Politik iFokus

Politik

Etikett: vård-och-omsorg
Läst 2562 ggr
UlfE
0

Svensk äldreomsorg

I dag har värdighetsutredningen presenterat sitt betänkande "värdigt liv i äldreomsorgen"

Utredaren Thorbjörn Larsson vill ändra socialtjänstlagen. Enligt dn.se skrives bland annat följande "Äldre i Sverige behandlas som kroppar utan integritet, utan själsliv och utan intressen." "Äldreomsorgen organiseras utifrån fördomar eller felaktiga föreställningar om vad åldrande och ålderdom är. Nästan all äldreomsorg är idag uppbyggd som en kollektiv lösning med standardiserat utbud.Men i verkligheten passar kollektiva lösningar dåligt för äldre människor. Därför måste vi få en lagstadgad nationell värdegrund som handlar om att organisera de äldres vardag till ett gott och värdigt liv och inte enbart om vård av sjukdom."

Tror Ni att något positivt kommer att hända vad det gäller vården av äldre utifrån denna rapport.

Jag är rädd för att väldigt lite kommer att hända, Vi kommer fortfarande om 10 år att ha en äldrevård som inte är värdig.

Givetvis finns det och kommer att finnas positiva unfantag, men jag är rädd att äldrevården om den förändras kommer att ytterligare försämras

blombuketten
0

Oj UlfE, jag såg inte din rubrik innan jag startade min i samma ämne. Ber om ursäkt Glad.

UlfE
0

31.

Med tanke på tiden när våra strängar publicerades så skrev vi nog dom samtidigt. Två personer samma tanke

UlfE
0

Jag läste en intressant artikel skriven av en ledande facklig företrädare för vårdförbundet. Artikeln  är daterad 2 september 2006. Följande citat är hämtade ur artikel. Jag vill direkt påpeka att artikeln inte enbart var negativ.

"Kommer jag att få en mänsklig vård när jag blir gammal?"

"Jag kan också se att det finns stora brister i dagens äldrevård inom en rad olika områden som arbetsorganisation och kompetens. "

"Tyvärr har den allmänna debatten om äldrevården mest handlat om fler händer, bara vi blir fler anställda så klarar vi av att vårda allt fler vårdkrävande äldre människor.
Det är mycket sällan man hört att det egentligen handlar om utbildning och kompetens"

"I de flesta offentliga verksamheter krävs det minst tvåårig utbildning, oftast treårig högskoleutbildning, men inom äldrevården kan man arbeta helt utan utbildning."

"Under sommaren kan näst intill vem som helst ersätta den ordinarie personalen när de ska ha semester och det är inte ovanligt att sommarlediga skolungdomar går in och vikarierar.
Detta förhållningssätt till kompetens och utbildning säger väldigt mycket hur de ansvariga ser på omsorg och vården för de äldre."

"Vi måste i ökad omfattning tillfråga de äldre och deras anhöriga hur de vill ha det."

"Ett tydligt kompetenskrav sammantaget med rätt lönesättning kommer att höja statusen på vården av de äldre och därmed klart öka attraktionsvärdet att arbeta i den kommunala äldrevården."

"Enligt min mening är dessa vårdskandaler i äldrevården ett symtom på att äldrevården som helhet inte fungerar tillfredsställande och därför måste kommunerna ta ett helhetsgrepp för att både förbättra och utveckla vårdmiljön för äldre och kommunens anställda."

källa: www.vardforbundet.se/templates/VFOpenFile.aspx?fileId=47988

Skrivet av Annika Wåhlin, avdelningsordförande Vårdförbundet, avdelning Blekinge

Jag tycker att  Wåhlin på ett bra sätt belyst problemen i svensk äldrevård, samt att de väl överensstämmer med utredarens tankar.

blombuketten
0

Ja, och vad är nytt i detta? Orsakerna till att det är just så här har jag skrivit om i några inlägg ovan.

blombuketten
0

Nu hade jag lite bråttom när jag skrev #4 och menar självklart att jag redan skrivit om detta i tråden "Äldreomsorg"  och inget annat.

Ett tillägg. För att höja kompetensnivån inom äldrevården lär man förändra vård- och omsorgsbiten till att bli just det. Som det är idag krävs ingen utbildning på 2-3 år, för ingen skulle hoppa på ett ett arbete inom äldreomsorg med så lång utbildning med de uppgifter som finns idag. Så länge landsting och kommun inte sammarbetar (som de ska) så blir det så att den som har längre utbildning söker sig till landstinget. Kommunen måste få ta över en stor bit av själva vården för att det ska kunna bli en kompentenshöjning och (som sagt) de praktiska uppgifterna läggas ut på entreprenad. Då pratar vi städning, matleveranser osv, till förmån för vård- och omsorg. Jag kan bara inte begripa att det är så svårt att förstå. Vem vill, till så stora delar, städa efter en lång utbildning? Då kan vi prata om 2-3 städ om dagen i vissa fall, vilket oftast utförs på eftermiddagen. Omsorgen sköts, till stora delar, på förmiddagen och tidig kväll, eller sen kväll om vårdtagaren så önskar.

Idag kan en äldre bli beviljad, om den så önskar, endast städning av sin lägenhet. Alltså ingen vård eller direkt omsorg. Hur ska man kräva en utbildning på 2-3 år för att utföra det?

Det här beror på en eftersläpning av, vad som förr kallades, hemsamarit. Då var brukaren oftast rätt frisk men behövde hjälp med praktiska ting. Idag är det inte så längre. Idag är vårdtagaren hemma med sina krämpor och behöver mycket mer hjälp med vård- och omsorg och här kommer krocken mellan kommun och landsting.

Landstinget är idag så överbelastat så att det finns gott om plats för kommunen att få ta över vissa bitar och slippa blanda in landstinget i mångt och mycket. Skulle fungera alldeles utmärkt och då kommer också kompentenshöjandet in och kravet på längre utbildning. Men först då. 

Viss kompentenshöjning pågår ju över landet i o m att man, så gott det bara går, anställer folk med minst utbildning som uska. Vilket är en bit av min utbildning. Därutöver har jag en sammanlagd utbildning på 3 år och därav är mina uppgifter av den arten att jag också går in i vården, och då inte bara av äldre utan (som sagt) också av yngre, psykiskt sjuka, missbrukare osv.

siddelina
0

Utredning eller inte, jag är rädd för att de glömmer den viktiga resursen som personalen är. Visst ska vården vara värdig, men om det inte lyssnas på personalen som sliter där på golvet och knappt hinner ta rast. Vad hjälper då kompentensutveckling?

Jag jobbar på ett äldreboende, där man under sommaren "tvingar" personalen att börja vid klockan 6 för att kunna tvätta några innan natten går av. Hur värdigt är det att få en kall och blöt trasa i ansiktet när man sover som godast. Jag hade inte velat det!

blombuketten
0

Inte jag heller hade velat få en kall blöt trasa i ansiktet. Hellre då en varm sådan. Varför ska den vara kall?

Fast jag förstår vad du menar och det där borde nog kollas upp. Jag tror inte det är rätt att tvinga någon att bli tvättad klockan sex på morgonen, innan man ens hunnit vakna. Något sådant har jag aldrig varit med om under alla år jag jobbat inom vården.

Jag vet däremot att det kan vara nog så svårt att få in vikarier under sommaren så att ordinarie personal kan få sin semester, men då brukar man heller inte få ta hela sin semester just då, utan får skjuta på den.

Denna kommentar har tagits bort.
ElinKee
0

De felen som sker inom vård försvinner inte med t ex ett års utbildning som en uska har. Jag har jobbat på både servicehus och hemtjänst och man behöver bonnvett och medmänsklighet. Jag ville inte vara kvar för det inte var så lätt att få fastjobb, utan bara olika vik. DET tycker jag är ett stort problem.Så fort nån kommer in i rutinerna försvinner dom, och det bli mycket olika personal. Jag jobbade inte på hemtjänsten länge innan nya fick börja gå sina intron med mig. Jag fick skäll av chefen en gång för en dam hade ramlat och krossat höften, och jag stannade 40 min övertid tills ambulansen kom. Man skulle tydligen ringa och sen gå. Sjuka är att jag säkert hade fått skäll om jag hade gått, det är väl brist i rutinerna. Jag vet iaf vad jag måste göra för att kunna se mig själv i spegeln sen.

siddelina
0

#6 Ja, trasan blir kall när den lämnat det varma vattnet, med tvättkräm på. Hur som helst så skär det i hjärtat att man ska behöva väcka dem när de sover som bäst.

Jag fattar inte riktigt hur man kan dra in på personal. På min arbetsplats rationaliserades det så allvarligt för några år sedan att det ledde till en Lex Sarah-anmälning och det blev stort rabalder pga. det. Personalen är kuggen i hela maskineriet, och det borde lyssnas på dem som är på golvet, inte tänka på hur mycket det kostar m.m.

blombuketten
0

#10. Inte då. Nog håller sig trasan varm ett tag. Det gäller att ha lite varmare vatten än normalt i tvättbaljan bara. Fast jag är ju mest van vid tvättlappar.

Fast det där med att väcka folk klockan sex bara för att man ska hinna med tror jag nog man kan anmäla. För det är absolut inte meningen att så ska vara. Ska man tvätta några så tidigt så ska det vara dem som är vakna då och vill bli tvättade.

[Ming]
0

När jag blir gammal och ev i behov av hjälp vill jag bli sedd respekterad och bestämma vilka tider jag vill ha besök.Personalen ska alltså bry sig…..