Obligatorisk a-kassa
Det har en tid talats från regeringens sida om obligatorisk a-kassa.
Hur denna ska administreras är väl inte planerat (vad jag vet) men man skulle ju kunna tänka sig att det kunde vara en avdelning inom Försäkringskassan. Alla arbetstagare får betala en avgift varje månad till a-kassan.
Jag tycker att det låter som en bra idé. Det har ju visat sig nu när det är så många arbetslösa, att folk inte får sin ersättning i tid eftersom a-kassorna på förbunden inte hinner med.
Nackdelen är ju Fackbörbunden som har många medlemmar pga a-kassan och skulle säkert förlora många medlemmar.
Men om fackförbunden kan vi diskutera i separat tråd vid senare tillfälle.
Frågan är hur mycket skulle arbetstagaren betala själv för sin försäkring? Skulle detta bli samma som det har varit eller?
Vad tycker ni, vad säger ni?
Låt höra!
Jag betalar dyrt i fackavgift.. 50 kr. *ler* Ingen a-kassa. Detta är då beräknat på halvtid. Eftersom jag inte har någon nytta av a-kassan, så gick jag ur IF Metall och gick istället med i Unionen.
Men för övrigt tycker jag att a-kasseavgfiten är för hög.. en del får betala 800 kr i månaden för både fackavg och a-kassa. Hutlöst enligt mig.
Jag tycker att man ska få välja själv om man vill vara med i a-kassan, det ska inte vara obligatoriskt.
Fast om a-kassan var obligatorisk så skulle avgifterna inte bli så höga för var och en.
#0 Svår fråga. Det finns ju en tanke i det nya systemet att man ska kunna påverka kostnaden för A-kassa. De som t.ex. driver lönefrågorna mycket hårt och kanske strejkar ökar ju samtidigt risken för arbetslöshet och får betala mer. Hur skulle man få in det tänket i en obligatorisk kassa?
Samtidigt ser jag ju hur mängder av högavlönade med trygga jobb slutar betala. Till slut får kostnaden tas av väldigt få.
Spontant tycker jag a-kassan skulle vara obligatorisk och likna sjukkassan, men jag tror att det är mycket svårt att konstruera ett bra system.
Men det är inte alla som har nytta av att vara med i a-kassan, så det skulle finnas undantagsregler då.
För övrigt så tycker jag att 400 kr i månaden för a-kassa är mycket.. sedan får man iaf inte ut 80% av lönen. Det finns ju ett maxtak. Hade man fått de 80% så hade jag inte klagat.. 
#4 Jag betalar min a-kassa av solidaritetsskäl. Risken för att jag skall bli arbetslös är obefintlig.
Skulle friska personer kunna gå ur sjukkassan?
Jag betalar a-kassa för min egen skull. Men eftersom jag inte behöver den, så betalar jag inte den heller. Inte betalar jag för försäkringar jag inte behöver för att andra ska få lägre premier eller liknande?
Vad menar du med att friska personer skulle gå ur sjukförsäkringen?
# 4 - Om man har ett jobb så riskerar man alltid att bli utan, oavsett om detta är en anställning eller om man är småföretagare.
Så, alla som arbetar skulle då betala in till en gemensam obligatorisk a-kassa, även småföretagarna.
#6 Om det är OK att inte vara med i a-kassa om man inte tror man behöver den så borde det vara OK att inte vara med i sjukkassa om man inte tror att man behöver den.
Ett problem är ju att i båda fallen lär staten få gå in om det trots allt skulle behövas. En allmän obligatorisk kassa fallen innebär ju att även med en relativt låg avgift finns det pengar för att garantera alla skydd.
De här "kassorna" är ju speciella i det fallet. Om jag väljer att inte försäkra min cykel eller bil får jag också själv ta "smällen".
#7 och #8 Nej, jag kan inte bli arbetslös pga arbetsbrist. Och OM jag skulle säga upp mig så skulle jag högst troligen inte få stämpla ialla fall.
# 9 - Har du något speciellt avtal med din arbetsgivare?
Jag jobbar på Samhall.. 
Jaha, det är tryggt i alla fall.. Där jag jobbade förut hyrde de in två ifrån Samhall och ibland var vi andra lite avundssjuka på de för de kunde inte få sparken.. 
Hur som helst, jag tycker idéen med obligatorisk a-kassa är bra men tror det vore svårt att genomföra i praktiken..
# 11 - Aha! Då förstår jag ;-)
Meningen med den obligatoriska a-kassan är ju att den helt kopplas från fackförbunden. Detta kommer ju att medföra stora förändringar för fackförbunden men det är kanske en hanterbar fråga.
Men om det ska vara obligatorisk a-kassa, då tycker jag också att folk ska få ut 80% av sin inkomst vid arbetslöshet. Som det är nu så får många mindre än det.
# 14 - Ersättningsnivåerna beror nog inte på att a-kassan administreras av fackförbunden 
Men om det sägs att man ska få en viss procent av inkomsten vid arbetslöshet, så tycker jag att då ska det vara så. Bort med maxtaken.

Ja, jag betalar min a-kasseavgift av samma skäl som Anders…….solidaritet. Risken är inte så stor för mig heller att bli arbetslös. Fast ingen går någonsin säker och jag har varit arbetslös och fått a-kassa.
För min egen personliga del så är jag med i både fack och A-kassa. A-kassan ser jag som det sista jag skulle lämna. Ska jag dra in på avgifter så väljer jag tyvärr att avstå från fackavgiften före A-kassan.
Jag är med av solidariska skäl och att jag vet att denna försäkring har hjälpt min familj i alla fall ett halvår (för några år sedan).
Jag tycker att A-kassan ska vara oligatorisk och icke knuten till fackförbund.
/Maria