Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 2231 ggr
[ElisabethYL]
0

"Inlåst"

Vad tycker ni om TVprogrammet Inlåst på TV4?

Är det positivt eller negativt att ungdommar som närmar sig den kriminella världen får träffa fd. kriminella?

Mainebusters
0

Jag har inte sett Inlåst, men jag kan tänka mig att det är bra att de får träffa interner. Eller menar du att ungdomarna träffar de som lämnat den kriminella banan och nu har ett Svensson-liv?

[GunillaR]
0

Jag såg inte programmet.

Visst kan det vara en fördel att ungdomarna får träffa "de gamla stötarna" så att de kan få en klar bild över vad det innebär att hamna i kåkfararsvängen, att det kanske inte är så romatiskt och tjusigt som de tror.

Men som sagt, jag vet inte hur pass långt de hunnit i sin kriminella bana.

[ElisabethYL]
0

#1 Eller menar du att ungdomarna träffar de som lämnat den kriminella banan och nu har ett Svensson-liv?

Det är så jag har uppfattat utifrån vad jag sett av programmet. Jag får nog säga att jag inte sett så mycket av programmet.

Mainebusters
0

#3  Okej, men då tycker jag nog att det är bättre om de får se den verkliga insidan..

blombuketten
0

#4. Fast för att se den verkliga insidan lär de fortsätta med sin kriminalitet och det var väl det som skulle undvikas?

Mainebusters
0

Varför skulle de fortsätta med kriminaliteten om de får träffa och se de nuvarande internerna mot att träffa de som är före detta?

Det vore väl mer än skräckupplevelse att få dela cell/rum med en intern. Tycker jag.

blombuketten
0

#6. För att de, om de skulle vara på insidan av ett fängelse, har begått brott. Eller menar du att fängelserna skulle ställa upp med att spärra in ungdomar i avskräckande syfte……och att de inlåsta, fortfarande aktiva internerna skulle ställa upp på det?

Jag skrev inte att de skulle fortsätta vara kriminella om de får träffa och se "riktiga" interner. Jag skrev att de, för att se insidan av ett fängelse, måste fortsätta sin kriminella bana…….annars hamnar de inte på isidan av ett fängelse.

Det finns inget bättre än att utsättas för den som vet vad det handlar om. Det går alldeles utmärkt att f d interner gör detta. Precis som att man använder sig av f d missbrukare att ta hand om en aktiv missbrukare. Den aktiva kan inte, på något vis, lura den som en gång varit där. Oss andra för de bakom ljuset på nolltid.

Mainebusters
0

Tja, varför inte få se verkligheten som den ser ut på insidan? Sedan om internerna ställer upp på det eller inte, det vet jag inte.. Men nyttigt kunde det vara.

Jag tycker att det är bättre att se verkligheten än att höra talas om den..

blombuketten
0

#8. Fast jag kan nästan garantera att de f d internerna inte gör livet lätt för dessa ungdomar. De vet vad det handlar om och agerar därefter.

Jo, självklart skulle det vara riktigt avskräckande att låsa in dessa ungdomar ihop med "riktiga" interner, men det skulle nog aldrig fungera.

Mainebusters
0

Det vet man aldrig.. man behöver väl inte ta de grövsta brottslingarna.. Jag personligen tror iaf att det är det bästa.

Av det jag sett hittills så har inte fd interner fått folk på rätt köl..

mayolica
0

Jag har sett programmet och tycker att det verkar vara ett bra projekt,att ungdomarna får träffa och dela cell med fd hårt kriminella personer är bara en del av hela projektet. Det handlar inte enbart om att dom ska få se hur det är att sitta inne,utan att dom ska komma till insikt och välja en annan väg i livet.

Jag tror inte riktigt på att plocka in ungdomarna bland dom som fortfarande är kriminella,det skulle kunna leda till att ungdomarna får nya kriminella kontakter. Kriminella personer som inte är klara med sin egen brottsliga bana skulle kunna ge fel signaler och bli dåliga förebilder.

Det behövs verkligen tidiga insatser för ungdomar som begår brott,som det nu är kan dom börja när dom är mycket unga och det blir rättegång på råttegång i flera år utan några påföljder.

~ mayolica ~

blombuketten
0

#10. Och vad har du sett hitills av f d interner som försökt få folk på rätt köl? Vilka är det och var finns de?

#11. Ja precis så är min tanke också.

Mainebusters
0

#12  Det är inget jag vill gå in närmare på .. anar jag ironi i frågorna? Om det inte är så, så ber jag om ursäkt..

blombuketten
0

#13. Nej, ingen ironi, det är bara det att jag undrar var dessa grupper av f d interner finns som försöker hjälpa och inte lyckas. För de är väl offentliga och inte något privat? Jag menar att en f d intern försöker hjälpa någon som är på glid…..för det är inte riktigt samma sak som sker i det som tråden handlar om.

Mainebusters
0

Varför måste de fd internerna vara offentliga?

Jag tycker att kriminella ungdomar kan få se fängelsets insida, hur det fungerar där.

Och andra kan tycka att föreläsningar av fd interner kan räcka. Punkt.

blombuketten
0

#15. Föreläsningar är nog bra på sitt sätt, men hjälper väl inte så mycket på den som redan är på glid.

Jag sa inte att f d interner måste vara offentliga, men finns det grupper av f d interner som är till för att hjälpa ungdomar på glid så är de nog offentliga och då undrade jag var dessa grupper finns. För om de inte är offentliga, alltså som hjälpande grupp, hur kan man då nå dem om man behöver stöd och hjälp?

Mainebusters
0

Det finns även privatpersoner som har möjlighet att hjälpa den som halkat fel. Jag vill inte förklara det mer ingående, men så är det. Flört

mayolica
0

Det finns inget som säger att fd interner bättre skulle kunna hjälpa en ungdom som är på glid än en som aldrig suttit i fängelse,det handlar om så mycket mer.  Den som hamnat på glid måste själv bli motiverad att ändra sitt liv,vissa kan komma till insikt och bli motiverade att välja en annan väg om dom får bra stöd och vägledning. Men det finns även några som inte kan eller vill bli hjälpta hur mycket stöd och hjälp dom än får.

Om man har sett programmen så förstår man oxå att det med fd internerna bara är en liten del av hela projektet. Så det är inget som kan jämföras med att privatperson ska hjälpa någon på glid.

Det är inte alls säkert att det kommer fungera för alla,men kanske kan det hjälpa några. Att sätta in tidiga insatser är jätteviktigt,sen kan man ju fundera om det är ok att göra det till TV underhållning.

~ mayolica ~

AndersE
0

Jag har inte sett TV-programmet. Jag har inte läst alla kommentarer i tråden, men en sak slog mig.

I t.ex. idrott där man strävar mot ett mål är det väldigt viktigt att fokusera på det man vill uppnå. Dvs man arbetar aldrig med att "inte vinna". Det fungerar inte.

En lärare jag hade i sådan träning beskrev det som att det inte stämmer att "lära sig av sina misstag". Man lär sig mycket bättre av att göra rätt. Effektiv utbildning består i att man skapar en utbildningssituation där man gör rätt.

En behandlingsform för missbrukare jag stiftade viss bekantskap med för många år sedan nådde stor framgång genom att flytta sina patienter långt från sin gamla miljö. I den nya miljön var sådant som städning, renhet och tidshållning viktigt. Just för att lära sig leva i ett sammanhang där missbruk inte var en naturlig del.

Sett på det viset tror jag inte att unga människor på väg in i kriminalitet lär sig mest av att se vad de inte ska göra. Det vore bättre att ge dem en positiv målbild.

mayolica
0

Jag tror inte att en och samma lösning är rätt och fungerar för  alla, därför är bra om det finns olika alternativ att välja mellan. Vissa saker kan man allt lära sej av sina misstag,åtminstånde har jag lärt mej en massa olika saker genom misstag.

Jag tycker oxå att man bör ha sett programmet för kunna ha någon riktig uppfattning om projektet.

~ mayolica ~

AndersE
0

Intressant debattinlägg i ämnet. Sydsvenskan.

Halvdansken
0

Skulle vara kul om de gör en uppföljning om ett år eller nåt, så vi kan se hur det gick och om det blev nån skillnad.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mayolica
0

#22 Ja det vore intressant

~ mayolica ~