Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 2152 ggr
[GunillaR]
0

OT - Halloween

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om en vecka så firar vi Halloween. Lördagen den 31 oktober är det Alla Helgons Dag som nu har blivit Halloween.

Hur ska ni fira? Ska ni göra något speciellt? Pynta med ljus och pumpor kanske?

Förresten vad tycker ni om att Halloween införts i Sverige. Det är ju ursprungligen en amerikansk tradition.

Jag bifogar en länk till en passande video Flört

Maria
1

Jag har inga direkta synpunkter. Själv har vi aldrig firat Halloween men jag inser att många tycker denna högtid är rolig/trevlig.

Det enda jag gjort tidigare och numera är att pynta gravar för nära och kära vid Alla helgons dag.

Från Wikipedia:

Länk

/Maria

Maria
0

Försöker med en ny länk från Wikipedia då den tidigare inte gick att visa.

Halloween

/Maria

Mainebusters
0

Jag firar absolut inte Halloween.. För mig (fast jag inte är troende) så är detta en helg för de avlidna.

Ungar som går runt och tigger godis, nej tack..

gortor
0

Inget att bry sig om i Sverige! Ett amerkanskt påfund av intet värde.

AndersE
0

Alla helgons dag brukar vi gå över till kyrkogården. Sätter några ljus på släktingars gravar och går en promenad på kyrkogården. Det brukar vara väldigt vackert och stämningsfullt.

Länk

Halloween försöker jag undvika så gott det går. Med barn i huset är det inte helt lätt. Förra året hade min äldsta dotter "Halloween-fest". Fast jag lyckades vända det lite genom att berätta sanna spökhistorier ur släktens förflutna.

[GunillaR]
0

# 5 - Men Anders, kan du inte berätta en här för oss Tungan ute

AndersE
0

#6 Du kan läsa själv…

Länk

Eller lyssna…

charlie
0

Har ar det svart att undvika Halloween, mycket pa grund av att New England bebos till stora delar av Irlandska attlingar. Sitter faktist hemma sjalv just nu, da barnen ar hos grannarna pa en for fest.

I det stora hela sa sker firandet i skolor, fester mm. Det liknar mer Lucia, nagot som ar en nerrakning infor julen och en manad innan Thanks Giving.

Den stora skillanden ar att under halloween sa pyntar alla fruktansvart i tradgarden. Man satter ut pumpor, planterar Mums, dokorerar med lyktor etc. Sa det ar langt ifran bara godis det handlar om, det handlar om att plocka in skorden och forbereda sig infor vintern.

---

WiktZac
0

Jag var personligen mycket starkt emot firandet - men det är faktiskt skitkul. Det är alldeles för få helger som det går att fira, så jag ser inte varför man skulle hålla igen. Visst - det är en helg som handeln i stort sett blåser på - men varför inte? Barnen tycker det är skitspännande och vi föräldrar med… ;o)

//Zac

emelie92
0

Halloween är från början inte ett amerikanskt påhitt, det kommer från Storbritannien. Själv ska jag fira eftersom det är en rolig & spännande grej!=)

Mainebusters
0

Jag tycker att Halloween kunda ha firats (vad firar man då egentligen?) en annan helg.

Löjligt med ungar som hojtar godis eller bus, och sedan finns det ju de som utövar bus.. kastar ägg m.m..

Ja, jag gillar inte detta med Halloween eller påsk, just att ungarna går runt och tigger. Det är ganska irriterande. Kommer däremot släktens småttingar utklädda så är det okej. Men när tonåringar går runt och ringer på dörren? Nä…

[GunillaR]
0

# 7 - Anders, jag har jobbat på Trolleholms Slott från 1991-1992. Och jag kan berätta att det spökade där inne på själva slottet.

AndersE
0

#12 Kul!

[GunillaR]
0

# 13 - Ja det var mycket spännande. Jag kan ju berätta några spökhistorier till helgen Flört

Halvdansken
0

Vi firar min födelsedag!  Skrattande

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[ElisabethYL]
0

#15 Får ta och grattulera!

Jag kommer inte fira haloween, men det stör mig inte med att andra firar det…

blombuketten
0

Vi firar inte.

[GunillaR]
0

Jag firar inte heller Halloween, men det kanske hade varit annorlunda om man haft kids. För min del känns det som om vi blivit pådyvlade denna amerikanska tradition.

Däremot så kanske jag åker till kyrkogården och tänder ljus.

Mainebusters
0

Jag tycker enbart att det är en jobbig helg.. detta evigt ringande på dörren. Nej, jag gillar inte det eller påskakärringar.. *sur tant?* Flört

Ska vi inte ha Thanksgiving också snart? Vad det nu är, men det verkar vara en stor helg i Staterna..

[GunillaR]
0

Jag lovade ju spökhistorer från Trolleholm. (höll på att glömma)

Det spökade väldigt mycket där på slottet. Det var ett par olika spöken enligt min chef som hade läst på lite om slottets historia.

Jag jobbade eftersom jag ville förbereda lönerna. Jag jobbade som ekonom på slottet. Affärsverksamheten var att slottet hyrdes ut till företag till firmafester, konferenser och sådant. Som ett hotell. Ni har säkert sett en del av rummen i Stjärnorna på Slottet som spelades in på Trolleholm första omgångarna. Nu spelas det in på Häckeberga Slott. Förresten så kan Peter Stormare intyga att det spökar där ;-)

Det var första dagen på semestern. Jag jobbade några timmar för att jag skulle förbereda lönerna och lite annat så att jag kunde koppla av under semestern. Jag hade bestämt med en väninna att hon skulle komma och hämta mig och så skulle vi äta lunch på ett värdshus i närheten. Men innan lunchen så bjöd jag henne på en liten rundtur i slottet.

I ett av rummen står en mycket vacker säng som sägs att den var beställ av Shahen av Iran till Farah Diba, men att den av någon anledning aldrig blev levererad.

I detta rum finns en liten hall där det står ett gammalt linneskåp. Detta skåp har en dörr som stod öppen ungefär 15 cm. Jag stod inne  i rummet och min väninna stod ute i hallen då jag berättade om denna säng. Då plötsligt hördes ett "klick" och dörren till linneskået stängdes. Jag såg inte själva stängningen men min väninna gjorde. Jag bara hörde klicket och såg sedan att dörren var stängd.

Min väninna säger då: "Gunilla, ta mig härifrån, jag såg dörren stängas. Detta är bara för mycket för mig".

Hon insisterade på att lämna slottet omedelbart men jag ville visa resten. Nej, sade  hon, här är jag inte en sekund mer än nödvändigt.

En annan gång som var mycket speciell var en eftermiddag då jag var ensam på slottet. Det var mitt i veckan och det hade varit besök två dagar, så personalen hade jobbat natt.

Plötsligt hör jag att det ljud som att det flyttas väldigt tunga möbler i våningen över mig. I våningen över mitt rum fanns grevens bostad men sidan om hans bostad finns ett stort rum, den stora festrummet. Därför trodde jag att några av personalen hade kommit dit för att möblera om. Eftersom det ibland flyttas bord och annat i detta stora rum så var detta inte alls konstigt. Jag bara blev förvånad att de gjorde detta på fridagen.

Samtidigt som jag hör dessa ljud så ser jag i spegelbilden i byggnaden mittemot att det hänger stora vita gardiner och fladdrar utanför fönsterna. Detta bekräftade att det var personalen som var där och städade.

En stund senare så kom greven hem. Han bodde för det mesta i London men ibland var han hemma. Han brukade alltid titta in till mig på vägen upp. Han skojade lite med mig och frågade om jag inte tyckte det var konstigt att vara helt ensam på slottet. Nej, svarade jag, och förresten så tror jag inte att jag har varit ensam eftersom det hörts ljud och gardinerna har fladdrat i vinden i festsalen. - Nej, men nu har du nog fel, för vi är ensamma här, här finns ingen annan än du och jag.

Dagen därpå så frågade jag tjejerna om de hade varit och städat. Nej, det ska vi göra idag, sade de. Och så berättade jag om ljudet och om gardinerna. Men du, där finns inga vita gardiner i festsalen….

Detta var de mest påtagliga berättelserna……….

Blev ni rädda???

Flört

AndersE
0

#20 Brr…

Tack för berättelserna! Min släkting råkade just ut för möbler som flyttades runt. Inne i det sovrum hon sov i…

[GunillaR]
0

# 21 - Det där med att flytta runt möbler är tydligen en favoritsysselsättning :-)

Vassna1
0

#20 Nej, vem blir rädd för sagor? Att gardinerna fladdrar beror på drag ifrån fönstren det har jag också haft i den lägenheten jag bodde i förut.

AndersE
0

#23 Kul lägenhet. Gardiner som inte fanns fladdrar pga drag! Förstår att du flyttade…

Vassna1
0

Läste nog lite slarvigt men jag trodde det här var en seriös sida och jag kanske tog det lite för allvarligt för spöken finns ju lika mycket som troll och tomtar gör Kyss

[GunillaR]
0

# 23 - Det fanns inga vita gardiner alls i byggnaden!

Detta är en seriös sajt med politiken som kärnan, men tråden är OT (Off Topic) och är kopplad till Halloween. Om man nu vill fördjupa sig i övernaturliga ting så finns där en sajt om detta på iFokus, som heter Övernaturligt Flört

Vassna1
0

#26 Jag tycker att det är spännande med spökhistorier men dessvärre tror jag inte på dem. Det är väl det som en har fantasin till, vi låtsas att det finns spöken Glad

AndersE
0

#27 Eller så har vi fantasin till att tro att det inte finns spöken…

[GunillaR]
0

# 27 - Då har du aldrig upplevt något "oförklarligt".

För mig är denna andevärld lika självklar som vi. Jag skulle känna det väldigt egendomligt och märkligt om de inte fanns. Jag har så mycket att berätta att det skulle kunna bli en liten bok.

Faktum är att jag håller på att skriva en bok om ………som kommer innehålla gudar och gudinnor, de fyra elementen som väsen och ………. nej nej, mer får ni inte veta.

gortor
0

Ha….. Här har vi firat halloween med rävjakt (till häst). Räven fick fördömt bra motion och tre ryttare fick till doktorn för gipsning och omplåstring.

[GunillaR]
0

# 30 - Klarade räven sig?

Halvdansken
0

En riktig räv, gotor?

Nån som plumsade i vatnet (om det fanns vattenhinder dvs)?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

gortor
0

#31 Ja för tusan, till min lättnad.

gortor
0

#32 Jodå, en tvättäkta Mickel. Två hästar med ryttare i ån, mycket blöt tillställning. Hästarna bara blöta en ryttare med fraktur.