Politik iFokus

Politik

Etikettideologi
Läst 2127 ggr
AndersE
0

Är "klyftor" dåligt?

På P1 hörde jag nyligen ett inslag om skolan och dess problem. En av deltagarna sade något om att det är ett problem med de stora "klyftorna". Jag tror hon menade skillnader mellan de bästa och sämsta skolorna.

Det fick mig att fundera.

Om hon har rätt så kan ju lösningen vara att göra de bästa skolorna sämre?

För mig är problemet att det tydligen finns skolor som är undermåliga. Skolor där eleverna inte når godtagbara resultat, skolor där det finns mobbing och där eleverna är otrygga och skolor som misshushåller med sina resurser. Det problemet borde man försöka hitta lösningar på.

Däremot kan jag inte förstå var problemet ligger om det finns skolor där eleverna når strålande resultat, där eleverna är trygga och harmoniska och där man utnyttjar sina resurser effektivt.

Samma resonemang kan tillämpas på andra områden. Är "löneklyftor" ett problem? Löser man något genom att lägga kraft på att hindra människor från att nå framgång och bli förmögna?

Ska man inte lägga energin på att enbart arbeta med att höja ett samhälles "lägstanivåer"? Kommer det något positivt ut av att bromsa de krafter som strävar mot toppnivåer?

Vassna1
0

Ja miljonbonusar åt höga chefer som arbetar på företag som håller på att gå i konkurs men där staten går in med stödpengar det är underbart Cool

AndersE
0

#1 Om du vill starta en ny diskussion så gör man det genom att trycka "Skriv inlägg" här uppe till vänster. Det är bättre om ett ämne kan diskuteras i taget.

Vassna1
0

Du skriver.

Samma resonemang kan tillämpas på andra områden. Är "löneklyftor" ett problem? Löser man något genom att lägga kraft på att hindra människor från att nå framgång och bli förmögna?

Det är väl ett sätt att käna pengar och öka klyftorna med, men du tänker nog på något helt annat Obestämd Jag kom bara att tänka på det och det var inget illa menat. Jag får nog lära mig att skriva lite längre inlägg Glad

[GunillaR]
0

Det finns uppenbarligen stora problem inom skolan idag, vilket inte borde finnas i en välfärdsstat.

Skolan har ju "omarbetats" sedan 70-talet och aldrig egentligen fått en bra grund att stå på. Men det var kanske inte detta du ville ha diskuterat.

Visst finns det stora klyftor bland skolorna eftersom det finns stora klyftor i samhället i övrigt. Det beror kanske till stor del var skolorna finns. Vem som helst kan se skillnad på en skola från Rosengård i Malmö och en skola i en kommun där det bara finns höginkomsttagare, typ Vellinge Kommun.

Alla elever borde få möjlighet till en bra utbildning, men tyvärr så finns inte detta i praktiken. Barnen är vår framtid, dem ska vi inte spara pengar på. Det är samhällets investering.

AndersE
0

#4 Ja, mitt #0 var kanske dåligt formulerat…

Det jag främst var ute efter var att själva klyftorna som sådana ofta framställs som ett problem. Som om skolans problem vore lösta om alla skolor vore lika. Detta med att prata om klyftor som ett problem i sig är rätt vanligt.

Och jag har svårt att förstå hur man kan tycka att det är ett problem att något eller någon lyckas över förväntan. Det borde kunnas ses som inspiration och föredömen. De skulle kunna användas som exempel för att komma åt det som är problemet - det eller de som inte når upp till krav och förväntningar.

Jag pratar alltså inte om orimliga löner och bonusar som #1 tog upp.

Vi kan gärna fortsätta använda skolan som ett exempel.

I min ganska lilla kommun finns ett antal skolor. Ingen av dem är speciellt dålig vad jag vet. Skulle det verkligen vara ett problem om en av skolorna plötsligt skulle nå väsentligt bättre resultat? Om undersökningar skulle visa att en av skolorna fick elever och personal att trivas bättre och bättre och nå högre och högre resultat. Om man använde sina resurser mer och mer effektivt. Det skulle ju på sätt och vis orsaka klyftor. Är då dessa ett problem?

Det framställs ofta så i debatten.

[GunillaR]
0

#5 - Innan jag somnar:

Om någon skola lyckas inom allt, då borde denna skola stå som en förebild och berätta för skolstyrelsen hur de arbetar.

Skolan ska vara så bra så att alla elever går ut med godkända betyg. Men först måste de plocka bort mobilerna från sina öron!

Sara
0

Ja, en del klyftor är dåliga. Men man behöver inte dra ner dem som är bra utan i stället höja dem som är sämre.

Dåliga klyftor är att barn inte får samma goda undervisning, löneklyftor mellan män och kvinnor för samma arbete och resultat, att inte alla har rätt till lika bra vård osv.

Sen är det väl självfallet att den som har en lång utbildning och god arbetserfarenhet har högre lön för sitt arbete än en outbildad människa har för sitt arbete, vilket jag förutsätter inte är samma. Det är ingen dålig klyfta.

Sara

AndersE
0

#8 "Dåliga klyftor är att barn inte får samma goda undervisning,.."

Men om alla skolor i en kommun håller en god kvalitet, men en skola provar ny pedagogik och når fantastiska resultat - är det verkligen "dåliga klyftor". Jag ser inte problemet, endast en möjlighet för de andra skolorna att inspireras.

Dåligt är det om det finns en dålig skola. Fast det har inget med klyftor att göra.

Sara
0

# 9 Är den skolan med fantastiskt resultat öppen för alla så är det naturligtvis helt ok. Men börjar man ta betalt för platserna så blir det genast klyftor.

Blir bättre utbildning bara tillgänglig för barn ur höginkomstagarfamiljer så blir det en dålig klyfta.

Sara

AndersE
0

#10 Alla skolor är i princip öppna för alla. Undantaget är ett ytterst litet antal avgiftsbelagda skolor som inte heller får bidrag.

Myten om att det kostar pengar på friskolor får gärna avlivas…

Sara
0

# 11 Jag skrev inte att alla friskolor kostar pengar, bara att om bättre utbildning börjar kosta pengar så blir det dåliga klyftor.

Sara

AndersE
0

#12 Det är dåligt om det blir dödsstraff för felparkering också.

Flört

Sara
0

# 13 Ja det definitivt! Skrattande

Sara