Jobbskatteavdraget kritiseras
Nu får jobbskatteavdraget kritk från vetenskapligt håll.
Magnus Henrekson, som är VD för Institutet för Näringslivsforskning framför kritik inom framför allt två områden:
- "Med en månadslön på 27.800 kronor i månaden uppnår man det maximala jobbskatteavdraget på 21.000 kronor per år. Därefter uteblir skatteincitamenten för att göra en extra arbetsinsats", säger Magnus Henrekson.
Det innebär alltså att jobbskatteavdraget är alltför inriktat på att ge hög effekt på låg- och medelinkomsttagare.
- **Men jobbskatteavdraget gör det ju mer lönsamt för framförallt låginkomsttagare att arbeta. Är inte det incitament nog?
**"Det stämmer men det gör det även lönsamt för studenter och pensionärer att arbeta. De riskerar att ta jobben från dem i utanförskap", säger han.
Det innebär alltså att jobbskateavdraget har gjort det så attraktivt att jobba jämfört med att inte jobba att även de som inte behöver/borde jobba gör det.
Källa: Di.se
Frågan är väl kanske vad vänster-oppositionen har för förslag för att motverka dessa negativa effekter?

#1 Ja, när en forskare nu visar att alliansens jobbskatteavdrag gynnar låginkomsttagare för mycket, samt att det har blivit "för" attraktivt att arbeta så undrar man ju om vänster har något recept på detta.
Att Ohly har ett recept vet jag ju. Han vill ju avskaffa alla fyra stegen i jobbskatteavdraget och införa gigantiska skattehöjningar för de som jobbar med lågainkomster.
Vad jag undrar är ju närmast om Sahlin och de gröna kan köpa den lösningen.
Pension är uppskjuten lön och borde då också belönas med jobbskattebidrag.

# 4 - Nej, jag säger bara som det är, att pension är uppskjuten lön. Så ska man belöna löner så ska man belöna pensionerna också.
Hela detta med jobbskatteavdraget är bara så motbjudande ur mänsklig värdegrunds synpunkt.

#3 Det finns inget jobbskattebidrag.
#4 Alliansen har ju lösningar. De presenterades i förra valrörelsen, på dem fick man väljarnas mandat och nu genomför man dem.
Det intressanta är ju kritiken mot alliansens förslag, vad man tycker om kritiken och om vilka alternativ som finns.

#8 Jag tycker att jobbskatteavdraget är positivt. Jag tycker kritiken är intressant och inte utan poänger.
Jag förväntar mig inte att alliansen ska leverera några förslag som är positiva vad gäller jobbskatteavdrag.
Av det jag sett hittills verkar det troligaste vara att vänsteroppositionen kommer att låta minst de tre första stegen vara. Dvs deras kritik var bara ord. Egentligen inser de hur bra och värdefulla avdragen varit.

Positivt med "jobbskatteavdrag"? tja för den girige är varje krona gudomlig. menärligt talat så behövs det knappast någon ytterligare påspädning av den sk välfärden.