Hur umgås man?
Startar ny tråd!
Tonen som vi har mot varandra diskuteras i andra trådar! Hur ska vi få en värld i fred om vi inte ens kan hålla sams här på politikIfokus?
Vad är god ton?
// Lisbeth

Vad bra med ny tråd!
Tycker det är extra svårt med god ton på internet där så mycket handlar om tolkningar. Man kan skriva med de artigaste avsikter och man misstolkas ändå.
Kanske borde det också handla om hur man läser? Inte vet jag. Det är svårt.
# 1 Jag känner att jag skriver i god ton men jag kanske uppfattas som raljerande och ironisk. Men jag hatar att bli kallad för naiv i tråd efter tråd. Jag tycker att det är nedsättande och blir förbaskad helt enkelt!

#2 Ja, det är inget man vill bli kallad.
ja, det är svårt att uttrycka sig med enbart en text, och det kan vara lika svårt att tolka texten också.
svaret hur man ska hålla sams kan jag ej svara på, för jag tror inte på hårdare regler än de som redan finns.

#2 Om någon kallar dig naiv så får du väl be den personen motivera. Och om du inte håller med om att en motiveringen innebär att du är naiv, ja då har ni ju helt enkelt olika uppfattningar. Inte så mycket att göra åt. Ibland kan man ju inte resonera sig fram till en ståndpunkt som alla håller med om.
#4 Håller med om att det är lätt att det blir missförstånd i diskussionsgrupper. Inte lätt att få fram alla nyanser.
Och ibland tycker jag diskussioner på nätet bara går runt runt, ibland måste man nog avsluta diskussionen trots att man inte är överens. Typexempel är ju diskussioner om religion eller invandring…
Oskar

#5 Jag tycker ingen ska bli kallad för naiv eller för den delen hårdhjärtad. Däremot kan man tycka saker om personers åsikter. Men att säga "jag tycker du är…" tycker jag personligen är olämpligt.
Instämmer i diskussionsavslutandets nödvändighet ibland! :)

Dubbelpublicering…

#6 Ah…ja att skriva att någon är naiv är ju inte så lämpligt kanske. Men om jag skriver "att jag tycker att det är ett naivt sätt att resonera på" så tycker jag det är ok. Betyder ju inte att jag tycker att du är naiv som person utan att ditt resonemang i just denna fråga är naivt. Men men…allt sånt här är svårt att få rätt i en diskussionsgrupp. :)
Oskar
Skriver man "du är naiv" är det ett Personangrepp. Medan det är OK att säga "jag tycker det är naivt att tro att…".
Det är svårt att hålla isär - både när man skriver och när man läser.
# 5 Tack Oskar! att be personen att motivera var något jag kan ta till mig. Jag känner också att diskussioner går runt, runt ibland. Men då ska man väl bara bryta så det är upp till mig själv att kunna bryta. Något jag behöver träna på:)
Inom politik och religion uppstår det ju ofta stora motsättningar och meningskiljaktigheter och då kan ett och annat slippra ur ens mun i stridens hetta. Själv har jag kallat några för "lella" (lilla) men det menar jag inget illa med. Men så har det uppfattats tyvärr.
Men lite "hetta" får det vara i en debatt tycker jag. Annars blir det så slätstruket…
Man kan göra det till en vana att läsa igenom hela tråden en gång till, för att ordentligt förstå vad som sagts. Innan man börjar bilda sin egen mening, vad man tycker o vill säga. Det är stor skillnad på hur man debatterar på nätforum mot ett samtal vid ett bord. För där kan man se ansiktsrörelser o uttryck och även höra röstlägena. (för att skilja ut ironi o naivitet o dyl.)
Och sen bör man kanske läsa igenom sitt eget inlägg en extra gång innan man sänder iväg det. Så kanske man hittar nåt stavfel, dåligt valt ord eller fel uttryck som uppenbarligen kan/kommer misstolkas.
Jag har struntat i att trycka på sändknappen några gånger, när jag skrivit inlägg som jag inser inte bidrar med nåt nytt vettigt till diskussionen, utan bara kommer upplevas som störande eller dra iväg off-topic.
Lite "hetta" får det gärna vara, ;) igår kväll var det rätt trevligt debatterande, när så många var online samtidigt och postade många kommentarer i några trådar. :)
2022 Ibland kan det nog upplevas som om tonen är råare på Politik iFokus nu än förr, men går man tillbaka så har det i stort sett varit klagomål om tonläget under alla år PiF har funnits- med eller utan aktiva moderatorer. Enda skillnaden är väl att det kanske var fler deltagare förr, innan de försvann till andra smörgåsbord på nätet.
Fast anno 2007 tyckte man att "naiv" var ett skällsord. Sedan dess har ju t.o.m. en statsminister sagt sig själv ha varit det…😏
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Härligt att se att iFokus är ett evighetshjul som ibland snurrar långsamt och i bland snabbare.
Mer än tio år senare har naiv bytts ut mot begreppet snöflinga. ❄️
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-09-07 22:18 av Pyttelite