Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 1183 ggr
Maja
0

Frågor ang. riksdagen och regeringen

Jag har några frågor och hoppas att ni kan besvara dem!! :)

1. I regeringsformens andra kapitel gäller det bl.a. förbud mot tillfälliga domstolar. Vad menas med en tillfällig domstol?

2. Varje utskott har 17 medlemmar och det finns idag 15 utskott (om jag minns rätt). 15 x 17 = 255 - det innebär att 255 av 349 personer finns med i de något utskott - men vad gör de resterande 94 personerna medan de andra är med i ett utskott? Har de mindre att göra, eller har de en anna uppgift?

3. Har jag uppfattat det hela rätt (Ärendegången) om jag säger så här (kortfattat):

Regeringen lägger fram en proposition till kammaren som bordlägger den. Ett utskott (som är inriktat på just det området som propositionen handlar om) tar hand om propositionen och diskuterar det hela. Sedan debatterar kammaren frågan och beslutar sig om ett svar.

Samma sak kan även gälla, men då om en riksdagsledarmot lägger fram en motion istället för att regeringen lägger fram en proposition.

4. Tas en proposition och en motion upp på samma sätt?

Får se om ni uppfattade det hela.. :) Tack på förhand!!

MVH Maja

Maja
0

Tillägg på 3. - Mellan kammaren (bordlägger) och Utskotten så samtalar man om ämnet inom partierna.. ;) Tror jag.. :)

Ida
0

Oj det var komplicerade frågor. Jag är faktiskt inte så insatt i sånt här men väldigt nyfiken på varför du vill veta allt detta? :)

Maja
0

#2 - Haha.. Lite saker vi diskuterade i klassen, under samhällskunskapen, bara.. :) Det blev en intressant diskussion, men vi kunde inte riktigt svara på bl.a. fråga 2.. Jag tror att de är övriga 94 medlemmarna är supleanter, men jag vet inte.. ;)