TV-licensen, igen!
Läser i Dagbladet att när Radiotjänst var i Sundsvall för ett par veckor sedan så tittade dom lite närmare på politikerna.
Det dom fick fram var att det var 7 st som inte betalade TV-licensen.
1 Socialdemokrat
1 Miljöpartist
1 Sverigedemokrat
4 Moderater
Att dom vågar efter alla skriverier som varit.
Om man nu skiter i vilka politiker som inte har betalat licens så är det inte tid att lägga av med en sådan uråldrig avgift som kostar en stor del i administrativa avgifter och att smyga runt och leta fuskare. Om det nu skall vara en statskontrollerad Tv så ta pengarna direkt från den normala skatten så tjänar man på administrativa kostnader.
Ja, jisses.. Sitter man som förtroendevald så bör man ju ha sopat rent framför dörren.
# 1 Ja, jag tycker också att man ska dra avgiften direkt från skatten MEN då blir det ju högre skatt och då storknar många.
Om inte annat så skulle man slippa kostnaderna för kontrollerna, faktureringen osv.
Sara

Jag tycker oxå att TV-licensen ska slopas.
Nu måste man ju ändå betala digital tv och då blir det ju att man betalar för en del kanaler två gånger.
I övrigt så tyckte jag att det var lite roligt att se att förtroendevalda, oavsett partitillhörighet, väljer att inte följa Sveriges lagar. Om dom inte följer lagarna, varför ska då vi? tänker nog många.
Sedan förstår ni nog att jag tycker att det är extra roligt att det var 4 moderater som inte betalat 
Jag tror att det är ideologiskt för många moderater. Först för att man inte tycker att det är rimligt att enligt lag tvinga människor att betala för en tv-sändare och för det andra för att Svt påstår sig vara "okomersiell och fri television". Fri jämfört med vad? En diktatur? Svt har blivit bättre, men många av programmen har länge avslöjat journalisternas egna vänstersympatier. Okomersiellt är det inte heller, eftersom många program (bla sportevenemang) sponsras. Förra julen hyrde Svt den mest centrala ytan i Gallerian i centrala Stockholm och marknadsförde sina barnprogram, sålde gosedjur mm.
Men visst, Svt har blivit bättre och jag tycker absolut att man ska betala tv-licensen så länge det är lagstadgat att man ska göra det. Men lagen bör tas bort och ska man nu ha statlig tv får det gå på den vanliga skattenotan, alternativt så får man betala för den genom sitt övriga tv-sortiment, typ genom ComHem.

Fast det spelar ju ändå ingen roll vad man anser som moderat, eller annan partitillhörighet heller för den delen. Vi andra, oavsett om vi är moderater eller inte, ska betala denna avgift och då anser jag nog att politikerna själva bör göra det…….fram till dess att de avskaffar denna avgift, vilket de ju kanske bör försöka göra nu då de ju ändå sitter där i maktens korridorer.
Jag menar, det finns en del saker jag tycker är trista avgifter, men tror inte att jag kommer undan med den förklaringen om jag struntar i att betala
.
Håller med dig mingdie, det vore på tiden att TV-licensen gjordes om. Det bästa vore nog om den slopades helt nu när vi ändå är tvungna att betala för den digitala TV´n. Där har vi ju inget val alls längre och trots detta så är samma tråkiga avgift kvar och den fortsätter, som i alla år, att öka ett par kronor i kvartalet. Det skulle ju också, precis som du säger, minska kostnaderna för allt administrativt arbete och på dem som lurar runt och ska sätta dit dem som inte betalar.
Håller föresten på att gå i bitar varenda gång jag ser denna hurtfriska reklam (ops! det heter visst information när det rör sig om SVT) där de står och sjunger i kör……Tack, för att du betalat TV-licensen osv osv…….det är så man blir
.
#5 Den "reklamen" tycker jag i och för sig är ganska kul. Klockren idé att berömma betalande istället för att hota de icke-betalande. Jag tror att det är mer verkningsfullt. Reklamen har dessutom vunnit flera reklampriser.
I och för sig gillade jag "snigeln på ögat" också. Svt är bra på "betala-licensen-budskap" :-P
Nu kanske jag är lite annorlunda men om det finns en avgift som majoriteten vill ha bort och politikerna behåller den så är civil olydnad befogad. Om jag levde i Sverige så hade jag inte betalt den avgiften.

Den reklamen är något av det mest idiotiska jag har sett, Det är ju en ren idiotförklaring till dom som betalar sin avgift. Det är som jag spontant ser det. Jag tycker att avgiften borde avskaffas för om man gör som betal-TV , att man måste betala för att se på programmen så blir det bara tredje part som blir lidande och det är alla barn som har föräldrar som kanske inte har råd med den avgiften och det tycker jag är mycket illa.

#9. Här är vi helt ense
.
#1, 2 och 4
Håller med er om det bästa vore att dra avgiften direkt på skattsedeln. Då kan en massa administratörer gå ut och tillverka "skruvar och muttrar" som vi kan sälja till andra länder.
mvh
Bertil
Klantigt av dem! Avskaffa Tv-licensen.
#11 Exakt, producera och exportera är det som behövs, ingen dyr offentlig jätte sektor…
#13: Och så var vi tillbaka på merkantilismens glada 1700-tal.
Det står att sju politiker inte betalar TV-avgift, men det står inte att de har TV?

I dagens läge är det snudd på omöjligt att inte inneha någon slags mottagare, som kräver TV-licens.
Du får inte ens ha en TV i garderoben utan att betala licens!
Vi allra flesta har Internet med möjlighet att se web-TV och då behöver vi också licens. *pust*
Nej, avskaffa TV-licensen eller ge oss möjligheten att välja bort de reklamfria kanalerna.