Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 1078 ggr
AndersE
0

Sahlin balanserar...

Sydsvenskans Henrik Bredberg sammanfattar Sahlins läge rätt bra tycker jag:

"Bara 23 procent av svenskarna har stort eller mycket stort förtroende för S-ledaren. Motsvarande siffra för statsminister Fredrik Reinfeldt (M) är 52 procent.

Minst lika illa:

Av S-väljarna är det 49 procent som tror på Sahlin. Att jämföra med de 97 procent av moderatväljarna som tror på Reinfeldt …"

Det är svårt att tänka sig ett sämre läge för en ledare. Hur ska hon med den svaga ställningen kunna stå emot partiets vänsterflygel som kräver skattehöjningar med 1000:- i månaden för lågavlönade och istället höjning av A-kassan till 90 %? Eller de många i hennes parti som ännu tror på arbetstidsförkortning?

Mot detta för hon fram argument som om hon representerade alliansen:

"varje arbetad timme behövs" Hon talar om att (s) ska bli småföretagarens bäste vän.

När hon valde partner klarade hon inte av att stå emot sitt partis vänsterflygel utan tvingades backa och ta in även (v). Ska hon lyckas denna gång?

Det som sker nu är onekligen spännande och jag tror att de flesta i hennes parti inser att deras enda väg framåt är att ge Sahlin framgång på kongressen.

Vad tror ni?

AndersE
0

En lite rolig analys som visar att Sahlins problem i stor utsträckning är partiets…

"Under sitt långa maktinnehav har arbetarrörelsen förvandlats till den ledande konservativa kraften i Sverige."

Länk

Bertil
0

Till alla som läser… säg någon fråga av viktig art, vilken Mona lyckats driva igenom under sina år som politiker… Hon kan väl inte ha blivit partiordförande på bara lång och trogen tjänst?

mvh
Bertil

AndersE
0

#2 Uppenbart är "driva igenom" inte hennes grej. Hon har ju valt en tydligt "lyssnande" inställning. Det ger ett väldigt osäkert intryck, men jag är nyfiken om hon ändå kan lyckas.

Jag tänker på en kollega som jobbat mycket i "manliga grupper" där man snabbt och effektivt nådde fram till beslut. Beslut som sedan ofta revs upp och omprövades. Under en tid på universitet hamnade han så i "kvinnliga grupper". Han var oerhört frustrerad eftersom man aldrig fattade beslut utan bara diskuterade. Efter ett tag upptäckte han dock ett det man trots allt kom fram till var så genomarbetat och förankrat att det hade en väldig kraft. Förenklat och generaliserat? Visst!

Ändå är det intressant att hålla öppet för att Sahlins stil (mot all förmodan) kan vara vägen fram till att uppnå det omöjliga. Att tre så olika partier till slut kan presentera en trovärdig politik som de kan hålla fast vid.

Jag tror inte på det, men jag vill hålla möjligheten öppen. Om Sahlin till slut lyckas överraska positivt så är det ju en stor bedrift.

AndersE
0

Sahlin lyckades i alla fall få stopp på 90%-kravet…

Bertil
0

Men det var en vek ledare som visades upp under kongressen. jag såg de flesta av alla timmar som TV24 visade och det var en ganska sorglig iakttagelse.

Partiledningen fick igenom massor av sina skrivelser, så vad som hände var att "man slöt bakom sin ledare", vilken har sååå många kritiker i de egna leden. Man kan kalla det för en politisk bubbla om man så vill.

mvh
Bertil

AndersE
0

#5 Jo, som jag skrev i #0, så inser nog de flesta i partiet att de inte har något annat val än att sluta upp bakom sin ledare. Så de allra flesta vänsterfalangsidéerna lyckades hon stoppa.

[John-Weinerhall]
0

#0 Instämmer fullt! Jag undrar förresten varför inga "vänster sympatisörer" har kommenterat än. Det är nog så att de för en gångs skull inser att det är sant, det du skrev Anders…