Politik iFokus

Politik

Etikett: rättsfrågor-integritet
Läst 1297 ggr
CarlS
0

Var 10 dag mördas en kvinna

Enligt kriminalstatistiken dödas en kvinna var tionde dag av en man hon känner. Detta innebär 60 procent av alla kvinnomord i Sverige.
29 procent av alla fall där kvinnor behandlats på kirurgisk avdelning på sjukhus var föranledda av misshandel.
Skrämmande siffror  Se Fågel Fenix

Vad tycker du att man skall göra?

AndersE
0

Ge kvinnor som vågar anmäla ett rimligt skydd och stöd.

CarlS
0

Alla som inte vågar då?

AndersE
0

Man får börja någonstans. Om de som vågar får skydd och stöd kanske fler vågar?

CarlS
0

Jag vet en som blev misshandlad i 5 år. Fick inte vetskap om det förrän det gick till rättegång. Var en av mina släktingar….

Ingen visste…

CarlS
0

Det har ju bildats flera "Mansgrupper" mot våldet mot qvinnor. Någon som vet något om hur det har gått? Har det blivit bättre?

Vad ska man göra med män som misshandlar sina qvinnor? Lisbeth? zzaga?

Förlåta dem…?

CarlS
0

CarlS loggar ut. Gonatt

zzaga
0

Många mäniskor som misshandlar har ju blivit misshandlade själva. Till en början med handlar det ju om att se de människorna som blir misshandlade. Jag tror tyvärr att det är många som blundar och inte lossas om att det sker. Anmälningsplikt för alla vore kanske något att börja med.

Talas det något om det i skolorna? Alla barn borde få lära sig att man absolut inte ska bli slagen på och att man måste säga till om man själv eller någon annan blir det.

Människor som ändå misshandlar måste naturligvis få sitt straff. Män eller kvinnor (ja det finns faktiskt kvinnor som misshandlar och trakaserar också)  som bryter mot besöksförbud borde kunna sättas i arrest omedelbart och inte släppas ut innan rättegång osv.

Allmänt mer stöd och skydd. I vissa fall tror jag nog man kanske måste tvinga kvinnan att lämna mannen även om hon kanske inte vill.

precis
0

Jag tror att det har med bristande hämningar att göra. Det finns inte någon som är rent elak rakt igenom och bara gör onda saker. Att man blivit misshandlad som liten tror inte jag är nån avgörande sak. Kanske snarare att man inte blivit uppfostrad o fått sig en örfil när man varit riktigt elak, så att man inte får lära sig, eller fattar vad man får göra eller inte…

Statistiken är rätt skrämmande. Men kanske lite missvisande. Av min lilla erfarenhet så har jag jobbat med en man som hade 3 olika långa förhållanden, som på olika grymma sätt misshandlade alla 3. och en annan bekant blev misshandlad av en man, som hon lämnade och fick senare höra att han misshandlat nästa tjej så illa att hon nästan dött.

Så det är nog många män som återfaller o blir siffror i statistiken om dom inte får hjälp/vård/straff… eller nåt…

AndersE
0

Jag tror att orsakerna till våld i huvudsak finns i upplevelser och erfarenhet i barndomen. Då bör den långsiktiga strategin vara att vidtaga åtgärder för att se till att barn får det bättre…

Det är också viktigt - som sägs ovan - att samhället alltid markerar gräns mot oacceptabelt beteende. Ju tidigare man gör detta desto bättre är det. Jag tror slappheten i skolan är ett stort problem.

Oavsett orsaken så är en frisk vuxen människa ansvarig för sina handlingar. Om en kvinna anmäler att hon blivit utsatt för våld tycker jag alltid mannen ska tas in för förhör. Därefter ska en utredning ske av särskilt utbildade poliser som kan bedöma hur kvinnan ska stödjas och hjälpas.

Så är det nog inte idag.