Höjd arbetslöshetsavgift
Regering och riksdag har beslutat om en höjning av arbetslöshetsavgiften som a-kassan måste betala in till staten.
Därför så måste vi som är medlemmar i a-kassan betala mer i avgift.
Jag tycker att det är fel att göra en sådan höjning då jag tror att det leder till att fler hamnar utanför systemet.
Dessutom tror jag att det motverkar försöken till att stimulera handeln. Mindre pengar leder ju till mindre konsumtion.
Hur ser du på höjningen av arbetslöshetsavgiften?
Försäkringar kostar pengar och a-kassan är en arbetslöshetsförsäkring. Det är inte så konstigt att en prishöjning belastar försäkringstagarna, tycker jag. Dock är det ju en avvägning, eftersom det är bättre ju fler som deltar och många avstår när de anser det vara för dyrt.

Fast å andra sidan så är det väl i nuläget alldeles ypperligt för regeringen att "passa" på att höja avgiften.
Exakt. Eftersom arbetslösheten stiger och risken för arbetslöshet därmed ökar.

…….och folk blir rädda och alltså betalar avgiften hur hög den än är. Vid förra höjningen var det, om jag förstått det rätt, en hel dröse som hoppade av för de ansåg sig inte ha råd.
Vad är det för höjning som det skrivs om ovan? Kommer den senare? DN skriver idag om en sänkning:
Från och med den 1 juli sänktes arbetslöshetsavgiften som kassorna betalade till staten med 50 kronor per månad för varje sysselsatt medlem i a-kassan.
Lite ot men det låter så "härligt" att det finns en avgift på arbetslöshet..
Sara
#6 Hur menar du nu?
Jag menar inget speciellt, bara att ordet arbetslöshetsavgift är lite komiskt. Låter som om man är tvungen att betala en avgift för att man är arbetslös. Vad är inte avgiftsbelagt idag..
Jag vet att det inte är det som menas och alltså var det lite OT, antagligen pga trötthet. 
Sara
#8 Jag håller med dig om att det mesta är avgiftsbelagt. Tröttsamt! :)
Men någon måste ju betala för arbetslösheten (som kostar mycket pengar). Och det är ju rimligt att den försäkrade själv betalar en premie för att vara försäkrad och därmed rätten till a-kassa.
# 9 A-kassan är ju en försäkring så visst ska man betala den.
Sara