Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 2377 ggr
[ElisabethYL]
0

Kastrering?

Vad säger ni? Ska dömda pedofiler tvångskastreras?

Och i så fall - ska man göra det med kemisk kastrering eller genom operation?

Maria
0

Egentligen så handlar det  inte om straffet i sig utan om att skydda samhällets invånare för dessa brottslingar.

Jag är lite kluven och känner att jag har för lite kunskap om kemisk kastrering och hur det i så fall skulle gå till väga.

Ser fram emot att få höra vad andra tycker och har för kunskaper om detta så att jag kanske kan bilda mig en egen uppfattning…Obestämd

/Maria

AndersE
0

#0 Väldigt svår fråga. Det kan ju inte räcka med att dömas för pedofili för att man ska kastreras.

Däremot tror jag att det finns en typ av människor där man kan göra bedömningen att de är benägna att våldföra sig på små barn och där man inte ser någon förbättring där detta skulle kunna vara en väg.

asvensso
0

Kemisk kastrering, absolut! Pedofiler har overskridit en fundamental grans i ett civiliserat samhalle oih de har mycket hog aterfallsfrekvens. Det ar inte en mansklig rattighet att fa utlopp for sin sexualitet nar det sker pa bekostnad av andra och med fasansfulla konsekvenser for offren. Om de far ha kvar sina drifter borjar de samla bilder och ga pa natet…bakom varje bild finns ett offfer.

Maria
0

#3 Du menar kemisk kastrering genom tvång? Eller menar du att det ska ske på frivillig basis som ett led i "behandlingen"?

/Maria

[GunillaR]
0

Eftersom inte pedofili kan botas och därmed inte straffas bort så borde det ingå som en behandling - alltså kemisk kastrering.

WiktZac
0

#5 Och vad gör du åt psykopater som också är obotliga?

//Zac

svartgronabrigaden
0

Det blir ju en vårdbehandling, inte ett straff. Dömda "pedofiler" (även om de begått en tillsynes pedofil handling, behöver det inte betyda de är pedofiler), när de släpps ut kan säkerligen begå ofredande/våldtäkt trots en kastrering skett - även om "topparna" stryps.

Maria
0

Pedofili sitter i huvudet och visst kan en kastrerad pedofil begå övergrepp precis som en impotent man faktiskt också kan begå sexuella övergrepp.

Jag är skeptisk till ingrepp som kan krocka med mänskliga rättigheter. Visst kan man tycka att dessa människor har förverkat sina rättigheter men som sagt det blir lite öga för öga över hela konceptet…

Lobotomi är numera förbjudet och var också ett ingrepp för att "lugna" den sjuke, dvs eventuellt göra honom/henne mindre farlig. Kastrering känns lite åt det hållet…

/Maria

WiktZac
0

#8 Jo, kroppsstraff är förbjudet av en orsak…

//Zac

AndersE
0

#9 Men att omskära barn går bra…

Maria
0

#10 Det är väl bara pojkars omskärelse som är tillåten i Sverige och det kan ju även vara av medicinsk orsak.

/Maria

svartgronabrigaden
0

Omskärelse mot vilja är kränkning av individens rättigheter, även barn har rättigheter. Men det är inte precis topic ;)

[GunillaR]
0

# 6 - Håller mig så långt borta från dem som möjligt.

Maria
0

#12 Självklart. Helt OT

Fast jag vill bara påpeka att omskärlese av en pojke kan vara nödvändig precis som att operera bort halsmandlarna vilket aldrig har räknats som kränkning av individens rätt eller?Flört

/Maria

[GunillaR]
0

# 6 - Men om du frågar mig om vad samhället/rättsväsendet borde göra och i de fall man vet att vederbörande är psykopat, så beror det ju på vad denne psykopat har gjort. Man kan inte bunta ihop dessa utan det gäller att agera utifrån vederbörandes brott.

svartgronabrigaden
0

Det är självfallet beroende på situation; dock bör man vara försiktig tillämpa negativa metoder förän alla alternativ är utredda.

AndersE
0

#14 Jag gissar att även kastrering kan ske av medicinska orsaker. Det är dock inte det vi diskuterar.

Maria
0

#17 Jag vet, men det var du som börjde… i #10Flört

/Maria

AndersE
0

#18 Fast jag försökte hålla mig till ämnet. Att vi normalt inte tillåter kroppsliga ingrepp på andra (som inte är medicinskt motiverade).

Kastrering av pedofiler vore ett nytt undantag. Tidigare har vi ett, nämligen att vi tillåter att föräldrar låter kroppsdelar skäras av deras barn. Grymt och obegripligt!

WiktZac
0

#19 Jo, jag blir vansinnig på att det faktiskt tillåts - och i flera landsting görs med skattepengar…

Det är att jämföra med "enklare" omskärelse på flickor - vilket det skulle bli ramasrki av dess like om det tilläts… Mysko.

//Zac

asvensso
0

I och for sig OT, men vad galler omskarelse av religiosa skal sa resulterar forbudet bara i att familjer kallar in nagon snubbe utan medicinsk utbildning och infektioner och annat som foljer far landstinget i alla fall bekosta.  

I sa fall humanare att det sker pa sjukhuset fran borjan. Tank dessa stackars sma pojkar som riskerar men for livet. Det spelar ingen roll vad lagen sager, dessa familjer kommer alltid att gorta det anda men i smyg istallet.

Alternativet ar ju att folk som vill gora detta organiserar lakare sjalva och tar itu med detta vaxande problem. Den judiska kongregation har auktoriserade sakkunniga som hjalper till och de har inte samma problem. Det har varit en del bra dokumentarer om detta bl a pa Kaliber pa SVR.

Kvinnlig och manlig omskarelse gar inte att jamfora - man kan leva normalt utan forhud men en fullstandigt utford kvinnlig omskarelse tar bort all sexuell njutning for kvinnan samt syr ihop slidan. Ett liv av infektioner utan sexuell njutning ar lite annorlunda.

Om vi inte har kemiskt kastrering att tillga just nu sa kanske man kan overvaga att andra lagstiftningen for att hanga med lite hur samhallet utvecklas och var folkopinionen star i denna sak. Jag ser valdigt lite sympati for pedofiler i media. Framfor allt tror jag inte att gemene man tillbringar mycket tid pa att fundera over deras manskliga rattigheter till att bli pilska.

Lagstiftninghen har ju andrats forut for att reflektera hur tiderna gar framat - kvinnans rostratt, legala aborter och homosexualitet ar nagra exempel. En kemisk kasterring kan ju upphavas ganska snabbt. Definitivt for aterfalls-pedofiler, tycker jag, samt de som begatt mycket grova overgrepp.

WiktZac
0

#21 Det finns olika grader av omskärelse för kvinnor. Du pratar runt det jag tog upp;

"Det är att jämföra med "enklare" omskärelse på flickor - vilket det skulle bli ramasrki av dess like om det tilläts… Mysko."

Och ditt resonemang fungerar också 100% på "enklare" omskärelse på flickor.

//Zac

AndersE
0

#21 Jag köper sällan argumentet att lagstiftning inte fungerar för att folk gör det ändå. Det mördas trots att det är olagligt. Skall vi tilåta mord då?

Jag kan leva normalt utan en örsnibb eller lilltå också. Det betyder inte att föräldrar ska ha rätt att ta bort de delarna från sina barn.

Om en vuxen vill omskära sig har jag inga problem med det. Att en vuxen ska göra något oåterkalleligt på sina barn är däremot ett problem. Det är dessutom inte så att ett förhudsavlägsnande självklart är problemfritt - varken när det sker eller under resten av livet.

Och religion är för mig inte ett frikort.

Maria
0

Vill påpåeka att jag pratade enbart om omskärlese i medicinskt syfte. Att stympa barn i religionens namn är för mig helt främmande.

#21 Du skriver att lagstiftningen har ändrats förut och tiderna gått framåt och jämför med kvinnans rösträtt, legala aborter m.m.

Det är tveksamt om en lag om kastrering/kemisk kastrering kan tolkas som om tiden går framåt tycker jag…

/Maria

[John-Weinerhall]
0

Jag är för kemisk kastrering av pedofiler och våldtäktsmän. För mig är det självklart.

svartgronabrigaden
0

#25 Vad händer om den dömde egentligen inte har begått ett brott då? Eller om lagen ändras?

Låter aningen makabert (och dyrt) straff.

[Ming]
0

Handlar våldtäkt och övergrepp på barn om sex…eller är det en handling för att känna makt??

[ElisabethYL]
0

Jag skulle tro att det handlar om maktkänslan, tyvärr…

[Ming]
0

och då är kastrering rätt medicin…??

[GunillaR]
0

# 27 - En mycket snedvriden uppfattning om sex. Många av dessa har själva blivit utsatta för övergrepp. Men det är sexdriften som är den styrande.

Våldtäkt på kvinnor handlar i de flesta fall om makt.

[Ming]
0

Det är komplext….därav min fråga….