Politik iFokus

Politik

Etikettjämställdhet
Läst 3412 ggr
[SvenA]
0

Diskrimineringslag

Alliansregeringen ska inom kort presentera en proposition till en ny
sammanhållen diskrimineringslag. Vi har fått indikationer om att
frågan om tillgänglighet "inte är löst" vid förhandlingarna inom
regeringen. Budskapet publicerades i tidningen Föräldrakrafts
webbupplaga och levererades av ordföranden i riksdagens
näringsutskott Karin Pilsäter (fp) som menade att frågan inte var
tillräckligt utredd för att komma med i diskrimineringslagen nästa
år.

När regeringen nu ska presentera en proposition för en ny
diskrimineringslag kommer därför skyddet för funktionshindrade att
bli mycket svagare än vad som tidigare varit aktuellt. I den
offentliga utredningen som ligger till grund för den nya
diskrimineringslagen föreslogs att det skulle vara möjligt för
enskilda att kräva skadestånd av verksamheter som utestänger personer
med funktionsnedsättning. Denna del kommer inte att tas med i den
proposition som alliansregeringen avser att lägga i början av år

1. Från Stils sida anser vi att det inte finns så mycket mer att utreda
    i den här frågan. Det finns idag mängder med otillgängliga lokaler
    och verksamheter. Detta trots att regler om tillgänglighet har
    funnits i plan- och bygglagen och dess föregångare under snart 50 år.
    Sveriges kommuner har varit påtagligt oföretagsamma när det gäller att
    driva igenom dessa krav. Det är alltså till stor del fråga om att
    rätta till byggnader som konstruerats i strid med gällande
    lagstiftning. Man ska också komma ihåg att det även i dessa dagar
    byggs hus med otillgängliga lokaler. I Hammarby Sjöstad, Stockholm,
    har flera affärslokaler ett eller flera trappsteg in till lokalen,
    vilket effektivt utestänger alla som använder rullstol, rullator m.m.
    Dessa byggnader är byggda under de senaste åren. Mot bakgrund av det
    här kan man dra slutsatsen att reglerna om tillgänglighet i plan- och
    bygglagen för närvarande inte är mer än en flock papperstigrar.

Det behövs därför mer kraftiga verktyg för att det ska bli möjligt
att driva igenom frågan om tillgänglighet för personer med
funktionsnedsättning. Som vi ser det är möjligheten att kräva
skadestånd på grund av diskriminering den enda effektiva formen att
driva denna fråga. Näringsidkare som diskriminerar genom att ha en
otillgänglig verksamhet måste också ta sin ekonomiska del av
ansvaret. Modellen med skadestånd används bl.a. i USA. Där har man
sett att lagstiftningen lett till klara förbättringar i
tillgänglighet till transportmedel och allmänna lokaler t.ex. affärer
och restauranger.

I Sverige har vi haft en tradition av att slå oss för bröstet samt
skriva andra på näsan när det gäller mänskliga och sociala
rättigheter. När det väl kommer till vårt eget genomförande av dessa
finns det dock som sagt vissa brister.

Sverige har skrivit under FN:s konvention om rättigheter för personer
med funktionshinder och ska inom kort ratificera den. I konventionen
definieras diskriminering på grund av funktionshinder på detta sätt:

"diskriminering på grund av funktionshinder betyder varje åtskillnad,
undantag eller inskränkning på grund av funktionshinder som har till
syfte eller verkan att inskränka eller omintetgöra erkännande,
åtnjutande eller utövande på samma villkor som andra av alla
mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på det politiska,
ekonomiska, sociala, kulturella och civila området eller på andra
områden. Det omfattar alla former av diskriminering, inklusive
underlåtenhet att göra skälig anpassning."

Av artikel 9 i konventionen framgår bl.a. följande: Staten ska vidta
ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa att personer med
funktionshinder får tillgång på samma villkor som andra till bl.a.
den fysiska miljön, till transporter, till information och
kommunikation samt andra anläggningar och tjänster som erbjuds
allmänheten. Staten ska identifiera och undanröja hinder och
barriärer mot tillgänglighet för bl.a. byggnader, vägar,
transportmedel och andra inom- och utomhusanläggningar.

Vi anser att det existerande regelverket inte lever upp till de krav
som framgår av FN-konventionen, särskilt då det fortfarande uppförs
otillgängliga byggnader. De regler om tillgänglighet som blir kvar i
förslaget till ny diskrimineringslag, om skadeståndsfrågan utesluts,
är svaga. Som det ser ut nu kommer personer med funktionsnedsättning
i princip inte ha någon effektiv möjlighet att få frågan om
tillgänglighet rättsligt prövad.

Det finns farhågor om att alliansregeringen kommer att reglera frågan
om tillgänglighet uteslutande inom plan- och bygglagstiftningen. Detta
rimmar illa med uppfattningen om att tillgänglighet är en rättighet
som alla individer har. Den som diskriminerar någon och därigenom
också kränker en persons rättigheter bör rimligen drabbas av någon
form av sanktion.

För ytterligare information:
Sture Jonasson, ordförande i Stil, ideell förening
08-158619

Webbsidor:
www.marschen.se src="http://synskadade.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
www.stil.se src="http://synskadade.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Av: SvenA

• [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('SvenA'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('SvenA', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

• 2007-12-19

SvenA

Sara
0

Det borde vara självklart att alla nybyggnationer ska byggas på ett handikappsvänligt sätt.

Jag bor i Alingsås och har arbetat bl a med rullstolsbundna. Hela centrum är i princip inte för handikappade.

Hela stadskärnan har kullerstenar som är mkt obehagligt att åka på (har själv prövar), många butiker, kaféer och restauranger har trappsteg och smala ingångar som är omöjliga att komma in i med rullstol samt Bankomater är svår åtkomliga och sitter för högt.

Visst är det mysigt att shoppa på små innergårdar där det gamla är bibehållet men tillgänglighet för alla borde vara självklart och det är förj**ligt att det inte är det ens i nybyggda byggnader.

Sara

[SvenA]
0

Kullerstenar är inte bara dåligt att åka rullstol på det är även nästan omöjligt för oss som använder vit teknikkäpp( man har kåppen i backen och för den fram och tillbaka över underlaget för att känna om det finns hinder i vägen)på kullersten fastnar man hela tiden med käppen vilket gör att det känns väldigt osäkert att gå på dessa man tappar även lätt orienteringen på dessa.

Sovgott
0

Nya SF Filmstaden (som är helt nybyggd) i Jönköping är INTE anpassad efter funktionshindrade. Hissen är en sådan hiss i vilken DU själv måste hålla en knapp intryckt under hela "färden". Det lär ju inte fungera för en person som har spasmer t ex. Det är höga trösklar in till salongerna. Och den enda kassan som har bänkhöjd anpassad för rullstolsburna personer är ALDRIG öppen. Inte nog med detta så har dom nyligen lagt KULLERSTEN utanför bion! SF förklarar varför de inte anpassat bion efter synskadade såhär: "vi har i nuläget inga planer på att köpa in syntolkad film". Detta är bara ETT exempel på hur funktionshindrade människor utestängs från samhället! Vill oxå tillägga att biofotöljerna var j-vligt trånga! Och jag är inte överviktig. Kan bara föreställa mig hur det skulle kännas att vara av modell större å behöva klämma ner sig i en sådan fotölj! Tror inte ens att det går…

[SvenA]
0

Ytterliggare bevis för att det behövs en lag som förhindrar diskriminering av funktionshindrade  listan på inbyggda hinder kan göras hur lång som helst det finns närmare oss än vad man tror.

AndersE
0

Jag förstår behovet av anpassning, men tycker samtidigt att det inte kan vara rimligt att anpassa allt…

Att det är lite besvärligt för en handikappad att besöka ett äldre hus, eller en äldre stadsdel kan inte kallas diskriminering. För mig är diskriminering en handling som är avsedd att utesluta. Inte att man inte klarar av allt.

Sara
0

Att genom att inte handikappanpassa så långt det går, speciellt i nybyggnationer, är självklart diskriminering.

Ska man inte kunna handla i en butik för att man sitter i rullstol? Eller ska man behöva ha en (av staten anställd) ledsagare bara för att kunna handla det man vill ha?

Det är inte speciellt svårt eller dyrt att göra bredare ingångar, installera en enkel hiss osv i butiker och allmänna byggnader.

Skulle en arbetsplats vägra att handikappanpassa så skulle det bli ett helskotta liv.

Sara

AndersE
0

Det är lätt att kräva…

Min sambo har en lokal där hon ger yogalektioner. Jag kan tänka mig att det är lite svårt att komma in med rullstol.

Verksamheten går knappast med vinst. Är det verkligen diskriminering att inte investera ett antal tio- eller hundratusen för att anpassa lokalen till alla tänkbara handikapp?

blombuketten
0

Man bör ju inte hårddra allting. Självklart kan man inte handikappanpassa allt. Då skulle man behöva riva ner gamla stadsdelar, vilket vore synd. Men man kanske inte bör lägga kullersten när man bygger idag. Bredda dörrar tycker jag är rätt rimligt, i alla fall på offentliga platser.

Ska man jämföra Sverige med många andra länder så ligger vi bra till vad gäller handikapp. Det må man ju se som en fördel. Sen är det inte så lätt alltid. Min mamma som ju är gravt synskadad och har haft ledarhundar, har ju dispens att ta med hunden nästan överallt. Problemet blir ju att det krockar med de som är såpass allergiska att det räknas som handikapp. Inte lätt att lösa alltid.

[SvenA]
0

Det är ingen som kräver att allt ska anpassas till personer med funktionshinder men att allt det som byggs nytt ska anpassas för det som är bra för funktionshindrade är bra för övriga befolkningen.Ta tillexempel det här med ramper för rullstolsburna personer dessa ramper är ju bra även för personer med barnvagn och att unvika vissa beläggningar är hur lätt som helst. Det är klart att vissa gamla Städer och platser inte går att anpassa hur mycket som helst men där det går utan att man behöver riva byggnaden för att göra stället tillgängligt böe man åtgärda för även personer med funktionshinder har precis samma behov som övriga befolkningen.Det är framför allt detta att man beviljar dispens ständigt och jämt man vill komma åt med en lag:För det är ju så att när lagen om att det skulle vara hiss i samtliga byggnader över två våningar så bygg det mest tvåvåningar bostäder bara för att slippa instalera hiss och på detta sätt gör man samhället ännu mer otillgängligt . Om man anpassar från börgan så är det inte alls några stora kostnader det är när man ska göra det efteråt som det kan bli dyrare.

AndersE
0

Jag tycker också det är rimligt att nybyggen - avsedda för allmänheten - handikappanpassas så långt det går.

Det fanns dock inslag i denna sträng som jag tolkade som att varje gång en handikappad möter ett problem innebär det diskriminering…

blombuketten
0

#9. Ja, nybyggen bör absolut vara byggda så att de är anpassade för handikappade. Lika med enkla lösningar så som ramper och d y.

Här i "stan" där jag bor så finns det ett område med trevåningshus som från början var utan hiss. Det har de löst med att sätta in hiss i efterhand. Därav försvann halva trappan och numer får man gå sidles (nästan) för att komma uppåt. Trångt som bara den. Men det funkar i alla fall och det är ju huvudsaken.

Fast ibland är det svårt att lösa detta med handikappsanpassning, som jag skrev om ovan. Var och en med ett handikapp är ju ofta sitt handikapp närmast och jag vet av erfarenhet att bråken handikappade emellan existerar om vem som har mest rätt till sin existens med just sitt handikapp. Där blir det problem. Det är inte lätt att lösa om inte alla är överens. Man krockar helt enkelt.

[SvenA]
0

Visst är det bråk om olika funktionshinder det är inget att sticka under stolen med men det börgar bli bättre även där . Och det mesta går att lösa på ett enkelt sätt om bara viljan finns och att det inte lämnas en massa dispenser hela tiden det är dessa som gör att det går så långsamt med anpassningen. Det finns så mycket tekniska och praktiska lösningar som skulle förändra samhället betydligt bara viljan fanns . Se bara det exemplet som nämns ovan med hiss vid ombyggnad.Det största problemt är att ingen vill inse att det som är bra för funktionshindrade är bra för de flesta: Att diskrimineringslagen behövs är det inget tvivel om för det finns en massa ställen där vi med olika funktionshinder inte är väökomna i dagsläget Jag vet personer som är rullstolsburna som inte får komma in på vissa krogar just på grund av att de är rullstolsburna och samma sak gäller för många sysnskadade som inte de heller får komma in på vissa ställen på grund av synskadan :Det verkar som att vissa tror att det är några smittsamma sjukdomar vi har och det är väldigt förnedrande. Jag har erfarenhet själv av både rörelsehinder och synskadaor

blombuketten
0

#12. Ja, det är helt otroligt att man inte skulle få komma in p g a ett handikapp. Det är diskriminering så det skriker om det. Jag kan inte påminna mig om att min mamma någonsin sagt att hon inte fått komma in p g a synskadan, däremot p g a hunden.

Du skriver ju om dispenser, vad menar du då t ex? Ledarhundar har ju dispenser i olika lägen. De får t ex gå in i vagnar på tunnelbanan där det annars råder djurförbud. Det är ju lite svårt för den synskadade/blinde att se förbudsskylten och hunden kan det ju inte. En ledarhund får ju inte bindas utanför en affär utan får tas med in och läggas innanför dörrarna osv.

Jo, det är alltid bra att det finns t ex hissar. Dessutom gagnar det ju alla. Nedsänkta trottoarer är också bra för de flesta. T ex barnvagnar och cyklar osv.

I slutet på 90-talet så gjordes ju en inventering av hur det ser ut i samhället för handikappade. Arbetslösa fick traska ut och mäta dörrar, räkna trappsteg, kolla toaletter, om det fanns hissar, mäta trösklar osv. Vad hände med den inventeringen tro?

[SvenA]
0

Med dispenser talar jag om att byggnadsnämderna medger avikelser från plan ocg bygglag det gäller inte ledarhundar som är tillåtna att ta med överalt till och med i livsmedelsaffärer.Den inventeringen du talar om skedde nog inre på alla platser i landet det var nog olika i alla kommuner : Jag var själv med på 1980 talet och gjorde en sådan i Upplands-Bro kommun där jag bor och av detta blev det en handikappguide så att man viste hur det såg ut kommunen. Jag vet att det var flera som tog fram sådana. Och nedsänkta gångbanor vid övergångställen är bra för grupperna som har rörelsehinder det är dock mindre bra för oss med synskador om man inte markerar detta ordentlig med en avvikande beläggning vi snubblar annars lätt på dessa ställena i och med att en del av oss inte ser gångbanan vi går på jag tillhör själv denna grupp jag ser inte mina egna fötter och måste därför ha teknikkäpp för att se var jag går och är då nedsäkningarna ej markerade så snubblar jag på dessa nedsäkningarna-

Mainebusters
0

Jag känner mig diskriminerad när jag veckohandlar.. Är man inte av minst medellängd, så är det ett rent helsicke att få ner varor från hyllorna!

Ska man behöva leta reda på folk jämt för att få ner det man vill ha? Det är jättetrist, och inte gör det saken bättre att behöva stå på tå och sträcka armen så högt man kan när man har värk i axeln..

Visst, det kan låta ganska kul men det är det banne mig inte! Flört

Sovgott
0

#15. Jag känner igen mig i det du skriver. Jag är också kort, och får ibland försöka klättra på hyllorna för att nå vissa varor. Och det måste vara jobbigt att ta varor på de nedersta hyllorna om man har svårt att böja sig ner eller har ryggskott.

Maria
0

#15, #16 Fast hur skulle det se ut med butiker med bara varor på mittenhyllornaFlört

/Maria

AndersE
0

För mig är diskriminering när man med avsikt (elakhet) gör något för att utestänga vissa grupper.

Sovgott
0

#17. Jag tror det skulle bli luftigt! Glad

Mainebusters
0

#17  Det skulle förenkla för bra många, sedan hur det ser ut spelar mindre roll.

Diskriminering är när det tillverkas snygga kläder i alldeles för små storlekar! Glad  Och sedan är de alldeles för långa, som byxor exempelvis.

[GunillaR]
0

# 18 - Håller med. Diskriminering är en avsiktlig handling.

Sen finns det många situationer som uppstår pga ren okunskap, men detta anser inte jag som diskriminering.

Mainebusters
0

#21  Nej, men man känner sig diskriminerad.. Flört

[GunillaR]
0

# 21 - Absolut!

Ett mycket aktuellt exempel är när jag i torsdags besökte Transportstyrelsen för att förnya mitt körkort. Disken i mottagningen satt så högt uppe att jag fick stå på tå för att kunna skriva min namnteckning!

158 cm över havet är jag.

Mainebusters
0

Hmm.. sånt är lite träligt.. på Lidl får jag stå på tå för att se vad som står på kortläsaren. Det är snudd på pinsamt!