det svaret blev nej till ersättning. Motiveringen var att man inte använder den typ av behandling hon fått i Tyskland för den här diagnosen i Sverige. Men det var ju därför hon hade åkt utomlands!
**Uranprospektering och eventuell brytning - ska det vara en nationell angelägenhet eller en EU-angelägenhet?
**En nationell. Likaså för kärnavfallet.
**Ska EU få bestämma vilka rovdjur vi ska ha i Norrland?
**Nej, det tycker vi inte. EU ska ha hand om gränsöverskridande frågor. När det gäller flyttfåglar kan vi se att det finns någon vits, men rovdjuren och viltet ska vi bestämma om själva. Nu råkar jag (Marit Paulsen) bo i en by med fem vargrevir omkring, så jag lever mitt i cirkusen. Jag vill ha vard, men vi ska själva bestämma.
**Vilken fråga är den allra viktigaste för EU den kommande perioden?
**Klimatet, miljön och brottsligheten inklusive terrorismen där det blir svårt att bygga upp polisarbete och struktur utan att komma i konflikt med den personliga integriteten för medborgarna.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Vilken fråga är den allra viktigaste för EU den kommande perioden? Klimatet, miljön och brottsligheten inklusive terrorismen där det blir svårt att bygga upp polisarbete och struktur utan att komma i konflikt med den personliga integriteten för medborgarna.
Konstigt att finanskrisen och hur man skall förhindra något liknande i framtiden inte ens finns med i deras viktiga frågor. Med tanke på att dom tycker det är svårt att bygga upp polisarbete och struktur för att bekämpa brottslighet och terrorism utan att komma i konflikt med personlig integritet så hoppa jag att dom inte får något att säga till om.