Politik iFokus

Politik

Etikett: ideologi
Läst 866 ggr
Staffan
0

Jag avskyr politiker... :(

Till att börja med vill jag be om ursäkt för rubriken.
Jag lyckades bara inte hitta någon formulering som bättre beskriver vad jag känner.

Jag blir vansinnigt irriterad på att politiker gång på gång sätter sig över det system dom själva är valda att utforma. Alla ska vara lika inför lagen sägs det men hur kommer det sig då att politiker själva alltid ska särbehandlas?

Jag tänker till exempel på de vansinnigt generösa avtal som alla riksdagsledamöter åtnjuter. Sitt en period i riksdagen så har du därefter ditt på det torra i resten av ditt liv. Vanliga arbetare däremot måste pensionsspara flitigt från början till slut för att på ålderns höst kunna handla fågelmat på Konsum. Att de politiker som beslutat om detta själva predikar allas lika värde gör knappast saken bättre.

Ett annat exempel är de trängselskatter som politikerna valt att införa i Stockholm. Det kan inte ha varit särskilt svårt med tanke på att man själv inte behöver betala trängselskatt…

Idag kan vi också läsa att socialdemokraterna vill kringå LAS för att få behålla sina bästa anställda. Något som vore i princip omöjligt för en företagare som måste dra ner på antalet anställda för att undvika konkurs.

Det finns hur många upprörande exempel som helst! Och som vanligt också undantag. Olof Palme var en person som brann för sin sak och levde som han lärde. Han förtjänar all respekt. Gustav Fridolin är ett annat bra exempel som nu tyvärr lämnat politiken. Känslan jag fått är dock tyvärr att andelen rötägg i politiken hela tiden ökar - och då menar jag inte vid enbart vid det senaste valet utan succesivt under de senaste 30 åren. Egoismen verkar ha slukat de ideologiska inslagen fullständigt.

Så, jag var bara tvungen att få detta sagt.

:-(

Mvh // Staffan

Pia
0

Instämmer fullständigt - tyvärr…

AndersE
0

Vi får väl de politiker vi förtjänar? Flört

Staffan
0

Det där har jag hört förut och det låter både klokt och rimligt men vad betyder det egentligen?

// staffan

Lisbeth
0

Kraftfullt och bra inlägg, Palme han var bra han, det är sådana som han som behövs i politiken.

De politiker vi förtjänar är väl de vi röstar fram Flört

CarlS
0

Tycker politiken är lite som samebon som kom till Stockholm för första gången för "att se den stora staden".

När han kom tillbaka till samebyn frågade byborna vad han tyckte om sta´n.
"Vet int", sa han. "Där var en massa människor som sprang hit och dit. Jag visste inte vilken jag skulle följa…"

Så känner en annan sig osså i politikens Värld…:)

Kaj
0

Tror dock att de måste sitta i mer än en period för att få ut sin pension. Har för mig att det är 5 år eler så dvs minst påbörjat sin andra period. Det är visserligen åt helvete det med men bättre än att bara lyckas i ett val och sedan dra sig ur. Nu måste de åtminstonde visa sig kapabla i två val.

Men jag håller med Staffan. Varför skall de få pension efter bara en bråkdel av sin arbetsföra ålder medans andra vanliga måste jobba ett helt liv och då även göra egna avsättningar till pensionsförsäkringar för att överhuvudtaget kunna leva drägligt på "ålderns höst".

AndersE
0

Det finns olika sätt att se på pension och ersättningar.

Ett sätt är ju att fråga sig om vem som helst ska kunna bli politiker. Att satsa på en politisk karriär kan ju innebära att ge upp en annan karriär. Den karriär man ger upp kan ju innebära stora ekonomiska möjligheter och trygghet. Det är inte säkert att den möjligheten finns kvar efter ett antal år i politiken.

Ida
0

#6 Jag tror att det räcker med en mandatperiod numera…

#7 Vissa politiker har nog svårt att få ett "vanligt" jobb efteråt, andra inte. Gustav Fridolin till exempel har blivit reporter på Kalla Fakta på TV4. Många blir dock tyvärr livstidspolitiker….