Invandringen
Enligt en artikel på SVD.se beräknas 96 800 personer invandra till Sverige under 2006. Det blir då den högsta siffran någonsin sedan SCB började mäta invandringen 1875. Den största anledningen till den kraftiga ökningen uppges vara den tillfälliga asylagen som gällde mellan november 2005 och mars 2006.
Har ni några kommentarer till detta?
Mvh // Staffan
Mycket folk som vi har svårt att ta hand om. Södertälje beslutar denna vecka om ett stopp för invandring i deras kommun. De klarar helt enkelt inte av det.

Med tanke på alla jobb som ingen vill ha och alla fantastiska nya jobb som alliansen ska troll fram är det kanske bäst att vi tar in folk.

Men zzaga, du kan väl ändå inte mena att invandrare skulle vara bättre lämpade för "skitjobb" än vad personer födda i Sverige är?
// staffan

Nej bara mer villiga. Hur kommer det sig annars att det är flest invandrare som har lågavlönde jobb?
Vad var det de kommit fram till.. att en person med utländska föräldrar får söka femgånger mer jobb än en svensk för att få jobb.
#4 det kan nog stämma som du säger, men jag tror att det är de som har svårt med svenskan som har svårast att få arbete.

De undersökte väl det där, det räckte med att du har ett utländskt namn för att sorteras bort. De kom inte ens till intervju. Om du sedan talar med brytning är det helt kört även om du talar perfekt svenska i övrigt.
Alla invandrare borde så snabbt som möjligt få lära sig Svenska och ta del av de Svenska traditionerna. Det är det bästa sättet för dem att komma in i det svenska samhället och "Svenskifieras"
# 6 Problemet med att man inte ens kommer till en intervju utan sållas bort skulle ju lätt gå att avhjälpa om man sökte jobb anonymt. Varför ska ens namn stå. Det räcker väl med kvalifikationer och sedan får arbetsgivaren göra en bedömning när man väl träffat människan ifråga.

9
Jag håller med om att man så snabbt som möjligt bör få lära sig svenska och få en bra möjlighet att umgås med människor ifrån sverige. Men i dag får det ju inte jobba så länge de inte har fått uppehållstillstånd… vilket ju kan ta flera år. Sen gillar jag ifs inte ordet "svenskifieras". Man kan behålla delar av sin egen kultur och dela i den svenska utan att "svenskifieras".
8
Jag håller med:)
#0 jag har en fundering angående själva siffran… mindre än 100.000 på ett år, är alltså rekord, all time high? :)
För visst har vissa grupper alltid försökt oss få att tro att det är fler som kommer hit varje år? ;)
#3,4 jag tror att vissa bara är tvungna att ta vilket skitjobb som helst…
många svenskar är för lata eller för förnäma
Om jag skulle behöva anställa nån så skulle jag bara anlita "Blatte-förmedlingen" om den finns kvar…
#8 Att ha anonyma eller avidentifierbara ansökningsmetoder skulle nog kosta massa tid för företagarna… problematiskt…
jag känner till minst 2 svenskar som har "utlandifierat" sina svenska efternamn, som protest (högutbildade unga akademiker, men ändå, rätt kul reaktion)

10
Kul ide att protestera mot namn diskrimineringen:)
#4: Du tror inte det har med att göra att många invandrarna inte har A-kassa och därmed tvingas till dessa jobb på ett annat sätt än svenskar?
Jag blir alltid imponerad av människor som har ett riktigt lågstatusyrke, men ändå gör det med sådan stolthet att det smittar av sig.
Just nu är det mycket tidningsutdelare i Stockholm. En av dom som står vid min tunnelbanestation gör det med sådan energi att man aldrig kommer undan och dessutom gör det lite roligare att gå till tunnelbanan. För ett tag sedan stod den en supercool svart kille vid t-centralen och delade ut tidningar. Han liksom mer dansade ut än delade ut tidningarna. Bland det coolaste jag sett. Sådana människor imponerar på mig.
Mvh // Johan

12
jo förmodligen. Det är ju svårt att få akassa om man aldrig har jobbat i sverige innan , eller hur?
Det låter som en schyst tidningsutdelare du träffat på:)

Jag tycker personligen att vi tar in allt för mycket folk till Sverige. Vi har ju bevisligen inte kunnat ta hand om de som kommit hittills och vi och de ar inte i många fall lyckats att integrera sig. Är alltså tveksam till om vi verkligen skall ta in den mängd personer som vi gör idag eftersom det uppenbarligen skapar många problem som inte är till gagn för varse sig de som kommer hit eller för Sverige som helhet.
Om integrationen fungerade vore det en annan sak men tills den gör det är det nog bättre att ta emot färre och göra deras mottagande mer med kvalitet.

klart vi kunnat ta hand om dom om vi velat!
På vilket sätt skulle det inte vara till gangn för follk som kommer till Sveige? Om de tvingas stanna i sina hemländer riskerar många dödsstraff.
Vad föreslår du för åtgärder för att integrationen ska fungera? Själv hör jag bara folk klaga på att den inte gör det men kommer aldrig själva med några förslag på hur man ska göra det bättre.

#15, för det första så tar vi emot bra många fler än de som riskerar dödsstraff. Vår invandringspolitik tillåter även ekonomiska flyktingar att komma hit. Många av dessa har själva lagt ut 100.000 kronor för att få komma till Sverige. Jag anser där att om man har så pass mycket pengar att komma till Sverige som ekonomisk flykting så borde vi hellre satsa på andra fattiga som inte ens har mat för dagen.
För det andra anser jag att integration berör båda parter. Alltså även de som kommer hit att försöka integrera sig i det svenska sammhället genom att ta åt sig svensk kultur, svenskt språk mm.
Kontroversiellt - ja kanske men det fungerar inte att ta emot alla som vill få en bättre ekonomisk situation när vi i stället skulle kunna lägga dessa pengar på att hjälpa svältande barn i afrika och andra delar av världen. Tror att dessa pengar gör bättre nytta där än för de som i vart fall har 100.000 att spendera på en biljett till sverige.
Konstigt att över 90 procent har "tappat" sina pass eller säger sig inte ha några. Det går alltså inte att verifiera deras historia. Om de verkligen är behov av skydd vore det väl mer naturligt att de kan bevisa sin identitet. Då vore det enkelt att kontrollera att de verkligen hade ett skyddsbehov och då skall vi naturligtvis ta emot dem.
Sist. Jag är inte emot att ta emot flyktingar som riskerar dödsstraff, förföljelse eller på annat sätt riskerar sin humana tillvaro i sitt hemland.
PS. Inga påhopp om att jag är rasist nu bara för att jag tycker vi tar emot för många invandrare. Jag är inte rasist och tycker alla människor har exakt samma existensberättigande oavsett var de kommer ifrån.
Det finns faktiskt några dussin dokumenterade fall (fakta fr. Amnesty) där flyktingar som haft sitt pass kvar, och blivit identifierade av svenska myndigheter, asyl-utredningen sköts extremt dåligt, så att myndigheter och säkerhetstjänst i "hemlandet" får reda på var flyktingen finns, och när så personerna och familjen blivit hemskickad, så har de blivit "varmt" välkomnade och blivit fängslade, torterade, ibland avrättade… :(
jag håller med om att vi kan göra mycket mer på plats i de länder som inte har nån demokrati eller rättssäkerhet… om vi rika länder betalar för en grundläggande utbildning och sjukvård, skulle det betala sig mångdubbelt tillbaka

16
Vart ifrån har du fått siffran att 90% har tappat sina pass? Det kan inte vara så att många som kommer hit som flyktingar är barn och därför har svårare att hålla reda på sitt pass, speciellt när de kommer ensamma och har varit på flykt länge.
Så om man har pengar så bör man inte få komma hit? Det kan inte vara så att man har pengar OCH riskerar dötssraff och förföljelse?
Du svarade fortfarande inte på vad man ska göra här i Sverige för att hjälpa integrationen.

#18 läs mitt svar lite bättre - dödsstraff, förföljelse osv = OK - har svarat på hur man kan göra integrationen bättre
90% kommer från statistik från invandrarverket och polis och tull.

19
Så du menar att människor i det här landet automatiskt bli intigrerade om man inte tar in så många?
#20 Det sprids info bland flyktingar om att man ska kasta bort eller förstöra passet, för att handläggningstiderna i europeiska myndigheter ska bli längre, så att man får stanna längre och därför sen kan använda humanitära skäl för att överklaga för att barnen "rotat sig" i skola o bland släktingar o vänner.
Och har man mellanlandat på Malta eller annat eu-land så blir man automatiskt ditskickad för snabb-handläggning och avhysning därifrån. Så det är därför de "tappar" passen.
De som säger att integrationen går bättre (om man inte tar in så många åt gången), menar att när man tagit in en familj så ska man låta det gå viss tid så att de själva på nåt vis absorberas in i "vår gemenskap" eller in i getto-områdena (som "svenskarna utrymmer för att slippa göra nån integration")
jag citerar Johan Kinde från Lustans Lakejer: alla gillar välfärd, men ingen vill betala. Ingen hatar främlingar, men ingen vill bo nära… ;)

Om vi vill att människor ska trivas och bli en del av vårat samhälle måste VI göra något själva inte bara sitt på rumpan och förvänta oss att det sker via automatik.

#20 lägg ner - man kan alltid tolka saker som man vill och det gör ju du uppenbarligen
Bra för Sverige att invandrarna blir många. På så vis blir barnen säkert många fler som med tiden kan vara produktiva,så de kan försörja den allt äldre och växande generationen.
mvh. Dagny

23
? Det skadar inte att vara trevlig.